Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir

Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: titulní fotka Alfa se těší z rostoucího prodeje nejmenšího modelu a přitápí pod kotlem. Nové motory MultiAir mají patřit ke špičce ve své objemové kategorii. Jak se s nimi jezdí, jsme zjistili na firemním polygonu nedaleko Milána.

Na testovací okruh Balloco jsme se s Alfou Romeo podívali už podruhé během jednoho léta. Na první pohled nemělo být druhé svezení tak vzrušující, jako když se jezdilo výjimečným osmičkovým Spiderem, ale testovací kilometry s novým 135koňovým MultiAirem tentokrát vedly po trati, na níž jsme onehdy zkoušeli Alfu Breru a Alfu Spider s motorem 1.8 TBi. Tam k půldenní adrenalinové lázni stačily mnohem nižší rychlosti. Výrazně zatáčkovitý, takzvaný Dlouhý okruh s velmi hrubým asfaltem si perfektně rozuměl s osmnáctipalcovými pirellkami P Zero Nero, kterým po několika testovacích dnech novináři pěkně poladili dezén.

Návrat silných benzinových Alf

Do Alfy Romeo patří výkonné benzinové motory odjakživa. Jenže po určitém váhání v podobě silného, ale pocitově ne zrovna sportovního čtyřválce 1,4T, se teď vrací zlatá éra italských pohonných jednotek. Hned vysvětlíme proč. Odhlédneme-li od všech technických vymožeností, které v sobě motory MultiAir obsahují, je to právě jízdní projev, který je na superčistých čtyřválcích (splňují normu Euro 5) obdivuhodný. Údaje z tabulky technických dat slibují 180 a krátkodobě dokonce 206 Nm už od 1750 otáček, ale to jak známo nemusí říkat nic o ochotě motoru jít do otáček, schopnosti reagovat na sešlápnutí plynu a radosti z práce v oblasti červeného pole otáčkoměru. Právě tyto režimy první přeplňovaný MultiAir v nabídce skvěle umí. Pružností, rychlou odezvou a nepodstatně malým turboefektem si brzy získá i zaryté odpůrce downsizingu.

K rychlé jízdě patřily vždycky vysoké otáčky, což se nám automobilky snaží v poslední době zaváděním turbodmychadel vzít, a to platí i u MultiAiru. Nástup motoru v nízkých otáčkách je plynulý, sportovnímu naturelu značky odpovídající gradace však nastoupí až mezi 4000 a 5000 otáčkami. Je natolik návyková, že ji spolehlivě budete využívat mnohem častěji než řidiči ostatních malých turbobenzinů původem z Německa nebo Velké Británie. Před šestitisícovou ryskou bohužel divadlo končí… Sedíme však jen v základním turbobenzinu, takže prostor na softwarové hrátky s nastavením tlaku turbodmychadla tady pořád je.

Jenže není to jen prosté ladění přeplňování, s čím si tady motoráři Fiatu hrají. To se nakonec přeci jen dostáváme ke kouzlu techniky MultiAiru. Zjednodušeně řečeno jsou totiž vačky sacích ventilů vyrobeny pro dosahování maximálního výkonu a elektrohydraulický člen, který je umístěn mezi vačku a sací ventily, jen ubírá míru a okamžik otevření ventilů v závislosti na aktuální potřebě. Není to tedy klasické časování ventilů, ale systém nastavený na maximální radost, ze které elektronika ubírá právě tak, jak málo šlapete na pedál plynu. Je to rychlé, podle konstruktérů jednoduché a tedy spolehlivě fungující řešení. Alfa slibuje nižší spotřebu (-10 %) nejen v normovaném cyklu, ale i v běžném provozu, podstatně nižší emise, ale současně lepší průběh i hodnoty (+15 %) točivého momentu a maximálního výkonu (+10 %).

Quadrifoglio Verde

Tři prototypová Mita Quadrifoglio Verde jsou v mnohem větší permanenci než dvě desítky obyčejných MultiAirů, o které po třech hodinách ježdění zájem opadá. Nakonec se i na mne dostává řada… Do prozatím vrcholné verze se dostává to nejlepší, co má Alfa momentálně k dispozici. Mito GTA je připraveno, ale uvedení na trh se zatím odkládá na lepší časy… $4$

Pětistupňovou převodovku s gumovými dorazy a občasným zaváháním synchronizace zde proti slabšímu MultiAiru střídá nová šestistupňová skříň. Řadicí páka je o 2,5 cm kratší, což má dojem sportovního řazení umocnit a to se taky daří. Systém DNA, který běžně mluví do tuhosti řízení a do odezvy pedálu plynu, umí tady změnit i charakteristiku tlumičů. Právě to Alfa potřebovala, právě to propůjčuje Mitu vlastnosti, které konkurenční Mini a vlastně i ostatní čtyřmetroví konkurenti postrádají. Stylové Mito s adaptivními tlumiči zvládá být panem Hydem – přiměřeně pohodlným hatchbackem s nezpochybnitelnou reprezentační rolí, ale taky Dr. Jekyllem – rychlým vozítkem, které se v zatáčkách naklání jen minimálně a je snadno ovladatelné na limitu. Stabilizační systém už bohužel nevypnete $3$, ale jeho zásahy jsou alespoň celkem kultivované a počínající nedotáčivost se elektronika obvykle úspěšně snaží řešit přibrzďováním předního vnitřního kola.

Motor má stejnou techniku MultiAir, ale zásoba točáku je větší (230 Nm a krátkodobě 250 Nm od 1750 ot./min). Více než newtonmetry v nízkých otáčkách si při okruhové projížďce na plnohodnotné trati užívám stodemdesátikoňovou špičku posunutou do vyšších otáček (5500 ot/min) a zvuk, který je o řád sytější než u MultiAiru 135. Posílené brzdy (vpředu kotouče 305 mm místo 281 mm) zvládají okruhovou zátěž s větším přehledem než u slabší verze, ale po několika rychlejších kolech je znát i tady zhoršení brzdných schopností.

Rozdíly mezi oběma přeplňovanými MultiAiry jsou snadno rozeznatelné, ale ne propastné. Alfa si toho je vědoma, a tak silnějšímu provedení zůstanou vyhrazeny prvky výbavy, které vylepší jízdní projev a zatraktivní úřadující vrcholný model Quadrifoglio. Proti dřívějšku se symbolika ukrytá za zeleným čtyřlístkem nenápadně rozšířila o pozitivní vztah k životnímu prostředí, vyjádřený nízkou spotřebou a nižšími emisemi při zachování sportovního ducha.

Závěr

Už to vypadalo, že radost z jízdy budeme muset zanedlouho spojovat jen s hybridy nebo elektromobily. Fiat dnes už ale má motorářskou techniku, která dokáže spojit velmi nízkou normovanou spotřebu s vysokým výkonem a řidičským potěšením, tak jako nikdo jiný v této objemové třídě. Bravo Italia. Bravo Fiat. Bravo MultiAir.

Fotogalerie

  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 1
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 2
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 3
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 4
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 5
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 6
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 7
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 8
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 9
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 10
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 11
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 12
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 13
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 14
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 15
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 16
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 17
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 18
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 19
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 20
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 21
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 22
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 23
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 24
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 25
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 26
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 27
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 28
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 29
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 30
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 31
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 32
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 33
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 34
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 35
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo MultiAir: fotka 36

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Multiair JAnne 13.10.2009  20:43
Multiair Emel 13.10.2009  16:49
Re: Vysoke otacky? Kde proboha? Michal Fokt 13.10.2009  16:13
Re: Vysoke otacky? Kde proboha? "neregistrovaný" 13.10.2009  15:08
Vysoke otacky? Kde proboha? Skyline 13.10.2009  14:33
VB Mr. Green 13.10.2009  13:17
Donovan %Donovan 13.10.2009  00:42
Vstoupit do diskuse ›