Za volantem: Abarth 500C

Za volantem: Abarth 500C: titulní fotka Fiat nás pozval k mezinárodní prezentaci možná nejstylovějšího malého kabrioletu současnosti – Abarthu 500C, který má pod kapotou přeplňovanou čtrnáctistovku o výkonu 140 koní.

Jak co nejlépe a nejbezpečněji vyzkoušet malé, mrštné a výkonné auto, jakým je Abarth 500C? Fiat na tuto otázku našel vynikající odpověď – zve novináře zase na svoji testovací trať v italském Baloccu, která nabízí spoustu možností prověřit schopnosti každého auta. A u ostré pětistovky padla volba na tu nejlákavější variantu…

Představte si úzkou okresku plnou utažených i rychlých zatáček, s horizonty i rychlými úseky. K tomu si přidejte pár nadstandardních okolností: neplatí zde rychlostní limity (nebo je aspoň nikdo nekontroluje) a není žádný provoz v protisměru. Přesně takovou trať mají v Baloccu pro podobné akce připravenou. Takže dost úvodních vět, pojďme se v rychlosti seznámit s Abarthem 500C.

Rozplývat se nad designem je u italského auta většinou ztráta času. Nová pětistovka je nádherné auto, za kterým se člověk rád otočí. Otevřená 500C vypadá ještě lákavěji a díky Abarthu může mít nejen nějaké ty polepy a sportovní bodykit se 16– nebo 17palcovými koly, ale poprvé také dvoubarevný lak karoserie.

500C nabízí zážitky podobné klasickému kabrioletu a přitom se karoserie nekroutí a netrpí nadváhou

Spíš než kabriolet je Abarth 500C vlastně jen napůl otevřené auto. Zůstaly mu střešní oblouky, B sloupky a vzadu dokonce i pevná boční okna. Určitě je to ten nejlevnější a nejméně atraktivní způsob, jak připravit auto o střechu, zároveň je ale toto řešení funkční a účelné. Plátěný díl se stahuje elektricky pomocí tlačítka nad čelním oknem, nevýhodou je velmi omezený výhled dozadu při úplně stažené střeše. Jinak ale 500C nabízí zážitky podobné klasickému kabrioletu a přitom se karoserie nekroutí a netrpí nadváhou. Stahovací střecha prostě řidičské zážitky nelikviduje tolik, jako jiná řešení.

Pod kapotou duní přeplňovaný čtyřválec 1,4 16v T-Jet o výkonu 140 k (má o pět koní víc, než hatchback Abarth 500), maximum točivého momentu je v režimu Sport 206 Nm už při 2000 min-1. Pro sportovní jízdu tyto parametry stačí, dynamika je až zhruba do 150 km/h velmi slušná … a vyšší rychlosti nebylo možné vyzkoušet. $5$ Auto nicméně výkonovým deficitem rozhodně netrpí. Nemusíte se ani obávat prodlevy turba nebo tupého charakteru ve vyšších otáčkách. Motor nabízí postupnou gradaci výkonu, která ale bohužel končí už těsně pod 6000 min-1. Elektronika sice dovolí i návštěvu v červeném poli, ale motor k tomu nedává vážnější důvod. Naopak existuje dobrý důvod pro sundání nohy z plynu ve vyšších otáčkách – motor pak hezky střílí do výfuku. $1$

Pro Abarth 500C je zatím jedinou možností sekvenční pětistupňová převodovka, která se jmenuje Abarth Competizione. Ovládání pomocí tlačítek na středovém panelu a pádel pod volantem, i samotný název převodovky, připomínají závodní auta nebo supersporty, ve skutečnosti ale nejde o nic jiného než robotizovaný manuál v malém autě. Svou práci odvádí dobře, ale označení Competizione slibuje jaksi víc…

Karoserie se ani při extrémně rychlém průjezdu zatáčkou skoro nenaklání, všechna kola jsou neustále v kontaktu s asfaltem a poslušně drží stopu

Při manuálním řazení v režimu Sport se převodovka chová neohrabaně. Řazení doprovází dost výrazné cukání a ani prodleva mezi stisknutím pádla a přeřazením není zrovna ukázková. Nakonec se jako nejlepší pro rychlou jízdu ukázal automatický mód převodovky s manuálním podřazováním. Kickdown u Abarth Competizione totiž v automatickém režimu nefunguje vůbec, k podřazení se elektronika odhodlá – i při plném sešlápnutí plynového pedálu – až když nemá na vybranou. Na rychlý výjezd ze zatáčky bez ťuknutí do levého pádla prostě zapomeňte.

Ale abych jen nekritizoval: majitelé spousty „sportovních“ aut budou závidět, že manuální režim znamená doslova manuální. Volba převodu je pak plně pod kontrolou řidiče, i po vytočení motoru na omezovač otáček převodovka sama nepřeřadí.

Podvozku nejmenšího Abarthu není co vytknout. Kabrio má sice méně tvrdé naladění, pořád je ale dost tuhé na to, aby mělo motokárový charakter. Přitom Abarth 500C dobře tlumí menší nerovnosti, ale typicky české výtluky $6$ na testovacím okruhu chyběly. Karoserie se ani při extrémně rychlém průjezdu zatáčkou skoro nenaklání, všechna kola jsou neustále v kontaktu s asfaltem a poslušně drží stopu. Svůj podíl na tom mají určitě i příplatkové pirellky P Zero Nero velikosti 205/40 ZR17 (standardem u Abarth 500C budou pláště 195/45 R16).

Řízení je lehce gumové a postrádá cit. Posilovač se ale snaží klást přiměřený odpor, takže není problém mít auto v zatáčkách pod kontrolou. Přínosná je také pomoc systému TTC (Torque Transfer Control) – přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce se snaží nahradit samosvor, aby potlačila při akceleraci sklon k nedotáčivosti. Z Alfy Romeo podobný systém známe jako Q2. V malém Abarthu je jednoznačně prospěšný, bez TTC je jízda přece jenom míň zábavná a víc typicky předokolková.

Nevypínatelná stabilizace do řízení ve sportovním režimu prakticky nezasahuje, ke slovu se dostane, až když jde opravdu do tuhého

Nevypínatelná stabilizace naopak do řízení ve sportovním režimu prakticky nijak nezasahuje, ke slovu se dostane, až když jde opravdu do tuhého. Abarth si může toto naladění dovolit – podvozek je vynikající, pneumatiky také a výkonné brzdy jsou na malé a lehké kabrio bohatě dimenzované. Sice byly už po pár kilometrech ostré jízdy cítit, ale na jejich účinnosti se to nijak nepodepsalo.

Na závěr se trochu pozastavím nad interiérem. Je pěkný, atraktivní a sympaticky vydesignovaný – ale rád bych chtěl vědět, proč se v něm v pseudoskoře­pinových sedadlech sedí vysoko jako na kancelářské židli. Pozice za volantem prostě sportovní není a kazí dojem z řízení, vyšší kolegové pak měli i problém s výhledem šikmo vpřed, protože přesně uprostřed zorného pole překáží velké vnitřní zpětné zrcátko. Dalším přehmatem je umístění ukazatele tlaku turba na místo, kde ho zakrývá volant.

Ale mé nadšení z motoru, podvozku, brzd a zvukového projevu auta spolehlivě přebíjí nedostatky v interiéru a rozpačité dojmy ze sekvenční převodovky (od příštího roku bude v nabídce i manuál). Pokud vás Abarth 500C oslovil jako mě, jistě vás bude zajímat, kde a hlavně za kolik se dá pořídit. Nemusíte hledat v zahraničí, Abarth se letos v závěru roku začne konečně prodávat i u nás. Článek s bližšími podrobnostmi pro vás připravují kolegové na Auto.cz.

Česká cena zatím není známá, v Itálii ale Abarth 500C stojí vcelku přijatelných 21 tisíc Euro, takže lehce přes půl milionu korun. To je o něco víc než Renault Wind (a například skoro stejně jako Fabia RS Combi :-) ), Abarth si ale chce držet vyšší image a jistou exkluzivitu. Pětistovek Abarth se stahovací střechou nemá za celý modelový cyklus vzniknout víc než 12 tisíc kusů.

Abych nezapomněl, svezl jsem se i s Abarthem Punto Evo. Tak se těšte, článek o něm vyjde na Autofunu co nevidět.

Fotogalerie

  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 1
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 2
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 3
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 4
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 5
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 6
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 7
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 8
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 9
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 10
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 11
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 12
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 13
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 14
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 15
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 16
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 17
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 18
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 19
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 20
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 21
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 22
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 23
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 24
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 25
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 26
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 27
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 28
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 29
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 30
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 31
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 32
  • Za volantem: Abarth 500C: fotka 33


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Proč Kubass 06.07.2010  12:19
Re: Proč amo121 29.06.2010  11:53
Re: Proč riderhenry 29.06.2010  11:22
Re: Proč King 29.06.2010  10:45
Re: Proč babo83 29.06.2010  10:03
Re: Proč King 29.06.2010  09:16
Re: Proč riderhenry 29.06.2010  00:19
Proč Mike_C 28.06.2010  20:20
Vstoupit do diskuse ›