Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe

Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: titulní fotka Výrobce mercedesů mění v posledních letech docela často jméno. Po svezení s kupé třídy E, z něhož vám přinášíme jako první české médium jízdní dojmy, bych měl námět na další. Což takhle Ercedes-Enz?

No dobře, hned zpočátku je třeba si ujasnit jednu věc. Vůz označený E Coupe je prostě honosně, tedy rozuměj „éčkově“, se tvářící dvoudveřová třída C. Využívá techniku céčka a vyrábí se i na stejné lince v Brémách. Ale pšššt, nikomu to neříkejte. $2$ Jde tedy vlastně o nástupce modelu CLK a tedy logicky trochu noblesnějšího konkurenta trojkového kupé a Audi A5. Ovšem abychom mu nekřivdili, že jen obléklo o velikost větší smoking – elektronické systémy drží krok se třídou E. O to více jsem byl zvědav, jak bude tenhle kompilát dvou řad fungovat na silnici a zda si vlastně vůbec zaslouží své pojmenování.

Na nový sedan třídy E můžete mít svůj názor a nemusí nutně motivovat k sepsání tisíců děkovných dopisů na adresu designcentra Mercedesu. Ale zkuste si nezamilovat E-Coupe s rysy obdivovaného CLS, když jej vidíte naživo a můžete si jej obejít a osahat. Určitě se nemůže chlubit stylistickou čistotou a elegancí ápětky a už vůbec nevzbuzuje takové bušení srdce jako BMW 3 Coupe. Asi nejlépe ho vystihují pojmy noblesa a luxus, éčko prostě vypadá hodně, hodně draze a je v zásadě jedno, jakou má barvu laku nebo interiéru. Ručím vám za to, že před pětihvězdičkovým hotelem s ním budete působit tak nějak nejpřirozeněji.

V kabině mě vítá volant poněkud mercedesovských rozměrů s širokým rozsahem seřízení a sedadla dokáží skloubit pro značku s trojcípou hvězdou ve znaku donedávna nepředstavitelnou kombinaci pohodlí, dobrého bočního vedení v celé délce opěradla a docela nízkého posazu. Materiály v kabině sice nedosahují standardu Audi, ale znechuceni kokpit E Coupe rozhodně opouštět nebudete. Stejně jako předtím CLK, i E Coupe chybí středový sloupek karoserie, takže si lze stáhnout boční okna i vzadu a vytvořit tak volný prostor pro přístup vzduchu do kabiny, jenž můžete dovnitř pustit i panoramatickým střešním oknem. Co je pozitivní, na rozdíl od CLK se éčko už nekroutí.

Že vám k tomuto vozu nejlépe sedí prošedivělé vlasy, bekovka a spolujezdkyně v šátku a s nepochopitelně rudým odstínem rtěnky? Může být. Éčko totiž posádku hýčká zvukem motoru, pro nějž je výraz šelest tím nejtroufaleji urážlivým termínem, podvozek pohlcuje nerovnosti vozovky v této třídě bezprecedentním způsobem a ať už zvolíte jakýkoli motor, nedostatkem dynamiky trpět nebudete, i když se bude pohonná jednotka zrovna líně převalovat někde lehce nad 2500 otáčkami­. Zííív.

Jenže je tu problém. Pokud se ve své naftové oktávce tédéí f čipu mlsně pověsíte éčku na nárazník a těšíte se, jak tomu dědulovi na nejbližší rovince dáte čuchnout něco briket, můžete se se zlou potázat. Za volantem totiž ani zdaleka nemusí sedět řidič na sklonku produktivního věku, tohle auto totiž má na to získat si srdce (a peněženku) i těch, kteří se rádi svezou ostřeji. Může za to hned několik vlastností tohoto vybraně oblečeného kupé.

Tou první je řízení, které je veskrze éčkové. Ten tam je převod, jenž nás nutil v každé ostřejší zatáčce přehmatávat. Tento vůz má nějakých 2,6 otáčky mezi krajními polohami, což v kombinaci s tradičně znamenitým rejdem znamená, že je fakt hodně strmé. Současně je přesné, s optimálně nastaveným účinkem posilovače a ten tam je i pocit, že je v autě místo tyče řízení použitá guma. Prostě kam éčko nasměruji, tam jede, a tváří se při tom tak samozřejmě, jako by tomu tak bylo vždycky.

Tou druhou je samotný podvozek, jenž kombinuje hned několik chvályhodných vlastností dohromady – minimální náklony v zatáčkách, stabilitu, znamenitou trakci a velkou ochotu zatáčet. Zadokolka má prostě něco do sebe (a se čtyřkolkou se po kupé zatím nepočítá). Předvést potenciál tototo mercedesu na klikatých silničkách Toskánska, respektive jeho hornaté vinařské oblasti Chianti, prostě nebyl vůbec špatný nápad. Kupé se sebejistě a se zanedbatelnými náklony vrhá do každé zatáčky a jednotlivé oblouky vykružuje s nečekanou ochotou, chutí a jistotou. Snad ještě raději má ale v rychlém sledu se střídající zatáčky. Při překlápění z jedné do druhé dochází jen k velmi malým změnám těžiště a řidič zažívá i v ostrém tempu takové potěšení z jízdy, jaké bych u auta s podobnou vizáží a image nečekal. Přitom éčku zůstala typická uživatelská přívětivost mercedesů, takže měřit na toskánských okreskách síly třeba s takovým trojkovým BMW, jeho řidič už by byl mírně zchvácený, zatímco člověk za volantem mercedesu musí věnovat jízdě jen o málo více pozornosti, než když jede pohodovým tempem a užívá fascinujících přírodních scenérií a středomořské architektury.

Limity podvozku přicházejí ke slovu až v okamžiku, kdy řežu zatáčky tempem, které majitelé tohoto auta zřejmě vůbec nebudou mít v plánu okusit, nebo pokud se mi povede vyrobit nějakou tu jezdeckou chybičku. Pneumatiky nejprve dají pískáním najevo, že už toho mají plné lamely a teprve potom přichází na řadu pozvolný nedotáčivý smyk. Pokud nejsem k plynovému pedálu vysloveně neohleduplný, nemá E Coupe prakticky problémy s přetáčivostí, pohon zadních kol naopak umožňuje parádní výjezdy ze zatáček. Pokud ovšem zrovna máte verzi s automatem, což je snad u medáku povinnost, je třeba si připlatit za páčky pod volantem a před zatáčkou si podřadit. Jak sedmikvalt u šestiválců, tak pětikvalt u čtyřválců totiž zůstal mercedesovsky ehm… rozvážný a než po stlačení plynového pedálu podřadí, výjezd ze zatáčky je zkažený.

Jako každé auto, i E kupé se svým projevem na silnici liší v závislosti na použitém motoru. Vůbec nejvíce zábavy si užívám ve verzi E 250 CGI s přímovstřikovou přeplňovanou osmnáctistovkou se 204 koňmi (150 kW). Motor má sympatický kovový zvuk, překvapivě ochotně se vytáčí a přední nápravu zatěžuje jen minimálně, snad jen prodleva turba by mohla být trošku menší, následná dynamika to však hravě vynahradí. Naopak lehkým zklamáním byla verze E 500 s osmiválcem 5,5 l/388 k (285 kW). Ten už působil na klikatých silničkách docela těžkopádně a přestože je jeho bublání i dynamika silně návyková, asi bych dal přednost E 350 CDI.

Ano, slyšíte správě, nafťáku. $3$ Tenhle motor totiž éčku neuvěřitelně sedne. Je dokonale odhlučněn, za plynem jde rychleji než E500 a v nízkých a středních otáčkách je dynamičtější. Navíc působil i obratněji, a to i přesto, že je ještě o pár kilo těžší než E 500. Pro tohle kupé prostě ze zkoušených verzí (E 500, E 350 CDI, E 250 CGI a E 250 CDI) naprosto ideální záležitost.

Co říci na závěr? Mercedes-Benz E Coupe je zábavnější než céčko a stejně noblesní jako třída E. Je opravdu radost ho řídit a přitom je velmi uživatelsky přítulný. Pokud bych vůči němu snad měl mít nějaké větší výhrady, směrovaly by k brzdám. Při ostrém jízdním stylu zůstávají až příliš sametové a na pedál na se při intenzivním brždění musí šlapat poměrně intenzivně. Jinak je ale E Coupe skutečně velmi, velmi zdařilou kombinací těch nejlepších vlastností tříd C a E, navíc s cenou od 1 180 000 za obě E 250, s 1 285 000 za skvělé 350 CDI, 1 359 000 za 350 CGI a 1 749 000 korun za vrcholné E 500. Nejlepší na něm ale stejně je, že je opravdu fun to drive

Fotogalerie

  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 1
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 2
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 3
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 4
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 5
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 6
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 7
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 8
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 9
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 10
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 11
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 12
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 13
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 14
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 15
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 16
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 17
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 18
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 19
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 20
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 21
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 22
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 23
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 24
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 25
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 26
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 27
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 28
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 29
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 30
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 31
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 32
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 33
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 34
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 35
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 36
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 37
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 38
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 39
  • Za volantem: Mercedes-Benz E Coupe: fotka 40

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
1st Mersace 23.05.2009  16:39
Re: Re: ? %maxo 12.05.2009  14:53
Re: Re: ? riderhenry 11.05.2009  23:05
Re: Re: ? %babo 11.05.2009  22:52
Re: ? babo83 11.05.2009  22:36
Re: A není to jedno? riderhenry 11.05.2009  11:50
Re: A není to jedno? Well-hc 11.05.2009  10:03
A není to jedno? TeeJay 11.05.2009  09:47
Re: Platforma je z Éčka je to tak 10.05.2009  11:15
Re: Platforma je z Éčka jpor (RSKa) 10.05.2009  01:39
Re: Platforma je z Éčka %maxo 10.05.2009  01:11
Re: Coooože ? patrim medzi mladych 09.05.2009  23:35
Re: Platforma je z Éčka %C-bullit 09.05.2009  23:26
Coooože ? k3 09.05.2009  20:49
Nádhera Tejisek 09.05.2009  12:04
Krasavec Carlsson 09.05.2009  01:25
Re: FANTASTICKÉ AUTO Otravná osoba 08.05.2009  21:38
Re: Platforma je z Éčka %maxo 08.05.2009  13:01
Re: Platforma je z Éčka Jude 08.05.2009  11:26
? LC_V8 08.05.2009  10:40
Re: FANTASTICKÉ AUTO %maxo 07.05.2009  18:30
Re: Platforma je z Éčka %maxo 07.05.2009  18:15
noo mijunior 07.05.2009  16:09
Platforma je z Éčka Jude 07.05.2009  16:06
FANTASTICKÉ AUTO GTI 07.05.2009  15:50
Zamiloval sem se... :o} %sonixcz 07.05.2009  15:45
Re: Chyby? %maxo 07.05.2009  15:42
Chyby? %C-bullit 07.05.2009  14:30
Kupák TeeJay 07.05.2009  13:24
bi-turbo bambus 07.05.2009  11:33
Vstoupit do diskuse ›