Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i

Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: titulní fotka U aktuální generace emikspětky po faceliftu konečně převážil testosteron nad estrogenem a to je přesně to, co tohle auto potřebovalo.

Stydím se jako školák na prvním rande. Testy už na AUTOFUN píšeme dva a půl roku a stále nám tu v seznamu chybí svatý grál všech milovníků špičkového svezení za pár (set tisíc) korun – ikonická Mazda MX-5. Tak abychom si (i vám) trošku spravili chuť, měli jsme minulý týden hned dvě, abychom je podrobili srovnávacímu testu. Jenže ještě než vám Aleš Jungmann napíše, že nemá cenu kupovat nic jiného, než ..... $5$, musím vám zprostředkovat touto cestou alespoň první dojmy z faceliftované MX-5 s hardtopem a motorem 2.0.

Zatímco druhou generaci MX-5 jsem oproti té první považoval za designérský posun správným směrem, bonbónovitá NC vypadala spíš jako dámské auto než jako ideální hračka pro pořádné chlapy, i když z hlediska čistoty designu je určitě ze všech nejpropracovanější. Asi jsem nebyl jediný, kdo si to myslel, protože loňský facelift vzhled roadsteru o pořádný kus přiostřil.

Konekonců – přiostřil nejen vzhledově. V rámci modernizace se inženýři Mazdy podívali také na další oblast s nedostatkem testosteronu – motor. Výkon se sice nezměnil, zlepšili ale průběh točivého momentu a posunuli maximum výkonu do vyšších otáček, stejně jako omezovač. A konečně – podvozek je tužší a přibližuje auto o nějaký ten centimetr blíže silnici.

A výsledek? Když k tomu všemu přidáte tradiční silné zbraně miaty, tak přesně tohle japonský roadster potřeboval.

Nejlépe se motor cítí mezi 4500 a 6000 otáčkami. Tam má nejen dostatek výkonu, ale také nádherný dunivý zvuk, jemuž se mechanický jekot za sedmi tisíci nemůže rovnat

Dvoulitr nyní působí mnohem silnějším dojmem, a to v celém spektru otáček. Slušně spolupracuje už v nízkých otáčkách, ale jako každý správný japonský motor si libuje až v těch vyšších. Ačkoli se ochotně vytáčí, má i docela příjemnou výkonovou špičku a omezovač ho utne až ve velmi sympatických 7500 otáčkách, pokud zrovna nejedete úplnou kudlu, není nutné ho do těchto výšin štvát.

Nejlépe se totiž stejně cítí mezi 4500 a 6000 otáčkami. Tam má nejen dostatek výkonu, ale také nádherný dunivý zvuk, jemuž se mechanický jekot za sedmi tisíci nemůže rovnat. K tomu si přidejte perfektní řazení s krátkými a přesnými drahami a intenzivní zážitky jsou zaručeny. Snad jen elektronický plyn by mohl být ještě o chloupek rychlejší.

Změny na podvozku jsou dalším významným krokem ke sportovní orientaci roadsteru. Karoserie už při jízdě nepřipomíná pohupováním pramici v příboji, auto výrazně ztuhlo, i přesto se ale v zatáčkách naklání více, než bývá u sporťáků v Evropě zvykem. To ale pefektně vyvážený podvozek nedokáže vyvést z míry. Mazda stále neuvěřitelně ochotně zatáčí a přidává k tomu mnohem více jistoty pro řidiče i auto samotné, které má teď mnohem menší choutky neočekávaně přejít do přetáčivosti.

Stejně jako doposud ale intenzivní řidičské zážitky vyžadují deaktivaci systému jízdní stability, jenž je příliš starostlivý a přibržďuje auto více a dříve, než by bylo nutné.

Motor má dost síly na to, aby bylo možné si dopřát lépe kontrolovatelný drift, popřípadě se bavit alespoň lehkým smýkáním zádě, která tak dává stále najevo, že je poháněna ta správná náprava

Bez vypnuté elektroniky také zjistíte, že má motor dost síly na to, aby bylo možné si dopřát lépe kontrolovatelný drift, popřípadě se bavit alespoň lehkým smýkáním zádě, která tak dává stále najevo, že je poháněna ta správná náprava. Na druhou stranu ovšem stále stačí najet trošku ostřeji změnit směr jízdy třeba při výjezdu z kruháče a budete toho mít opravdu plné ruce. $1$ Ještě že jsou připraveny účinné brzdy s rychlým nástupem a znamenitým dávkováním účinku.

Celé to nadšení z nově nastaveného šasi má ale i odvrácenou tvář. Zatímco MX5ky dosud bez ztráty květinky zvládaly i otřesné české okresky, omlazené NCčko už má na špatném povrchu trošku problémy. Místy dost poskakuje, rázy netlumí tak suverénně jako dřív a posádka může být občas z jízdy už docela vytřesená. Ale kvůli změně chromozomů z XX na XY to myslím všichni mazdičce rádi odpustíme.

Řízení je extrémně přesné, ostré a ná skvěle nastavený odpor posilovače, současně poskytuje spoustu zpětné vazby, takže má řidič perfektní přehled o tom, co se s autem děje. Bohužel má volant na dnešní poměry stále ukrutně tenký věnec, takže bude vyhovovat spíše drobné ženské ručce… novodobých Junkových. Nijak zvlášť odvázaný jsem nebyl ani ze sedadel Recaro, která sice vypadají skvěle, ale jsou také pro Elišku – hodně úzká a tak spíše tlačí, než vedou tělo. Po dvěstě padesáti kilometrech okresek už jsem jich měl opravdu plná záda.

Jsem si naprosto jistý, že se MX-5 vydala tím správným směrem. Má mnohem sportovnější charakter, což je přesně to, co potřebovala, přičemž není o nic méně zábavná, než doposud. Stálo jí to trošku jízního komfortu a schopností každodenní použitelnosti, ale to považuji za velmi přijatelnou oběť. Určitě byste si ji měli vyzkoušet, než si půjdete koupit Z4…

Fotogalerie

  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 1
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 2
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 3
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 4
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 5
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 6
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 7
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 8
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 9
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 10
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 11
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 12
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 13
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 14
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 15
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 16
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 17
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 18
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 19
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 20
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 21
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 22
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 23
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 24
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 25
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 26
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 27
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 28
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 29
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 30
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 31
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 32
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 33
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 34
  • Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i: fotka 35


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
1trGqejHu RnP2YF5Sybs 27.07.2013  05:16
7qd1EJvUKQJg ojCX33SA06T 24.07.2013  16:40
XQU8Kn6EpHw Ghi54ukevUof 23.07.2013  19:46
Re: mx *Vavris* 09.02.2011  10:13
mx fru fru 30.01.2011  00:20
Re: Paradni svezeni riderhenry 13.10.2010  13:15
Re: Paradni svezeni TeeJay 12.10.2010  17:30
Re: gayo MX TeeJay 12.10.2010  17:29
Re: Paradni svezeni riderhenry 12.10.2010  10:43
Re: Naklony Lacospeed 12.10.2010  10:33
Re: Paradni svezeni Skyline 12.10.2010  09:30
Re: gayo MX figurka 12.10.2010  09:10
Re: gayo MX PepikFik 12.10.2010  08:57
Re: Naklony Plzenak 12.10.2010  08:42
gayo MX figurka 12.10.2010  08:36
Naklony Lacospeed 12.10.2010  00:33
MX-5 vs. sDrive23i Lacospeed 12.10.2010  00:02
Re: Paradni svezeni riderhenry 11.10.2010  23:48
Re: Paradni svezeni Skyline 11.10.2010  23:27
Bezkonkurencne auto Kris33 11.10.2010  20:43
Re: Paradni svezeni Aleš Jungmann (Auto.cz) 11.10.2010  20:10
Re: Paradni svezeni riderhenry 11.10.2010  19:54
Autodrom Most mustafa 11.10.2010  19:00
Re: Paradni svezeni Skyline 11.10.2010  18:45
Re: Paradni svezeni Atrej 11.10.2010  16:36
Re: technické údaje Aleš Jungmann (Auto.cz) 11.10.2010  09:39
Re: Je to pro ženský? Michal Fokt 11.10.2010  09:20
Re: technické údaje riderhenry 11.10.2010  07:54
Re: technické údaje *Vavris* 11.10.2010  07:41
Re: Je to pro ženský? Vajtus 11.10.2010  00:27
Vstoupit do diskuse ›