Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi

Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: titulní fotka V nejsportovnější verzi Alfy Romeo 159 jsme vyzkoušeli zbrusu nový turbomotor s legendárním objemem 1,75 l a výkonem rovných 200 k.

Museli byste mít opravdu nehoráznou smůlu, kdybyste neviděli v televizi mimořádně podařený reklamní spot na dvousetkoňovou Lancii Delta se sloganem „jeden anděl, dvě stě démonů“. Já měl první možnost seznámit se se dvěma sty pekelníky v aktuálně nejsportovnější verzi Alfy 159 Ti.

Musím hned úvodem říci, že mě překvapilo, že se Alfa jinak zvlášť netají tím, že jde o jednotku s litinovým blokem, jenž je vlastně skoro stejný jako u motorů, které poháněly modely Coupe a Barchetta před 15 lety. Jestli to nostalgicky ocení skalní příznivci značky, netuším, já bych se ale tímhle moc nechlubil. Ale nepropadejte skepsi, zbytek čtyřválce už nese tu nejmodernější soudobou techniku, přímým vstřikováním počínaje, přes plynule proměnné časování sacích i výfukových ventilů až po hliníkovou hlavu.

Jak už bylo řečeno, poměrně neobvyklý objem motoru má u Alfy velmi dlouhou tradici, poprvé se objevil již koncem 60. let minulého století, takže tady ta nostalgie určitě zafunguje. V dalším průběhu prezentace se dozvídám, co a jak bylo kde nastaveno, aby turbomotor fungoval co nejlépe a pochopitelně i ty nejdůležitější technické údaje. Maximálního výkonu 200 k (147 kW) dosahuje motor už při 5000 otáčkách a maximum točáku 320 Nm se nachází už ve 1400 otáčkách. Stovku zvládne za 7,7 s a maximálka činí 235 km/h, což jsou velmi sympatická čísla. Tak honem honem, kdepak jsou klíčky?

Při rozjezdu z klidu se motor rozbíhá s takovou chutí, jakou známe ze svižných malých fiátků – jednoho to až zaskočí a je třeba si na to chvíli zvykat. Protože mě nejdříve čekají kilometry ne zrovna nejpropustnějšími ulicemi Vídně, je dost času vyzkoušet si chování turba v různých režimech. Maximum točáku v podobně nízkých otáčkách, to už tu bylo mockrát, v praxi to ale nikdy moc nefungovalo. Pokud ale skutečně máte u 159 to srdce jet padesátkou na šestku a dáte motoru plný plyn, aby se s tímhle odsouzeníhodným chováním vypořádal, jak uzná za vhodné, skutečně zjistíte, že se těsně před 1500 otáčkami motor probere k životu a následně jeho otáčky plynule stoupají bez jakýchkoli pazvuků, cukání a jiných protestů. Ovšem rozumná řeč s ním stejně je až mezi 2500–3000 otáčkami.

Od tří tisíc už TBi akceleruje opravdu velmi slušně, ale červené pole otáčkoměru se blíží nějak rychle. Začíná totiž už na 6000, což je opravdu hodně nízko, přičemž elektronika odpojuje vstřikovače ještě o 200 otáček dříve. Když vezmu v úvahu, že jsou i turba, co točí 7500 ot/min, drželi se inženýři Alfy pěkně při zdi. Snad se polepší alespoň v Mitu GTA. Pro rychlou jízdu tu ale i tak máme příjemné spektrum přibližně 3000 otáček, při nichž motor 1.75 TBi poskytuje alfě takovou dynamiku, jakou si její atraktivní vzhled zaslouží. Navíc právě oblast od 3000 do 3200 otáček je zlomová ještě jiným způsobem. Od těchto otáček totiž má turbo jen minimální prodlevu mezi sešlápnutím plynu a následnou akcelerací, v tomto ohledu má velmi blízko k obdobným jednotkám od VW. Pod touto hranicí už čtyřválec jistou prodlevu má. Sice není nijak dramatická, ale přece jen je delší, než u již zmíněných TSI motorů. To ale v zásadě není žádný velký problém, při ostré jízdě se otáčky většinou pohybují na druhé straně spektra a při pružném zrychlení z nízkých otáček to není až tak na závadu. Pochvalu naopak zaslouží dynamika stoupající s otáčkami, na nudnou „elektromotorovou“ charakteristiku rovnou zapomeňte.

Vzhledem k tomu, že jsme motor měli v „gétéčkové“ verzi s kdysi velmi dobře známým označením Ti (Turismo Internazionale), o níž se toho na českém netu mnoho nepsalo, určitě si zaslouží pár vět i zbytek sedanu.

Nízký posaz v emotivně stylizované kabině 159 Ti dává řidiči těžko definovatelný pocit výjimečného sedanu této třídy, což umocňuje i perfektně tvarovaný volant, ostatně jako u všech 159. Sedadla zůstala také nezměněna, což znamená, že jsou spíš komfortní než sportovní, jejich boční vedení by mohlo být výraznější, i navzdory tomu, že jde spíše o GT než o sporťák.

O 20 mm snížený podvozek Ti je oproti sérii o poznání tvrdší, na čemž mají zásluhu nejen modifikované tlumiče a pružiny, ale i standardní 19" kola s nádherným designem. To ale dělá ze 159 spíše auto na efekt než sportovní náčiní. Náklony v zatáčkách jsou sice minimální, ale i na kvalitních rakouských silnicích se zdá být alfa už opravdu hodně tvrdá. Široké pneumatiky se sice postaraly o dostatečnou přilnavost, takže nedocházelo k hrnutí auta ven ze zatáčky, ale nedala se přehlédnout zjevná neochota sedanu vrhat se do zatáček. Řízení je sice trošku lehčí, než by mělo být, ale přesné a ostré, precizní, i když trošku tužší chod má i řadicí páka šestistupňové převodovky.

Takže závěrečný souhrn dojmů? Koncern Fiat vytvořil přeplňovaný benzinový motor, který má na to, aby se zařadil mezi ty nejlepší pohonné jednotky. Na čtyřválce od VW to možná stačit nebude, zbývající oturbená konkurence ale bude mít o jednu velkou starost více. Jak se s českými silnicemi vyrovná tuhé nastavení šasi téíčka, na to si ale budeme muset počkat až do běžného silničního testu.

Fotogalerie

  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 1
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 2
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 3
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 4
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 5
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 6
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 7
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 8
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 9
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 10
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 11
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 12
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 13
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 14
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 15
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 16
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 17
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 18
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 19
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 20
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 21
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 22
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 23
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 24
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 25
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 26
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 27
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 28
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 29
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 30
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 31
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 32
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 33
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 34
  • Za volantem: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: fotka 35

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
PORADI MI NEDO NEJLEPSI MOTORIZACI?? DEMO 25.11.2011  05:40
PORADI MI NEDO NEJLEPSI MOTORIZACI?? DEMO 25.11.2011  05:37
PORADI MI NEDO NEJLEPSI MOTORIZACI?? DEMO 25.11.2011  05:34
Re: Neochota Tíčka zatáčet ?? ReznikCZE 18.06.2010  13:43
Re: Tisková konference :-) Integrale+ 23.03.2010  18:09
TBi v českých podmínkách Michal Fokt 17.12.2009  22:31
Re: Chabá úroveň redaktora Tomáš 05.07.2009  12:31
Horke hlavy hand 27.06.2009  12:28
Horke hlavy Luhas 27.06.2009  12:21
Re: Neochota Tíčka zatáčet ?? Merkur 26.06.2009  15:37
Re: Chabá úroveň redaktora Enthusiastic.driver 26.06.2009  14:05
Re: Chabá úroveň redaktora Michal Fokt 26.06.2009  14:02
Re: Chabá úroveň redaktora Tomáš 26.06.2009  12:57
Re: Chabá úroveň redaktora Michal Fokt 26.06.2009  10:49
Re: Chabá úroveň redaktora Doyle 26.06.2009  10:32
Chabá úroveň redaktora Tomáš 26.06.2009  07:54
Re: Neochota Tíčka zatáčet ?? riderhenry 25.06.2009  11:51
| Permon 25.06.2009  11:39
Re: Neochota Tíčka zatáčet ?? Permon 25.06.2009  11:27
Re: Neochota Tíčka zatáčet ?? Enthusiastic.driver 25.06.2009  11:15
Re: Neochota Tíčka zatáčet ?? Enthusiastic.driver 25.06.2009  11:13
Re: Neochota Tíčka zatáčet ?? Permon 25.06.2009  11:12
Re: Neochota Tíčka zatáčet ?? Enthusiastic.driver 25.06.2009  11:01
Re: Neochota Tíčka zatáčet ?? Permon 25.06.2009  10:59
Re: Neochota Tíčka zatáčet ?? babo83 25.06.2009  10:57
Re: Neochota Tíčka zatáčet ?? babo83 25.06.2009  10:55
Re: Neochota Tíčka zatáčet ?? "neregistrovaný" 25.06.2009  09:46
Re: Alfa janika 25.06.2009  09:35
Re: Neochota Tíčka zatáčet ?? Doyle 25.06.2009  09:04
Re: Neochota Tíčka zatáčet ?? Permon 25.06.2009  08:50
Vstoupit do diskuse ›