Za volantem: Škoda Octavia RS

Za volantem: Škoda Octavia RS: titulní fotka Na silnicích v okolí Budapešti jsme se svezli s omlazenou nejostřejší vyráběnou škodovkou, modelem Octavia RS. Nechyběla ani závodnická vložka na okruhu Euroring a my vám jako první přinášíme jízdní dojmy.

Nedávno jste si na AUTOFUN odhlasovali, že se dvěma třetinám z vás, kteří jste se rozhodli odpovědět na naši otázku o zdařilosti designérských změn nové RS, mladoboleslavská novinka líbí méně, než předchozí provedení. Já naopak patřím k těm, kteří ocenili jisté oživení poměrně nenápadné přídě RS. Ale na budapešťském letišti jsem vystoupil z letadla hlavně proto, abych zjistil, zda dokáže tohle auto nabídnout i něco jiného, než to, co slibuje označení RS, tedy Rychlý Stěhovák.

Jak už to na prezentacích bývá, čekala nás auta „v plné palbě“, chybělo snad jen střešní okno, které bychom vzhledem k teplotám atakujícím 34 stupňů Celsia fakt ocenili. Luxus elektrického seřizování sedadla je vykoupen vyšší pozicí za volantem než u těch manuálních, takže možnost posazu „až na asfaltu“ nepřipadá v úvahu. Na druhou stranu se ale pozice za pěkně tvarovaným volantem rozhodně nedá považovat za vysokou, takže se vpředu uvelebí i osoby vyššího vzrůstu. Ne, že by to bylo pro jízdu nějak zásadní, ale kabina RS působí opravdu luxusním dojmem, použitými materiály počínaje, přes perfektně fungující ovladače až po dekor „jakohliník“, jenž opravdu dokáže oklamat až do chvíle dotyku. Snad jen prostor pro pravou nohu řidiče by mohl být větší, ale to už je taková milá tradice. Sedadlo poskytuje docela dobré boční vedení, přestože chybí profilování až do oblasti ramen, tělo mi z nich ani v ostrých zatáčkám nevyklouzávalo tak, aby mě to obtěžovalo.

Vyjíždíme z parkoviště, což vyžaduje první manipulaci s řadicí pákou šestistupňového manuálu. Dráhy jsou krátké a přesné, ale chod poněkud gumový. Benzinový dvoulitr s turbem nevychází z nové jednotky 1.8 TSI, ale kde o stejný motor jako doposud, není ale třeba smutnit, protože přeplňovaný čtyřválec o výkonu 200 koní (147 kW) v rozmezí 5100–6000 otáček a s točákem 280 Nm, jenž je k dispozici od 1700 do 5000 otáček, funguje opravdu perfektně. Prodleva turba je naprosto minimální, byť zaznamenatelná o trochu více, než je tomu třeba u nového Golfu GTI, a vůz vyráží s velkou chutí vpřed, ať už jde o rozjezdy z klidu nebo plynulou akceleraci ve sférách od 2000 otáček výš. Dokonce tak ochotně, že má při startech z křižovatek problémy s trakcí. Pokud byste snad čekali nějaký ten bojovný ryk, máte smůlu, motor je totiž odhlučněn opravdu důkladně, zaslechnout jej dá docela práci i v otáčkách blízkých omezovači. Tam ale nemá příliš smysl motor hnát, protože již od 5000 otáček se už dynamika, subjektivně vnímáno, nezlepšuje.

Co umí jet rychle, musí také umět dobře zpomalit, a to v běžném provozu RS zvládá zcela samozřejmě. Dokonce až moc, brzdy testovaného kousku měly opravdu rychlý a jedovatý nástup, takže vyžadovaly chvíli zvykání, problém byl trochu pochopitelně s dávkováním účinku. Vzhledem k tomu, jak je celé auto tiché, distingované a uživatelsky přívětivé, působí kousavá brzdná soustava v celku poněkud neharmonicky. Jak se však dozvíte dále, dost možná se to týkalo pouze mého exempláře.

Většina trasy vedla ucpanou Budapeští a po dálnicích s rozhodně větším podílem úseků s povolenou osmdesátkou, než mi bylo příjemné, k vyzkoušení chování v zatáčkách tak musely prozatím stačit dálniční sjezdy a nájezdy, kde se projevilo, že je Octavia Combi RS docela nedotáčivá. Řízení má auto sice lehké, ale přesné a s jeho ovládáním tak nebyly žádné problémy. Tužší pérování se s přehledem hodným auta prémiové třídy vyrovnávalo s občasnou nerovností vozovky; ano, i v Maďarsku mají lepší silnice než u nás…

Konečně tahle opruzová část cesty skončila a čekal mě několikakilometrový úsek v kopcovité krajině s cílem ve Visegrádu. Jo, vážně mají i v Maďarsku nějaké kopečky. $2$ Silnice se začala klikatit a čas od času se objevil i nějaký ten výmol, příčná spára nebo hrbol. Také ty dokázalo pérování ztlumit k mé spokojenosti (zatímco kolega už prskal, jak je RS tvrdá, každý má holt trošku jiný metr), nespokojenost ale začal projevovat podvozek samotný. RS totiž na nerovnostech docela odskakuje a nezřídka po jejich projetí také ztratí trakci.

Fáze seznamování ale už byla za mnou a tak jsem v nájezdech do zatáček využil váhy zadní části kombíku, abych omezil nedotáčivost podvozku jejím odlehčením. A celkem se to dařilo, nežádoucí chování šlo trochu zmírnit, s poněkud těžším čumákem na výjezdech už ale nikdo nic nesvede. Zkušební trasa nás dovedla až na Euroring, relativně nový, spíše menší a hodně technický okruh západně od Budapešti. Tam bylo možné vyzkoušet potenciál ereska naplno.

V zásadě se potvrdily dojmy získané na běžných silnicích, s jedinou výjimkou, a tou byly brzdy. Auta určená k jízdě po okruhu měla pozvolný nástup účinku a daly se i lépe dávkovat, otázkou ovšem zůstává, zda nebyly už trochu unavené. Jinak se i zde projevila tendence přídě opouštět zatáčky po tečně ven, malé riziko havárie však umožnilo více využívat rozevlátosti zadní partie, což bylo nakonec i docela zábavné, byť se těžko odhadovalo, kdy k přetáčivosti dojde a jak výrazná bude. Taková jsem hračička, že se mi podařilo vystřihnout si i jedny luxusní hodiny. Jooo, pomalé kontra… Na výjezdech ze zatáček se ale krom nedotáčivosti auto potýkalo i s problémy přenést na přední kola sílu motoru, protáčelo se vnitřní přední kolo a občas i obě dvě, pro ostřejší svezení by RS potřebovalo samosvor jako prase drbání. Na asfaltu euroringu jsem vyzkoušel kromě kombíku i liftback, více mi ale vyhovovalo combi, které bylo zřejmě díky větší váze na zadní nápravě vyváženější a ovladatelnější.

Dá se říci, že Škoda Octavia s přídomkem RS splňuje přesně to, co se od ní očekává a nelze se snad ani divit její popularitě. Označení trošku klame tělem a mnohem více by autu slušel přídomek GT. Škodovka nemá vysloveně sportovní ambice, nejlépe se cítí, když má za úkol odvézt čtyři osoby a veeelký náklad svižným tempem z bodu A do bodu B. Posádku rozmazluje velmi slušným komfortem, ať už „zadkovým“ nebo akustickým, dobrou dynamikou a řidiči dokáže zpříjemnit jízdu přesným řazením a řízením. A když už Octavii RS, tak kombíkovou. Pokud ale máte zálusk na sporťák, asi se budete muset poohlédnout u nějaké jiné značky. Jinak pokud vás zajímají ceny, ty jsou o poznání nižší než u dosavadní verze, ostatně ty už jsme vám prozradili včera. Dynamika vozu se oproti předchozí verzi nezměnila, pokud tedy nepovažujete zrychlení na stovku o 0,1 s za nějakou radikální změnu, zato se v kombinovaném režimu u benziňáku snížila spotřeba o 0,3 l.

Fotogalerie

  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 1
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 2
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 3
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 4
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 5
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 6
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 7
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 8
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 9
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 10
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 11
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 12
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 13
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 14
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 15
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 16
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 17
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 18
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 19
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 20
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 21
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 22
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 23
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 24
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 25
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 26
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 27
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 28
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 29
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 30
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 31
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 32
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 33
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 34
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 35
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 36
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 37
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 38
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 39
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 40
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 41
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 42
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 43
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 44
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 45
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 46
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 47
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 48
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 49
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 50
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 51
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 52
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 53
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 54
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 55
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 56
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 57
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 58
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 59
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 60
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 61
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 62
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 63
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 64
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 65
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 66
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 67
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 68
  • Za volantem: Škoda Octavia RS: fotka 69

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: mas klima riderhenry 25.05.2009  10:07
Re: mas klima fero a tri gulky v * 25.05.2009  07:37
Re: mas klima %babo 25.05.2009  00:51
mas klima stresni okno 24.05.2009  23:03
Re: Ať žijou kundy 222 24.05.2009  15:44
Re: Ať žijou kundy %Koenigsegg <3 23.05.2009  19:11
Ať žijou kundy Hošík z vřešoviště 23.05.2009  10:55
testovací redaktor na svém místě majklef 22.05.2009  23:28
Re: Nejlepší Škoda babo83 22.05.2009  21:45
Re: Nejlepší Škoda Enthusiastic.driver 22.05.2009  15:45
Re: Nejlepší Škoda riderhenry 22.05.2009  15:42
inymi slovami Me_Myself_and_I 22.05.2009  12:07
Nejlepší Škoda Enthusiastic.driver 22.05.2009  11:01
Re: Stotoznujem sa riderhenry 22.05.2009  09:28
Re: Stotoznujem sa Brandon Walsh 22.05.2009  08:40
Re: Stotoznujem sa fero a tri gulky v * 22.05.2009  08:17
Re: Stotoznujem sa King 21.05.2009  19:01
Re: Stotoznujem sa babo83 21.05.2009  15:20
Re: Stotoznujem sa riderhenry 21.05.2009  14:23
Re: Stotoznujem sa %babo 21.05.2009  13:48
Re: Stotoznujem sa riderhenry 21.05.2009  13:35
Divné... TeeJay 21.05.2009  13:34
Re: Stotoznujem sa %babo 21.05.2009  13:33
Re: Stotoznujem sa fero a tri gulky v * 21.05.2009  11:18
Re: par pripominek babo83 21.05.2009  09:00
Re: par pripominek King 21.05.2009  08:00
Re: par pripominek riderhenry 21.05.2009  01:25
Re: par pripominek babo83 21.05.2009  00:31
Re: par pripominek riderhenry 20.05.2009  22:59
Re: par pripominek babo83 20.05.2009  22:19
Vstoupit do diskuse ›