Znáte Holden Monaro GTS? Tento sedan z Austrálie je něco jako BMW M5, akorát přišel o 15 let dřív

Znáte Holden Monaro GTS? Tento sedan z Austrálie je něco jako BMW M5, akorát přišel o 15 let dřív: titulní fotka Máte rádi rychlé sedany a pokukujete po starém BMW M5? A nechcete něco originálnějšího? Zkuste se podívat k protinožcům, ti s nimi přišli o pár let dříve.

V sedmdesátých letech byla automobilka Holden v Austrálii na špičce a zákazníky nadchla svým sportovním modelem GTS, který byl postaven na Monaru Coupé. To jméno znělo mnohem lépe než názvy dalších sedanů HQ, HJ a HK. Ze slov Premium, Belmont nebo Kingswood opravdu zrovna neprýští emoce.

Jasně, zbytek světa si pamatuje hlavně Ford Falcon GT-HO s vidlicovým osmiválcem kvůli filmu Mad Max, ale i Monaro GTS má nepopiratelné místo v historii australských muscle cars a není těžké uhodnout proč. Osmiválcové Fordy a Holdeny představovaly silné sedany téměř dvě dekády před tím, než se synonymem pro tento segment staly německé modely BMW, Mercedes-Benz a Audi. Konkrétně BMW M5 předběhl Holden o 15 let.

Dnes už jde i v případě těchto aut, kterým stříká adrenalin z každé spáry v karoserii, hlavně o jejich investiční potenciál a historickou hodnotu. Například na fotkách vidíte na pohled téměř dokonalý sedan GTS, který si prodejce cení na 89.999 australských dolarů, tedy necelých 1,5 milionu korun. Pořád to ještě nemá ty ceny amerických svalovců. Přitom ovšem vzhled Monara byl lehce inspirován americkým Chevroletem Monte Carlo.

Jde o Monaro HJ GTS ve verzi sedan z roku 1975. V tomto roce měl jeho vidlicový osmiválec objem 5 litrů a automobilka udávala 240 koní a 427 Nm. Pihou na kráse by mohl být jen třístupňový automat Turbo Hydramatic, protože jinak se nabízel i čtyřstupňový manuál. I s automatem ale stovku pokoří za 8 sekund.

Sedan dlouhý 4,8 metru není ani špatně vybavený. Už ve své době měl klimatizaci, posilovač řízení a elektrická okna. Auto má také samosvorný diferenciál a posilovač předních kotoučových brzd. Vše prý navíc funguje skvěle, a i jinak je auto ve velmi dobrém stavu. Zvolená modrá barevná kombinace modré Casino a šedého interiéru Dove je velmi vzácná.

Tenhle elektrický supersport zvládne stovku za 1,25 sekundy. Teoreticky…

Ve své době za tohle auto někdo utratil dost peněz a určitě měl z jízdy v něm obrovskou radost. Moc jej ale nezhuntoval, takže dodnes je auto v parádní kondici a bude dělat radost i příštímu majiteli. Snad s ním tedy bude jezdit a nezamkne jej do garáže jako investici.

Fotogalerie

  • Znáte Holden Monaro GTS? Tento sedan z Austrálie je něco jako BMW M5, akorát přišel o 15 let dřív: fotka 1
  • Znáte Holden Monaro GTS? Tento sedan z Austrálie je něco jako BMW M5, akorát přišel o 15 let dřív: fotka 2
  • Znáte Holden Monaro GTS? Tento sedan z Austrálie je něco jako BMW M5, akorát přišel o 15 let dřív: fotka 3
  • Znáte Holden Monaro GTS? Tento sedan z Austrálie je něco jako BMW M5, akorát přišel o 15 let dřív: fotka 4
  • Znáte Holden Monaro GTS? Tento sedan z Austrálie je něco jako BMW M5, akorát přišel o 15 let dřív: fotka 5
  • Znáte Holden Monaro GTS? Tento sedan z Austrálie je něco jako BMW M5, akorát přišel o 15 let dřív: fotka 6
  • Znáte Holden Monaro GTS? Tento sedan z Austrálie je něco jako BMW M5, akorát přišel o 15 let dřív: fotka 7
  • Znáte Holden Monaro GTS? Tento sedan z Austrálie je něco jako BMW M5, akorát přišel o 15 let dřív: fotka 8
  • Znáte Holden Monaro GTS? Tento sedan z Austrálie je něco jako BMW M5, akorát přišel o 15 let dřív: fotka 9
  • Znáte Holden Monaro GTS? Tento sedan z Austrálie je něco jako BMW M5, akorát přišel o 15 let dřív: fotka 10
  • Znáte Holden Monaro GTS? Tento sedan z Austrálie je něco jako BMW M5, akorát přišel o 15 let dřív: fotka 11
  • Znáte Holden Monaro GTS? Tento sedan z Austrálie je něco jako BMW M5, akorát přišel o 15 let dřív: fotka 12

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.