Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S

Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: titulní fotka Dobrého pomálu, řekli si zřejmě lidé od Porsche a tak jsme měli možnost projíždět Carreru 4S jen jeden den. I tak to byl jeden z nejlepších pracovních dní, jaké si jen umíte představit.

Jak se blížil den D a hodina H, označená v diáři velkým červeným vykřičníkem, cítil jsem lehkou nervozitu. Není to přeci jen tak, testovat zase po drahné době živoucí stuttgartskou legendu a nepodlehnout přitom zářivé auře dokonalého stoje pro úspěšné byznysmeny.

Přebírám klíče a míříme se slečnou od automobilky do garáží, abychom vyřídili klasické předávací rituály. Jen málokdy mi připadají tak nekonečné jako dnes. Zkontrolovat stav litých kol, krátký brífink (který většinu lze shrnout do „nerozbijte to prosím“) a pár podpisů. Pak už konečně sedím uvnitř rudého kokpitu a startuji motor, umístěný vzdor všem fyzikálním poučkám až za zadní nápravou. Vyštěknutí z příplatkových sportovních výfuků, které se po garážích rozléhá jakoby šlo o ráznou varhanní skladbu, je elektrizující. Místo chrámu okreska a místo varhan šest válců s protiběžnými písty – automobilová mše právě začala.

První kilometry se nesou ve znamení sžívání se s autem, jehož 385 koní už přeci jenom vzbuzuje úctu. Hned v první zatáčce jakoby se tříramenný kožený volant napojil na mojí nervovou soustavu a začal informovat mozek o detailech asfaltu pod autem. Řízení je správně tuhé, přesné, citlivé a na čtyřkolku neuvěřitelně upovídané. Přesto jakoby dokázalo odhadnout, jaké informace od něj řidič očekává – propadlé kanály či záplaty sice nezúčastněně ohlásí, mnohem více práce si ale dá s kvalitním asfaltem ke kterému skrze volant jakoby hned přilnu dlaněmi. Miluju tyhle dobře nastavené hydraulické posilovače – reakce i na miniaturní pootočení volantu je střelhbitá, skoro to působí jako by byla přední náprava s volantem propojena napřímo ocelovou tyčí. I ostré vracečky jde jezdit s oběma rukama na volantu, stále v ideální pozici a s palci připravenými k dalšímu povelu směrem k fantastické převodovce.

Zpočátku se mi zdá, že motor je možná až příliš dobře utlumen – ani když přidám plyn trochu razantněji nedostane se k uším posádky mnoho toho krásného sytého barytonového zpěvu vycházejícího ze čtyř koncovek výfuku. Avšak stačí stáhnout okénko a hned je veseleji – výborné odhlučnění sice novináře nepotěší, pro každodenní používání se ale hodí výborně. Čas motorových árií má ještě přijít…

Konečně nechávám město za sebou a tak mohu devětsetjedenáctku pobídnout i k jiné aktivitě než pouze k několikasekundové akceleraci na zelenou. A to jí dělá dobře. První opravdu ostré podřazení, které díky špičkové dvouspojce PDK netrvá snad ani desetinu sekundy, je následováno zběsilým úprkem ručičky tachometru doprava – v jakékoliv rychlosti, na jakémkoliv povrchu. Zatímco v ulicích Prahy se 911 chová maximálně spořádaně a dobře tlumí nerovnosti, po aktivaci tlačítka „Sport Plus“ a přitvrzení tlumičů dalším tlačítkem hned vedle něho se z Carrery stává opravdová šelma. Ve městě dokonale kultivovaný motor najednou řve jako rozdováděný panter. Vysoké tóny nejsou a ani neměly být tlumícími hmotami zadrženy a tak je kabina doslova plná procítěného přednesu špičkové techniky pracující v zádi auta.

Krásně silný a lineární zátah motoru jakoby snad ani nechtěl skončit, převodovka PDK si dává záležet a přeřazuje nyní až za sedmi tisíci, navíc se citelně zlepšuje už tak skvělá odezva na plyn. Žádná rovinka se najednou nezdá být dost dlouhá, návykové peklo, které se rozpoutá nad čtyřmi tisíci otáček mě nutí pořád dokola tvrdit muziku. Přichází techničtější úsek, ve výfuku štěkne meziplyn (se zavřeným okýnkem je slyšet jen stěží) a já jdu tvrdě na brzdy. Zatáčku projíždím o poznání volněji než jsem měl v úmyslu, navíc nevhodnou stopou – brzdy brzdí víc (červené třmeny jsou červené třmeny…) a auto zároveň zatáčí mnohem lépe než jsem čekal. Tak znova – tentokráte na brzdy později a zatáčet bez obavy z neotáčivosti…911 vykrouží ideální oblouk, za který by se nemusel stydět ani Tomba v nejlepších letech a všechna čtyři kola se na výjezdu opět s chutí zahryznou do asfaltu. Zas a zas, neúnavně a vždy spolehlivě.

Čtyřkolka má oproti normální verzi širší zadní gumy i rozchod kol, což nejenže znamená elegantně rozšířené „boky“ ale také lepší trakci. Té je na suchu tolik, že přiblížit se na limit adheze znamená nechat mozek před jízdou doma. Projíždím známý sled zatáček tam a zpátky, pokaždé o kousek rychleji než předtím a ano, pokaždé je porsche nad věcí. Když se blíží nějaká nebezpečná situace, elektronika ji jemně zatrhne už v zárodku. Na suchu nemá moc práce, probudit jí dokážou většinou jen štěrkem znečištěné úseky. Neduh pohonu všech kol – nedotáčivost na limitu – je zde eliminován hned dvěma faktory. Jednak oním „nelogickým“ umístěním motoru za zadní nápravou a tím pádem lehkým čumákem a druhak citlivou prací elektroniky Porsche Traction Managementu, která k předním kolům posílá jen tolik výkonu, kolik je v danou chvíli skutečně zapotřebí. A když už se rozhodnete důvěřovat carreře a prolétáváte serpentiny pro jiné vozy jen těžko uvěřitelným tempem, zkuste si na chvíli vypnout stabilizaci. Uvidíte, že 4S je krásně předvídatelná a lehce rozevláté výjezdy si budete pamatovat ještě hodně dlouho – a naštěstí ne podle vyvrácených patníků nebo šrámů na svodidlech, protože pokud se opravdu nezblázníte a dokážete si s citem pohrát, není se čeho bát. Vytvořit přetáčivý smyk je snad nemožné.

Výsledkem pečlivé práce inženýrů je sportovní vůz s pohonem všech kol ale téměř bez nedotáčivosti na limitu, tedy ideální „mašina“ pro každé počasí. I když není 4S žádný drobek, pohotovostní hmotnost činí 1510 kg, mezi rychlými luxusními vozy s příchutí GT jde vlastně o lehkou váhu. Však se také celá tahle automobilová kráska vešla do délky 4435 mm, takže ani ve městě není problém zacouvat na místa kam se majitelé vozů střední třídy nevejdou. Tedy pokud máte dost kuráže a auto v oku – přeci jen na voze s cenovkou 3,4 milionu každý škrábaneček zamrzí.

Na cestě zpět zkouším na chvíli dálnici, snad abych se utvrdil v pocitu že 911 je opravdu všestranný talent. Nejen že zvládá okresky, město…ale jak je vidět poslouží skvěle i jako dálniční kočár. Sedmistupňové PDK (teď už s vypnutým sportovním režimem) rychle řadí nejvyšší stupeň aby šetřilo palivo: při stotřicítce činí spotřeba jen deset litrů. Když je ale potřeba stihnout pracovní schůzku, dokáže se z Carrery 4S stát opravdová dálniční stíhačka. I ve vysokých rychlostech je porsche stále stabilní a udávaná maximální rychlost 295 km/h naznačuje, že dvoustovka je jen jakýsi symbol, kolem kterého se ručička tachometru přežene jakoby se nechumelilo. Tady na dálnici je zajímavé sledovat poměrně znatelné odlehčení předku při prudší akceleraci, zejména v kopcích – na jízdní vlastnosti to ale (minimálně na suchu) nemá žádný vliv.

Pojďme se ještě podívat podrobněji dovnitř. To nejdůležitější, tedy ergonomie, je v 911 zvládnutá na jedničku. Všechno je tam kde má být; je vidět že carrera už se „pár“ generací vyrábí. Ale ani to ostatní rozhodně nezůstává pozadu – perfektní pohodlná sedadla s moc příjemným bočním vedením, krásně čitelné přístroje (i když cejchování tachometru by mohlo být pro nižší rychlosti jemnější) i kvalita a slícování všech tlačítek a přepínačů…zkrátka, Porsche. Snad jen (stále) kritizovaná logika ovládání převodovky PDK na volantu je drobnou pihou na kráse…osobně bych také ta tlačítka posunul kousíček dál od věnce, dvakrát nebo třikrát jsem si nechtěně „cvaknul“.

Vnitřek krásně rozzářila rudá barva, kontrastující s metalízou Basalt Black. Doplňky jako velurové koberečky, hliníkové madlo ruční brzdy, znaky „porsche“ v opěradlech sedadel či loketní opěrka s nápisem Carrera 4S dotvářejí atmosféru na palubě a člověk si tak brázdí krajinu s pocitem dokonalého luxusu.

Se zavazadlovým prostorem to není moc slavné – se 105ti litry se blíží objemu palivové nádrže (67 litrů). Dovnitř se vejde pár drobností plus aktovka, při delších výletech budete muset začít plnit prostor zadních sedadel. Ostatně, na ně se dospělý člověk bude soukat jen velice nerad, takže jejich „kufrové“ využití rozhodně není od věci.

…to jsem si zase pustil pusu na špacír, slibuji že závěr odbiji pár větami $2$. 911 Carrera 4S sice na první pohled působí uhlazeným dojmem, nevěřte jí ale ani slovo. Její šestiválcové srdce dokáže auto rozpohybovat takovým způsobem, že na to určitě hned tak nezapomenete a přivést podvozek na pokraj jeho schopností dá opravdu velkou práci. Ačkoliv umí být 911 4S naprosto pohodové auto pro každý den, byla by škoda nevyužívat jeho schopností naplno. Schopností, díky kterým tahle 911 došla až někam do půli cesty k supersportům.

Jo a jen tak mimochodem…tes­tovaný kousek je v tuto chvíli k mání jako lehce ojetý (má na hrbu 15 tisíc km) se slevou pěkných 600 tisíc Kč – místo 3.407.946,– Kč s DPH tak za tuhle krasavici zaplatíte lidem od Porsche „jen“ asi 2,8 milionu, bez daně pak ještě o půl milionu méně…co myslíte, kolik by hodilo prodat celou naší redakci do otroctví? $2$.

Fotogalerie

  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 1
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 2
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 3
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 4
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 5
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 6
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 7
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 8
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 9
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 10
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 11
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 12
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 13
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 14
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 15
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 16
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 17
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 18
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 19
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 20
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 21
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 22
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 23
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 24
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 25
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 26
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 27
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 28
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 29
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 30
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 31
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 32
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 33
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 34
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 35
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 36
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 37
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 38
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 39
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 40
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 41
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 42
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 43
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 44
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 45
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 46
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 47
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 48
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 49
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 50
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 51
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 52
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 53
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 54
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 55
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 56
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 57
  • Za volantem: Porsche 911 Carrera 4S: fotka 58

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Kecy davy 31.08.2010  14:50
Kecy Ji/Rik 26.08.2010  23:55
komplex? višnu 24.08.2010  10:46
cerveny int oz 22.08.2010  11:17
Re: all davy 20.07.2010  16:19
Re: Provozní náklady riderhenry 19.07.2010  16:09
Re: Provozní náklady oIoo 19.07.2010  15:13
Re: Provozní náklady King 19.07.2010  11:17
Re: Provozní náklady riderhenry 19.07.2010  10:11
Re: Provozní náklady oIoo 19.07.2010  01:47
Re: Provozní náklady riderhenry 19.07.2010  01:03
Re: Provozní náklady oIoo 19.07.2010  00:41
Re: Provozní náklady riderhenry 18.07.2010  23:56
Provozní náklady oIoo 18.07.2010  17:15
Re: laudate GT-R Enthusiastic.driver 18.07.2010  16:55
Re: laudate GT-R Enthusiastic.driver 18.07.2010  16:53
GT-R Maxima11111 18.07.2010  16:27
GT-R Maxima11111 18.07.2010  16:25
Re: laudate GT-R riderhenry 18.07.2010  15:40
Re: laudate GT-R Enthusiastic.driver 18.07.2010  15:30
Re: laudate GT-R davy 18.07.2010  10:07
Re: laudate GT-R riderhenry 17.07.2010  23:21
GT-R Maxima11111 17.07.2010  21:55
Re: laudate GT-R oIoo 17.07.2010  21:46
Re: laudate GT-R davy 17.07.2010  20:48
GT-R Maxima11111 17.07.2010  20:34
GT-R Maxima11111 17.07.2010  20:27
Re: laudate GT-R oIoo 17.07.2010  20:07
Re: leta praxe davy 17.07.2010  18:47
Re: Redakcii davy 17.07.2010  18:46
Vstoupit do diskuse ›