Za volantem: Škoda Fabia RS

Za volantem: Škoda Fabia RS: titulní fotka Z Prahy do Sosnové a zase zpátky, a to za volantem zbrusu nových výkonných modelů Fabia RS a Fabia Combi RS. To zní jako docela zajímavě strávené pondělí, co říkáte? Teď ještě jestli se už z warm-hatche stal konečně hot-hatch. Také máte pochybnosti?

Minulý týden stál z mého pohledu za oltcita. Po marném zápase s chřipkovým virem, jenž mě vyřadil se hry (stýskalo se vám? $5$ ), se stále necítím ve své kůži a tak jsem si vážně pohrával s myšlenkou dnešní (tedy pardon, už skoro hodinu včerejší…) akci vypustit. Vždyť je to jen Fabia RS, tedy asi nic, bez čeho bych nemohl žít. Ale co bych pro vás neudělal. $1$

A tak už stojím na parkovišti ruzyňského letiště (palec nahoru za to, že Škoda Auto udělala mezinárodní prezentaci v Čechách) a v ruce držím klíže od žlutého kombíku. Moji pozornost ale přitahuje hatchback v novém zeleném laku. Ať si vypadá na fotkách jak chce, v reálu jde o nádhernou barvu, která s přehledem strčí do kapsy všechny ostatní. Možná s výjimkou antracitově kovové metalízy, která zase místo na hravost a vyzývavost sází na decentnost a propůjčuje autům o kategorii „vyšší“ zjev. Jen ty zpropadené proporce to celé trošku kazí, je však třeba být férový – sportovní aerokit a menší světlost autům rozhodně prospěly. Také sedadla poskytují tělu příjemné boční vedení, i když to končí těsně pod lopatkami – prostě klasické GT pojetí. Posaz zůstává vyšší, ale není tak vysoké, aby to při jízdě vadilo. Škoda, že se v ostré verzi nemůžeme těšit na „fábiácké“ přesné, hladké a krátké řazení, jedinou možnou volbou je u RS volič dvouspojkového automatu DSG se sedmi kvalty.

DSG je stále připraveno přeřadit nebo podřadit, kdy to uzná za vhodné a bez ohledu na řidičových představách.

Stačí chvíli podržet pedál plynu u podlahy a hned mám jasno rovnou ve dvou ohledech – dvouspojka je rychlá přesně tak, jak jsem zvyklý, tedy hodně. A výkon 180 koní (132 kW) při 6200 otáčkách, podpořený točivým momentem 250 Nm v rozmezí 2000–4500 otáčkách, je pro auto s velikostí a váhou fabie opravdu více než dostatečný. Dvakrát přeplňovaný čtyřválec má sice trošku hrubý a nelibozvučný zvuk, ale velmi dobrou dynamiku. Jeho charakteristika je skrznaskrz volkswagenovská – průběh výkonu je pečlivě vyhlazený a plochý, a přestože do 4500 otáček dynamika mírně roste s otáčkami, následně už je zátah klasicky „elektromotorový“. Nemějte ale strach, že se „zapomente“ – elektronika přeřazuje až v 7000 otáčkách a to je na současné turbo opravdu hodně slušný výsledek.

Bohužel je zmíněná elektronika doslova všudypřítomná. Je jedno jestli mám na voliči DSG klasické „déčko“, režim Sport nebo manuální mód – je tady stále připravená přeřadit nebo podřadit, kdy to uzná za vhodné a bez ohledu na řidičových představách. Nejprotivnější je to při výjezdech ze zatáček, kdy si pádly podřadím na požadované otáčky, jenže jakmile zatlačím na plynový pedál, fabie si nezřídka podřadí ještě jednou – a zatáčka je zkažená… Naštěstí lze „šváby“ předběhnout a podřadit si pádly tak nízko, jak to jen jde.

Další tišťáky ovládají podvozek – Fabia RS rozšiřuje řady sporťáků, které mají nevypínatelný systém jízdní stability, jenž je navíc doplněn o systém XDS, což je elektronická náhražka diferenciálu se zvýšenou svorností. Ale mám i dobrou zprávu – lze deaktivovat alespoň protiprokluz. A navíc tahle elektronika opravdu funguje.

Prostě vletím na brzdách do zatáčky, otočím volantem – a fabie zatočí! Zázrak…

Největším překvapením obou nabroušených fabií jsou totiž nepochybně jízdní vlastnosti, které jsou na hony vzdálené tomu, jak známe ostatní fabie. Prostě vletím na brzdách do zatáčky, otočím volantem – a fabie zatočí! Elektronický samosvor v tomto případě totiž opravdu funguje. Funguje dokonce tak dobře, že uvidíte blikat symbol stabilizace jen opravdu zřídka. Přibrzďování vnitřního předního kola pomáhá výrazným způsobem potlačovat nedotáčivost a kombíku propůjčuje velmi příjemnou mrštnost a stabilitu. A zadní náprava to jistí, je totiž naladěna hodně stabilně a přestože ji na limitu lze lehce rozhodit, ve většině případů zůstává v naprostém klidu.

Na dobrých jízdních vlastnostech má pochopitelně lví podíl tužší naladění podvozku, ale Fabia Combi RS rozhodně není žádný kostitřas – zachovala si i jistou míru plavnosti, aniž by to bylo na úkor nadměrných náklonů, a co je důležité, do kabiny se přenáší jen velmi málo tupých rázů – tlumiče odvádějí opravdu dobrou práci, a to i na nerovnostech v zatáčce, kde odskakuje jen zřídka.

Je tedy opravdu škoda, že naopak bez zásadních změn zůstalo řízení. Je sice malinko tužší (pokud to není zásluha podvozku), ale jinak je stále zoufale necitlivé a odtažité, nebýt vcelku jsných signálů od podvozku, nevěděl byl řidič o chování auta téměř nic. Ale jak už jistě víte, v tomto ohledu v tom v této kategorii rozhodně není škodovka sama…

A pochválit musím na závěr i brzdy. Jejich nástup je sice trošku blátivý, ale co se účinku týče, odvádějí dobrou práci. Počkat – na závěr? Ještě mi v přece garáži chybí trofej v podobě krátké fabie.

Nezkazím si cestou zpět na Prahu ve Fabii RS dojem z kombíku? Kupodivu nikoli.

Co čekat od auta, které má asi jako jediné na světě lepší parametry ve verzi kombi? Navíc naše dosavadní zkušenosti s výkonnými škodováckými auty ukázaly, že právě kombíky disponují mnohem větší agilitou a hravostí. Nezkazím si tedy cestou zpět na Prahu ve Fabii RS dojem z kombíku? Kupodivu nikoli.

Ačkoli nelze najít nijak zásadní rozdíly v naladění pérování, jiné rozložení hmotnosti tentokráte hraje do karet milovníkům zábavného svezení v případě hatchbacku. V případě RS skutečně zázračné XDS dělá z hatche opravdového čiperu, jenž vás nenechá ani chvíli v klidu. Polevení tlaku na pedál plynu se při jízdě na hraně prakticky pokaždé přetransformuje v přetáčivé choutky zadní partie, kterou můžete srovnat buď za pomoci volantu nebo lze tuto činnost ponechat na elektronice. Není ovšem třeba připomínat, že ten první způsob je výrazně „interaktivější“, tím spíš, že je ESP poměrně benevolantní a dovolí zádi vlát za zbytkem poměrně statečně, takže si řidič docela přijde na své. I krátká fabie se přitom s chutí zakusuje do zatáček a ani v tomto případě nejde o žádný žebřiňák, i když zde už ta plavnost pochopitelně trošku schází.

Takže se mi zase potvrdilo, že bych neměl u žádného auta předjímat jeho schopnosti. Škoda Fabia Combi RS i její kratší sestra Fabia RS rozhodně příjemně překvapily. Otázkou je, jak si stojí vůči konkurenci. Zatímco to první jmenované auto kvůli absence přímých soků nastavuje standardy, mezi hatchbacky probíhá nelítosný boj. Ne, rozhodně nehodlám tvrdit, že nám teď začne Fabia RS vyhrávat srovnávací testy, ale z nesmyslného dieselového exota minulé generace tu máme auto, které se dotáhlo na dohled těm nejlepším. Špičkový motor a převodovka sice samy o sobě nedokáží zaručit místo ve špičce, ale důležité je, že se v Boleslavi pořádně zapracovalo i na podvozku a s fabií je teď třeba vážně počítat – zatímco kombík sází na jistotu a rychlost, hatchback trošku působí dokonce i na řidičovy emoce a radost z jízdy. Takže pokud se jí budete chtít smát, moc prostoru k tomu nezbývá – ještě že je tak úzká a vysoká, co?

Fotogalerie

  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 1
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 2
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 3
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 4
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 5
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 6
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 7
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 8
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 9
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 10
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 11
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 12
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 13
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 14
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 15
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 16
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 17
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 18
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 19
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 20
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 21
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 22
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 23
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 24
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 25
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 26
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 27
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 28
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 29
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 30
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 31
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 32
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 33
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 34
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 35
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 36
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 37
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 38
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 39
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 40
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 41
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 42
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 43
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 44
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 45
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 46
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 47
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 48
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 49
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 50
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 51
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 52
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 53
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 54
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 55
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 56
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 57
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 58
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 59
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 60
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 61
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 62
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 63
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 64
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 65
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 66
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 67
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 68
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 69
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 70
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 71
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 72
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 73
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 74
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 75
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 76
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 77
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 78
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 79
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 80
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 81
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 82
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 83
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 84
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 85
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 86
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 87
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 88
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 89
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 90
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 91
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 92
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 93
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 94
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 95
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 96
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 97
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 98
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 99
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 100
  • Za volantem: Škoda Fabia RS: fotka 101


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Kors Handbag Shops For Sale Kors Handbag Shops For Sale 27.10.2014  01:07
Re: stare dobre 275 GTB 31.05.2010  22:47
Re: otackomer BRoy 24.05.2010  10:40
Re: škoda fabia rs figurka 24.05.2010  08:46
škoda fabia rs co-driver 23.05.2010  10:09
Re: otackomer Petryk11 23.05.2010  08:34
Re: Nekomentuju Fobii erez SeeYou186 22.05.2010  02:02
FABIA TSI Vysnan1 21.05.2010  16:48
Nekomentuju Fobii erez BRoy 21.05.2010  15:11
Re: stare dobre Vysnan1 21.05.2010  11:49
Re: stare dobre laufík 21.05.2010  00:28
Re: stare dobre Vysnan1 21.05.2010  00:00
Re: stare dobre SeeYou186 20.05.2010  23:39
Re: stare dobre Enthusiastic.driver 20.05.2010  22:15
stare dobre 275 GTB 20.05.2010  21:46
Re: otackomer SeeYou186 20.05.2010  15:01
Re: otackomer laufík 20.05.2010  12:22
Re: otackomer rosi007 20.05.2010  11:14
Re: otackomer azuyama 20.05.2010  09:59
Re: jenž mě vyřadil se hry azuyama 20.05.2010  09:51
jenž mě vyřadil se hry azuyama 20.05.2010  09:47
otackomer kolecko.yah.... 19.05.2010  21:20
Re: Ked RS Echo 19.05.2010  20:02
;-) laufík 19.05.2010  14:53
Re: Pádla Vysnan1 19.05.2010  12:38
Re: Pádla Petr K 19.05.2010  12:21
Re: Pádla King 19.05.2010  10:18
Re: Pádla Skyline 19.05.2010  08:23
Re: Pádla Vysnan1 19.05.2010  03:19
Re: Pádla oIoo 19.05.2010  00:48
Vstoupit do diskuse ›