Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení)
Poslední cestovní enduro, které Yamaha vyráběla, byla oblíbená TDM. Píše se rok 2010 a velký cesťák v podobě Yamaha XT1200Z Super Ténéré je tady. Na mušku si bere především R1200GS od BMW a italské Moto Guzzi Stelvio.
Model XTZ má dlouholetou historii. První Tenerka byla vyrobena v roce 1989 a poslední sjela z výrobní linky roku 1996. Za těchto sedm let dokázaly speciály, které ze sériového modelu vycházely, vyhrát celkem šestkrát legendární Rally Paříž – Dakar. Po 13 letech od ukončení výroby představila továrna na výstavě v Tokiu jakousi sochu dakarského endura. Tím vedení jasně naznačilo, že se máme na co těšit.
Srdcem motorky se po vzoru TDM stal řadový dvouválec, který má, mimo jiné i jako nová YZF-R1, klikovou hřídel předsazenou o 270°. To má za následek plynulejší průběh kroutícího momentu a rychlejší odezvu na plyn. Zdvihový objem činí poctivých 1 199 ccm, čemuž odpovídá i maximální výkon 110 koní při 7 250 ot./min a točivý moment 114 Nm při 6 000 ot./min.
Zdvihový objem 1 199 ccm, maximální výkon 110 koní při 7 250 ot./min a točivý moment 114 Nm při 6 000 ot./min…
Jako u většiny nových modelů vrcholové nabídky zde Yamaha používá elektronické ovládání plynu YCC-T fly-by-wire. Dále je k dispozici možnost volby mezi dvěma režimy palivových map Yamaha D-mode. S (sport) poskytuje ostrou reakci na plyn, zatímco volba T (touring) nabízí plynulý nástup výkonu.
Proti proudu posledních trendů obklopuje motor klasický rám z ocelových trubek. I díky němu váží motocykl úctyhodných 261 kg včetně náplní. To je sice více, než váží Stelvio nebo GS, ale na druhou stranu GS Adventure má stejnou nadváhu. Přední obrácená vidlice disponuje zdvihem 190 mm stejně jako zadní centrál. Stejně jako mnichovský konkurent obouvá japonský kolega vepředu pneu o rozměru 110/80–19, vzadu 150/70–17. Ortodoxní enduristé by radši vepředu viděli kolo o průměru 21 palců, ale devatenáctka se na zpevněné cesty hodí víc.
Bezpečné brzdění zajišťuje duální systém, který kombinuje efekt na přední i zadní třmeny. Funguje v závislosti na tom, kterou brzdou zabrzdí pilot jako první, což se hodí hlavně při jízdě v terénu. Samozřejmostí je systém ABS, jehož snímače využívá i třístupňová kontrola prokluzu kol. První stupeň TSC-1 reaguje na sebemenší impuls a zasáhne, další stupeň TSC-2 povolí prokluzy kol do určité míry a poslední stupeň kontrolu zcela vypne. Díky tomu si můžete vychutnat dlouhé drifty bez zásahu elektroniky. Jako správný cesťák volí XTZ pohon zadního kola bezúdržbovým kardanem.
Možnost volby mezi dvěma režimy palivových map: S (sport) a T (touring), systém ABS a také třístupňová kontrola trakce!
V celkovém měřítku působí motorka méně mohutným dojmem než konkurence. Hlavně přední maska působí střízlivě, větrný štítek je ale hodně vysoký a tak by měl poskytovat vynikající ochranu i proti dešti. K lepšímu komfortu cestování přispěje i výškové nastavitelné sedlo v rozmezí 835 – 860 mm. Nádrž má objem 23 litrů, což slibuje velmi slušný dojezd.
V letošním roce bude nabídka modelu Super Ténéré velmi specifická. Koupit bude možno jen verzi se sadou Adventure pack obsahující kufry, kryt motoru, kryt předního světlometu apod. Na výběr bude ze dvou barevných kombinací – modro-šedé a čistě šedé. Vzhledem k funkčnosti a vybavenosti je cena 389 990,– při pohledu na konkurenci tak akorát. Bikeři preferující asfaltové silnice budou mít možnost si za rok koupil levnější variantu tohoto cestovního maxiendura bez doplňkové výbavy.
Video
Technické informace
Technické údaje | Yamaha XT1200Z Super Ténéré (2010) |
Celkové rozměry | 2 250×980×1 410 mm |
Rozvor | 1 540 mm |
Motor, objem | Vodou chlazený řadový dvouválec, 1 199 ccm |
Vrtání x zdvih | 98×79,5 mm |
Kompresní poměr | 11 : 1 |
Počet ventilů / chlazení | 8 / kapalinou |
Výkon | 80,9 kW (110 k) v 7 250 ot./min |
Točivý moment | 114,1 Nm v 6 000 ot./min |
Převod / převodovka | kardan / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17' a 19', drátěná |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 110/80 R19, 150/70 R17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 310 mm, 4pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 282 mm |
Rám | Ocelový trubkový |
Přední vidlice | USD vidlice |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž | 23 l |
Pohotovostní hmotnost | 261 kg |
Cena (červen 2010) | 389 990,– Kč |
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.