Za volantem: Peugeot RCZ

Za volantem: Peugeot RCZ: titulní fotka Když se ve Frankfurtu v roce 2007 objevil koncept 308 RCZ, ještě nikdo netušil že jde o prakticky finální podobu nového kupé od Peugeotu, se kterým budeme ani ne za tři roky brázdit české silnice.

Model RCZ je vlastně takový malý rakouský levoboček Peugeotu, výroba byla totiž kompletně svěřena závodu Magny Steyr v Grazu. Ostatně, pro stylový model rozhodně nemusí být nálepka „Made in Austria“ na škodu, zvlášť na německy mluvících trzích.

Velkou výhodou Peugeotu RCZ je absence přímé konkurence – Scirocco totiž za opravdové kupé považují snad jen ti nejodvážnější wolfsburgští tvůrci reklamních sloganů a prémiové Audi TT stojí svou cenou o nějakých 200 tisíc výše. Oproti němu se ale RCZ může pochlubit většími vnějšími rozměry (délka 4287 vs. 4178 mm či rozvor 2612 vs. 2468 mm). Ani motoricky francouzský elegán nezaostává, tedy alespoň co se běžných agregátů týče – na TTS či TT RS Peugeot RCZ odpověď (stejně jako na pohon všech kol – RCZ je pouze předokolka) nemá. Měl jsem možnost vyzkoušet všechny nabízené agregáty (ten nejsilnější benzinový bohužel jen velmi krátce) a s klidným svědomím můžu prohlásit, že u Peugeotu v tomto ohledu opravdu nic nezanedbali. Pojďme se tedy na čtyřválce pod kapotou nyní podívat o něco podrobněji.

Pro stylový model rozhodně nebude nálepka „Made in Austria“ na škodu, zvlášť na německy mluvících trzích – předsudky jsou předsudky.

Nejprve jsem na trase z Prahy do Grazu měl možnost vyzkoušet přeplňovanou šestnáctistovku THP o výkonu 156 koní (115 kW). Tento motor jsme už měli v testovaných autech několikrát, například i v 207 GT kde byla ještě jeho o chloupek slabší 150k verze. Žádné překvapení se tedy nekonalo – motor se ochotně sbírá i z nižších otáček, v těch středních exceluje …a na ty vyšší už mu žádný trumf v rukávu nezbývá. Absence výraznější výkonové špičky je ale jedinou bolístkou motoru, ostatně jinak by se těžko mohl opět stát motorem roku ve své kategorii. Při klidné jízdě na okreskách se spotřeba držela pod pěti litry (!) Naturalu, svižné dálniční tempo znamenalo výborných 7,5 litru na 100 kilometrů – tady šestistupňový manuál s těžšími převody opravdu pomohl. Ačkoliv RCZ vypadá opravdu sportovně, s tímto motorem jde spíše o rozumně zrychlující kupátko pro nenáročné klienty – o poznání lépe dynamicky je na tom s dieselem.

Ačkoliv na AUTOFUNu vznětové motorizace nemáme moc v lásce, pro RCZ se naftový dvoulitr HDi (163 k) výborně hodí. Silou v nízkých otáčkách rozhodně nešetří, točivý moment 340 Nm je totiž dostupný od 2000 do 3000 tisíc. Pod tímto pásmem si sice musíte na příval výkonu chvíli počkat, následně je ale cesta volná až k omezovači, strážícímu červený výsek otáčkoměru za pěti tisíci. Motor „neumře“ a nechá se bez protestů vytáčet stejně, jako jeho slabší benzinový kolega. Nenechte se zmást tabulkově horší hodnotou zrychlení (8,2 oproti 8,0 u THP 156 k), v praxi bylo vznětové RCZ v další zatáčce vždy o něco rychleji, než to s benzinovým srdcem. Spotřeba sice není to, co nás u sportovních aut příliš zajímá, každopádně možnost zajet skoro tisícikilometrovou trasu Praha-Graz-Praha na jednu nádrž může někomu znít opravdu zajímavě – při dálniční stotřicítce dvoulitr „papá“ jen zhruba šest litrů nafty.

S případnou objednávkou ropáku se ale neunáhlete – ještě je tu ostřejší varianta „téhápéčka“ s výkonem 200 koní (147 kW) a cenou o pět tisíc nižší, než je tomu v případě hádéíčka. A taky můj jasný kandidát. Ironií je, že s nejzajímavějším autem jsme měli možnost zařádit si jen krátce na továrním polygonu Magny, takže na nějaké větší porovnání nebyl prostor (tato motorizace ještě není v ČR). Proto pouze útržkovitě – agregát je o poznání ostřejší, má výraznější špičku a díky výfuku i pěkný sportovní zvuk. Tužší podvozek funguje na hladkém asfaltu výborně, auto bylo stabilní a dobře drželo směr i při divočejších manévrech s vypnutým ESP (naštěstí jde opravdu vypnout tak, aby vám do řízení nekecalo). V interiéru testovaný dvousetkoňový model nabídnul i výborně tvarovaný volant o menším průměru, takže dojem ostřejšího sportovního náčiní byl téměř dokonalý. Pokud ročně nenajezdíte velkou nálož kilometrů, určitě byste měli tenhle motor před naftou upřednostnit – myslím, že to bude stát opravdu za to.

Řízení je u RCZ přesné, nepřeposilované, uspokojivě reaguje i na menší pohyby kolem středové polohy a nabídne i trochu té zpětné vazby. 

Motor, to je ale jen část skládačky zvané „sportovní kupé“. Další, neméně důležitou částí je totiž řízení. To je u RCZ přesné, nepřeposilované, uspokojivě reaguje i na menší pohyby kolem středové polohy a nabídne i trochu té zpětné vazby. Ideální mix na rozmlácené okresky, stejně jako podvozek. U něj se Rakušákům…par­don…Francouzům podařilo hodně dobře trefit kompromis mezi sportovní tuhostí, přijatelnou tvrdostí a komfortem, za což si zaslouží uznání.

I přes poměrně malé náklony není RCZ nekompromisní krotitel okresek, jako ryba ve vodě se cítí nikoliv v „závodním“, ale ve svižném tempu, které se vám nepokusí znechutit ani převodovka. Ta je opravdu nejlepší, jakou jsem měl kdy možnost poznat v autě se lvíčkem ve znaku – dráhy jsou vymezeny přesně, řadička je téměř bez vůlí a jedinou slabší stránkou je lehce gumová mezipoloha. Pedály jsou rozloženy tak, aby ani dlouháni s velkými chodidly neměli při jízdě problémy, což znamená že „pata-špička“ se stává dosti nereálnou kratochvílí. Taky mi připadalo, že zdvih pedálů je možná až zbytečně velký – kolegům to vesměs nevadilo, takže to bude spíš deformace po přesednutí z MX-5.

Zadní sedadla mohou bez problémů využít pouze malé děti – zatímco pro nohy by teoreticky nějaké to místo bylo, vertikální prostor nad sedadlem by ocenil nanejvýš tak Reidův Bezhlavý jezdec. 

Aby byly první jízdní dojmy kompletní, měl bych se ještě zmínit pár větami o interiéru. Ten totiž s klidem snese srovnání i s prémiovým segmentem, zvláště při volbě příplatkového balíčku (+ 70 tisíc) obsahujícího i kožené čalounění palubní desky. A musím vám říci, že nebýt páček pod volantem, které neurozený původ RCZ jednoznačně prozrazují, dostal by mě interiér do kolen. Opravdu mě zajímalo, jak vypadá plastová palubní deska, bohužel ani v továrně se mezi těmi koženými nenašla jediná „základní“ palubka. Škoda, všichni jsou zřejmě obšitou variantou okouzleni stejně jako tomu bylo u hejna českých novinářů.

A teď zase trochu kritiky. Ačkoliv jsou sedadla pohodlná a ani po velmi dlouhé cestě z nich nevystoupíte s bolavou páteří, jejich boční vedení je poměrně slabé a v oblasti ramen nedrží vlastně vůbec – v zatáčkách jsem tak s určitou oporou mohl počítat pouze od lopatek dolů. Zadní sedadla mohou bez problémů využít pouze malé děti s krátkými trupy – zatímco pro nohy by teoreticky nějaké to místo bylo, vertikální prostor nad sedadlem by ocenil nanejvýš tak Reidův Bezhlavý jezdec.

Že spoiler výrazně ovlivňuje proudění vzduchu nad kabinou, jsme poznali na vlastní uši – lehké pískání od zadního okna totiž po vysunutí křídla zmizelo, což se bohužel nedá říci o hukotu kolem bezrámových dveří.

Zajímavou fičurou je zadní výsuvné křídlo, které má tři polohy – při okreskovém tempu (nad 85 km/h) se vysune do první polohy a pokud budete akcelerovat ještě více (nad 155 km/h), posune se do polohy druhé. Nebo si jej můžete podle potřeby vysouvat a zasouvat manuálně. To, že výrazně ovlivňuje proudění vzduchu nad kabinou jsme poznali na vlastní uši – lehké pískání od zadního okna totiž po vysunutí křídla zmizelo, což se bohužel nedá říci o trochu větším hukotu kolem konce bezrámových dveří. Co potěší kupémilné chalupáře, je poměrně velký zavazadlový prostor, navíc s možností sklopení zadních nedělených sedadel. Sekačka se tam sice nevejde, ale věci na dovolenou ve dvou určitě ano.

Peugeot RCZ startuje na 650 tisících (1,6 THP 156 k v manuálu), za diesel zaplatíte 715 a za silnější dvousetkoňový benzin pak 710 tisíc Kč. Kompletní ceník včetně technických specifikací najdete ve článku Peugeot RCZ: Ceny na českém trhu. Nám se po prvním setkání s vozem zdá, že to není úplně špatná nabídka – malé gétéčko s dobrou cenou, francouzským šarmem a navíc vyrobené s rakouskou pečlivostí má šanci zaujmout zákazníky ze všech kategorií. Schopnosti vozu za jeho exteriérem výrazně nezaostávají, což bylo docela milé zjištění. Tak jen houšť, pánové!

Fotogalerie

  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 1
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 2
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 3
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 4
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 5
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 6
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 7
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 8
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 9
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 10
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 11
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 12
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 13
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 14
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 15
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 16
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 17
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 18
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 19
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 20
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 21
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 22
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 23
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 24
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 25
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 26
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 27
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 28
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 29
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 30
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 31
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 32
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 33
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 34
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 35
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 36
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 37
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 38
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 39
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 40
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 41
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 42
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 43
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 44
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 45
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 46
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 47
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 48
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 49
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 50
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 51
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 52
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 53
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 54
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 55
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 56
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 57
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 58
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 59
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 60
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 61
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 62
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 63
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 64
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 65
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 66
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 67
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 68
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 69
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 70
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 71
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 72
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 73
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 74
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 75
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 76
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 77
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 78
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 79
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 80
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 81
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 82
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 83
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 84
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 85
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 86
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 87
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 88
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 89
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 90
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 91
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 92
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 93
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 94
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 95
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 96
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 97
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 98
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 99
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 100
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 101
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 102
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 103
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 104
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 105
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 106
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 107
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 108
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 109
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 110
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 111
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 112
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 113
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 114
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 115
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 116
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 117
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 118
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 119
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 120
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 121
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 122
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 123
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 124
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 125
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 126
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 127
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 128
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 129
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 130
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 131
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 132
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 133
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 134
  • Za volantem: Peugeot RCZ: fotka 135


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
peknee.. anzo1 28.06.2010  07:06
Re: Andrejko "neregistrovaný" 27.06.2010  21:57
Andrejko stanny 27.06.2010  20:45
leon58@wanadoo.fr KATALIN ET LEON 27.06.2010  18:27
leon58@wanadoo.fr LEON ET KATALINE 27.06.2010  18:03
Re: pekny a kompetentny riderhenry 27.06.2010  17:46
Re: pekny a kompetentny andrejr 27.06.2010  12:20
Re: pekny a kompetentny andrejr 27.06.2010  12:18
Re: pekny a kompetentny Aleš Jungmann (Auto.cz) 27.06.2010  11:30
pekny a kompetentny Andrejko 27.06.2010  10:24
FANTASTICKE salamoon 27.06.2010  00:44
trosku zle si to pochopil stanny 26.06.2010  22:54
Re: riderhenry Enthusiastic.driver 26.06.2010  14:07
riderhenry stanny 26.06.2010  13:39
Re: riderhenry riderhenry 26.06.2010  11:46
riderhenry stanny 26.06.2010  04:11
Re: no já nevím... riderhenry 25.06.2010  23:26
toryu1 stanny 25.06.2010  21:16
Co nám tu žvatláte... %turlupin 25.06.2010  20:17
Re: no já nevím... Rorýs 6100 25.06.2010  20:09
Re: krasavec x_ghost 25.06.2010  20:06
Re: Konkurence Aleš Jungmann (Auto.cz) 25.06.2010  19:15
ja som ho videl.. robertPLUS 25.06.2010  17:55
no já nevím... zephyrcg 25.06.2010  17:14
Konkurence TeeJay 25.06.2010  16:35
zadek MaVcbr 25.06.2010  14:49
Francouz.... toryu1 25.06.2010  13:38
Re: Náhon Aleš Jungmann (Auto.cz) 25.06.2010  13:34
Náhon St. 25.06.2010  13:22
krasavec MaJklM 25.06.2010  13:22
Vstoupit do diskuse ›