Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení)

Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): titulní fotka Poslední cestovní enduro, které Yamaha vyráběla, byla oblíbená TDM. Píše se rok 2010 a velký cesťák v podobě Yamaha XT1200Z Super Ténéré je tady. Na mušku si bere především R1200GS od BMW a italské Moto Guzzi Stelvio.

Model XTZ má dlouholetou historii. První Tenerka byla vyrobena v roce 1989 a poslední sjela z výrobní linky roku 1996. Za těchto sedm let dokázaly speciály, které ze sériového modelu vycházely, vyhrát celkem šestkrát legendární Rally Paříž – Dakar. Po 13 letech od ukončení výroby představila továrna na výstavě v Tokiu jakousi sochu dakarského endura. Tím vedení jasně naznačilo, že se máme na co těšit.

Srdcem motorky se po vzoru TDM stal řadový dvouválec, který má, mimo jiné i jako nová YZF-R1, klikovou hřídel předsazenou o 270°. To má za následek plynulejší průběh kroutícího momentu a rychlejší odezvu na plyn. Zdvihový objem činí poctivých 1 199 ccm, čemuž odpovídá i maximální výkon 110 koní při 7 250 ot./min a točivý moment 114 Nm při 6 000 ot./min.

Zdvihový objem 1 199 ccm, maximální výkon 110 koní při 7 250 ot./min a točivý moment 114 Nm při 6 000 ot./min… 

Jako u většiny nových modelů vrcholové nabídky zde Yamaha používá elektronické ovládání plynu YCC-T fly-by-wire. Dále je k dispozici možnost volby mezi dvěma režimy palivových map Yamaha D-mode. S (sport) poskytuje ostrou reakci na plyn, zatímco volba T (touring) nabízí plynulý nástup výkonu.

Proti proudu posledních trendů obklopuje motor klasický rám z ocelových trubek. I díky němu váží motocykl úctyhodných 261 kg včetně náplní. To je sice více, než váží Stelvio nebo GS, ale na druhou stranu GS Adventure má stejnou nadváhu. Přední obrácená vidlice disponuje zdvihem 190 mm stejně jako zadní centrál. Stejně jako mnichovský konkurent obouvá japonský kolega vepředu pneu o rozměru 110/80–19, vzadu 150/70–17. Ortodoxní enduristé by radši vepředu viděli kolo o průměru 21 palců, ale devatenáctka se na zpevněné cesty hodí víc.

Bezpečné brzdění zajišťuje duální systém, který kombinuje efekt na přední i zadní třmeny. Funguje v závislosti na tom, kterou brzdou zabrzdí pilot jako první, což se hodí hlavně při jízdě v terénu. Samozřejmostí je systém ABS, jehož snímače využívá i třístupňová kontrola prokluzu kol. První stupeň TSC-1 reaguje na sebemenší impuls a zasáhne, další stupeň TSC-2 povolí prokluzy kol do určité míry a poslední stupeň kontrolu zcela vypne. Díky tomu si můžete vychutnat dlouhé drifty bez zásahu elektroniky. Jako správný cesťák volí XTZ pohon zadního kola bezúdržbovým kardanem.

Možnost volby mezi dvěma režimy palivových map: S (sport) a T (touring), systém ABS a také třístupňová kontrola trakce!

V celkovém měřítku působí motorka méně mohutným dojmem než konkurence. Hlavně přední maska působí střízlivě, větrný štítek je ale hodně vysoký a tak by měl poskytovat vynikající ochranu i proti dešti. K lepšímu komfortu cestování přispěje i výškové nastavitelné sedlo v rozmezí 835 – 860 mm. Nádrž má objem 23 litrů, což slibuje velmi slušný dojezd.

V letošním roce bude nabídka modelu Super Ténéré velmi specifická. Koupit bude možno jen verzi se sadou Adventure pack obsahující kufry, kryt motoru, kryt předního světlometu apod. Na výběr bude ze dvou barevných kombinací – modro-šedé a čistě šedé. Vzhledem k funkčnosti a vybavenosti je cena 389 990,– při pohledu na konkurenci tak akorát. Bikeři preferující asfaltové silnice budou mít možnost si za rok koupil levnější variantu tohoto cestovního maxiendura bez doplňkové výbavy.

Video

Technické informace

Technické údaje Yamaha XT1200Z Super Ténéré (2010)
Celkové rozměry 2 250×980×1 410 mm
Rozvor 1 540 mm
Motor, objem Vodou chlazený řadový dvouválec, 1 199 ccm
Vrtání x zdvih 98×79,5 mm
Kompresní poměr 11 : 1
Počet ventilů / chlazení 8 / kapalinou
Výkon 80,9 kW (110 k) v 7 250 ot./min
Točivý moment 114,1 Nm v 6 000 ot./min
Převod / převodovka kardan / 6stupňová
Rozměr a typ kol 17' a 19', drátěná
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 110/80 R19, 150/70 R17
Brzdy vpředu 2× kotouč 310 mm, 4pístek
Brzdy vzadu 1× kotouč 282 mm
Rám Ocelový trubkový
Přední vidlice USD vidlice
Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální tlumič
Nádrž 23 l
Pohotovostní hmotnost 261 kg
Cena (červen 2010) 389 990,– Kč

Fotogalerie

  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 1
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 2
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 3
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 4
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 5
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 6
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 7
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 8
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 9
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 10
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 11
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 12
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 13
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 14
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 15
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 16
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 17
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 18
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 19
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 20
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 21
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 22
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 23
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 24
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 25
  • Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Znovuzrození (představení): fotka 26


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.