Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG

Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: titulní fotka Mohl bych se chlubit, že jsem si do archivů zážitků na celý život mohl přidat i svezení se supersportovním Mercedesem SLS AMG. Jenže nebudu. Kolik dojmů asi tak v řidiči může zanechat jedno kolo na okruhu v Mostě?

Je to smutný fakt. Český motoristický novinář nemá bohužel možnosti svých kolegů v Německu, Británii, Švýcarsku, Francii, popřípadě jiných zemí a tak jsou auta, s nimiž se nejspíš nesveze nikdy a nebo nanejvýš jednou. Mezi ně určitě patří skvosty jako Alfa 8C Spider nebo Audi R8 Spyder. Ale také Mercedes-Benz SLS AMG. Dostal jsem pozvánku do Mostu na „krátké svezení“ s posledně jmenovanou lahůdkou. To jsem ale ještě netušil, jak krátké ono svezení bude.

První, co mě ihned po příjezdu na místo zajímá, je, jak důkladně (rozumějte jak dlouho) se budu moci s eseleskem seznámit. Odpověď „dvě-tři kola celkem“ ovšem naprosto předčila mé očekávání. A co o tom asi tak budu psát?

Naštěstí by se celá knížka dala napsat jen o tom, jak se Mercedesu podařilo oživit legendárního „gullwinga“. SLS AMG totiž vypadá naprosto impozantně – tohle dokonalé retro v moderním hávu, teď stojí přede mnou, široce rozkročené a přikrčené k zemi, s nekonečně dlouhou kapotou a standardními 19" koly. Jenže on není čas ani na to, stát několik dlouhých minut před SLS v němém úžasu. Honem za volant a zaklapnout nad sebou jedno z racčích křídel.

„Znáte okruh?“, zajímá se instruktor ihned poté, co se pozdravíme a já za volantem zaujmu optimální posaz. To by tak ještě chybělo, přijet na kolo s SLS a ještě se učit okruh. Odpovídám tedy, že tady už mám něco najeto, ale když mi do stopy bude kecat, budu jedině rád. Přece jen jsem pod dohledem mosteckého instruktora ještě nejel, tak se alespoň něco přiučím. Zdá se, že ho tato odpověď uspokojila, protože těch následujících několik minut nám spolu šlo opravdu dobře. Ba co víc, už konečně tuším, jak správně projet Matador. $5$

Osmiválec o výkonu 571 koní se probudí se zahřměním, asi nejvíc připomínajícím start dieselové lokomotivy, na hony vzdáleným tomu, jak znějí vysokootáčkové italské V8.

Kabina SLS je nádherně klaustrofobická. Nízký posaz v sedadlech s velmi dobrým bočním vedením, přede mnou vysoká palubka a nad ní a po stranách nízké průzory, honosně označené pojmy čelní sklo a boční okna.

6,2litrový osmiválec o výkonu 571 koní se po stisku příslušného tlačítka probudí se zahřměním, asi nejvíc připomínajícím start dieselové lokomotivy, na hony vzdáleným tomu, jak znějí vysokootáčkové italské véosmičky, ale současně jinak, než americká ikona Corvette. Prostě a jednoduše mucle car Made in Germany. Teď ještě na jednom z trojice AMG ovladačů nastavit režim Sport+, jenž má zaručit to nejostřejší svezení za dohledu elektroniky a můžeme odbublat k semaforu. Sedmistupňová dvouspojka zůstává v automatickém režimu, to aby nějaký expert motor nepřetočil při podřazování.

Odpich SLS za doprovodu bručení osmiválce je opravdu drtivý, stejně jako účinek brzd, které přicházejí ke slovu jen chvilu poté, co jsem zařadil dvojku. Přestože najíždím do retardéru dost pomalu, stopa je úplně mizerná. Přiznávám se dřív, než stačí instruktor otevřít ústa. Ten dlouhý rozvor mercedesu bude chtít chvilku zvyku.

Auto, které díky své robustnosti vypadá, že bude mít handling karosy, reaguje na sebemenší pohyb volantu okamžitě a naprosto přesně, a to i v přímém směru.

Teprve následující rovinka a táhlá levotočivá zatáčka poprvé ukazují plný potenciál véosmičky. Plynulá, ale drtivě důrazná akcelerace se mě snaží otisknout AMG emblém z opěradla do zad, automat tam fofrem sází vyšší kvalty a mně najednou připadá, že by ten motor mohl znít určitě ještě mnohem lépe, monotónní brumlání, které se s rostoucími otáčkami mění k lepšímu jen neochotně, mohou vyvolat klamný dojem, že SLS zase není tak rychlé, jak napovídají parametry. A také je věčná škoda, že automat řadí o stupeň výš už kousek za sedmitisícovou hranicí.

Jenže ono SLS zatraceně rychlé je. Ba co víc, že nejde jen o další načančané auto pro prošedivělého staříka s bekovkou, ale skutečný supersport s potřebnou dávkou drzosti, ukazuje hned následující levá zatáčka. Trošku žehrám na to, že je to mercedes a, dílem i z respektu z 570 koní pod zadkem, se do ní pouštím trochu nedotáčivě. Jenže vzápětí mi až překvapivě upovídaný podvozek dává jasně najevo, že takhle by to teda nešlo. Rychle povoluji tlak na plyn a mercedes se opře do zadních kol a já tentokrát zase děkuji dlouhému rozvoru, že mě podržel, aniž si můj doprovod stačil všimnout mé další řidičské chyby.

S přibývajícími stovkami metrů si ale až překvapivě rychle zvykám nejen na rychlost auta, ale i na jeho ovládání. Přestože je řízení o chlup lehčí, než by asi mělo být a nezdá se mi nějak zvlášť komunikativní (pokud vůbec okruh může poskytnout potřebné informace o kvalitách řízení), musím říci, že je naprosto přesné a auto, které vypadá, že bude mít handling karosy, reaguje na sebemenší pohyb volantu okamžitě a naprosto přesně, a to i v přímém směru. První zkušební kolo se mění v první (a poslední) ostré – teď se uvidí, co v SLS AMG doopravdy dřímá.

V následující pravé lehce polechtám plyn a odpovědí mi je krásně plynulý přetáčivý smyk, jenž srovnávám lehkým kontra ještě dříve, než zasáhne stabilizace.

Hned na konci cílovky musím zkonstatovat, že mé počáteční nadšení z brzd trochu opadá. Nevím, zda je to záměr automobilky nebo důsledek toho, že se vůz prakticky celé odpoledne nezastavil, ale soustavě chybí rozhodnost, jednoznačnost a cit, což neumožňuje brzdit až na poslední chvíli. Nejsem si prostě jistý, že kdybych šel do plných ještě o pár desetin sekundy později, že bych se do zatáčky vešel. A vzhledem ke zbývajícímu času na trati ani nemám chuť to zkoušet.

Marná snaha, retardér autu (a popravdě ani mně) vůbec nesedí, to je ale jediná problematická část trati. V levé zatáčce, v níž mě minule auto potměšile vyškolilo mu nedávám neutrálním průjezdem druhou šanci a v následující pravé lehce polechtám plyn a odpovědí mi je krásně plynulý přetáčivý smyk, jenž srovnávám (ještě před zásahem stabilizace) lehkým kontra, abych pak mohl následující sérii zatáček projet na jediné natočení volantu. Před vracákem si dávám pozor na stopu, takže držím zadek auta na uzdě a odměnou je mi parádní výjezd na následující rovinku.

V klesání před pravoúhlou pravou se mi daří asi nejlepší brzdění celého dne a nechávám auto vyvézt se až na obrubník. Podle způsobu, jakým se do kabiny (ne)přenášejí vibrace to vypadá, že bude SLS AMG docela slušně tlumit přejezdy nerovností. Díky rychlosti auta je tu téměř vzápětí obávaný Matador, takže co nejvíce na levou stranu a pak už se dostat co nejrychleji k pravému okraji. SLS má opravdu velmi dobrou odolnost proti nedotáčivosti a následující levé je třeba dávat pozor na nadbytek výkonu, jenž přímo hoří touhou střihnout si zde, popřípadě v následující pravé nějaký ten driftík.

SLS AMG přidává k exkluzivnímu vzhledu a očekávané dynamice i prvotřídní ovladatelnost, nečekanou obratnost a také špetku oné příslovečné supersportovní nespoutanosti.

Neutralita auta přijde vhod i v pravoúhlé zatáčce před vjezdem do boxů, kde jsem o dost pomalejší, než bych s tímhle mercedesem mohl být, a SLS si přímo vychutnává pro mnohá auta problematický nájezd na cílovou rovinku. Takže teď už jen dupnout na plyn, aby si kolegové na pitlane užili toho možná až příliš skromného „brrrrrrrm“. Povedlo se. Instruktorovi vlasy nezešedivěly a s výjimkou „matadoru“ se to obešlo i bez větších verbálních korekcí stopy, takže si v posledním kole dopřávám více parádiček pro diváky. Zatracená stabilizace… $1$

Jak asi chápete, vzhledem k délce jízdy nelze považovat všechny nabyté vjemy za přesný obraz skutečnosti a vůbec bych se nezlobil, kdyby se naskytla možnost si dojmy ověřit nějakým déletrvajícím „opáčkem“. Jistá je ale jedna věc – SLS AMG přidává k exkluzivnímu vzhledu a očekávané dynamice i to, co dosud nejvýkonnějším mercedesům chybělo – prvotřídní ovladatelnost, nečekanou obratnost a také špetku oné příslovečné supersportovní nespoutanosti. Těžko soudit, jak by obstál v přímém srovnání s elitou, ale každopádně se zdá, že SLR McLaren je definitivně zapomenutý. Zase bych si v Mostě nějaké to kolo s něčím zajímavým klidně dal. A třeba i více, než dvě… $2$

Fotogalerie

  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 1
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 2
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 3
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 4
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 5
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 6
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 7
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 8
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 9
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 10
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 11
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 12
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 13
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 14
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 15
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 16
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 17
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 18
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 19
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 20
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 21
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 22
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 23
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 24
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 25
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 26
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 27
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 28
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 29
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 30
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 31
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 32
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 33
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 34
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 35
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 36
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 37
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 38
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 39
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 40
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 41
  • Za volantem: Mercedes-Benz SLS AMG: fotka 42


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: cas babo83 22.07.2010  22:52
Re: cas oIoo 22.07.2010  01:06
Re: cas babo83 22.07.2010  00:43
Re: cas oIoo 21.07.2010  01:09
Re: cas babo83 20.07.2010  22:07
Re: cas oIoo 18.07.2010  23:39
cas BoB_13 18.07.2010  21:49
Matador babo83 18.07.2010  00:28
Re: zvuk riderhenry 17.07.2010  23:22
zvuk Dejvid154604 17.07.2010  22:53
Re: Dilema Doyle 17.07.2010  14:48
Re: Dilema K3 17.07.2010  11:39
Re: Dilema Michal Fokt 17.07.2010  10:14
Re: fyzika.. Michal Fokt 17.07.2010  10:13
fyzika.. BoB_13 17.07.2010  09:05
Re: yamaha wdwd 17.07.2010  07:36
yamaha milan.scz@gmail.com 17.07.2010  02:37
Re: Dilema riderhenry 16.07.2010  20:49
test Hrubis 16.07.2010  20:21
super... ondra666 16.07.2010  19:24
Re: Dilema %Adam 16.07.2010  18:01
Dilema TeeJay 16.07.2010  17:33
Vstoupit do diskuse ›