Za volantem: Ford Focus RS 500

Za volantem: Ford Focus RS 500: titulní fotka Dali jsme si na známých okreskách pár stovek kilometrů s nejmasakróznější předokolkou všech dob. Jaké tohle monstrum od Fordu je?

Ford Focus RS to u nás má jako na houpačce. Nejprve mě nadchnul v prvním testu, následně od nás ale dostal ve srovnáváku pěkně do těla. Teď tu mám jeho monstrózní limitku s výkonem 350 koní a pokud jedeme skutečně v sinusoidě, měl bych opět vrnět blahem. Tak uvidíme.

Možná za to může ten matný lak (jenž není lakem, ale folií), ale přestože bych už měl být na vzhled focusu zvyklý, vizualita RS500 mě opět sráží do kolen. Vypadá prostě… brutálně. Možná až moc, jenže 350 koní už také patří do kategorie „až moc“, tak co…

Hned po rozburáceném nastartování a prvních dunivých několika stovkách metrů si uvědomuji, že jsem už zapomněl, jak moc umí RS hrát na efekt. Symfonie při jízdě je skutečně mimořádně bohatá, od hlubokého hučení výfuku v nízkých otáčkách, přes odfukování blow-off ventilu při přeřazování a střílení do výfuku při polevení tlaku na plynový pedál, až po vrčení ve vyšších otáčkách doprovázeným hrůzu nahánějícím syčením sání, polykajícího okolní vzduch po hektolitrech. Už se bojíte?

RS500 posílil oproti výchozí verzi o 45 koní na konečných 350 a točivý moment vzrostl ze 440 na 460 Nm. Mohlo by se zdát, že 40 koní a 20 Nm nedělá až takový rozdíl, když už se začíná na těchto hodnotách. Jenže dělá. Akcelerace téhle černé bestie se dá v segmentu hot-hatchů popsat jako naprosto drtivá a jedna krátká rovinka stačí v pohodě na to, aby vám případná policejní hlídka sebrala nejen řidičák, ale rovnou pro jistotu i rodný list. Motor se dá vytočit na 7200 otáček, ale není nutné ho takhle štvát, protože brány pekelné se otevírají už po překročení 2500 otáček a nejlépe se motor cítí v rozmezí 3000–6000 ot/min. Je přitom pozoruhodné, že s výjimkou jedničky nemá na suchu problémy s trakcí, a dalším zajímavým poznatkem bylo, že se i přes nárůst výkonu nezvětšila turbodíra.

RevoKnuckle nerevoknuckle, síla motoru se mi snaží vyrvat volant z ruky s takovou chutí a intenzitou, že je občas problém jej jednou rukou pustit a pokusit se u podlahy nahmatat řadičku.

Co je bohužel stále stejné – vysoký posaz a dole u podlahy utopená hlavice řadicí páky s tuhým a v tomto případě i poměrně kostrbatým chodem, takže byl občas při ostrém tempu problém „najít“ příslušný kvalt. Malou útěchou může být, že řazení v tomto případě opravdu není díky síle motoru zrovna životní nutností. Pochvalu zaslouží stále stejná sedadla Recaro, která mají prvotřídní boční vedení. Změnila barvu na červenou, což nevadí, změnilo se ale i čalounění – na kožené. Takže je výrazné profilování málem zbytečné – řidič se k sedadlu spolehlivě přilepí i bez něj.

Nezměnilo se ostatně ani nastavení podvozku – je opravdu nehorázně tvrdé a překonat ho může snad jen to v Mini Cooperu S, jak je ovšem u Fordu dobrým zvykem, navzdory ukrutnému natřásání se tlumičům daří obstojně krotit rázy, přenášející se do kabiny. Je tedy Focus RS500 lepší než obyčejné RS? Bohužel není, je jen rychlejší.

Jakmile vyrazím na klikaté okresky s ne úplně dokonalým povrchem, začne se projevovat jistá svéhlavost přemotorovaného fordu. RevoKnuckle nerevoknuckle, síla motoru se mi snaží vyrvat volant z ruky s takovou chutí a intenzitou, že je občas problém jej jednou rukou pustit a pokusit se u podlahy nahmatat řadičku. Řízení tím pádem už vyžaduje takové ovládací síly, že po pár kilometrech zbaběle vzdávám a měním nastavení posilovače řízení se Sport na Normal.

Zde bych se chvíli zastavil, abych dal jasně najevo, že na AUTOFUN máme skutečně povědomí o tom, že u RS lze měnit účinek posilovače. $5$ Jenže zatímco u běžné verze jsem přistoupil na hru focusu na nekompromisnost a k drsnému naturelu vozu jsem přidal i trochu té řidičské dřiny, v případě RS500 už to prostě není na našich okreskách možné.

Stačí prostě nastavit úhel volantu a ještě před vrcholem oblouku na to dupnout. Pneumatiky se zahryznou do asfaltu a nedotáčivost focusu se změní v setrvačnou sílu s pramalým vlivem na aktuální směr jízdy.

V režimu Standard je řízení také poněkud gumové, avšak o něco méně, chvilkové přidržení jednou rukou dělá o poznání menší problémy a přestože chuť motoru (v komplotu se samosvorem) převzít kontrolu nad směrem jízdy je menší, stále je větší, než by mi bylo příjemné. Doufám, že nedostanu kartáč, že jsem nevyzkoušel i mód Comfort…

Obrovská síla motoru má ale své výhody i jinde, než jen v přímých úsecích. Působivá je totiž zejména schopnost RS500 výjezdů ze zatáček pod plynem. Stačí prostě nastavit úhel volantu, jenž by mohl odpovídat poloměru zatáčky a ještě před vrcholem oblouku na to dupnout. O všechno ostatní se postará quaife, jenž má opravdu co svírat. Pneumatiky se zahryznou do asfaltu a nedotáčivost focusu se změní v setrvačnou sílu s pramalým vlivem na aktuální směr jízdy.

Průjezdové rychlosti RS500 zatáčkami nijak nepřevyšují standard horního okraje kategorie hot-hatch, potažmo sportovních aut, přece jen tohle auto něco váží, nicméně právě ty výjezdy dělají (obzvláště v návaznosti na další rovinku) jízdu s ním dost nakažlivou. Ostatně spotřeba 27 litrů na 100 km na mé testovací trati o tom také něco vypovídá. Je ale třeba se mít na pozoru, již zmíněné problémy s nerovnou silnicí mají za následek nejen torque steer, ale pokud na ně narazíte v zatáčce, na kvalitní Nordschleife laděný focus s malými zdvihy pružin se tady může nepříjemně rozskákat. A zatímco v případě verze RS se mi zdál účinek brzdové soustavy adekvátní, u RS500 jako by schopnost zpomalit za schopností zrychlit trochu zaostávala. Nástup účinku jako by byl pomalejší a ani dávkování nebylo zrovna prvotřídní.

Focus RS500 je rozhodně nejdrsnější předokolka, jakou jsem kdy řídil. Zatímco běžný RS byl za hranicí „slušnosti“ jen lehce, tohle už je nefalšovaný hardcore, připomínající trochu Astru OPC, i když ovládání a kontrola nad vozem je pochopitelně na úplně jiném levelu. Marnotratný nadbytek výkonu, jedovatý samosvor, tvrdý podvozek, krocení této kombinace vlastností a zvukový i vizuální projev tvoří koktejl, na jenž se hned tak nezapomene a tyto vjemy nakonec asi zůstanou v hlavě déle, než vzpomínky na drobné rezervy v oblasti řízení, řazení a brzd.

Fotogalerie

  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 1
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 2
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 3
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 4
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 5
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 6
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 7
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 8
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 9
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 10
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 11
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 12
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 13
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 14
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 15
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 16
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 17
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 18
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 19
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 20
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 21
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 22
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 23
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 24
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 25
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 26
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 27
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 28
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 29
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 30
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 31
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 32
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 33
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 34
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 35
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 36
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 37
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 38
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 39
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 40
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 41
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 42
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 43
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 44
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 45
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 46
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 47
  • Za volantem: Ford Focus RS 500: fotka 48


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: konkurence... oIoo 11.08.2010  20:09
Re: konkurence... riderhenry 10.08.2010  23:48
Re: konkurence... Enthusiastic.driver 10.08.2010  12:18
Re: konkurence... TeeJay 10.08.2010  09:10
Re: konkurence... Skyline 10.08.2010  09:07
Re: konkurence... TeeJay 10.08.2010  08:36
konkurence... Enthusiastic.driver 09.08.2010  23:42
Re: Král rýžoviště King 09.08.2010  22:26
Re: Král rýžoviště riderhenry 09.08.2010  21:44
Re: Král rýžoviště oIoo 09.08.2010  18:48
Re: Král rýžoviště King 09.08.2010  17:53
Re: Král rýžoviště oIoo 09.08.2010  16:22
Re: Král rýžoviště King 09.08.2010  14:14
Král rýžoviště oIoo 09.08.2010  11:19
Re: Re: úhel pohledu King 09.08.2010  08:22
Re: Re: úhel pohledu Plzenak 07.08.2010  22:34
Re: Re: úhel pohledu riderhenry 07.08.2010  17:56
Re: Re: úhel pohledu oIoo 07.08.2010  17:45
Re: Re: úhel pohledu riderhenry 07.08.2010  17:27
Re: Re: úhel pohledu oIoo 07.08.2010  17:10
Re: Re: úhel pohledu riderhenry 07.08.2010  16:43
Re: Re: úhel pohledu oIoo 07.08.2010  16:10
Re: Re: úhel pohledu Enthusiastic.driver 07.08.2010  15:09
Re: Re: úhel pohledu oIoo 07.08.2010  13:43
Re: Re: úhel pohledu King 07.08.2010  06:33
Re: Re: úhel pohledu oIoo 07.08.2010  01:27
Re: Re: úhel pohledu rosi007 06.08.2010  23:10
Re: Re: úhel pohledu riderhenry 06.08.2010  22:12
Re: Re: úhel pohledu King 06.08.2010  21:27
Re: Re: úhel pohledu King 06.08.2010  21:26
Vstoupit do diskuse ›