Za volantem: Honda CR-Z

Za volantem: Honda CR-Z: titulní fotka Zapomeňte na baterky, kytičky, spotřebu a další blbosti, otázka je jediná. Je Honda CR-Z sporťák, nebo si na něj jenom hraje?

Myslím, že bychom za poslední rok těžko hledali ve světě sporťáků kontroverznější téma, než je Honda CR-Z. Ideový nástupce kultovního CRX, ale namísto vysokootáčkové pily hybridní pohon, 6500 otáček a výkon jen 120 k? Nové céro to mělo spočítáno ještě dřív, než ho někdo vůbec viděl naživo, natož aby se s ním svezl. A první dojmy z britského tisku stály za starou bačkoru. Ale teď už se konečně rozhodne. Do kraje vína nedaleko Hustopečí jsem vyrazil nikoli za ranní kocovinou, ale za prvním svezením s CR-Z.

Teď stojím u bílého exempláře na příplatkových 17“ kolech a ačkoli můžete namítnout, že takové o kategorii větší VW Scirocco vypadá o něco lépe, céerzetko je i přesto nádherný kus auta s velmi dynamickým designem, možná až moc, na necelých 125 koní. A co si tak stačím všimnout, jak odjíždějí a přijíždějí ti kolegové, co se na jízdy zapsali rychleji, disponuje i zajímavým chraplákem výfuku. Ale dost filozofování, teď už je řada na mě.

Jak už jsem si stačil všimnout v březnu v Ženevě, posaz za volantem téhle hondy nádherně nízký, malinký volant padne dobře do ruky a všechny ovladače jsou po ruce, rozmístěny v těsné blízkosti volantu. Startovací tlačítko je nyní praktičtěji umístěno těsně nad spínací skříňkou, takže klíček do polohy II a stisknout ENGINE START. Uvítá mě… šepot květin.

Kupéčko jde dobře za plynem od volnoběhu a akcelerace ve středních otáčkách působí dojmem, jako by mělo pod kapotou osmnáctistovku.

Protože zde plní elektromotor jen podpůrnou činnost, po nastartování se rozeběhne benzinová patnáctistovka, pracuje ale téměř neslyšně a kultivovaně, prakticky o její existenci ani nevím, hotová tsunami adrenalinu… Není čas na nějaké experimentování, bez váhání volím režim Sport, jenž by měl auto dostat do té správně bojovné nálady. Pokud je tedy něco takového vůbec možné.

Jenže pak uchopím kulatou hlavici řadicí páky a jednička zapadne do kraťoučké kulisy s kovovým cvaknutím. Tak tohle už je o dost lepší! Navíc už první sešlápnutí ukazuje, že elektromotor a baterky (ty váží mimochodem jen 38 kg) nejsou v autě jen proto, aby vám kazily náladu. Kupéčko jde díky maximu 174 Nm dobře za plynem od volnoběhu a akcelerace ve středních otáčkách působí dojmem, jako by mělo pod kapotou osmnáctistovku a dobrý pocit z pružnosti umocňuje příjemně nakřáplý zvuk výfuku.

Ve 4300 otáčkách jako by akcelerace stagnovala a už to vypadá, že veškerá sranda s CR-Z stojí a padá s asistencí systému IMA. Jenže omyl – o dvě stě otáček výš přijde to, co máme na hondách všichni tak rádi – auto citelně ožije a za doprovodu nezaměnitelného mechanického koncertu letí ručička otáčkoměru vzhůru v příjemné výkonové špičce. Té ovšem dle očekávání vystavuje stop omezovač v 6500 otáčkách, ale houby zle – cvak-cvak a už je tam o kvalt výš, otáčky nad 4500 a jede se dál. Prostě stará dobrá honda, jen o 800–1000 otáček níž, než doposud.

O dvě stě otáček výš přijde to, co máme na hondách všichni tak rádi – auto citelně ožije a za doprovodu nezaměnitelného mechanického koncertu letí ručička otáčkoměru vzhůru v příjemné výkonové špičce

Změna kvaltů je rychlá a jen s minimálními odpory, a přestože kvalit hodinářského strojku v Civicu Type R nedosahuje, na deklasování konkurence v B segmentu to v pohodě stačí. Perfektní rozložení pedálů navíc umožňuje používat meziplyny, na které elektronický pedál reaguje velmi spontánně, i když lanko to není (a už asi nikdy nebude). I obavy z nebezpečí pomalého poklesu otáček klikovky, osazené elektromotorem se ukázaly zbytečné – padají jako u každého jiného současného sportovně laděného auta. Setrvačník bude asi velmi lehký.

Dynamika… jak to jen říct… Prostě odpovídá tomu, že má auto výkon 125 koní. To znamená, že vzhledem k rozumné váze nejede céro vůbec špatně, respektive spíš o dokonce lépe, než bych po pohledu to technických údajů čekal. Ale podle dnešních standardů, diktujících v téhle kategorii dvoulitry nebo silné oturbené čtrnácti-, či šestnáctistovky bude však zcela logicky tohle auto podmotorované. Kdyby bývala Honda přihodila k dobru dalších 30–40 koní, byl bych ten poslední, koho by to rozčílilo.

To platí tím spíš, že schopnosti podvozku vysoce převyšují možnosti motoru. Honda CR-Z disponuje takřka motokárovou přilnavostí přední nápravy, která má pozoruhodnou odolnost vůči nedotáčivosti. Důsledkem je obrovská chuť zatáčet, doprovázená směrovou stabilitou a přesným vedením stopy, jdoucím ruku v ruce se sedadly, poskytujícími slušné boční vedení. Že si úplně umíte přestavit ten typicky japonsky prkenný podvozek? Tak i tentokrát jste vedle.

Céerzetko je vlastně docela pohodlné auto. Na okresce se lehce pohupuje a kolébá, na nějaké natřásání můžete hned zapomenout, popravdě řečeno, uměl bych si představit i o něco tužší naladění. Ale jakmile přední LEDky zahlédnou zatáčku, karoserie zaklekne a kupé se obloukem protáhne sebejistě a jen v lehkém náklonu. Komfortnější setup (stále úplně nevěřím tomu, že je tady řeč o hondě) navíc přijde vhod, pokud jsou v zatáčce nerovnosti. Ty totiž šasi s rychle pracujícími tlumiči pobere bez odskakování a ztráty stability. Když přijde ostrá příčná spára nebo propadlý kanál, projeví se sice tupým rázem, ale s tímto problémem se potýká většina aut. Se stabilitou a případnou hravostí zádě bohužel nemohu sloužit, alespoň nám zbude něco do klasického testu. $5$

Zástupy skeptiků dluží do Japonska omluvu. Hybridní sporťák Honda CR-Z rozhodně není noční můrou automobilového entuziasty.

Obratnosti a hravosti auta napomáhá i strmé řízení s 2,6 otáčkami mezi krajními polohami. To má příjemně tuhý účinek posilovače, jenž však bohužel bohužel postrádá čistotu a spontánnost toho v Civicu Type R, namísto toho se vyznačuje „bavoráckou gumovostí“. V zatáčkách s řidičem sice dokonce i trochu „mluví“ – do volantu jde i sem tam nějaká informace od předních kol. V zatáčkách nechybí řízení přesnost a cit, což se ale nedá říci o jízdě v přímém směru, tam nelze přehlédnout apatii vůči požadavkům na lehké korekce směru jízdy. Naproti tomu brzdy jsou bez poskvrnky – zapomeňte na „přepínačovou“ charakteristiku pedálu (a účinku) – dávkují se přesně a mají příjemný nástup a dobrý účinek.

Zástupy skeptiků dluží do Japonska omluvu. Hybridní sporťák Honda CR-Z rozhodně není noční můrou automobilového entuziasty. Z prostého důvodu – to, co mělo údajně autu tak škodit, ba dokonce ho „zabít“, tedy hybridní pohon, při jízdě nijak neobtěžuje a dává o sobě vědět pouze překvapivě slušnou pružností v nízkých a středních otáčkách. Jinak je tohle kupé parádní okreskovou hračkou, bažící po zatáčkách i otáčkách, i když toho druhého bohužel není k dispozici moc. Hondě se navíc povedlo skloubit motokárovost (nevím jestli přímo Lotusu Elise, ale Mini Cooperu určitě), s kvalitou jízdy akceptovatelnou při každodenním používání. Ačkoli má motor omezovač nehonďácky nízko, povedlo se inženýrům vymáčknout z něj příjemnou výkonovou špičku. Největší bradavicí na krásné tváři nového céra je tak vágnost řízení v přímém směru a, nalijme si čistého vína, sice dostačující, ale na dnešní poměry kategorie sportovních aut podprůměrná dynamika. I tak je ale jisté, že od června má Honda konečně v evropské nabídce zase dvě sportovní auta, i když dost nepochopitelně za stejnou cenu. Není to moc, ale furt lepší, než jedno. Kdo nevěří, ať si to jde vyzkoušet na vlastní ruce. $2$

Fotogalerie

  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 1
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 2
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 3
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 4
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 5
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 6
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 7
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 8
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 9
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 10
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 11
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 12
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 13
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 14
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 15
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 16
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 17
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 18
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 19
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 20
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 21
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 22
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 23
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 24
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 25
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 26
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 27
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 28
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 29
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 30
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 31
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 32
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 33
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 34
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 35
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 36
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 37
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 38
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 39
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 40
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 41
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 42
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 43
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 44
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 45
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 46
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 47
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 48
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 49
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 50
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 51
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 52
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 53
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 54
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 55
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 56
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 57
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 58
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 59
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 60
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 61
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 62
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 63
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 64
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 65
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 66
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 67
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 68
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 69
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 70
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 71
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 72
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 73
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 74
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 75
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 76
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 77
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 78
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 79
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 80
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 81
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 82
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 83
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 84
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 85
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 86
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 87
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 88
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 89
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 90
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 91
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 92
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 93
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 94
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 95
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 96
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 97
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 98
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 99
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 100
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 101
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 102
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 103
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 104
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 105
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 106
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 107
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 108
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 109
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 110
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 111
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 112
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 113
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 114
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 115
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 116
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 117
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 118
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 119
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 120
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 121
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 122
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 123
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 124
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 125
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 126
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 127
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 128
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 129
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 130
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 131
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 132
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 133
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 134
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 135
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 136
  • Za volantem: Honda CR-Z: fotka 137

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Cena, cena cena... King 21.06.2010  23:57
Re: Cena, cena cena... TeeJay 21.06.2010  14:19
Re: Cena, cena cena... riderhenry 19.06.2010  18:38
Re: Cena, cena cena... King 19.06.2010  13:17
Re: Cena, cena cena... HEMI 17.06.2010  13:28
Re: Cena, cena cena... riderhenry 17.06.2010  12:09
Re: Cena, cena cena... King 17.06.2010  05:24
Re: Cena, cena cena... riderhenry 16.06.2010  16:01
Re: Cena, cena cena... Enthusiastic.driver 16.06.2010  13:57
Re: Cena, cena cena... riderhenry 16.06.2010  00:46
Re: Cena, cena cena... Mr Quick 16.06.2010  00:28
Hnus Mr. Green 15.06.2010  23:06
Re: Cena, cena cena... TeeJay 15.06.2010  15:39
Re: Cena, cena cena... riderhenry 15.06.2010  14:49
pro me za me mijunior 15.06.2010  13:58
Re: Cena, cena cena... TeeJay 15.06.2010  11:32
Re: Cena, cena cena... TeeJay 15.06.2010  11:28
Re: Cena, cena cena... riderhenry 14.06.2010  23:02
Re: Cena, cena cena... Plzenak 14.06.2010  22:45
Re: nic moc riderhenry 14.06.2010  19:03
Re: Cena, cena cena... mijunior 14.06.2010  18:33
Re: nic moc TeeJay 14.06.2010  16:07
Dobré s otazníkem figurka 14.06.2010  15:53
Re: Cena, cena cena... riderhenry 14.06.2010  15:43
Re: nic moc Enthusiastic.driver 14.06.2010  14:48
Re: nic moc rosi007 14.06.2010  14:40
Re: vzhled TeeJay 14.06.2010  13:36
Re: vzhled delph 14.06.2010  13:27
Cena, cena cena... TeeJay 14.06.2010  13:27
Re: CR-Z vs. Type-R HEMI 14.06.2010  13:17
Vstoupit do diskuse ›