Za volantem: Abarth Punto Evo

Za volantem: Abarth Punto Evo: titulní fotka Při poslední návštěvě na okruhu v Baloccu jsme nezkoušeli jen Abarth 500C. Nyní vám proto přinášíme jízdní dojmy z nového Abarthu Punto Evo. Jak působí nejrychlejší Punto po půldenním ježdění na okruhu?

Pro pochopení Abarthu Punto Evo je dobré věnovat pozornost úvodní přednášce. Powerpointové prezentace na novinářských akcích většinou bývají jen přehledem toho, co už máme nastudováno (nebo se chystáme nastudovat $2$ ) z tiskových materiálů. U Abarthu byla ale několikrát zdůrazněna jedna podstatná věc: tato auta jsou navržená pro mladé řidiče a vedle výkonu chce automobilka nabídnout hlavně vysokou úroveň aktivní bezpečnosti.

Tato formálně znějící hláška vysvětluje nevypínatelné ESP, výkon motoru mezi hothatchi nijak oslnivých 165 turbokoní, ale taky předimenzovanou brzdovou soustavu Brembo. Ani zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy Abarth nezadupe konkurenci do země, smysl tohoto modelu ale má být na okruhu a okreskách, ne v tabulkovém poměřování nebo sprintech.

Evoluce Grande Punta znamená oproti původnímu Abarthu Grande Punto v první řadě nový design karoserie. I když jsem nové přídi na Puntu Evo zatím nepřišel úplně na chuť, u Abarthu chválím agresivněji tvarovaný nárazník se zářezy a větracími otvory, které autu dodávají dosud chybějící agresivitu. K přídi se přidává upravený zadek s novými světly a také zajímavější design kol.

Také zde máme poupravený interiér a hlavně nemůžeme zapomenout na nový motor. Agregát 1,4 MultiAir Turbo má nový revoluční rozvod ventilů MultiAir (podrobnější popis naleznete na webu Auto.cz) a velké turbo Garrett GT1446. Nejvyšší výkon 165 koní (120 kW) při 5500 min-1 znamená zvýšení o 10 koní a maximum točivého momentu 250 Nm při 2250 min-1 v režimu Sport představuje +20 Nm.

Podvozek ve spolupráci s nevypínatelnou elektronikou se snaží spíše o smyk všech čtyř kol, respektive o lehkou přetáčivost.

V interiéru na první pohled zaujmou především sportovní sedadla značky Sabelt. I přes svůj anatomický tvar, který připomíná skořepiny, se dají podélně i výškově posouvat a mají také nastavitelný sklon opěradla. Při hledání optimální pozice za volantem proto není potřeba dělat kompromisy.

Modernizované tvary palubní desky a jednotlivé prvky s hodnotnějším designem více méně kopírují běžné Punto Evo, důležitý je ale jeden nový detail. Před řadicí pákou se objevil kolébkový přepínač, kterému u Abarthu říkají manettino. V principu se jedná o to samé, co představuje systém D.N.A v Alfě Romeo. Vedle univerzálního nastavení je řidiči k dispozici ostřejší konfigurace auta Sport s rychlejšími reakcemi motoru, vyšším točivým momentem a méně častými zásahy stabilizačního systému. Asi nepřekvapí, že na okruhu jsem zkoušel jen režim Sport.

…a jedeme

Takže Abarth Punto Evo dobře vypadá, má relativně silný motor a dobře se v něm sedí. Jak ale jezdí? Brzdy a podvozek jsou už v první zatáčce příjemným překvapením. Účinek standardně dodávaných brzd Brembo je silný a snadno dávkovatelný, navíc jak se později ukáže, mají jen velmi pomalý sklon k fadingu – ani deset ostrých kol za sebou jejich schopnosti zásadně neoslabilo. Nicméně členitý profil brněnského Masarykova okruhu by jim asi dal zabrat více než rovinatý terén trati v Baloccu…

Průjezd zatáčkou je i přes dost tvrdé nastavení šasi doprovázen mírným náklonem, nicméně mám za stále dobrý přehled o práci všech kol. Pirellky se navíc statečně drží zakousnuté do asfaltu a pokud je snad průjezd rychlou zatáčkou příliš rychlý, podvozek ve spolupráci s nevypínatelnou elektronikou se snaží spíše o smyk všech čtyř kol, respektive o lehkou přetáčivost. Pozitivní na tom navíc je, že tak auto činí, aniž by to řidič nějak intenzivně vnímal.

Když už je nejhůř, v režimu Sport se stabilizace snaží zasáhnout až doslova za minutu dvanáct, kontrola trakce ale tolik umravněná není a ve vracečkách „krade“ výkon z přední nápravy. Punto nevyrazí s protočením předních kol na další rovinku, elektronika raději připraví řidiče o vliv na škrtící klapku a nechá ho čekat na okamžik, kdy přední kola dokážou přenést všechny newtonmetry na silnici.

Simulace samosvorného diferenciálu, u Abarthu nazvaná TTC, bohužel nefunguje tak dobře jako v Pětistovce. V rychlých táhlých zatáčkách napomáhá neutrálnímu chování, s těmi ostrými a pomalými si už ale tolik nerozumí.

Na reakcích motoru se přeplňování nepodepsalo. MultiAir jde plynule do otáček, prodlevy jsou neznatelné a zátah začíná už nad dvěma tisíci.

Řízení je bohužel slabší. Volant sice klade zdravý odpor, ale zcela postrádá zpětnou vazbu od kol. Místo mechanického přenosu síly od předních kol do volantu se Italové spokojili s tuhým chodem volantu. Skutečný úhel natočení kol je proto potřeba pozorovat a odhadovat. Chybějící informace naštěstí nahrazuje právě podvozek.

Motor za jízdy příjemně bručí a při přeřazení si turbo decentně prskne do výfuku. Na samotných reakcích motoru se ale přeplňování naštěstí nepodepsalo. MultiAir Turbo jde hezky plynule za plynem do otáček, prodlevy jsou neznatelné a pořádný zátah začíná už nad dvěma tisíci. Motor reálně točí až za 6500, vytáčet ho nad nějakých 5500 min-1 ale už nedává moc smyslu, protože zátah ve vyšších otáčkách slábne.

165 koní se na okruhu ukazuje jako dostačujících, vyšší výkon by ale autu rozhodně neuškodil. Ze strany Abarthu se ale snad opět dočkáme verze Esseesse, která by mohla posílit na nějakých 180 koníků, víc však prý čekat nemáme. Filozofií automobilky je místo vysokého výkonu zábava za volantem jako taková. Auta značky Abarth by proto vždycky měla mít předimenzovaný podvozek a brzdy, protože jde především – o bezpečnost.

Naladění elektroniky a řízení jsou hlavními mínusy Abarthu Punto Evo, které kazí dojem z jinak velmi dobře navrženého auta. Počet držáků na pití a velikost kufru na AUTOFUNu nezkoumáme.

TIP: Za volantem: Abarth Grande Punto

TIP: Za volantem: Abarth 500C

Fotogalerie

  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 1
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 2
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 3
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 4
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 5
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 6
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 7
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 8
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 10
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 11
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 12
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 13
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 14
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 15
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 16
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 17
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 18
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 19
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 20
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 21
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 22
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 23
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 24
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 25
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 26
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 27
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 28
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 29
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 30
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 31
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 32
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 33
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 34
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 35
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 36
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 37
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 38
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 39
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 40
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 41
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 42
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 43
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 44
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 45
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 46
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 47
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 48
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 49
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 50
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 51
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 52
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 53
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 54
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 55
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 56
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 57
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 58
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 59
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 60
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 61
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 62
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 63
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 64
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 65
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 66
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 67
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 68
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 69
  • Za volantem: Abarth Punto Evo: fotka 70


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
brzdy OK! azuyama 01.08.2010  12:38
Re: Zaklínadlo nevypínatelnýho ESP riderhenry 31.07.2010  21:52
Re: Zaklínadlo nevypínatelnýho ESP Lukáš Vaverka (Auto.cz) 31.07.2010  12:39
Re: Zaklínadlo nevypínatelnýho ESP "neregistrovaný" 31.07.2010  08:22
Re: Zaklínadlo nevypínatelnýho ESP "neregistrovaný" 31.07.2010  08:20
Re: Zaklínadlo nevypínatelnýho ESP King 31.07.2010  07:58
Zaklínadlo nevypínatelnýho ESP "neregistrovaný" 31.07.2010  07:30
Re: nova generace King 31.07.2010  01:17
Punto Patrik155 31.07.2010  00:04
nova generace riderhenry 30.07.2010  21:17
Vstoupit do diskuse ›