Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro

Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: titulní fotka Víte, co je na Audi R8 Spyder s desetiválcem od Lamba nejhorší? Trošku do něj fouká...

Zdrástvujtě. Právě jsem se vrátil z nejzápadnější ruské državy na světě – Karlových Varů. Naštěstí se tam teď dá zaslechnout i čeština, a to nejen díky právě probíhajícímu filmovému festivalu. Tím druhým důvodem byla velká prezentace značky Audi, která je už tradičním partnerem festivalu (letos se pohybuje městem dobře 150 milionů korun v podobě padesáti áosmiček), spojená s možností otestovat Audi R8 Spyder.

Vše ale začalo nejprve velkou Audi párty v hotelu Imperial, kde bylo možné zkouknout mimo jiné stále jednoduše okouzlující missku Janu Doležalovou, případně velmi informativně střižený overal na Andree Verešové nebo hluboký dekolt Dary Rolins. Na své si ale přišly i dámy, přítomni byli též pánové Svěrák, Bartoška a Šebrle. My šťastně ženatí petrolheadi se ale těšili zejména na následující den a R8 Spyder.

Aby bylo o zážitky postaráno, krátce před usednutím do auta se městem přehnal pořádný přívalák. Ještě že to je quattro, že… $1$ … i když 20:80. Přestože je obloha sále jako pytel a sem tam spadne nějaká ta kapka, střecha musí dolů. A pak už mi za hlavou vyjekne přímovstřiková desetiválcová atmosféra. Jdeme na to.

S-Tronic není nic jiného, než stará dobrá robotizovaná převodovka. Tedy spíš stará, než dobrá…

Vzhledem k tomu, že asfaltový povrch na karlovarských silnicích asi pamatuje ještě tatíčka Masaryka, obával jsem se, že ze mě auto vytřese duši ještě než minu ceduli „konec obce“. Jenže magnetické tlumiče erosmičky pracují bezmála zázračně. Kočičí hlavy, propadlé kanály, roletky, záplaty – tohle všechno je pro podvozek spyderu jen otázkou lehkého pohupování. Takhle dobře tlumí jen naprosté minimum na trhu aktuálně dostupných aut. Supersport?

Můj červený exemplář bohužel nemá manuální převodovku, ale S-Tronic, což není nic jiného, než stará dobrá robotizovaná převodovka. Tedy spíš stará, než dobrá, otravné škubání při přeřazování, pokud se zrovna nepovede v pravý čas dát nohu z plynu, se dneska už u sporťáků moc nenosí. Ale zase je lehká a nežere výkon. Absence výkonu je ale to poslední, co by mi na R8 chybělo. Desetiválec má výkon 525 koní a první hrábnutí do strun za městem postrčí auto vpřed s takovou razancí, že se na mokré silnici zuřivě rozbliká stabilizace, kterou mají německá testovací auta nastavenu jako nevypínatelnou. Tak tohle bude chtít jemnější zacházení.

Okresky v okolí Varů jsou na vysokovýkonné sporťáky jako dělané – zatáčky nejsou příliš ostré a střídají je delší rovinky, takže se zde R8 cítí jako ryby ve vodě. Pár kilo navíc na tom správném místě, tedy vzadu, v kombinaci s motorem, jenž je o dost výkonnější, než by bylo třeba, a dost možná i jiné rozložení váhy u otevřené verze dělá divy. Zatímco kupé s V8 je přísně neutrální a pokud moc nejančíte s pravou nohou, tak spíše lehce nedotáčivé (tak se alespoň zdál na závodním okruhu), Spyder V10 je úplně něco jiného. Přední kola mají i na mokru ukrutnou přilnavost a výraz nedotáčivost se ze slovníku pojmů vytratil, zato záď dává nepokrytě najevo, že se s ním musí počítat. Ačkoli jde o quattro, na zadek putuje 80 % síly motoru, takže se s R8 musí jet jako se zadokolkou a jakékoli snahy pomoci si po vzoru RS5 s aktivním zadním diferákempřidáním plynu o chvíli dřív odmění spyder okamžitou snahou o přetáčivý smyk. Smysly mám zmobilizované jako už dlouho ne a za volantem se bavím, jako ještě v žádném audi předtím.

Smysly mám zmobilizované jako už dlouho ne a za volantem se bavím, jako ještě v žádném audi předtím.

Pádím klikatící se silnicí už pěkně rychle, ale otáčky jsem ještě nedostal nad 5000. I přesto disponuje audi vynikající dynamikou, umožňující předjet cokoli a kdekoli, a to za doprovodu nádherného chraplavého ryku motoru, s nímž hučení osmiválců nesnese nejmenší srovnání. Silnice je stále plná vody, ale už to konečně musím zkusit – na výjezdu z jedné ze zatáček jde plyn až na podlahu, zadek dá lehkým pohybem v pružinách najevo, že jde na to a obrovská síla mě tlačí do opěradla – 6000, 7000, …aaarrr… 8000 – to je prostě nádhera. A cuk-cuk, je tam o kvalt víc. Jenže to už musím rychle na brzdy, na Spyder V10 není žádná rovinka dost dlouhá.

Testovací auto je vybaveno keramickými kotouči vyztuženými uhlíkovými vlákny, které mají typickou charakteristiku – ostrý nástup takový účinek, že mimoděk zkontroluji zpětné zrcátko, i když vím, že auto za mnou se ještě ztěží dostalo na dohled. Na sportovní svezení dokonalá záležitost, při popojíždění po městě jsou ale kousavé a špatně se dávkují. Ale koho to zajímá?

S přibývajícími kilometry si k autu dovoluji stále víc. Přestože jsou náklony v zatáčkách takřka nulové a podvozek je i ve sportovní režimu nečekaně poddajný, audina dává od šasi dost informací o tom, kdy je práce s plynem ještě v pořádku a kdy je třeba dávat pozor na přetáčivost, kterou tak lze bez problémů vykontrovat ještě předtím, než zasáhne poměrně rozumně nastavená stabilizace.

Zadek a pedál plynu není jedinou spojnicí s roadsterem. Tím nejpodstatnějším je řízení. Mohlo by sice být strmější, ale je nejen naprosto přesné, ale navíc i komunikativní.

Ale zadek a pedál plynu není jedinou spojnicí s roadsterem. Tím nejpodstatnějším je řízení. Mohlo by sice být strmější (Audi…), ale je nejen naprosto přesné, ale navíc i komunikativní a do volantu pronikají velmi přesné informace o tom, co právě dělají přední kola a po jakém povrchu se jede. A to přesně tak, aby jich bylo dost a současně se nesnaží vyrvat volant z rukou. Je prostě parádní.

Z hlavního tahu odbočuji na okresku, která je jen tak tak na dvě auta a má ještě horší povrch než ta ve Varech. To ale není chyba v itineráři, která by v celé nahotě ukázala trápící se ingolstadtský supersport. Právě zde se ukazuje rozdíl mezi sportovním a tvrdým podvozkem. Spyder má všechno, co má takové auto mít – vynikající trakci, stabilitu i na ohavně hrbolatém povrchu a co především – nezatáčí o nic méně ochotně, než na hlavních tazích s většími poloměry oblouků. A právě zde se ukazuje skutečná deviza R8 – v této pasáži se bavím stejně dobře, ačkoli jedu místy jen šedesátkou, jako na hlavních tazích, kde byly rychlosti malinko (o dost $1$ ) vyšší. Tohle auto prostě funguje.

Ale muselo to přijít – jestli mě na spyderu opravdu něco vadilo, je to aerodynamika. Přestože je za sedadly větrný štítek a boční okna jsou vytažená, do kabiny dost fouká už od devadesáti a při dálničních rychlostech už turbulence umí být dost protivné, zvláště pokud má vzduch, jako v tomto případě, s bídou patnáct stupňů.

Audi postavilo skutečný supersport a udělalo na pochybovače dlouhý nos. R8 Spyder má to, co dělá sportovní auto sporťákem – divokost a nespoutanost, ony příslovečné „koule“.

Jenže to jen ukazuje, jak dobré R8 Spyder je – po stránce funkčnosti mu skutečně není co vytknout. Motor, řízení, brzdy, jízdní vlastnosti, komfort, to všechno je prvotřídní a dokonce ani na sedadla nemohu dštít oheň a síru $5$ . Robotizovanou převodovku si kupovat nemusíte. Audi postavilo skutečný supersport a udělalo na všechny pochybovače dlouhý nos. Pravda, chce za něj 4,2 milionu korun (bez keramiky), čímž se dostává do elitního klubu, ale ani v něm se nemá za co stydět. Uhlazená a user-friendly auta se čtyřmi kruhy na kapotě dostaly doplněk v podobě vozu, které má to, co dělá sportovní auto sporťákem – divokost a nespoutanost, ony příslovečné „koule“. A také náš respekt.

Fotogalerie

  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 1
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 2
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 3
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 4
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 5
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 6
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 7
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 8
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 9
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 10
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 11
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 12
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 13
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 14
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 15
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 16
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 17
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 18
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 19
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 20
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 21
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 22
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 23
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 24
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 25
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 26
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 27
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 28
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 29
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 30
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 31
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 32
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 33
  • Za volantem: Audi R8 Spyder V10 5.2 quattro: fotka 34


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Audi %soprano33 21.07.2010  15:21
Re: Skvost riderhenry 11.07.2010  07:57
OT no. 3. oIoo 10.07.2010  23:15
Re: Skvost Enthusiastic.driver 10.07.2010  11:35
Re: Skvost riderhenry 10.07.2010  11:27
Re: Skvost Enthusiastic.driver 10.07.2010  10:39
Re: Skvost riderhenry 09.07.2010  19:06
Re: Skvost Enthusiastic.driver 09.07.2010  17:41
Re: Skvost Enthusiastic.driver 09.07.2010  17:38
Re: Skvost King 09.07.2010  17:15
Re: Skvost King 09.07.2010  17:15
Re: Skvost Enthusiastic.driver 09.07.2010  17:11
Re: Skvost riderhenry 09.07.2010  17:01
Re: Skvost Enthusiastic.driver 09.07.2010  16:19
Re: Skvost Smec_m 09.07.2010  16:08
Re: Skvost riderhenry 09.07.2010  14:47
Re: OT No.2 oIoo 09.07.2010  13:14
Re: Skvost figurka 09.07.2010  11:28
převodovka R8 Spyder svambik 09.07.2010  11:23
Re: Skvost rosi007 09.07.2010  10:49
Re: OT No.2 Enthusiastic.driver 09.07.2010  10:41
OT No.2 King 09.07.2010  09:33
Re: Skvost King 09.07.2010  07:54
Re: Skvost riderhenry 09.07.2010  00:34
Re: Skvost %Transporter 08.07.2010  23:26
Re: Skvost King 08.07.2010  22:24
coupe vs. cabrio muhehehe 08.07.2010  19:31
Re: Skvost TomyyS 08.07.2010  18:18
Re: Skvost riderhenry 08.07.2010  15:28
Re: Skvost oIoo 08.07.2010  15:02
Vstoupit do diskuse ›