Za volantem: Nissan 370Z Nismo

Za volantem: Nissan 370Z Nismo: titulní fotka Nissan, to není jen smršť nejrůznějších variací na SUV, ale také sportovní 370Z. Teď přichází jeho ostřejší verze, jmenuje se Nismo a stojí 1.199.000 Kč.

Nissan na konci zimy novinářům ve Španělsku představil ostrou verzi crossoveru Juke s přívlastkem nismo. Prezentovat nový brand pomocí sportovního mini-SUV je určitě nekonvenční, ale nezůstane jen u toho. Zatímco se po českých silnicích už prohání první Juky Nismo, Nissan nás jako jediné české médium pozval do Německa na první jízdy s opravdovým sporťákem: 370 Nismo. A to nás přiští rok Japonci poctí ještě Jukem Nismo RS a hlavně pekelným GT-R Nismo.

Ostrá verze Zetka přichází do Evropy čtyři roky od uvedení výchozího modelu a rok po jeho faceliftu. Nismo je zkratkou pro Nissan Motorsport a rozsah úprav nemůže dělat takovému pojmenování ostudu. Motor dostal přeprogramovanou řídící jednotku a upravený výfuk, takže je o 12 kW a 8 N.m silnější, má ostřejší reakce a více síly v nízkých a středních otáčkách.

Výkonnější brzdy se odlišují červenými třmeny a používají brzdovou kapalinu z GT-R, sportovní podvozek slibuje lepší ovladatelnost a má jiné naladění než Nismo pro americký trh, kovaná 19palcová kola Rays jsou širší a lehčí než u „obyčejného“ 370Z. Nejviditelnější změnou je ovšem aerodynamický bodykit, který dodal výrazné rozšiřující prvky v šedé barvě a prodloužil karoserii o 16 cm.

Vedle toho zůstávají všechny charakteristiky Nissanu 370Z: propracovaná konstrukce podvozku, samosvorný diferenciál a rozsáhlý seznam standardní výbavy. To vše za cenu 1.199.000 Kč, o rovných 100 tisíc víc než stojí standardní 370Z ve srovnatelné výbavě Premium. Příplatek je to rozumný – Nismo se nepodbízí, ale nabízené úpravy mají takovou hodnotu.

Motor má tu správnou konfiguraci – atmosférický krátkozdvihový šestiválec má objem 3,7 litru a atmosférické plnění. Elán do života mu kromě velkého objemu dodává variabilní zdvih ventilů a u Nisma i volnější výfuk.

 [470×213]

Při startu si V6 odfrkne, tím ale celé zvukové představení končí. V době nejrůznějších akustických efektů se 370Z projevuje skromně – bez dunivého zvuku tlumičů nebo prskání při řazení. O to více vyzní poctivý mechanický zvuk podélně uloženého motoru. Není to moc efektní, je to dost staromódní, ale i tak zajímavé a navíc příjemné pro běžné ježdění.

Srdce tohoto Nissanu se totiž nepotřebuje schovávat za burácení výfuku. Šestiválec reaguje, jako by neplnil žádné euronormy, neměl katalyzátory, lambda sondy ani další věci, které dusí moderní motory. Na sešlápnutí plynového pedálu reaguje ihned a při řazení naopak není nutné na nic čekat, protože otáčky spadnou okamžitě po uvolnění plynu.

Charakteristika motoru je ryze atmosférická – po ležérním představení v první tisícovce otáček následuje silné střední pásmo, kdy se motor postupně nadechuje k drtivému útoku na omezovač otáček. Ten leží v 7500 min-1, ale přístroje na jeho blízkost upozorní blikáním červené diody, takže trefit vhodný okamžik řazení je hračka.

Práci s šestistupňovým manuálem navíc usnadňuje chytré zařízení Synchro Rev Control, česky „automatické meziplyny“. Zní to sice trochu zvláštně, ale ve skutečnosti to nemá chybu. Elektronika jakoby zázrakem pozná, kam zrovna chcete podřadit, jestli z pětky na čtyřku, nebo rovnou na trojku, a otáčky trefí úplně přesně. Potom snad ani nejsilnějším zastáncům automatů nemůže vadit, že Nissan nadělil 370Z Nismo jen ruční řazení.

Podvozek je tvrdý, kvalitní komponenty ale vydrží i jízdu po rozbité silnici. Minimální vůle v zavěšení znamenají výbornou zpětnou vazbu, můžete cítit, co se děje pod koly a vést Zetko vlásenkami na centimetr přesně. Jízdní zážitky jsou dále umocněny nízkým posazem. Řidič a spolujezdec sedí téměř na podlaze, jen kousek před zadními koly.

Vedle ostřejšího projevu na technické trati Nismo překvapí i stabilitou v rychlostech nad 200 km/h. Přitom si 370Z nepomáhá elektronicky řízenými tlumiči, vlastnosti podvozku vychází čistě z poctivé mechaniky a vylepšené aerodynamiky.

Nissan dobře ví, že kromě techniky je důležitý i vizuální dojem. Interiér je proto ozdoben červenou nití, která nahradila všechny bílé švy na sedadlech a palubní desce. Kokpitu vévodí volant se silnějším věncem, v místech úchopu čalouněný Alcantarou a s červeným označením středové polohy. Jestli vám něco připomíná, pak jste na dobré stopě – Juke Nismo má volant úplně stejný.

 [470×283]

V dalších rysech je Nismo stejné jako ostatní 370Z. Proto můžete například sledovat teplotu oleje na samostatném ukazateli, ale také musíte skousnout pár ergonomických prohřešků, jako krkolomné ovládání palubního počítače nebo sloupek řízení, který se nastavuje sice společně s přístrojovým štítem, ale pouze výškově. Nissan je na štíru i s výhledem z vozu. Za masivní A sloupek a velké zrcátko se „umí schovat“ i celý kruhový objezd, dozadu pak není vidět skoro vůbec. Naštěstí je ve standardní výbavě parkovací kamera. A uznejte sami, to svezení za drobné nepohodlí při parkování a dávání přednosti rozhodně stojí!

 [470×100]

Nissan 370Z – technická data a ceny na českém trhu
Motor 370Z 370Z AT 370Z Nismo
Převodovka 6M 7A 6M
Zdvihový objem [cm3] 3696 3696 3696
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min-1] 241/7000 241/7000 253/7400
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 363/5200 363/5200 371/5200
Max. rychlost [km/h] 250 250 250
Zrychlení 0–100 km/h [s] 5,3 5,6 5,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 10,6 10,5 10,6
Cena Standard [Kč] 899.000,– - -
Cena Premium [Kč] 1.029.000,– 1.089.000,– -
Cena Platinum [Kč] 1.099.000,– 1.159.000,– 1.199.000,–

Fotogalerie

  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 1
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 2
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 3
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 4
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 5
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 6
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 7
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 8
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 9
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 10
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 11
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 12
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 13
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 14
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 15
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 16
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 17
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 18
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 19
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 20
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 21
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 22
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 23
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 24
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 25
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 26
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 27
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 28
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 29
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 30
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 31
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 32
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 33
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 34
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 35
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 36
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 37
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 38
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 39
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 40
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 41
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 42
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 43
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 44
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 45
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 46
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 47
  • Za volantem: Nissan 370Z Nismo: fotka 48

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Skvělé Chilli 02.07.2013  09:51
Re: Skvělé hand 01.07.2013  15:33
Re: Skvělé samael 30.06.2013  15:07
Re: Skvělé Machy_CZ 30.06.2013  14:55
Re: Skvělé hand 29.06.2013  19:55
Skvělé Machy_CZ 29.06.2013  10:26
hen,hen skoto 29.06.2013  08:45
Vstoupit do diskuse ›