Za volantem: Audi RS5

Za volantem: Audi RS5: titulní fotka Z Bavorska přichází další úchvatné sportovní kupé. Má famózní atmosférický osmiválec, fantastický podvozek a když na to přijde, i pěkně přetáčivé choutky. Že to není v Mnichově nic tak neobyčejného? Hmmm, a kdo tady mluvil o Mnichově?

Okruh Ascari, jehož spřízněnost s jistým malovýrobcem supersportů není rozhodně náhodná, patří k těm nejtechničtějším tratím, které jsem za svou novinářskou kariéru navštívil. Mít tu možnost, kroužím tam denně. A právě na tomhle místě se má během pouhopouhých sedmi kol ukázat, co vězí v nejnovějším sporťáku z Bavorska, avšak z města, které se s touto spolkovou zemí spojuje trochu méně často – Ingolstadtu. Řeč je tady o Audi RS5. Očekávání jsou velká, a to hlavně proto, že mám ve stejném autě za sebou právě šedesát ukrutně zatáčkovitých kilometrů na trase z Marbelly do Rondy.

Tomu říkám provokace. Sotva nás vyplivne šatl před hotelem Marbella Club, mimochodem úchvatné místo, kde jste před lety mohli v bazénu dovádět s Brigitte Bardot nebo Audrey Hebpurn, případně posedět u baru se Seanem Connerym, Alainem Delonem, Johnem Waynem nebo španělským králem Juanem Carlosem, z ospalé nálady (budíček ve tři ráno není nic moc) mě vytrhne osmiválcový koncert. Bručení výfuku pomalu projíždějící RS5 doprovází z povzdálí štěkání meziplynů a někde ještě o kousek dál jiné audině ještě někdo pěkně dává za uši. Kolegové z předchozího turnusu se vrací. A rozhodně nevypadají zpruzele.

Myslím, že už jsem to psal v testu RS5 a teď se budu opakovat. Audi by zasloužilo Oscara za nejlepší automobilový zvuk. Co dokáží udělat v Ingostadtu s motorem a výfukem, to umí překonat už jen slavné značky z Itálie. Zatímco si V8 4.2 na volnoběh nespokojeně brumlá, teď je řada na mě, abych si udělal pohodlí. Seřízení volantu i sedačky je bezproblémové, jenže to stále nějak není ono. Mým problémem jsou příplatková sportovní sedadla. Mají sice elektricky seřiditelné bočnice, ale i přesto mi sedák tlačí stehna nepříjemně k sobě a já mám pocit, že sedím nad sedadlem, nikoli v něm. Opěradlo mě naopak dokáže důkladně skřípnout ve spodní části, ale v horní mi ramenní opora nějak nesedí a mezi lopatkami mě trochu tlačí. Paradoxně se lépe cítím ve standardních, která mají širší sedák, a to i přesto, že v nich horní polovina trupu v zatáčkách slušně bruslí.

Hráli jste někdy v Need for Speed závod v běžném provozu? Tak přesně takhle vypadá jízda s RS5.

Tak ještě nastavit sportovní režim podvozku, zadního aktivního diferenciálu a řízení. Volič dvouspojky na D a pak posunout vpravo na manuální sportovní režim. Víc sportovního už tu nastavit nejde. Tak jdeme na věc.

Hráli jste někdy v Need for Speed závod v běžném provozu? Tak přesně takhle vypadá jízda s RS5. Dojedu víceméně statickou překážku, jedním či dvojím hlasitým štěknutím meziplynu dám najevo svou přítomnost a o pár okamžiků už jsem fuč. Osmiválec umí 8250 otáček a právě tam nahoře ze sebe vymáčkne to nejlepší – 450 koní. Vytáčí se ovšem tak rychle, že je dobré ťuknout do pravého pádla pod volantem už krátce po překročení 8100 otáček, jinak mě z euforie vytrhne škubáním omezovač. Kdepak, žádné samočinné přeřazení a tak to má být – když manuální režim, tak manuální. Škoda, že motoru chybí výrazná výkonová špička, kterou by jeden od takovéhle vysokootáčkové pily čekal a jakou nás rozmazlily slavné sporťáky japonských značek. Ale není nutné (i když maximálně uspokojivé) se za každou drápat na osmitisícovku. I po přeřazení v 7, 6 nebo 5 tisících má RS5 obrovskou sílu a může s nezměrnou chutí upalovat vpřed.

Videohry ale trochu připomíná i řízení. Je sice příjemně tuhé, ale působí trochu odtažitě. Zkouším tedy nouzové řešení – přepínám v nastavení posilovač na komfortní režim. Chvíli jsem sice trošku nervózní z lehkosti ovládání, ale velmi rychle si zvykám a překvapivě se cítím lépe – řízení je přesnější a přestože stále nemá feedback, auto je o poznání čitelnější. Není to ostatně poprvé, co se ukazuje lehčí řízení tím lepším…

Jak RS5 polyká kilometry, začínám nabývat dojmu, že mě z tohoto auta po dobrém nedostanou. Těžiště téhle Need for Speed vlastně není v tom, brutální rychlostí dojet a předjet vše živé přede sebou. Tohle audi totiž miluje zatáčky.

Jak kupé polyká kilometry, začínám nabývat dojmu, že mě z tohoto auta po dobrém nedostanou. Nejde o to, brutální rychlostí dojet a předjet vše živé. Tohle audi totiž miluje zatáčky.

Tak, teď napočítejte do deseti a přečtěte si ještě jednou předchozí větu. RS5 opravdu miluje zatáčky. Fakt. Jen od řidiče, zvyklého na běžné čtyřkolky, vyžaduje menší změnu návyků. Musíte s ní zacházet jako se zadokolkou – na plyn se musí dupnout ještě před vrcholem zatáčky, aby zadní diferenciál poslal na vnější zadní kolo co nejvíce síly. To způsobí, že zaď vozu eliminuje nedotáčivost a suverénně vytáhne zbytek auta z oblouku. Je to opravdu působivé, řídit auto s jistotou a trakcí čtyřkolky a agilitou zadokolky. A zatímco rychlost průjezdů je za hranicí běžného chápání a s naprosto minimálními náklony, audi je v naprostém klidu a pohodě. Maximálně dá občas najevo zapískáním předních nebo všech čtyř pneumatik, že tohle už bylo fakt ostré.

Pokud přeženu nájezd do zatáčky, je RS5 pochopitelně nedotáčivé, ale stačí bez ubrání plynu pootočit volantem a auto se poslušně srovná. Ovšem pokud v zatáčce plyn uberu a následně prudce dupnu na plyn, lze tím docílit krásně čitelné přetáčivosti, kterou lze zkrotit buď lehkým kontra nebo ubráním plynu. Tak tohle vaše turbo neumí…

Přemýšlím, jestli ještě působivější, než schopnosti podvozku, není přilnavost, jíž auto v zatáčkách má. Pneumatiky Pirelli P Zero o šířce 275/30 R 20 se k asfaltu doslova lepí, jako by ani nenesly 1,7 tuny vážící kupé ale nějaký o třetinu lehčí hot-hatch. A ty brzdy… Testovaná auta byla vybavena příplatkovými keramickými kotouči na přední nápravě (tam to prý stačí), které si zaslouží absolutorium. Pravda, při popojíždění po městě jsou možná až moc kousavé, ale při sportovní jízdě koketují s dokonalostí – mají rychlý nástup, dechberoucí účinek, dají se dávkovat s milimetrovou přesností. A v běžném provozu jsou prostě neúnavné.

Na tohle svezení asi hned tak nezapomenu a i místní si asi budou o Audi RS5 vyprávět ještě dlouho $1$, teď ovšem stojím s helmou narvanou v čalounění stropu (pravda, v R8 je toho místa pro hlavu ještě méně) na startu okruhu Ascari a chci zjistit, jestli audina jen nekalí vodu a zda je to opravdu sportovní auto, které zvládne i závodní okruh.

Na pokyn stewarda zelenou vlajkou zarážím plyn do podlahy a RS5 vyráží jako projektil. Ten bude muset, chudák, po skončení akce na ušní. Před první (pravoúhlou) zatáčkou už tam mám trojku, takže za dva, motor štěkne a audi se protáhne obloukem s nečekanou lehkostí – a lehce přetáčivou tendencí. Následuje táhlá levá, která vychází tak nešťastně, že je třeba v jejím apexu přeřadit. Pohoda. Auto změnu kvaltu ani nezaregistruje a pádí dál. Další kombinace levé a prvé zatáčky ukazuje špičkovou stabilitu auta při změně těžiště, což je zásluha minimalizace náklonů. Po další pravé zatáčce je třeba jít na brzdy dříve, než se kupé srovná do přímého směru. Výsledkem je lehký pohyb zádě, ke zklidnění ale stačí lehoučké kontra a auto se rovná dříve, než zamrká stabilizace. Přede mnou je přerušení tratě (bohužel nás nenechali vyzkoušet ji v celé délce) což znamená výrazně zpomalit a zatočit dvakrát do pravého úhlu.

…do další letím nedotáčivě po čumáku, ale jakmile kola opětovně získají grip, při balancování na limitu cítím, jak přesně RS5 reaguje na sebemenší změnu polohy plynu.

Před otevřením druhé ale už mám zase plný plyn – následuje nejrychlejší pasáž okruhu, na konci rovinky už mám přes dvě stě. Keramice fakt věřím a dupu na plyn až kus za kužely, doporučujícími tento úkon. Tady jsou ale přesně, takže do další zatáčky letím nedotáčivě po čumáku, ale jakmile kola opětovně získají grip, při balancování na limitu cítím, jak přesně RS5 reaguje na sebemenší změnu polohy plynu.

Následuje pomalá šikana – asi jediné místo na trati, kde je znát váha auta a neochota k rychlým změnám směru jízdy, opět se ale projevuje výhoda tuhého pérování, které nedovolí rozkývání karoserie.

A to už je přede mnou nejtechničtější pasáž okruhu. Pojďte, pane, budeme si hrát. Na základě zkušeností z předchozích pasáží trati jedu ještě ostřeji a nechávám lehoučkou přetáčivost, aby mě vytáhne z druhé ze série právě absolvovaných zatáček. V poslední kombinaci levá-pravá si opět užívám přetáčivosti podvozku, abych v následující sérii dvou levých oblouků zápasil s trefením hodně pozdního apexu, zatímco kupátko má možnost ukázat, že se podvozek nevyvěsí ani v táhlé zatáčce. Poslední ostrá levá je spíš nepříjemná než zajímavá, ale je to poslední místo, kde si lze užít parádní přilnavost pneumatik a všudypřítomně „zvědavý“ zadek auta. Pak už je na čase zvolnit a zamířit směr pit lane.

Je to šok. Ovšem jeden z nejpříjemnějších za poslední dobu. Audi udělalo špičkové sportovní auto se skvělým atmosférickým motorem, bleskurychlým automatem, vypiplaným podvozkem, ukrutnými brzdami a monstrózním zvukovým projevem. Navíc je velmi zábavné ho řídit, protože ztratilo dosavadní vysmívanou těžkopádnost a otravně nedotáčivý charakter. RS5 má prostě koule. Audi včas a správně pochopilo, v jakém autě má být atmosférický motor a kde může být přeplňování a dokázalo také využít na maximum tu nejlepší současnou techniku pohonu všech kol v podobě aktivního zadního diferenciálu. Teď ještě dostat ho také do TT RS Já tedy nemohu jinak, než dát Audi palec nahoru, doprovázený hodně, hodně širokým úsměvem. Mimochodem – při cestě zpět do hotelu přepínám elektroniku do režimu komfort a zjišťuji, že RS5 umí být také velmi pohodlným gétéčkem, vhodným jak ke zdolávání dálkových tras, tak k boji s mizerným povrchem okresních silnic a měst.

TIP: Audi RS5: nadupané kupé pro Ženevu

Fotogalerie

  • Za volantem: Audi RS5: fotka 1
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 2
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 3
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 4
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 5
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 6
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 7
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 8
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 9
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 10
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 11
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 12
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 13
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 14
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 15
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 16
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 17
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 18
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 19
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 20
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 21
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 22
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 23
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 24
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 25
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 26
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 27
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 28
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 29
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 30
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 31
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 32
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 33
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 34
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 35
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 36
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 37
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 38
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 39
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 40
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 41
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 42
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 43
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 44
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 45
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 46
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 47
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 48
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 49
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 50
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 51
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 52
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 53
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 54
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 55
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 56
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 57
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 58
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 59
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 60
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 61
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 62
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 63
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 64
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 65
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 66
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 67
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 68
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 69
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 70
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 71
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 72
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 73
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 74
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 75
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 76
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 77
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 78
  • Za volantem: Audi RS5: fotka 79


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Ad. stabilizace babo83 03.05.2010  17:15
Re: Ad. stabilizace Skyline 30.04.2010  10:57
Ad. stabilizace figurka 30.04.2010  09:08
Re: Stabilizacia mijunior 29.04.2010  22:21
Re: Stabilizacia Michal Fokt 29.04.2010  16:55
Re: Stabilizacia Ixo 29.04.2010  15:55
Re: Stabilizacia Michal Fokt 29.04.2010  15:25
Stabilizacia Ixo 29.04.2010  14:23
Re: Jízdní vlastnosti super TeeJay 29.04.2010  13:35
Jízdní vlastnosti super oIoo 29.04.2010  12:32
Re: hmotnost Michal Fokt 29.04.2010  10:04
Re: A je to tady!!! Michal Fokt 29.04.2010  10:02
Re: hmotnost smec_m 29.04.2010  10:01
hmotnost Jancula69 29.04.2010  09:43
Re: A je to tady!!! figurka 29.04.2010  08:39
A je to tady!!! H.Karlik 29.04.2010  07:51
Re: kotouc Viper123 28.04.2010  22:11
kotouc sepiko 28.04.2010  21:36
Práce Audi figurka 28.04.2010  19:26
Re: Recenze + video Amaranth 28.04.2010  18:37
Re: Recenze + video mustafa 28.04.2010  16:53
Re: Recenze + video Amaranth 28.04.2010  16:48
by Teelay stanny 28.04.2010  16:09
Re: Recenze + video TeeJay 28.04.2010  14:58
Re: Recenze + video TeeJay 28.04.2010  14:50
Re: Recenze + video Vrchní kritik 28.04.2010  13:56
Re: Recenze + video Skyline 28.04.2010  13:42
Re: Recenze + video Amaranth 28.04.2010  13:40
Re: Recenze + video %Kajfik 28.04.2010  13:21
joo mijunior 28.04.2010  13:21
Vstoupit do diskuse ›