Víte, že ve slavné rallye skupině B závodily i pick-upy? Homologaci měly hned tři

Víte, že ve slavné rallye skupině B závodily i pick-upy? Homologaci měly hned tři: titulní fotka Skupina B dodnes rozechvívá srdce fanoušků rallye. Stačí si vzpomenout na uřvané Lancie, Audi, Peugeot, Fordy nebo Renaulty. Jenže archivy homologací FIA (a předchozí FISA) ukrývají i další zajímavé soutěžní speciály…

Licenci pro závody ve skupině B totiž mají hned tři pick-upy.

Jeden z nich byl od Peugeotu. Francouzská automobilka má docela bohatou historii v rallye, dílčí úspěchy sbíraly už modely jako 203, 404, 104 ZS, 504 sedan a 504 V6 Coupé s nádhernou elegantní karoserií od Pininfariny. Na přelomu 70. a 80. let se však tým Peugeot Talbot Sport soustředil spíš na druhou jmenovanou značku – a typ Sunbeam Lotus dokonce získal i světový titul. V nižší kategorii byl zase úspěšný malý hatchback Samba Rallye (dvojče 104 ZS). Už tehdy se vědělo, že se francouzská značka nakonec pustí do skupiny B, ale projekt sedanu 305 V6 byl ukončen kvůli velkým rozměrům, absenci turba a pohonu všech kol. A také proto, že reklamu spíš potřeboval nový model 205.

Ale čas běžel, na automobilku vznikal tlak a Peugeotu hrozilo, že přijde o vybojovanou pověst krále afrických soutěží, kterou si pracně vybudoval se sedany 404 a 504 a s kupé 504 V6.

Letošní Planai-Classic byla mimořádná

A protože se v Africe velmi dobře prodával i pick-up 504, tak se Peugeot rozhodl v roce 1982 homologovat pro závody ve skupině B právě tenhle pracovní stroj. Homologace byla platná až do roku 1989. S dvoulitrem a dlouhým rozvorem to sice na konkurenci v Evropě stačit nemohlo, ale tam to Peugeot ani nezkoušel. Užitkáč se objevil na startech pouze v Africe. David Horsey s ním vyhrál v roce 1984 soutěže ve Rwandě a v Zimbabwe.

I když je Peugeot nejznámější, nebyl jediný a dokonce ani první. V roce 1983 se objevil Datsun Sunny Pick-up (někdy též pod jménem Datsun 1200 Pick-up). Také s ním závodil Horsey a vyhrál s ním dvě soutěže v keňském mistrovství a celkově skončil na druhém místě. Nissan měl tehdy mezi béčky speciál 240 RS na bázi kupé Silvia, ale v afrických podmínkách to lépe svědčilo odolnému užitkáči než modernímu kupé.

A do třetice tu máme ještě jednu japonskou automobilku, která to na erzetách zkusila s korbou za posádkou. Bylo to Subaru, které již tehdy soutěžilo se svým symetrickým pohonem všech kol, který v nižších kategoriích pomáhal sedanům Leone (pod názvem RX Turbo) a kupé XT – i když dnes nejsou rallye verze těchto aut příliš známé

Na základech Leone se vyráběl i užitkový pick-up BRAT. Ten byl pro rallye homologován v roce 1983 a povolení závodit platilo dokonce až do roku 1999. Auto závodilo pod jménem Subaru MP-1 Utility, ale dnes se toho o něm moc neví. Novozélanďan Ron Shapley s ním na domácím podniku mistrovství světa startoval dvakrát v letech 1985 a 1986 a skončil celkově 23., o rok později 35.. Ve své kategorii ale v roce 1986 dojel druhý. Navzdory pohonu všech kol jej ovšem na šotolinové trati porazila zadokolka Lada 2105 VFTS, což byla trochu ostuda. Subaru tedy tuto kapitolu moc nepřipomíná, mnohem raději se chlubí úspěchy, které odstartovalo Legacy a hlavně poté Impreza.

Lada Niva si poradí opravdu se vším. Zřejmě je to i skvělé rallye auto

Fotogalerie

  • Víte, že ve slavné rallye skupině B závodily i pick-upy? Homologaci měly hned tři: fotka 1
  • Víte, že ve slavné rallye skupině B závodily i pick-upy? Homologaci měly hned tři: fotka 2
  • Víte, že ve slavné rallye skupině B závodily i pick-upy? Homologaci měly hned tři: fotka 3
  • Víte, že ve slavné rallye skupině B závodily i pick-upy? Homologaci měly hned tři: fotka 4
  • Víte, že ve slavné rallye skupině B závodily i pick-upy? Homologaci měly hned tři: fotka 5
  • Víte, že ve slavné rallye skupině B závodily i pick-upy? Homologaci měly hned tři: fotka 6
  • Víte, že ve slavné rallye skupině B závodily i pick-upy? Homologaci měly hned tři: fotka 7


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.