Za volantem: Nissan GT-R

Za volantem: Nissan GT-R: titulní fotka Vyzkoušeli jsme Nissan GT-R. Po českých silnicích sice už nějaký ten pátek jezdí, věříme ale, že jste přesto zvědaví na naše jízdní dojmy.

I v dnešní době existuje málo aut, která mají maximální rychlost přes 300 km/h a dokáží zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 4 sekundy. Nisan GT-R je ve skutečnosti s akcelerací na stovku za 3,5 sekundy nejrychlejším čtyřmístným (resp. 2+2místným) autem planety. Motor 3,8 V6 se dvěma turby dává 485 koní a k tomu se přidává neobvyklý systém pohonu s dvouspojkovou převodovkou uloženou u zadní nápravy (transaxle) a připojitelným pohonem všech kol.

Už jen tyto parametry dokáží u každého fandy rychlých aut vyvolat uznalé pokyvování hlavou, ještě než do úvah vstoupí cena méně než 2,5 milionu korun. GT-R navíc dokáže doložit svůj potenciál i časy naměřenými na Nürburgringu. My jsme tuto legendu mohli vyzkoušet rok poté, co vstoupila na český trh, v době, která předchází uvedení modernizované a silnější verze pro rok 2011.

Nissan GT-R není žádný supersport. To je zřejmé už po prvním usednutí do interiéru, který je bohatě čalouněný kůží, nabízí mnoho luxusních prvků výbavy včetně navigace, telemetrie nebo audiosystému Bose a velmi pohodlná sportovní sedadla. Navíc je ve všech směrech dostatek prostoru – jednoduše jde poznat, že GT-R vznikalo s ohledem na potřeby Američanů.

Ideální pozice za volantem se hledá snadno. Elektrické seřizování sedadel má opravdu intuitivní a geniálně jednoduchý ovladač a u sloupku řízení se společně s volantem pohybuje i celý přístrojový štít. Volant nastavitelný ve dvou osách má ke všemu nezávislou aretaci na každý směr. Zbývá tedy už jen nastartovat a probudit Godzillu.

Přeplňovaný šestiválec ožije s decentním duněním a chová se velmi kultivovaně. Po nastavení voliče převodovky na D můžeme vyrazit na půldenní projížďku. Prvních 20 km vede hustým pražským provozem, GT-R se aspoň postupně zahřívá a my zjišťujeme, jak funguje jako auto pro každodenní dojíždění.

Dvouspojková převodovka se chová příkladně, nádherně se ovládá při rozjezdu a velmi hladce a prozíravě řadí – jako ten nejlepší automat. I přes přeplňování, vysoký výkon a další protiargumenty se otáčky motoru při klidné jízdě zcela samozřejmě pohybují kolem 1500 min-1, výjimečně se přiblíží k 2000 min-1. GT-R je v těchto chvílích kultivovaným cestovním autem. Podvozek vzhledem k nízkému profilu 20palcových pneumatik dobře tlumí nerovnosti a motor se chová velmi klidně a je z něj cítit, že má slušný výkonový potenciál. Dává o sobě vědět jemným duněním, které splývá se zvuky pohonného ústrojí.

Je čas probudit skrytý potenciál

GT-R se ukazuje jako vhodné auto na nenucené popojíždění – přiměřeně komfortní a přitom s takovou zpětnou vazbou od kol, kterou snad každý automobilový nadšenec od svého auta očekává. Jenomže pro takové závěry jsme ho snad na krátký test nepřebírali… konečně přichází vhodná příležitost popustit uzdu 485 koní a vybídnout všech 588 Nm do akce.

Motor VR38DETT, vlastně jeho turba, syčí jak o život. GT-R vyráží vpřed se zvukem připománajícím stíhačku. Už první předjížděné auto vlastně objíždíme, jakoby to byla jen statická překážka. Dokud nepřichází utažená vracečka, není důvod snižovat rychlost na dvouciferné hodnoty. Beze sporu nejlepší Nissan všech dob akceleruje z libovolné rychlosti, brzdy Brembo odvádějí excelentní práci a zpětná vazba podvozku je hodná označení sportovní auto bez jakýchkoliv marketingových příkras. Volant, motor, brzdy, převodovka… vše funguje příjemně zlehka a přitom přesně reaguje na povely řidiče. Nenápadné připojování předních kol probíhá s naprostou samozřejmostí. Přesun momentu na přední kola je natolik plynulý a žádoucí, že jej ani nevnímáte, pokud nechcete.

A když už jsem nakousl téma převodovka – nejsem zrovna nekritickým příznivcem dvouspojkových ústrojí. Kdyby ale všechny dvouspojky fungovaly jako ta v GT-R, nebudu mít nejmenších výhrad. Udávaný čas řazení je 200 milisekund (v režimu Comfort o něco vlažnějších 400 ms), což je samo o sobě velmi dobré. Ještě lepší ale je, že změna převodu probíhá bleskově v jakémkoliv režimu, ať už v otáčkách při plném zatížení pod plynem, nebo při nečekaném podřazení. Navíc elektronika se neztrácí v počtu svých převodů, vždycky na první pokus najde ten požadovaný. Někomu snad jen může vadit, že převodovka nepustí motor do omezovače – snad v zájmu zvýšení životnosti.

Na konci dne se už z rychlosti GT-R stává něco tak přirozeného, až si říkám, že 485 koní není tak moc, aby Nissan nemohl přidat ještě víc (a odpovídám si: ano mohl, plnící tlak turbodmychadel je „jen“ 0,75 bar). Důvodem těchto pocitů je také to, že jsme nechali režim Race po celou dobu odpočívat. Může za to výslovný zákaz při přebírání auta a taky respekt k možnostem auta. Při prvním setkání je rozumnější dráždit precizně odladěné kupé se standardním nastavením, než z něj dělat bestiální GT. I tak díky loňským předváděcím jízdám na okruhu v Sosnové dobře vím, že GT-R dokáže projet každou zatáčku řízeným smykem všech kol a je o řád rychlejší než cokoliv kromě Caterhamu.

Kromě toho ale umí GT-R překonávat velké vzdálenosti v extrémních rychlostech. Běžných 130 km/h je znát, jízda je ale pohodlná a dokážeme si představit několikasetki­lometrovou jízdu tímto i vyšším tempem. Akcelerace opět není na dálnici problém, převodovka má stále připravenou pětku (stačí do zhruba 250 km/h), kterou při každém výraznějším sešlápnutí plynového pedálu okamžitě posílá do akce. Rychlost se podle oficiálních údajů zastaví až na 310 km/h, rychloměr v tom okamžiku prý ukazuje 330…

Závěr

Nissan GT-R se ukázal jako skutečně všestranné sportovně-cestovní auto. Je mnohem rychlejší, než napovídá hmotnost 1740 kg a výkon 485 koní. Ale udávaná akcelerace i naměřené časy na okruzích ukazují, že GT-R dokáže prohnat mnohem výkonnější, lehčí a v neposlední řadě dražší auta. Přitom je ale stále pohodlné, dobře vybavené a s luxusně zpracovaným interiérem. Nazývat Nissan GT-R supersportem je zcestné, kdo ale hledá velmi rychlý a vyvážený automobil se sportovním duchem a kvalitními jízdními vlastnostmi, ten je na správné adrese.

Fotogalerie

  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 1
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 2
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 3
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 4
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 5
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 6
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 7
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 8
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 9
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 10
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 11
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 12
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 13
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 14
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 15
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 16
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 17
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 18
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 19
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 20
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 21
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 22
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 23
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 24
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 25
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 26
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 27
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 28
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 29
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 30
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 31
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 32
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 33
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 34
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 35
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 36
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 37
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 38
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 39
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 40
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 41
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 42
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 43
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 44
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 45
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 46
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 47
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 48
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 49
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 50
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 51
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 52
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 53
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 54
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 55
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 56
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 57
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 58
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 59
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 60
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 61
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 62
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 63
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 64
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 65
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 66
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 67
  • Za volantem: Nissan GT-R: fotka 68

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
nissan gtr kooooo 24.03.2012  10:38
NISSAN GT-R Miloš Kunec 20.03.2012  16:53
Nissan GT-R %mzaplos 02.08.2011  16:57
Re: Dětská baterie! Uživatel_5340709 29.11.2010  20:10
Re: Dětská baterie! oIoo 29.11.2010  20:01
Re: Dětská baterie! Uživatel_5340709 29.11.2010  18:51
Re: Dětská baterie! oIoo 29.11.2010  18:45
Re: Dětská baterie! Uživatel_5340709 29.11.2010  18:23
Re: Dětská baterie! oIoo 29.11.2010  18:11
Re: Dětská baterie! oIoo 29.11.2010  18:09
Dětská baterie! Uživatel_5340709 29.11.2010  15:53
Re: POZIADAVKA O RADU: Enthusiastic.driver 27.11.2010  11:43
Re: POZIADAVKA O RADU: oIoo 26.11.2010  23:41
Re: cena Sysoj Psojič Ryspoloženskyj 26.11.2010  21:09
Re: POZIADAVKA O RADU: *Vavris* 26.11.2010  10:44
Re: POZIADAVKA O RADU: oIoo 22.11.2010  18:54
Re: Chyba v recenzi? Wiii 22.11.2010  18:39
POZIADAVKA O RADU: Stanislavv 16.11.2010  18:23
Autor článku Mojito (s Feferonkou)(RSKa) 12.11.2010  18:16
Chyba v recenzi? Mojito (s Feferonkou)(RSKa) 12.11.2010  18:12
Re: Hen,hen Uživatel_5340709 12.11.2010  15:57
Re: Hen,hen riderhenry 12.11.2010  15:25
cena tonny.p2 12.11.2010  13:07
Re: Hen,hen oIoo 12.11.2010  12:09
Re: Hen,hen Uživatel_5340709 12.11.2010  08:27
Porsche Capacek63 12.11.2010  08:21
Re: Hen,hen * s * 12.11.2010  06:09
100 Octane * s * 12.11.2010  06:06
Re: Hen,hen oIoo 12.11.2010  00:23
nejrychlejsi auto planety xavier911 11.11.2010  23:57
Vstoupit do diskuse ›


Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 19428 | Zobrazit seznam všech anket