Za volantem: Aston Martin DBS

Za volantem: Aston Martin DBS: titulní fotka Autofun v duchu loňské vánoční tradice započaté povídáním o návštěvě Maranella a jízdy s Ferrari 430 Scuderia, servíruje i letos extra vánoční menu. Tentokrát recept pochází z Velké Británie a výsledný pokrm má jméno Aston Martin DBS.

Celý tenhle článek se mohl odehrávat v duchu…jéééé, úúúú, chachá, k tomu několikrát bomba, pecka, paráda, na závěr třikrát nářez a jedno dlouhé áááááách. Zkrátka mohl bych to celé pojmout trochu zednicky, navrstvit na sebe hromadu superlativů a citoslovců a postavit z nich Velkou čínskou zeď. Abych celou oslavnou báseň patřičně zakončil, vypálil bych ze sebe něco ve smyslu, že už nikdy nebudu klidně spát a že pukám závistí u každého dílu TopGearu, kde se Jeremmy a jeho kolegové v Aston Martinech a jim podobným prohánějí tak samozřejmě jako Čech v Chevroletu Spark nebo Škodě Fabia.

Byla by tu i druhá možnost, jak pojmout tohle povídání o nepochybně výjimečném autě a to naopak obžaloba malého českého trhu, který je pro výrobce supersportů asi tak důležitý jako zpátečka u letadla. No a podle toho to u nás i vypadá. Když se chcete povozit v Lamborghini, Porsche nebo Ferrari, musíte se zapsat na pořadník, přežít několik pandemií, změn režimů a přírodních katastrof, potom předložit výpis z účtu s kilometrovým finálovým číslem a vyrazit na kratičkou projížďku, během které nezjistíte vůbec nic. Samozřejmě přeháním, což dělám hlavně proto, abych demonstroval další možnou cestu vývoje tohoto textu.

Já ovšem nechci ani hekat a spíše z principu, slušnosti či úcty k zapůjčiteli vozu bezmezně chválit, stejně tak ovšem nechci plakat, že nám českým novinářům se skutečný supersport dostane do ruky jednou za uherský rok a to navíc na několik desítek kilometrů a pár desítek minut, během kterých si tak akorát stihnete uvědomit průběh a zvuk motoru. Nebudu vám nic nalhávat, podobným způsobem probíhalo setkání i s Aston Martinem DBS. Jeden den telefon: „Ty hele Libore, co bys řekl na Aston Martin DBS.“ Já na to: „No co bych asi tak říkal, samozřejmě beru.“

Druhý den SMS s klíčovým kontaktem, třetí den telefon s panem ředitelem House of England z Brna, no a pátý nebo šestý den, už přesně nevím, projížďka s jedním z nejkrásnějších sportovních aut, jaké dnes můžete potkat na silnici. A tím vám nechci nic naznačit, to říkám jaký holý fakt. Takže o několik momentů zpět. Stojím v Brně na Vídeňské a civím na tohle monstrum. Neuvěřitelně elegantní a zároveň agresivní auto, přikrčená šelma připravená rozsápat tepny i nakrknutému hrochovi si tady v Brně s vídeňskou značkou parkuje hezky jedním kolem na silnici a druhým na patníčku.

Šlechtic s postavou atleta

Zcela upřímně říkám, že se mi tváří v tvář tomuhle bobečkovi rozklepaly kolena, přitom jsem si cestou do Brna říkal, klídek hochu, už máš něco naježděno, M3 doma na dvorku a navíc 430 Scuderii se může těžko něco rovnat. Říkat jsem si mohl, co chtěl, tohle auto vypadá na živo skutečně monstrózně. No nic, zkrátím to. Pár vět mezi mnou a velmi sympatickým panem ředitelem, více takových autosalonů a více takových pánů ředitelů, fantasticky a neuvěřitelně luxusně vypadají klíček v dlani, krátkou instruktáž a jedem. Času málo a touha poznávat obrovská.

První velké překvapení přichází s usazením do interiéru. Neuvěřitelný prostor nad hlavou. Člověk čeká, že se v autě podobného ražení zaboří hlavou do stropnice z Alcantary, ale v DBS se pohodlně poskládá i dvoumetrový čahoun.

První velké překvapení přichází s usazením do interiéru. Neuvěřitelný prostor nad hlavou. Člověk čeká, že se v autě podobného ražení zaboří hlavou do stropnice z Alcantary, ale v DBS se pohodlně poskládá i dvoumetrový čahoun. Nad hlavou mám opravdu tolik místa, že chvíli za sebou hledám druhou a třetí řadu sedadel, nakonec ovšem přijímám nezvykle velký prostor nad hlavou, ale i vedle ramen jako příjemný bonus k sympaticky nízko položeným sedačkám. Zkoumám sedačky a v tento moment bohužel přecházím z okamžiku překvapení a nadšení do lehkých pochyb.

Tvar vynikající, špičková sedačka i opěradlo, výborná hlavová opěrka, elektřina, ale průměrný rozsah a velmi omezené možnosti nastavení. Dvě tlačítka, nastavení sedáku a opěradla a basta. No nic, třeba se Aston Martin vydal cestou Applu a dokázal stejné funkce, na které jiní potřebují tlačítka čtyři, pět nebo šest zabalit do tlačítek dvou. Sedadlo jezdí dopředu, dozadu, nahoru, dolů, opěradlo se zvedá a klesá, ale naprosto ideální poloha ne a ne přijít. Nakonec jsem v duchu své životní filozofie dospěl se sedačkou ke kompromisu, ale radost jsem z toho neměl.

Moc nevěřím, že by mi delší čas na testování odhalil nové možnosti sedačky, protože sedák buď můžete prodloužit nebo ne, opěradlo můžete v polovině zlomit nebo ne, bočnice můžete přifouknout nebo ne. V tomto je svět sedáků hrozně černobílý a mně moc netěší, že musím napsat, že svět DBS je více černý než bílý. Není to vyloženě průšvih, ale fakt znám lepší. Jdeme dál. Středová konzola. Pan ředitel ožívá: Toto je pánové naše chlouba. Když Aston Martin říká hliník, je to hliník, když Aston Martin říká karbon, je to karbon, když Aston Martin říká – co já vím, platina, bude to asi platina.

Hliník, chrom, křišťál a do toho KYJ

Svůj průzkumnický nožík – takový ten se kterými Japonci sbírají na autosalonech vzorky, jsem dnes nechal doma, ale ono prznit jeho ostřím takové ušlechtilé materiály…, nevím, nevím, tady by i Asiat zapochyboval (ne, dělám si legraci). Každopádně v tomto bodě má pan ředitel asi pravdu, uvnitř to opravdu vypadá skvěle, i když mám-li být stoprocentně upřímný, kdybych na něm už neseděl, na zadek se z toho neposadím. Interiér je krásný, materiály špičkové, ale zase ne takové, abyste si řekli – whau, to jsem ještě nikdy v životě neviděl.

Přednáška na téma Aston Martin a dílenské zpracování končí, probouzím dosud klidně spící benzínový dvanáctiválec (to slovo benzínový zdůrazňuji, protože asi nejsme tak daleko od doby, kdy i tato auta budou běžně smrdět naftou) a….zpátky k tomu zpracování, všímám si naprosto pekelné řadící páky zaražené do mohutného středového tunelu. Její hlavice vypadá jako lebka 300 kilové gorily a tělo ostatně jakbysmet. Jsem trochu v šoku. Páka je neuvěřitelně robustní, ale zároveň velmi dlouhá jakoby se chtěla vyšplhat až k tomu Alcantarovému stropu.

Jsem trochu zmatený. Tolik hliníku na jedné hromadě jsem už dlouho neviděl, na druhou stranu mi páka připadá jako kyj zapíchnutý do šíleně drahé plovoucí podlahy uprostřed toho nejvypiplanějšího hypermoderního obýváku. Ale co, čert to vem říkám si, řadím jedničku, pouštím příjemně tuhou spojku (ale ne příliš tuhou) a vyrážím. Dvanáctiválec si notuje společně s krásně laděným výfukem a já jsem blízko euforie tak silné, že až tohle všechno skončí, bude muset následovat odvykačka. Zvuk je skutečně famózní a jenom těžko popsatelný slovy, o což víc si mimochodem vyčítám, že jsem neměl po ruce nic, co by jej dokázalo dostatečně kvalitně zachytit i pro vás. Pardon.

Za 12válců šel bych světa kraj?

To už jsem se vymotal od autosalonu a ocitl na dálnici, kde se přede mnou otevřela dlouhá rovina. Říkal jsem si sice, že udržím emoce a chtíč na uzdě a dupnu na plynový pedál, až DBS trochu poznám, ale tohle se fakt nedá vydržet. Jdu tedy ostře na plyn a okamžitě mi vyplují na povrch vzpomínky na BMW 760li a mu podobné. Dvanáctiválec. Obrovský motor s fantastickým zvukem, ale specifickým projevem. Čekali byste zátah stíhačky, ale ono se musí všech těch dvanáct pístů pořádně roztočit. Tedy zespodu to není žádná peklo, spíš takové předpeklí.

V tomto módu dostává jízda s DBS novou příchuť, tak silnou až člověk musí uznat, že oslavné řeči o supersportovním charakteru velkého kupé nejsou totálně mimo mísu.

Motor si tak v klidu brumlá a dokud se otáčky nevyšplhají na nějakých 3500 nic moc se na tom nezmění. Co nastane potom však připomíná běsnění všech živlů. Rychlý růst otáček, ještě rychlejší růst síly, zintenzivnění dvanáctiválcového ševelení přecházejícího v specifických dvanáctiválcový ryk. Motor burácí, otáčky atakují 7000 tisíc a rychlost….no raději pomlčím. V tomto módu dostává jízda s DBS novou příchuť, tak silnou až člověk musí uznat, že oslavné řeči o supersportovním charakteru velkého kupé nejsou totálně mimo mísu.

Chvíli si to pádím po dálnici rychlostí, o které se nemluví a nejednou zjišťuji, že mě obklopuje překrásná krajina Pálavy. Nalevo vinice, za mnou Novomlýnské nádrže a všude kolem stovky kilometrů úzkých okresek, kterým se za volantem takového stroje těžko odolává. Směrovka doleva a za doprovodu jemného ťukání opouštím širokou silnici mířící přímo do centra Habsburské monarchie a dávám přednost ryze českému produktu – klikaté, úzké a patřičně zalátané okresce. V dlani pevně svírám kyj, tedy vlastně řadicí páku, dávám za tři a jdu ostře na plynový pedál.

Mírnou levotočivou střídá ostrá pravotočivá, nato okamžitě ostrá levotočivá, krátká rovinka, horizont, brzda, zase mírně doprava, rovinka, kterou střídá velice táhla levotočivá, rovinka a tak dál. Stejně jako se mění zakřivení zatáček se rychle mění povrch vozovky, takže zatímco chvíli cítím pevný grip brutálních dvacítek (rozuměj dvacetipalcových kol), jen o několik málo okamžiků později bojuji s pocitem, že v následující zakrutě mě čeká monstrózní drift, jehož výsledek si předem netroufám odhadovat. DBS mi totiž připadá jako všechno, jenom ne drift-machine.

Rychle se měnící povrch pod koly mi skutečně nedělá dobře, ale člověk si zvykne na všechno, takže pomaličku přidávám na rychlosti a zkouším, co všechno DBS snese a kam až mohu s aktivovaným druhým stupněm pudu sebezáchovy zajít. Musím uznat, že DBS sedí na silnici skvěle, musím uznat, že v zatáčce podrží a musím také uznat, navzdory pocitu drobet překrmeného bengálského tygra výborně reaguje na pokyny volantem, skvěle se vede, slušně brzdí a působí hodně agresivně, ostře, zkrátka supersportovně. No a to Aston Martin chtěl.

Není supersport jako supersport

Tak a co dál? Mám to na tomhle místě zabalit, odklepnout Astonu jedno z nejlepších supersportovních aut světa a s krvavým rtem od toho, jak v něm mám zaražené horní tesáky přejít k další práci? Nebo mám zalovit v paměti, vytáhnout z ní pár zážitků z mého loňského Maranellského dobrodružství a zkusit DBS postavit jenom na chviličku postavit vedle Scuderie. Ano, uznávám, není to systémově správně, přesto to však spousta lidí dělá? Ok, tak to zkusme. DBS vs. 430 Scuderia (ani nechci domýšlet, co se stane, až bude DBS a ostatně i zbytek konkurence muset čelit případné 458 Italia Scuderia).

Scuderia má něco, co DBS nemá a zřejmě ani nikdy mít nebude. Pocit totální zběsilosti, pocit absolutní svobody a nespoutanosti, pocit obrovského avšak snadno kontrolovatelného výkonu, pocit totálního souznění auta a řidiče, pocit absolutní přilnavosti a nakonec i pocit dokonalosti. Scuderia se vám usadí v hlavě i srdci a dokud není vytlačena jinou Scuderií, zůstane tam. Tuším, že se tomu říká emocionální vzpomínky. To jsou ty, které zůstávají nejen v hlavě, ale celém těle, každičkém orgánu vepsány na celý život. Tohle se mnou udělalo několik desítek minut za volantem Scuderie.

Scuderia má něco, co DBS nemá a zřejmě ani nikdy mít nebude. Pocit totální zběsilosti, pocit absolutní svobody a nespoutanosti, pocit obrovského avšak snadno kontrolovatelného výkonu, pocit totálního souznění auta a řidiče, pocit absolutní přilnavosti a nakonec i pocit dokonalosti.

Už vám neřeknu, co z toho byly opravdu jenom pocity a co skutečnost, ale vím, že nic silnějšího jsem před tím v autě nezažil. A vím, že pocity z Aston Martinu DBS jsou co se intenzity týče někde na 60 – 70% těch ze Scuderie. DBS má nádherný zvuk, od středních otáček obrovskou sílu a dokáže uhánět šílenou rychlostí, komunikační kanál mezi řidičem, autem a silnicí však jakoby postihlo nějaké rušení, které neodstraní ani populární SPORT tlačítko ani změna stylu jízdy, prostě nic. Můžete si nyní klidně běžet ulevit do diskuse s tím, že Zezulkovi hráblo, neb vedle sebe staví 1250 kilogramů hnaných osmiválcem a 1675 kilogramů živených dvanáctiválcem. Přežiju to.

Celá pointa tohoto závěrečného srovnání totiž spočívá v tom, že kdo chce auto opravdu divoké a auto opravdu supersportovní, skončí nakonec v Maranellu nebo možná jiném italském či německém městě, kdo ovšem nade vše miluje styl, rychlost, kterou si občas rád okoření pořádné ostrým tabascem, bude chrochtat blahem naopak v DBS. Na první pohled zcela zřejmá věc, na pohled druhý běžný omyl, kterých jsou plné nejen internetové diskuse. Takže asi tak.

Za celý tým Autofun.cz (a ostatně i Auto.cz a AMS) hezké Vánoce

Pozn. Níže si můžete prohlédnout specifikaci auta, se kterým jsem měl tu čest. Pokud máte volných necelých 179 tisíc Eur, můžete mít tu čest i vy. Ihned a napořád. Stačí brnknout lidem do House of Englandv Brně a oni se o vás určitě rádi postarají.

ASTON MARTIN DBS (referenční vůz)

Barva: Storm Black

Motor: V12, 380kW při 6.500 ot./min., 570 Nm při 5.750 ot./min., 5.935 ccm, max. rychlost 302 km/h, zrychlení z 0 – 100km/h – 4,3 sekundy

Standardní výbava: šestistupňová manuální převodovka, el sklápěná vnější zpětná zrcátka, Xenonové světlomety, Bluetooth technologie, tempomat, AM premium audio systém 700W, navigační systém s TMC, vyhř přední sedadla, pamět na nastavení sedadel vpředu, přístroj na udržování baterie, zadní světla LED, 2 + 0 sedadla, Carbon keramické brzdy, DSC, ABS, EBD, EBA Kontrola, ADS – počítačem řízený podvozek, 20“ kola, 245/35 R20 vpředu a 295/30 R20 vzadu, MP3 přehrávač + iPod vstup, PDC vpředu i vzadu, automatická klimatizace, sportovní sedadla, v 10-ti směrech nastavitelná, GPS vyhledávací systém

Ceníková cena vozu vč výbavy: 206.904,– EUR bez DPH

Zvýhodněná cena nového vozu: 178.889,– EUR bez DPH

Termín dodání: ihned

Fotogalerie

  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 1
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 2
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 3
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 4
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 5
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 6
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 7
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 8
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 9
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 10
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 11
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 12
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 13
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 14
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 15
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 16
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 17
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 18
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 19
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 20
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 21
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 22
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 23
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 24
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 25
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 26
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 27
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 28
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 29
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 30
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 31
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 32
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 33
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 34
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 35
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 36
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 37
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 38
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 39
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 40
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 41
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 42
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 43
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 44
  • Za volantem: Aston Martin DBS: fotka 45

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Zamilovaný amatér amater Pepino 29.12.2012  01:29
Re: Aston Enthusiastic.driver 29.12.2009  22:46
Re: Aston Skyline 29.12.2009  22:05
Re: Aston Enthusiastic.driver 29.12.2009  19:28
Aston hero.hero 29.12.2009  19:03
Re: jou TRujder 29.12.2009  16:44
Re: nechapu DBS 29.12.2009  14:34
nechapu riderhenry 28.12.2009  22:51
Re: fotky oz 28.12.2009  18:29
Parada marcel.s 28.12.2009  17:24
Fotky Litrico 28.12.2009  10:34
Re: Nádhera,ale dmbs 27.12.2009  09:38
Re: Nádhera,ale makaX699 26.12.2009  16:08
Nádhera,ale coulayci5 25.12.2009  10:29
AM DBS Golias 25.12.2009  09:02
Re: I love Aston Martin ROBERTOO 25.12.2009  01:21
DBS vs. DB9 Enthusiastic.driver 24.12.2009  19:33
Re: fotky Ricardo 24.12.2009  16:33
Re: asi umřu Ricardo 24.12.2009  16:31
I love Aston Martin DBS 24.12.2009  16:23
Re: fotky Hrubis 24.12.2009  15:39
fotky Tomas19999 24.12.2009  15:23
Re: jou MarTin1 24.12.2009  13:44
jou Hrubis 24.12.2009  12:11
bomba matesdbs 24.12.2009  11:16
Zpátečka u letadla honzarov 24.12.2009  11:11
asi umřu Baodai 24.12.2009  10:43
Vstoupit do diskuse ›