Vauxhall Lotus Carlton je nejoblíbenějším zástupcem své značky
Britská značka Vauxhall již dávno ztratila svou jedinečnou tvář a pro středoevropana většinou představuje již jen Opel s volantem na špatné straně, ale domácí příznivci značky to zatím vidí trochu jinak.
Automobilka Vauxhall se svými zákazníky komunikuje prostřednictvím webových stránek, na nichž je mimo jiné i anketa o nejoblíbenější model této značky. Výsledky hlasování majitelů vozů Vauxhall byly po jednom měsíci sečteny a vítězem se stal model Lotus Carlton, za nímž se na druhém místě umístilo kupé Calibra.
Vauxhall Lotus Carlton je britským dvojčetem Opelu Lotus Omega a ve své době představoval nejvýkonnější čtyřdveřový automobil na trhu, který se svými výkony mohl rovnat i s tehdejším Lamborghini Countach.
Základem pro tento automobil byl Vauxhall Carlton/Opel Omega 3000 24V, který byl posílán přímo z automobilky do Hethelu, kde se mu inženýři Lotusu podívali důkladně pod sukně i na zuby.
Původní třílitrový šestiválec o objemu 3,0 litru s výkonem 204 koní (152 kW) byl převrtán na objem 3,6 litru, dostal novou dvouvačkovou hlavu a dvojité turbodmychadlo Garrett T25 s vnitřním chlazením. Výsledkem byl výkon 377 koní (281 kW). Samozřejmostí se stal samosvorný diferenciál a sílu motoru přenášela k zadním kolů šestistupňová převodovka ZF z Chevroletu Corvette ZR1, na jehož vývoji se v Lotusu také podíleli.
Čtyřdveřový sedan představený na autosalonu v Ženevě v roce 1989 se mohl pochlubit maximální rychlostí 283 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,4 s. Automobilka měla v plánu vyrobit sérii 1100 vozů, jenže tohoto cíle nebylo dosaženo. Se znakem Vauxhallu vzniklo přibližně 440 vozů a Opelů se prodalo kolem 500 vozů. V roce 1992 se tento supervýkonný sedan po anglicku vytratil z nabídky britské i německé značky.
Zajímavou skutečnosti u prvního a druhé vozu v anketě majitelů je skutečnost, že mají shodný rok představení, zatímco Lotus Carlton se představil v Ženevě roku 1989, tak Calibra měla premiéru na frankfurtském autosalonu ve stejném roce. Toto elegantní kupé při své představení udivovalo především propracovanou aerodynamikou se součinitelem aerodynamického odporu Cx – 0,26 a také elipsoidními hlavními světlomety. Zajímavostí je, že první vyrobený Opel Calibra dostala tehdejší první dáma světového tenisu Stefi Grafová.
Vauxhall/Opel Calibra se bohužel brzy stal módním doplňkem mnoha zbohatlíků, což nebylo nic tak strašného ve srovnání s tím co kupé čekalo na trhu s ojetými vozy. Když, ceny Caliber z druhé ruky klesly na dostatečně nízkou hladinu, stal se tento model obětí garážových tunerů, vyžívajících se v montáží extrémních spoilerů, jejichž styl měl připomínat poměrně úspěšné působení Calibry v seriálech DTM a ITC. Za vstupem tohoto kupé na závodní dráhy stál Keke Rosberg bývalý jezdec Formule 1.
Vedle celkového vítěze ankety o nejpopulárnější Vauxhall se vyhlašoval také nejoblíbenější model za posledních pět a tím se stal model Monaro. Toto velké osmiválcové kupé pochází z australské automobilky Holden a je přímým předchůdcem současného Vauxhallu VXR8.
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
....666 | FanaticOPEL | 13.02.2009 01:04 |
Re: nenápadný ale neuvěřitelný | Luke.CZ | 09.12.2008 20:33 |
nenápadný | zmulin | 09.12.2008 12:55 |
Vstoupit do diskuse › |