Za volantem: Jaguar XK

Za volantem: Jaguar XK: titulní fotka Na rakouském okruhu Salzburg Ring a v jeho okolí jsem vyzkoušel nejnovější vydání kupé Jaguar XK. Jak daleko exotická Velká kočka doskočila?

Možná namítnete, že na kupé Jaguar XK není nic nového, vyrábí se od roku 2005 a v roce 2009 prodělal facelift. Jenže možnosti vypůjčit si exkluzivní jaguary byly u nás vždy dost omezené, proto jsme využili nabídku nového importéra k vyzkoušení několika velmi zajímavých aut v okolí Salzburgu, z nichž některá pro nás jsou, jak vyplývá z logiky věci, novinkami. A Jaguar XK je jednou z nich.

Vsadím se, že vám nadpis k fotogalerii moc nesedí a je třeba ocenit váš postřeh – na obrázcích je totiž nadupaný kompresorový XKR, v němž jsme absolvovali taxijízu na sedadle spolujezdce po okruhu Salzburg Ring. Na mě vyšel Paul O´Neill, jenž jezdí britský šampionát cesťáků BTCC s Hondou Integra Type R, s níž letos skočil celkově devátý. Protože se ale nepíší dojmy ze sedadla spolujezdce úplně nejlépe, přešel bych rovnou k zážitkům s běžným XK, které jsem dostal k dispozici na přilehlých okreskách na tak krátkou dobu, že nebyl čas na hraní s foťákem.

Podívejte se na ty snímky – vypadá tohle jako čerstvě pětileté auto? Od doby, kdy ho testoval kolega Libor na auto.cz v článku Jaguar XK: eXtra Kočka, nezestárnul snad ani o den. Naživo překvapí ale nejen to, jak moderní a nízké stále je, ale i to, že v reálu působí dojmem většího auta, než na snímcích. Však je také se 480 cm o cca 35 cm delší než Porsche 911, to jen abyste měli možnost porovnat ho s něčím notoricky známým.

Na to, jak noblesně vypadá zvenku, je kabina až překvapivě strohá, bez výrazného charakteru, i když prošpikovaná kvalitní kůží a hliníkem. Značku tak prozrazuje jen kočičí hlava ve středu volantu a otočný volič režimů automatu. Posaz za volantem je nízký, ale není to úplná podlaha, sedadla jsou velkoryse tvarovaná a mají elektrické seřizování bočnic, takže je lze nastavit na míru, profilování by ale mohlo být výraznější. Při jízdě to však překvapivě nevadilo, nedokázal jsem se ale sžít s tenkým věncem volantu. Zatímco jeho velikost je perfektní, tloušťka je spíše pro dámskou ručku.

Kupé reaguje na každou změnu polohy pedálu s doslova chirurgickou přesností, takže mám už po pár kilometrech dojem, že jsem s pedálem srostlý.

Po stisku tlačitka se probudí vidlicový osmiválec 5,0 a hlubokým zahučením dává najevo, že bude zábava. Velká zábava. Aby také ne, připraveno je 385 koní (v 6500 otáčkách) a 515 Nm ve 3500 ot/min. Stovku má zvládnout za 5,5 s a maximálka je omezena na 250 km/h.

Je spousta sportovních aut, u nichž bych se dokázal bít za to, že reakce jejich elektronického plynu je velmi rychlá a přesná. Ale jsou holt i auta, u nichž je ještě rychlejší a ostřejší. A to je právě Jag XK. Kupé reaguje na každou změnu polohy pedálu s doslova chirurgickou přesností, která se postarala o to, že jsem i v úsecích se sníženou rychlostí měl o zábavu postaráno. Ba co víc – každé jeho vychýlení je doprovázeno změnou zvuku motoru, respektive výfuku, takže mám už po pár kilometrech dojem, že jsem s pedálem srostlý.

Kde ale splynutí se špičkovou technikou ne a ne přijít, je řízení. A nemůže za to jen tenký věnec, dle mého názoru má XK zbytečně účinný posilovač, takže určování směru jízdy vyžaduje až příliš velkou pozornost řidiče. Jinak ovšem řízení není naprosto co vytknout – je strmé a přesné úplně stejně jako pedál plynu a auto reaguje skutečně i na sebemenší pohyb volantu. Současně působí velmi přirozeně a a má i velice slušnou zpětnou vazbu.

Ačkoli by se mohlo zdát, že u pětilitru je úplně jedno, kolik mám otáček a na jaký rychlostní stupeň, tenhle V8 není z rodiny těch, kteří si lebedí v mamutím zátahu od dvou tisíc otáček. To nejlepší ze sebe vydává totiž ve středních otáčkách. Tedy přesněji řečeno ve vysokých, motor točí jen 6500 a ta pravá zábava s ním začíná kousek za čtyřtisícovou hranicí, kdy hučení přejde do kovového vrčení, které nevtíravě proniká do kabiny.

Očekáváte od britského sporťáku tak nějak podvědomě zaměření „Gran Turismo“? Ano, i XK je gétéčko, ale měli bychom konečně všichni pochopit, že to opravdu není nadávka.

Cvak. V šesti a půl řadím nahoru, převodovka reaguje s nadšením dvouspojky a XK pokračuje v nízkém průletu silničkou. Stejně bleskurychle mění šestikvalt rychlosti i dolů, až se člověku vkrádá do hlavy myšlenka, jestli současná éra dvouspojek není jen marketingový humbuk.

Očekáváte od britského sporťáku tak nějak podvědomě zaměření „Gran Turismo“? Velkorysé rozměry, pohodlné pérování, blablabla. Ano, i XK je gétéčko, ale měli bychom konečně všichni pochopit, že to opravdu není nadávka. Podvozek Jagu rozhodně není kostitřas, je tuhý, ale velmi poddajný a znamenitě tlumí rázy od nerovností (alespoň od těch, s nimiž jsem se sporadicky na rakouských okreskách potkal).

Současně se ale v zatáčkách téměř nenaklání, překlápění z oblouku do oblouku se děje bez změny polohy těžiště a opěradlo se stává dalším místem, kde dochází ke vzniku kybernetického organizmu. Zatímco u takového E63 AMGjsem se nepouštěl do žádných větších akcí, a to jsem měl na sžití se skoro celý den, tady už po pár zatáčkách vypínám systém jízdní stability.

Sám sebe překvapuji, co si k XK na prvním rande dovolím, ale mám pocit, že už s ním jezdím celé týdny nebo dokonce měsíce. Na výjezdech z prudších oblouků na dvojku stačí přitlačit na pedál a dlouhý rozvor skoro 1750 kg vážícího auta zajišťuje, že smyk zadní nápravy přichází pomalu, čitelně a plynule, takže stačí lehký protipohyb volantem na poslední chvíli, ikskáčko se srovná jako dobrman na hvízdnutí a s vrčením uhání dál.

Takříkajíc přes noc se ze mě asi stal fanda Jaguaru. Tedy minimálně Jaguaru XK zcela určitě.

Stabilita zadní nápravy se hodí i při prudkých změnách směru jízdy, kdy kupé zůstává v naprostém klidu. Granturismový je i pedál brzdy – měkký, s pozvolným nástupem, ale suverénní schopností zpomalit a dávkovatelností účinku jen o málo horší, než ostatní ovládací prvky v kabině.

Takže abych to shrnul – takříkajíc přes noc se ze mě asi stal fanda Jaguaru. Tedy minimálně Jaguaru XK zcela určitě. S výjimkou tenčího volantu, lehkého řízení a ne úplně dokonalého bočního vedení sedadel mu totiž ani po těch letech není co vytknout. Jak dobrý asi může být V8 Vantage?

Fotogalerie

  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 1
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 2
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 3
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 4
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 5
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 6
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 7
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 8
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 9
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 10
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 11
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 12
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 13
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 14
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 15
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 16
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 17
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 18
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 19
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 20
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 21
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 22
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 23
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 24
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 25
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 26
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 27
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 28
  • Za volantem: Jaguar XK: fotka 29


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: :D :D :D :D oIoo 29.10.2010  11:17
:D :D :D :D Zlouník 29.10.2010  00:20
Re: Brzdy, Dany1788xxx 26.10.2010  09:35
Re: nenapínajte x_ghost 25.10.2010  18:00
Brzdy, Zlouník 25.10.2010  17:25
Re: nenapínajte dEViL SK 25.10.2010  10:57
j.a.g. Dinar. 25.10.2010  07:53
Ain't no stopping us now... Pekelná Micinka 24.10.2010  23:19
XFR Maxima11111 24.10.2010  22:39
Re: AUTO AUT Pekelná Micinka 24.10.2010  22:13
Re: Mhmm Pekelná Micinka 24.10.2010  22:09
AUTO AUT GTI 24.10.2010  21:48
Konecne CiCiTN 24.10.2010  20:58
... Milan320i 24.10.2010  19:47
nenapínajte x_ghost 24.10.2010  19:32
Re: Mhmm Michal Fokt 24.10.2010  19:21
Mhmm oIoo 24.10.2010  18:52
Vstoupit do diskuse ›


Tato značka na Moje.auto

Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 19428 | Zobrazit seznam všech anket