Za volantem: Honda FCX Clarity

Za volantem: Honda FCX Clarity: titulní fotka Na jedné z nejlepších silnic v Čechách v... nějakém trapném vozítku na vodík? Ne. S jedním s nejlepších sportovních sedanů, s jakým jsem kdy jel!

Protahuji se jednou z mnoha sérií zatáček na trase z Mělníka na Dubou. Sedan neuvěřitelně nadšeně zatáčí, minimálně se naklání, oblouky se protahuje s nepochopitelnou neutralitou a precizně poslouchá každý pohyb volantu s příjemně tuhým posilovačem řízení. Tipli byste to na něco z prémiové střední třídy? Omyl. Řeč je tady o Hondě FCX Clarity, autě na spodním okraji vyšší střední třídy, vážícím 1635 kg, vybaveným vodíkovými palivovými články. Jestli jsem se úplně nezbláznil? Vůbec ne.

Začněme ale pěkně popořádku. Někomu se povedl husarský kousek a dostal do Česka jediné dvě vodíkové Hondy FCX Clarity, které v Evropě jsou. Pokud snad nevíte, co je tohle auto zač, přečtěte si určitě článek Honda FCX Clarity – Budoucnost patří vodíku, ale mohla by vám stačit i základní fakta – délka 4835 mm, šířka 1845 mm, výška 1470 mm, rozvor 2799 mm, váha 1635 kg, elektromotor o výkonu 136 k a s točákem 256 Nm (takže zdánlivě docela slabota) a maximálka 160 km/h. Už tři roky je nabízena formou leasingu americkým klientům a dva kousky v Evropě jezdí ve službách německého R&D Hondy v Offenbachu.

A protože je v Neratovicích jediná čerpací stanice na vodík v zemích na východ od Německa, kterou provozuje firma Linde, zamířila FCXka do Středních Čech, na akademickou půdu zámku v Liblicích, nedaleko Mělníka. Měli jsme vytyčenou určitě moc pěknou trasu, ale v téhle lokalitě jsem měl jasno – silnička z Mělníka na Českou lípu. Snad to nebude moc velká otrava…

Po plném sešlápnutí pedálu vyletí okamžitě stupnice na 100 kW, motor se roztočí na sympatických 12.000/min a překvapivě slušné zrychlení doprovází tlumené bzučení, ne nepodobné tramvaji.

Sedám do interiéru a okamžitě na mě dýchne atmosféra auta budoucnosti. Uvítají mne velmi moderní tvary palubní desky, která působí, jako by byla volně zavěšena v prostoru, kabinu charakterizují kvalitně působící a vkusně zvolené materiály a nemístně kupodivu nepůsobí ani středový panel (a pár dalších drobností) v Japonci velmi oblíbeném provedení champagne.

Posaz není úplně nízký, ale stále snesitelný, malinký a dobře tvarovaný volant disponuje širokým rozsahem nastavení a sedadla čalouněná biotkaninou vlastní výroby poskytují velmi dobré boční vedení. Příjemné je i bohaté prosklení, které přispívá k pocitu vzdušnosti kabiny. I když vlastně to není jen pocit, šířka kabiny je na danou kategorii nadprůměrná a v podélném směru odpovídá spíše luxusní třídě.

Mačkám startovací tlačítko a jakmile vyjedu z brány zámku, překvapuje mě, jak FCX svižně akceleruje. Honda tvrdí, že má dynamiku na úrovni Accordu 2.4 a rozhodně není důvod jí nevěřit, dokonce bych řekl, že je ještě o něco lepší. Motor reaguje na povely „plynového“ pedálu velmi spontánně už od nejnižších otáček, takže má sedan překvapivě dobrou pružnost. O aktuální rychlosti informuje digitální rychloměr ve stylu Civicu a Insightu, sdružený ukazatel ve spodní části neukazuje otáčky, ale informuje, kolik kW výkonu právě vyvíjí elektromotor.

Po plném sešlápnutí pedálu vyletí během okamžiku stupnice na 100 kW, motor v tu chvíli točí sympatických 12.000/min a překvapivě slušné zrychlení doprovází tlumené bzučení, ne nepodobné zrychlující tramvaji. $1$ Chvíli si na něj musím zvykat. Ale víte co? Vůbec to není marné. $2$ Dvanáct tisíc je prostě dvanáct tisíc.

FCX zatáčí se suverenitou a nadšením, které si nezadá s elitou ze Stuttgartu a Mnichova, a to za doprovodu minimálních náklonů. V oblouku čitelně zaklekává a při zostření tempa se váha opře o vnější zadní kolo.

Dobrá dynamika auta, která rozhodně převyšuje papírové předpoklady, ale představuje jen začátek velkého překvapení jménem Honda FCX Clarity. Na děravých silnicích totiž podvozek znamenitým způsobem tlumí rázy, za celou hodinovou zkušební jízdu jsem nedostal ani jediný, jenž by se dal hodnotit jako nepříjemný. Současně je auto na nerovnostech velmi stabilní a vůbec nezná odskakování. Opravdu má přes 1600 kg?

Klíčem k tomuto vytříbenému chování jsou kola. Vůz totiž obouvá balónové pneumatiky 215/60 R 16. Na druhou dekádu 21. století v segmentu E trošku úlet, ale Honda si vždycky dělala spoustu věcí po svém a v tomto případě se prostě projevuje dnes už pozapomenuté kouzlo minimalizace neodpružených hmot. Jak se ale tohle obutí vypořádá se zatáčkami, zvláště když jde o Michelin Primacy HP, což není právě UHP plášť, jenž by mohl vykompenzovat vysoký profil pneumatiky?

To je ovšem to vůbec největší překvapení dne. FCX totiž není nudné, nejisté a nervózní ekoauto, ale nefalšovaný sportovní sedan. Začíná to už u řízení. Je sice malinko umělé, ale velmi přesné a strmé, takže vůz ostře reaguje na každý pohyb volantem, současně je ale i příjemně tuhé, takže mám velmi dobrý pocit kontroly nad autem.

A pak je tu znamenitě vyladěný podvozek s dvojitými lichoběžníky vpředu a víceprvkem vzadu, podpořený unikátní konstrukcí auta s nepříliš velkým elektromotorem vpředu, palivovými články v tunelu mezi předními sedadly a akumulátory a vodíkovou nádrží nad zadní nápravou. Ještě nic? Tak jinak: na přední nápravě spočívá 53 % váhy, na zadní 47 %. To je prakticky ideál, vlastní spíše autům s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Jak si s tím ale porozumí pohon kol předních?

Po téhle zkušenosti musím říci, že nás petrolheady možná nečeká zas až tak temná budoucnost, jak jsme si možná mysleli.

Nad očekávání, jak už jsem ostatně naznačil v úvodu. Clarity zatáčí se suverenitou a nadšením, které si nezadá s elitou ze Stuttgartu a Mnichova, a to za doprovodu minimálních náklonů karoserie. V oblouku krásně čitelně zaklekává a při zostření tempa se váha opře o vnější zadní kolo. Teprve o notnou chvíli později začnou pneumatiky pohvizdováním signalizovat, že by mohlo dojít k nějakým potížím.

Nejdu pochopitelně až do krajnosti, přece jen sedím právě za volantem auta, proti němuž je Pagani Huayra sranda za pár šupů. I přesto si v jedné za zatáček dovolím volantem auto trochu rozhodit. Záď přejde do lehké přetáčivosti, stačí ale přidat plyn a FCX se zase poslušně rovná. S tímhle obutím, nechápu… V prudkých, rychle projížděných zatáčkách už ovšem fyziku neošálí ani Japonci $5$ a vládu nad vozem přebírá nedotáčivost, ale to lze vcelku očekávat.

Pravda, brzdy se nedávkují úplně nejlépe, to je problém většiny aut s rekuperací kinetické energie, jsou ale dostatečně účinné a při deceleraci je i v zatáčce ukázkově klidné a stabilní, bez sklonů k přetáčivosti nebo nervozitě. V kombinaci se slušnou dynamikou, umožňující snadné předjíždění, se stává tohle auto hodně zábavnou a rychlou záležitostí. Pravda, není dokonalé, ale bavíme se tady o stále ještě víceméně experimentálním projektu auta, jehož technika se dočká nějaké masovější produkce až někdy za 10, 15 nebo 20 let.

Není to sporťák a ani si na něj nezkouší hrát, ale jedná se podle dnešních měřítek o znamenitý sportovní sedan vyšší střední třídy. Po téhle zkušenosti tedy musím říci, že nás petrolheady možná nečeká zas až tak temná budoucnost, jak jsme si možná mysleli. Zní to ode mne asi neuvěřitelně, ale umím si docela dobře představit nějaký ten vodíkový sportovní roadster… Tohle je totiž zatraceně dobrá práce, pane Hondo!

Fotogalerie

  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 1
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 2
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 3
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 4
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 5
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 6
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 7
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 8
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 9
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 10
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 11
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 12
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 13
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 14
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 15
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 16
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 17
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 18
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 19
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 20
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 21
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 22
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 23
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 24
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 25
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 26
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 27
  • Za volantem: Honda FCX Clarity: fotka 28


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
ITR Coudu 15.04.2011  15:38
Re: zaujímavé! Michal Fokt 04.04.2011  10:17
Re: zaujímavé! Dalces 02.04.2011  23:57
Re: zaujímavé! Dalces 02.04.2011  22:22
zaujímavé! Redmex 02.04.2011  21:23
nadherna masina salamoon 02.04.2011  20:08
prevodovka sato 01.04.2011  23:55
hen,hen Skoto 01.04.2011  21:45
Re: Rychlost? TeeJay 01.04.2011  19:24
Re: Rychlost? TeeJay 01.04.2011  19:23
Re: Rychlost? riderhenry 01.04.2011  19:16
Re: Rychlost? Uživatel_5340709 01.04.2011  18:52
Re: Rychlost? riderhenry 01.04.2011  18:49
Re: Rychlost? TeeJay 01.04.2011  18:31
Re: Rychlost? Uživatel_5340709 01.04.2011  18:21
Re: Rychlost? riderhenry 01.04.2011  18:00
Rychlost? Uživatel_5340709 01.04.2011  17:35
Re: Zírám JaW 01.04.2011  17:30
Re: Zírám Skyline 01.04.2011  17:28
Re: Zírám Michal Fokt 01.04.2011  17:26
Re: Zírám Michal Fokt 01.04.2011  17:24
Re: Prekvapeni Michal Fokt 01.04.2011  17:22
Re: Zírám Skyline 01.04.2011  17:18
Re: Zírám JaW 01.04.2011  17:17
Re: Zírám laufeček 01.04.2011  17:17
Re: Re: ;-) laufeček 01.04.2011  17:10
Re: Zírám Skyline 01.04.2011  17:08
Re: Prekvapeni JaW 01.04.2011  16:59
Re: Zírám TeeJay 01.04.2011  16:56
Re: ;-) Michal Fokt 01.04.2011  16:55
Vstoupit do diskuse ›