Tuning Salon Brno 2008 - komentář
Ukončení letošního ročníku soutěže AZ pneu Tuning Cup a jeden z vrcholů sezóny 2008 je za námi. Nyní je ten správný čas se k celé akci s mírným odstupem vrátit a připomenout si, jak to na brněnském výstavišti poslední zářijový víkend vlastně vypadalo.
Jelikož patřím do pořadatelského týmu akce, nečekejte ode mě jakékoliv hodnocení, kritiku nebo vychvalování brněnského setkání tunerů. Jestli byl Tuning Salon Brno kvalitním ukončením sezóny, to musí objektivně posoudit jiní. Faktem ale zůstává, že určitě nešlo o tradiční „letištní“ tuningový sraz, kterých se na našem území během roku uskuteční několik desítek.
Naší vizí je totiž „dělat tuning“ trošku jiným způsobem. Inspirováni akcemi typu Tuning World Bodensee jsme hledali výstaviště s krásnými halami, vstřícným přístupem a skvělým zázemím. Na začátku roku tedy padla volba právě na Brno, které je podle našeho názoru adekvátním místem pro vyvrcholení soutěží AZ pneu Tuning Cup, dB Drag Racing nebo finále iMiss Autofun. V tomto článku se zaměříme hlavně na prvně jmenovaný tuningový seriál, jehož účastníci zaplnili výstavní halu Z. O finále iMiss Autofun se dočtete v článku Libora Zezulky a těšit se můžete také na příspěvek Martina Kokeše, který celou akci vnímal z pozice porotce AZ pneu Tuning Cupu.
Teď už ale k soutěži. Již v páteční odpoledne směřovali do Brna finalisté z celé naší republiky i ze zahraničí. AZ pneu Tuning Cup je sice primárně určen tuzemským účastníkům, ale v žádném případě nediskriminuje ani ostatní. Pokud splníte podmínky, máte bez ohledu na zemi původu dveře otevřené. A tak jste při chystání jednotlivých expozic mohli občas zaslechnout i polštinu nebo slovenštinu. Hala se postupně plnila, vznikala nápaditá aranžmá a čas letěl jako voda. Asi hodinu před uzavřením na nás čekalo nemilé překvapení. Část míst určená pozvaným hostům a nahlášeným soutěžícím byla stále prázdná. „Žhavíme“ tedy drát a zjišťujeme aktuální stav. Nakonec přijíždí ještě několik opozdilců, ale už víme, že zbytek se nedostaví. Tohle není fér hlavně vůči již přítomným soutěžícím, kteří se musí krčit na relativně malém prostoru (6×3m pro jeden vůz). Kdybychom neúčast některých lidí věděli aspoň o den dříve, mohli jsme s rozvržením haly ještě něco udělat, teď už ale bylo pozdě …
V sobotu brzy ráno přijíždí ještě řada vystavovatelů, finišuje se s přípravami a v 9:00h se brány výstaviště otevírají pro první návštěvníky. Ve stejný čas už začíná úřadovat také porota AZ pneu Tuning Cupu, která musí během dne zhodnotit 96 finalistů soutěže. Celkem 14 rozhodčích bylo rozděleno na dvě skupiny, z nichž každá hodnotí polovinu soutěžních kategorií. A jak to vypadá v praxi? Jelikož není času nazbyt, má díky časovému harmonogramu skupina porotců na jeden vůz asi osm minut, ve kterých se „vrhnou“ na majitele, zkoumají detailně jednotlivé části vozu a udělují body. Takto to jde vůz po voze téměř celý den. Na jeho konci každý porotce odevzdá své pořadí v hodnocených kategoriích, vše se naháže do počítače, zprůměruje a ta chytrá krabice nám vyplivne výsledky. Občas se stane, že jsou některé bodové průměry shodné, a tak musí porota ještě jednou dodatečně hlasovat a celou situaci rozseknout. Vypadá to jako docela lehká práce, ale věřte tomu, opak je pravdou. Vlastně by se to dalo zčásti přirovnat ke krasobruslení, kde o výsledku nerozhodují měřitelné hodnoty, ale názory jednotlivých rozhodčích. I z tohoto důvodu je porota po celý rok a hlavně po finále pod těžkou palbou kritiky, ať už výsledky vypadají tak, nebo jinak. Vždy mají totiž jednu věc společnou – vítěze a poražené …
Pokud si myslíte, že tímto práce poroty končí, jste na omylu. Je tomu přesně naopak. Po zhodnocení klasických soutěžních kategorií (např. Škoda Scene, French Scene nebo Oldies Scene) přichází úkol nejtěžší – vybrat deset nejlepších vozů pro rok 2008. V královské kategorii TOP 10 nehraje roli značka vozu, jde prostě o ty nejlepší z nejlepších. Než se 14 porotců shodne, tak uběhne spousta času. Dosáhnout určitého názorového kompromisu v takovém počtu lidí přeci jen chvíli trvá, každý se snaží argumentovat a obhájit si své názory. V letošním roce má TOP 10 soutěže AZ pneu Tuning Cup následující podobu:
1. místo | Honda Integra Type-R, Josef Šušota |
2. místo | Audi 80 B4, Sebastian Ulrich (PL) |
3. místo | BMW E30 318iS, Pavel Medveď |
4. – 10. místo | Honda CRX Targa, Lubomír Vicha |
BMW Z3, Tomáš Leba | |
Škoda Rapid 2.0 16V Turbo, Zdeněk Rak | |
VW Golf I Cabrio, Martin Koblížek | |
Citroen Saxo 1.5D, Tomáš Herda | |
Škoda Favorit, Karel Buzický | |
Škoda Octavia 1.8 20V RS, Petr Richter |
Tuning Salon Brno ovšem nebyl pouze o finále soutěže AZ pneu Tuning Cup. Pozornost poutala také venkovní expozice amerických vozů, tuningový sraz nebo další pozvaní hosté. Mezi nimi byl také brněnský Petr Čáslava, který v hale Z představil dvě lahůdky – Dodge RAT ROD 1937 a Chrysler De Sotto 1939. Tato expozice byla neustále obklopena spoustou návštěvníků, protože podobné vozy jen tak na ulici nepotkáte. Podobně tomu bylo také u projektu StudentCar, který jste mohli nalézt v zázemí společnosti AZ pneu, generálního partnera soutěže.
Samostatnou kapitolou byla již zmíněná Lowrider Show. Celkem třikrát denně se představil VW Golf I (Dancer) a velkou podívanou sliboval také VW Golf II patřící do elitní třídy Radical. Kristian s Hansem se s auty vůbec nemazlili a několika šťastlivcům dokonce umožnili do „slabšího“ Golfu první generace usednout. Přítomní ovšem netušili, že do rukou dostanou půllitrový kelímek plný vody a k všeobecnému veselí absolvují neplánovanou koupel. Tyto hopsající vozy by možná mohlo využít také Ministerstvo dopravy a vozit v nich všechny, kteří nadávají na stav našich silnic a dálnic. Věřte, že byste si na ně ještě s láskou vzpomněli :-)
Branami brněnského výstaviště nakonec prošlo 7000 návštěvníků a tuningového srazu se zúčastnilo na 600 vozů. Pokud jste se na Tuning Salon do Brna v letošním roce nedostali, nevěšte hlavu. Atmosféru akce vám jistě přiblíží bohatá fotogalerie a také reportáž v pořadu Auto-Moto Styl, která bude odvysílána na začátku listopadu. Za pořadatelský tým děkujeme všem soutěžícím i návštěvníkům akce a věříme, že se v Brně sejdeme v příštím roce znovu!
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
Re: boha jeho | "neregistrovaný" | 09.05.2009 12:42 |
boha jeho | maaaaajo | 09.05.2009 12:41 |
prprpr | chuan | 23.10.2008 09:28 |
:-)) | %petrik | 11.10.2008 19:35 |
Re: OMG | pepa cbr | 11.10.2008 16:24 |
tuning? | BladeXXXXX | 10.10.2008 22:43 |
ojoj | magorJ | 10.10.2008 19:59 |
jo! | King | 10.10.2008 16:56 |
OMG | Charlik | 10.10.2008 10:27 |
Vstoupit do diskuse › |