Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu

Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: titulní fotka Na novou Hondu Civic Type R jsme čekali dlouho, nyní se však můžeme podělit o první jízdní dojmy. Vůz jsme testovali v okolí Bratislavy, na rakouských silničkách a závodním okruhu Slovakiaring.

V segmentu ostrých hatchbacků nižší střední třídy s pohonem předních kol se již dlouho odehrává nelítostná bitva o co nejlepší čas na Severní smyčce Nürburgringu. Sestava soků ve složení Honda Civic Type R, Renault Mégane RS 275 Trophy-R a Seat Leon Cupra 280 se s rezervou dostala pod osm minut na jedno kolo, s úctyhodnou rezervou však vede zástupce z Japonska. Můžete namítat, že čas 7:50:63 zajel vývojový prototyp s vnitřním ochranným rámem zvyšujícím tuhost karoserie, podle Hondy je však pravda někde jinde – hmotnost rámu totiž dorovnává absenci klimatizace a dalších „zbytečností“, podobně rychlý čas by tedy mělo zajet i sériové provedení.

Čekání na první jízdu s Hondou Civic Type R se vyplatilo. Automobilka ve slovenské Bratislavě uspořádala takřka dokonalou prezentaci, během které jsme si vůz vyzkoušeli v běžných podmínkách a dokonce i na relativně novém závodním okruhu Slovakiaring (otevření proběhlo 1. října 2009), rozprostírající se v obci Orechová Potôň nedaleko hlavního města. Trať o délce 5.922 metrů je složena z rychlých i technických částí, které odhalily nejen práci aktivního podvozku, mechanického samosvorného diferenciálu a strmého řízení s elektromecha­nickým posilovačem, ale především aerodynamických dílů karoserie, které nemají v tomto segmentu obdoby. Type R rozhodně není nenápadný – chce šokovat a zastrašovat své rivaly, a myslíme, že se mu to daří…

Testování na závodním okruhu jsme neabsolvovali sami, ale pod dohledem zkušených instruktorů – závodních jezdců. Vrcholem prezentace byla jízda na místě spolujezdce, kdy za volantem seděl maďarský pilot WTCC Norbert Michelisz, který se podle jeho vlastních slov dostal k tomuto sportu vlastně náhodou. Po dvou ostrých kolech nám bylo jasné, že jsme nevyužili snad ani polovinu potenciálu hatchbacku s rudým „háčkem“ ve znaku. Ale všechno hezky popořadě…

WTCC pro běžný život

Většina ostrých hatchbacků současné produkce vypadá docela nenápadně. Silné motory však pochopitelně musí dýchat, proto sportovní nárazníky umožňují dostatečný přísun vzduchu díky ohromným průduchům. O aerodynamickém přínosu by se nicméně dalo diskutovat. Type R je však jiný – tvary jeho karoserie jsou ryze funkční, umožňují efektivní přísun čerstvého vzduchu k brzdám a motoru, odvod horkého vzduchu panely v předních blatnících, a starají se také o přítlak. Proto také to obrovské křídlo na víku zavazadelníku, tlačící zadní část k vozovce, a výrazný zadní difuzor usměrňující proudění pod vozidlem. Každý prvek má svůj smysl, nic nepřichází nazmar…

 [470×253]

Honda Civic Type R je o dvacet milimetrů delší než běžná verze, díky svalnatým blatníkům však narostla do šířky o citelných 108 milimetrů. Standardem jsou devatenáctipalcová kola se speciálně vyvinutými pneumatikami Continental (235/35 R 19) a ostré přední brzdy Brembo s vrtanými kotouči (mají průměr 350 milimetrů), zadní kola se však v masivních podbězích ztrácejí. Vždyť také jejich rozchod dosahuje takřka sériových 1528 milimetrů, což se se situací vpředu nedá srovnávat – 1605 milimetrů je o 75 milimetrů více než u běžného Civicu.

Tvary karoserie a obtékání vzduchu ladila Honda ve svém zařízení v japonské Sekuře, kde mimo jiné vyvíjí motory pro monoposty Formule 1. Využila přitom bohatých zkušeností ze závodů cestovních vozů WTCC a de facto přinesla závodní koncept do běžného života. V průběhu slovenského testování jsem si však nedovedl dost dobře ujasnit, zda je Civic Type R „pouze“ dalším autem pro motoristické nadšence, nebo jde o civilizovanější závoďák schválený pro veřejný provoz.

Druhé možnosti by napovídalo pojetí interiéru. Přední cestující sedí o 20 milimetrů níž než ve standardním Civicu, skořepinovým sedadlům však mohou konkurovat snad jenom ty v Renaultu Mégane RS Trophy. Při nastupování si zcela jistě narazíte hýždě o boční vedené sedáku a opěradla tělo doslova obejmou i v oblasti ramen, což se především na okruhu ukázalo jako nenahraditelná pomoc. Chvála obecně putuje k řidičské pozici za volantem, dostupnosti všech ovládacích prvků a skvěle čitelném přístrojovému štítu, po přepnutí do režimu +R zbarveném rudě. Honda si navíc neodpustila jeden charakteristický prvek – kratinkou řadicí páku s kulatou hliníkovou hlavicí.

Kladivo na konkurenci

Honda nenechala nic náhodě a pro Civic Type R vyvinula zcela nový dvoulitrový čtyrválec 2.0 VTEC Turbo o výkonu 228 kW v 6500 otáčkách za minutu a točivém momentu 400 N.m (2500 min-1). Tyto hodnoty jsou nejen o masivních 80 kW a 207 N.m vyšší než u minulé generace ostré Hondy, ale nedosáhne na ně ani nejbližší konkurence s pohonem předních kol. Hliníkové písty a vahadla systému VTEC (u Hondy poprvé ve spojení s turbodmychadlem), kované ojnice a lehká kliková hřídel mají snižovat celkovou hmotnost motoru a omezit jeho setrvačnost, což je žádoucí při potřebě rychlejšího padání otáček.

Zatímco zástupci koncernu Volkswagen (Scirocco R a Seat Leon Cupra 280) nabízejí vedle manuální šestistupňové převodovky také dvouspojkové ústrojí DSG, Honda zůstala u klasiky. Precizní skříň vyniká krátkými a přesnými drahami, ale zároveň řidiči neubírá pocit mechanického spojení se strojem. Auto není tak univerzální jako konkurence (kromě Renaultu Mégane RS) a doslova k vám hrne neskutečné množství informací potřebných pro efektivní a velmi rychlou jízdu. Řidič si je musí jenom správně přebrat a vyhodnotit, jak se zachová na dalším metru silnice.

S ostrými modely nižší střední třídy jsem za poslední dobu strávil poměrně dost času, Honda Civic Type R se však zaběhnutým konvencím dokonale vymyká. V Bratislavě, ze které jsme zamířili k rakouským hranicím, jsem si připadal jako v „osekaném“ okruhovém speciálu. Podvozek se speciálně vyvinutými adaptivními tlumiči na všech kolech (standardní Civic má pouze vzadu, navíc jenom u verze Tourer) není příliš odhlučněný, lepivé pneumatiky Continental každou chvíli vymršťují nečistoty ze silnice do podběhů, a ke všemu se musíte srovnat s ostřejší a relativně tuhou spojkou. Kličkuji a vyhýbám se snad všemu, co by mohlo způsobit újmu na nizounkých pneumatikách, s nájezdem na městský okruh se však povrch silnice zlepšil a já mohl zarazit pedál plynu do podlahy.

 [470×272]

Vtlačení do sedadel zprvu není tak silné jak umí například u Volkswagen Golf R se čtyřválcem 2.0 TSI (221 kW) a pohonem všech kol, všechno ostatní ale na palubě způsobuje takřka závodní atmosféru. Turbodmychadlu musíte dát chvíli čas, než pořádně nasytí všechny válce, okolo 3000 otáček za minutu se ale rozpoutá velmi chytlavá symfonie podpořená nádherným barytonem od čtveřice koncovek výfuku a odfukujícího turbodmychadla. Ano, Civic Type R je velmi hlučný, přesně to jej ale odlišuje od konkurence – je to spíše závoďák než vůz na běžné denní použití, uznává zcela jinou filozofii a dokáže si řidiče plně podmanit.

Díky funkční aerodynamice Civic překvapuje zcela klidným a stabilním chování v přímce. Jak by také ne, když na čtvrtý rychlostní stupeň umí jet i 200 km/h a dokáže se rozjet ještě o 70 km/h rychleji. Teprve klikaté rakouské okresky však ukázaly perfektní souhru všech klíčových prvků. Adaptivní tlumiče tady nejsou proto, abyste mohli operativně měnit jejich tuhost a jízda se stala pohodlnější, právě naopak – můžete pouze aktivovat režim +R, který pérování o dalších 30 % přitvrdí. Hlavní přínos spočívá v neustálé kontrole pohybů karoserie, a to jak v zatáčkách, tak při brzdění a zrychlení. Poslední aspekt je přitom klíčový – pokud by si totiž Honda při akceleraci „sedla na zadek“, přední kola by neměla dobrý kontakt s vozovkou a mohutná síla čtyřválce by utekla do volného prostoru.

Z pohledu běžného řidiče je až absurdní, jakým stylem Civic Type R projíždí zatáčky. Karoserie se v nájezdech nenaklání (právě díky bleskovému přitvrzení tlumičů na levé či pravé straně), mechanický samosvor, navíc doplněný o systém přibrzďování kol, vás do apexu natlačí s obrovskou razancí, a zadní část zůstává díky maximálnímu přítlaku zcela stabilní. Místo nápravy typu McPherson byl použit systém Dual Axis Strut s oddělenou těhlicí, pneumatiky proto vždy mají k dispozici maximální styčnou plochu a po tahání za volant není ani památky (torque steer se ve srovnání s nápravou standardního Civicu snížil o 55 procent).

To všechno ale platí za předpokladu, že budete hrát podle jasně daných pravidel. Počítejte s tím, že je záď na brzdách hodně neklidná a zatáčky musíte projíždět pod plným plynem. Pokud uberete nebo dokonce přišlápnete brzdu, záď se začne sunout ven a s vypnutým stabilizačním systémem budete Civic honit od krajnice ke krajnici. Taková situace během testování skutečně nastala, vzešla však spíše z kombinace vysoké nájezdové rychlosti a prudké změny přilnavosti povrchu. Bylo potřeba nevyměknout, zarazit plyn do podlahy a nechat se silným motorem zase srovnat.

 [470×314]

Přes noc závodníkem?

Honda Civic Type R je někdy až nebezpečně rychlá. Poznatků z chování na běžných silnicích bylo hodně, po příjezdu na Slovakiaring jsem měl ale co dělat, abych nebyl za úplného idiota. Po celou dobu jízdy seděl na sedadle spolujezdce zkušený instruktor, který mi během pěti kol pomáhal hledat brzdné body, apexy a podobně. Nakonec jsem si ale připadal jako James May s dokonale nedokonalým orientačním smyslem, v záchvatu euforie navíc neschopný sestavit jedinou větu v anglickém jazyce…

V každém případě byly náramně cítit rozdíly mezi standardním a +R režimem – v základu je vůz neuvěřitelně ostrý, elektronika, především pak přibrzďování kol, do řízení zasahuje poměrně tvrdě a dává najevo, že je třeba volit jinou stopu. Měkčí podvozek se lépe vyrovnával s přejezdy obrubníků, karoserii ale stále nedovolil přehnané náklony a při prudkém brzdění se předek automobilu „nezarýval“ do silnice. Pro první seznámení mi tento režim stačil, v druhé polovině pětikolového kroužení však bylo potřeba zrychlit.

Po přepnutí na +R podvozek výrazně ztuhnul, stejně tak řízení, a motor jako by rázem dostal dávku dusíku. Auto miluje tvrdé zacházení, je potřeba mu pořádně šlapat na krk využívat maximum jeho potenciálu. S vyšší rychlostí se aerodynamika stává účinnější, se však na brzdách neustále kmitá ze strany na stranu a vyžaduje řidičovu součinnost. Zvládnout tyto projevy naštěstí není nic těžkého, na vrcholu zatáčky už jenom stačilo opět zarazit plyn do podlahy a vytočit motor do maximálních otáček. Zvenku Civic zní skoro jako startující Boeing, v zatáčkách je nedotáčivý pouze v případě, že citelně přepálíte nájezdovou rychlost (a hodně vytočíte volant), a ostré brzdy Brembo utahá snad jenom závodní jezdec.

Nikdy se mi snad ještě nestalo, abych během pěti kol zcela propotil závodní kulku a dvě trička, to ale nebylo nic proti tomu, co nás čekalo v závěru dne. Pohled na jízdu z místa spolujezdce může někomu připadat trochu nudný, to by ale za volantem nesměl sedět Norbert Michelisz, který zná trať a automobil jako své boty. Už s nájezdem do první bylo znát, co jsem dosud dělal špatně, kde jsem já jel přinejlepším stovkou, uháněl Norbert skoro dvakrát tolik a doslova bojoval s fyzikou, která se snažila Type R smést ze silnice. Pneumatiky v třicetistupňovém vedru dostaly pořádně na frak (podle Norberta na Slovakiaringu vydrží jedna sada asi 30 kol), především pak levá přední, na kterou diferenciál nejčastěji posílal více výkonu.

Někdo musí z kola ven

Našim cílem slovenského testování bylo nejenom poznat novou Hondu Civic Type R, ale především porovnat její schopnosti s přímou konkurencí. Už po prvních pár kilometrech bylo jasné, že se jedná o jeden z nejmechanič­tějších ostrých hatchbacků své třídy, z hlavních soků tedy odpadá až příliš univerzální Seat Leon Cupra 280 SC a Volkswagen Scirocco R – jsou to výborné a velmi rychlé automobily, ve srovnání s Hondou a Renaultem však neposkytují tolik zpětné vazby.

Type R může na první pohled vypadat trochu šíleně, to ale proto, že ve skutečnosti šílený jen. Každý detail karoserie a interiéru má svůj účel, a dohromady vznikl spíše závodní stroj připravený na instalaci závodního ochranného rámu. Je bezprostřední, hlučný, komunikativní a okázalý, přesně tohle ale na našem trhu chybělo – sériový vůz, který myslí hlavně na potřeby a potěšení řidiče.

Honda Civic Type R – srovnání s konkurencí
Model Honda Civic Type R Renault Mégane RS 275 Seat Leon Cupra 280 SC
Motor 2.0 VTEC Turbo 2.0T RS 275 2.0 TSI
Zdvihový objem [cm3] 1996 1998 1984
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 228/6500 201/5500 206/5600–6500
Točivý moment [N.m/min] 400/2500–4500 360/3000–5000 350/1750–5600
Převodovka 6M 6M 6M
Maximální rychlost [km/h] 270 254 250
Zrychlení 0–100 km/h [s] 5.7 6.0 5.8
Kombinovaná spotřeba[l/100 km] 7.3 7.5 6.0
Pohotovostní hmotnost [kg] 1382 1462 1375
Cena [Kč] 859.900 740.900 737.900

Fotogalerie

  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 1
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 2
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 3
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 4
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 5
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 6
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 7
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 8
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 9
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 10
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 11
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 12
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 13
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 14
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 15
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 16
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 17
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 18
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 19
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 20
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 21
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 22
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 23
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 24
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 25
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 26
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 27
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 28
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 29
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 30
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 31
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 32
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 33
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 34
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 35
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 36
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 37
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 38
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 39
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 40
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 41
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 42
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 43
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 44
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 45
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 46
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 47
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 48
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 49
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 50
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 51
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 52
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 53
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 54
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 55
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 56
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 57
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 58
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 59
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 60
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 61
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 62
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 63
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 64
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 65
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 66
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 67
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 68
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 69
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 70
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 71
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 72
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 73
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 74
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 75
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 76
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 77
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 78
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 79
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 80
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 81
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 82
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 83
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 84
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 85
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 86
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 87
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 88
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 89
  • Za volantem: Honda Civic Type R na Slovakiaringu: fotka 90


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Jdu rozbít prasátko... Isick 17.06.2015  19:54
Re: šetříme?! ossi 17.06.2015  16:08
šetříme?! mijunior 13.06.2015  19:10
Vstoupit do diskuse ›