Ugly Moto: Umělecká vzpomínka na klasické závodní motorky

Ugly Moto: Umělecká vzpomínka na klasické závodní motorky: titulní fotka Silniční závodní motorky mají sice pořád dvě kola, motor pod nádrží v rámu a kapotáž, ale jejich vzhled se léty mění. U Ugly Moto vznikají ty klasické. Na papíře!

Francis Ooi je ve skutečnosti kreativním ředitelem v reklamní agentuře. Pokud vám jeho příjmení zní asijsky, nejste daleko od pravdy, tenhle pán totiž přebývá v Singapuru, kde se i narodil. Kreativity má určitě na rozdávání, za svého největšího koníčka považuje klasické závodní motorky ze šedesátých a sedmdesátých let minulého věku. Nerestauruje originály, ani nestaví repliky. On je maluje. Tentokrát tedy půjde o krásu, na které se nemůžeme svézt. A vadí to snad někomu? Nepoužívá však malířské náčiní ani barvy, ale moderní počítačovou techniku, konkrétně tu s nakousnutým jablkem. Je to i tak piplačka, každá kresba se skládá asi z osmi set vrstev a částí, které na MacBooku Pro postupně kupí dohromady.

Zatím má na svém kontě šest strojů, práce na každém trvala zhruba měsíc. Jaké? Třeba Hondu RC 174 a Ducati 900 SS Mika Hailwooda, s první jezdil ještě světový šampionát, s druhou už dobýval ostrov Man. Slavná je i jiná Ducati, 750 Desmo Paula Smarta z 200 mil Imoly 1972. Paul tam tehdy slavně vyhrál. Yamaha YZR 500 dovezla Kennyho Robertse seniora v klasických barvách pro změnu zase k titulu mistra světa v osmdesátém roce. My si těžko představíme závodní superbike Harley-Davidson, ale existuje i dnes a říkají mu VTR 1000. Francis ovšem namaloval dvaačtyřicet let starý XR 750, se kterým za mořem válčil Cal Rayborn. Superbike jim tehdy ještě neříkali… Nakreslil i závodní čtyřválec Honda CB 750 v Evropě nepříliš známého Dicka Manna. Američané by se ale divili, tenhle chlápek přece triumfoval několikrát v Daytoně a stal se i mistrem AMA Grand National!

Oii se tedy neorientuje pouze na klasické mistrovství světa, ale i silnější stroje, které tehdy žádný globální šampionát neměly, zrodil se až ve druhé polovině 70. let. Francisovy práce jsou elegantní a jednoduché, ale určitě mají kouzlo. Ikonické motorky již brzy doplní Suzuki RGB 500 Barryho Sheena. Ten za jejími řídítky prožil největší léta své slávy, bohužel už mezi námi stejně jako Mike Hailwood není. Mimochodem, tyhle stroje se objevovaly na tratích ještě před pětadvaceti lety. Yamaha také používala označení YZR až do konce éry půllitrů (2001), ale tehdy už šlo úplně o jiný stroj, než byl typ OW48 v časech Robertsových.

Pokud byste si chtěli kresby zakoupit, jsou k mání na stránkách projektu po 65 dolarech za kus, tedy necelých třinácti stovkách, ovšem pokud ty dolary nejsou singapurské. Od každého jednostopého krasavce existuje pouze stovka kopií, takže je třeba si pospíšit. Do kanclíku, pracovny, garáže či rovnou ložnice velmi vhodné! Drahá polovička určitě pochopí $2$. Nejde v žádném případě o malé fotky na noční stolek, mají rozměr 420×599 mm a jsou pochopitelně zarámované. Ooi je sám motorkář, v jeho soukromé garáži najdeme čtyři roky starou MV Agustu F4 a Ducati 900 SS, nikoli tu Hailwoodovu, nýbrž produkční motocykl, který má za sebou dvacet let života.

Ooi svou výdělečnou bokovku nazval nazval Ugly Moto (tedy „ošklivá motorka“). Předpokládáme, že je to ironie $2$. No, ono slovo ugly může znamenat i „nebezpečný“

Fotogalerie

  • Ugly Moto: Umělecká vzpomínka na klasické závodní motorky: fotka 1
  • Ugly Moto: Umělecká vzpomínka na klasické závodní motorky: fotka 2
  • Ugly Moto: Umělecká vzpomínka na klasické závodní motorky: fotka 3
  • Ugly Moto: Umělecká vzpomínka na klasické závodní motorky: fotka 4
  • Ugly Moto: Umělecká vzpomínka na klasické závodní motorky: fotka 5
  • Ugly Moto: Umělecká vzpomínka na klasické závodní motorky: fotka 6

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.