Za volantem: Lexus CT 200h

Za volantem: Lexus CT 200h: titulní fotka V opravdu velkém předstihu před uvedením na český trh jsem měl možnost krátce vyzkoušet kompaktní hybridní Lexus CT 200h. Je to opravdu další sportovní hybrid?

Už jsem si vícekrát vyslechl, že jsem fakt divnej, když jako velký fanda do sportovních aut neplivu oheň a síru na moderní technologie, pronikající to této kategorie, ale nemohu si pomoci, pokroková technika mě oslovuje skoro stejně, jako ta nekompromisně puristická, ždímající řidiče až na kost.

Proto jsem byl velmi zvědavý, jak dopadnou první pokusy japonských značek nacpat hybridní technologie do sportovních aut nebo hybridy do kategorie sportovních aut – jak je libo. Honda CR-Z potenciál už naznačila, teď ovšem slibuje sportovní zážitky hodné prémiové kategorie i Lexus s novinkou CT 200h. Není tedy divu, že na to slyším, takže už jsem vás stihl seznámit s cétéčkem tak trochu „nasucho“. Teď je to ovšem už úplně o něčem jiném – českému dovozci se povedl skutečně husarský kousek a dlouho před celoevropskou prezentací dokázali zajistit jeden kousek pro porotce ankety Auto roku. Byl bych velký nelida, kdybych si první dojmy nechal jen pro sebe, nemyslíte? $5$ Doufám tedy, že mi odpustíte absenci vlastních fotografií, prioritu mělo svezení…

Řízení klade příjemný odpor, působí ale „dokonale“ umělé. Současně však je velmi strmé a přesné – kam volant pootočím, tam si auto zamíří, rychle a precizně.

Ponechme teď stranou vzájemné lámání občanek kvůli vnějšímu vzhledu, jsem totiž přesvědčen o tom, že design interiéru takovou kontroverzi nevyvolá. Nelze přehlédnout jeho pojetí „babyLF-A“, které krásně uvidíte, když si porovnáte snímek kabiny supersportu s obrázkem interiéru hatche CT 200h. A nekončí to ani zadaleka jen šikmým středovým panelem. V podobném stylu se nese i kaplička s přístroji a zejména tříramenný volant.

Ale nezůstává jen u návnady. Volant se fantasticky drží, sedadla mají velmi slušné boční vedení a CT 200h je prvním masově vyráběným Lexem, jenž se může pochlubit skutečně nízkým posazem za volantem – majitelé íesek musí závidět. A když je řeč o IS – přestože má jít o auto o kategorii výš, nabídka místa v kabině hovoří ve prospěch kompaktu.

Díky velkém rozsahu seřízení volantu najde dobrou pozici i dlouhán, po stisku startovacího tlačítka se klasicky ozve… ticho. CT se rozjíždí na elektřinu a neznervózní ho ani přepnutí do sportovního režimu, jen se změní podbravení kapličky z modrého na červené a místo grafického znázornění ekorežimů jízdy se v levé části kapličky zobrazí otáčkoměr.

Současně ztuhne řízení, které sice klade příjemný odpor, je ale „dokonale“ umělé a vratná síla působí poněkud gumově. Na druhou stranu je ale velmi strmé a přesné, takže je na něj spoleh – kam volant pootočím, tam si auto zamíří, rychle a precizně.

Malý Lex znamenitě tlumí nerovnosti a jízda je poměrně plavná. Současně je v zatáčkách velmi málo nedotáčivý a překvapí i to, že náklony v nich jsou zanedbatelné.

Na to, že je CT 200h vlastně jen dobře oblečený auris (pšššt, neříkejte to na mě), je velmi příjemným překvapením i podvozek. Dá se říci, že perfektně splňuje požadavky, kladené na prémiový kompaktní hatchback – má dobré (ale ne špičkové) odhlučnění podběhů kol, znamenitě tlumí nerovnosti, jízda není kodrcavá, ale poměrně plavná.

…a když přijde povel k rychlém projetí zatáčky, bez reptání ho splní – patrně díky dobrému rozložení váhy a nízko položenému těžišti hybridních komponentů je v zatáčkách velmi málo nedotáčivý a překvapí i to, že náklony v nich jsou zanedbatelné.

Asi jediné, co lze podvozku vytknout, je lehká nervozita šasi na špatném povrchu, zejména v zatáčkách. A pak ty brzdy… (Ne)fungování brzdového pedálu je totiž asi největší achillovkou CT 200h. Je poznat, že je stále preferována rekuperace před vyvážeností soustavy. Pedál má nejprve fázi, kdy se neděje vůbec nic a následně přichází vypínačový nástup, doprovázený intenzivní decelerací a také gumovým propadem pedálu. Brrr. Tohle bude vyžadovat asi dlouhé zvykání…

Při potřebě prudké akcelerace nedochází k hysterickému ataku pětitisícových otáček, ale elektronika, vědoma si síly elektromotoru, nechává stoupat otáčky plynule.

Pohonné ústrojí je takové, jaké se dalo očekávat. Jeho charakter s velmi slušným točivým momentem v nízkých a středních otáčkách připomíná konkurenční turbodiesely, na které je ostatně CT 200h cílen. Pružné zrychlení je tedy velmi příjemné, i když ne tak intenzivní jako u nafťáků, při potřebě prudké akcelerace nedochází po sešlápnutí plynu k hysterickému ataku pětitisícových otáček, ale elektronika, vědoma si síly elektromotoru, nechává stoupat otáčky plynule (a nijak zvlášť rychle). Při déletrvajícím talku na plyn se pochopitelně na těch 5000 dostane, odhlučnění motoru je ale velmi dobré a tak není zrychlování zase tak moc otravné.

Pár minut v ostrém tempu však dokáže baterii spolehlivě vycucnout a dobíjení není příliš rychlé, takže se může lehce stát, že řidič zůstane odkázán víceméně pouze na benzinových 100 koní, což, jak sami uznáte, není na 1400 kg váhy zrovna moc. Ale podotýkám, že v mém případě šlo o co nejintenzivnější analýzu vlastností auta, za jehož volantem jsem strávil jen něco málo přes 20 minut a je tedy velmi pravděpodobné, že tímto intenzivním způsobem využíván nikdy nebude.

Abych byl úplně upřímný, čekal jsem od CT 200h trošku víc. Jenže zatímco CR-Z je více sporťák, než hybrid, tenhle lexus je více hybrid, než sporťák. Ale co je podstatné – tohle je první hybrid od koncernu Toyota, jenž nejen že se nevzpírá svižné, sportovní jízdě, ale dokonce si ji užívá – a jeho řidič také. Angličtina pro to má výstižný termín – sporty. Tenhle Lexus není dokonalý, ale dokáže být dostatečně zábavný – síly s konfekční konkurencí jsou tedy téměř vyrovnány. Pokud vezmeme v úvahu jako jeho soky prémiové dieselové předokolky, nestačí jim sice dynamikou, ale jízdními schopnostmi a ovladatelností patří ke špičce. A to se počítá.

Fotogalerie

  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 1
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 2
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 3
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 4
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 5
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 6
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 7
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 8
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 9
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 10
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 11
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 12
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 13
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 14
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 15
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 16
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 17
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 18
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 19
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 20
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 21
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 22
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 23
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 24
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 25
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 26
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 27
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 28
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 29
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 30
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 31
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 32
  • Za volantem: Lexus CT 200h: fotka 33


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Technické údaje? riderhenry 30.10.2010  23:49
Re: Technické údaje? J@W 30.10.2010  19:43
Re: Technické údaje? riderhenry 30.10.2010  19:12
Re: Technické údaje? J@W 30.10.2010  17:52
Re: Technické údaje? J@W 30.10.2010  17:44
Re: Technické údaje? riderhenry 30.10.2010  16:57
Re: Technické údaje? J@W 30.10.2010  09:48
Re: Technické údaje? riderhenry 30.10.2010  04:25
Re: Technické údaje? King 30.10.2010  00:44
Re: Technické údaje? King 30.10.2010  00:13
Re: Technické údaje? riderhenry 29.10.2010  23:24
Re: Technické údaje? King 29.10.2010  22:34
Re: Technické údaje? J@W 29.10.2010  22:26
Re: Technické údaje? King 29.10.2010  22:08
Re: Technické údaje? J@W 29.10.2010  21:40
Re: Technické údaje? King 29.10.2010  21:22
Re: Technické údaje? J@W 29.10.2010  21:11
Re: Technické údaje? King 29.10.2010  20:51
Re: Technické údaje? J@W 29.10.2010  19:38
Re: Technické údaje? J@W 29.10.2010  19:26
Re: Technické údaje? King 29.10.2010  16:59
Re: Technické údaje? King 29.10.2010  16:07
Re: Technické údaje? *Vavris* 29.10.2010  15:34
Re: Technické údaje? J@W 29.10.2010  15:16
Re: Technické údaje? King 29.10.2010  14:41
Kdo nic nedělá nic nezkazí!!! J@W 29.10.2010  14:10
Re: Technické údaje? J@W 29.10.2010  14:02
Re: Technické údaje? King 29.10.2010  13:30
Re: Technické údaje? J@W 29.10.2010  12:39
Re: Technické údaje? King 29.10.2010  12:27
Vstoupit do diskuse ›