Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí

Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: titulní fotka Protentokrát ponechme stranou všechny ty veyrony, astony, vipery, bentleye a devětsetjedenáctky a zaměřme se na úplně jiné sportovní a závodní náčiní. Řeč teď bude o trošku větších autech.

Truck trial je disciplína, kde soutěží sériové a prototypové náklaďáky v těžkém terénu, úkolem dvoučlenných posádek je projet jednotlivé sekce tak, aby dosáhly co nejmenšího počtu trestných bodů. Najdete tu pestrou paletu aut, někdy i padesát či šedesát let starých. Věk nerozhoduje, žádná časově omezená homologace FIA se nekoná.

Vozový park tvoří hlavně Unimogy různých provedení (zejména letité 406 a 416), ruské Uraly, polské Stary, rakouské Steyry, MANy TGA a TGS, větší modely Mercedesu včetně moderního Actrosu, nebo například další veterán Magirus Jupiter. Nemohou chybět ani české stroje: kopřivnické Tatry od malých kačen 805 po osmikolky 813, či modernější šestikolky 815, legendární vejtřasky alias Pragy V3S, nebo novější Avie řady D. Na soutěžích českého mistrovství se objevují i Liazy, roudnické Rossy Viza s budkou T815 a východoněmecké Ify. Auta jsou rozdělena do pěti kategorií sériovek podle velikosti (S1 až S5) a do dvou tříd prototypů (P1 a P2), kde startují opravdové speciály. Z názvu Trialmog Porsche U 404 si určitě motoristický fanoušek lehce odvodí, které auto bylo základem a jaké značky je motor…

Vrcholem truck trialu je evropský šampionát s oficiálním názvem Europa Truck-Trial, který pořádá německá OVS GmbH (Organisation von Sportveranstal­tungen) dvě desítky let, jednotliví vítězové se ovšem pyšní oficiálním titulem mistrů Evropy. Letos se koná šest podniků ve Francii, Německu, Nizozemí, Rakousku a Maďarsku. Česká republika tentokrát chybí, loni se jelo v Ostravě-Porubě. Naše země má ovšem zastoupení v jezdeckém poli. Možná si někdo vzpomene na Pavla Cacáka, který dělal vítr v této disciplíně na evropských tratích už v druhé polovině devadesátých let s českým Unimogem, jak se říkalo jeho pragovce s označením UV80.

V současnosti se nejvíce Čechům daří v kategorii S2. Loni se jela vlastně jako otevřené mistrovství České republiky :-) Dvojice Avia Future Teamu Bohumír Čáp s Radovanem Švandou dovezla svou Avii 31T na celkovém druhém místě. Ještě lepší byla posádka Truck Trial Klubu Lom u Tachova Tomáš Pražák/Ondřej Vodička s Unimogem 416. Čáp se Švandou získali už jeden titul v roce 2007, pro české šampiony 2008 Pražáka a Vodičku to loňské zlato bylo premiérové, neboť jeli svou první evropskou sezonu.

Jejich Unimog U 416 je poháněn vznětovým šestiválcem objemu necelých 6 litrů, který dává asi 150 koní (110 kW), točivý moment vrcholí někde u 500 Nm. Údaje jsou odhadované, tým nemá možnost motor otestovat. Agregát je atmosféricky plněný originál, montáž turba by znamenala dle řádů zařazení mezi speciály. Jiné je pouze vstřikování a palivové čerpadlo. Zavěšení dostalo plynokapalinové tlumiče Koni. Regulím musí odpovídat bezpečnost posádky, takže ochranný rám je nezbytný, stejně jako sportovní Recara a čtyřbodové pásy. Auto má jiné rozložení hmotnosti, protože sériové verze je příliš těžká na předek. Bylo také řádně odlehčeno, závodní drobeček váží jen tři tuny.

Divácky nejvděčnější při závodech je ovšem velká třída S5. Obří osmikolky pochopitelně nejsou tak obratné jako menší trucky, ovládání ale vyžaduje o to větší umění. Ani těžký náklaďák není problém převrátit na bok, ty menší pak i na střechu, pokud jí tedy netvoří jen rám, jak tomu bývá u prototypů. Zkrátka adrenalinový sport, jak má být.

Do startu letošní evropské sezony zbývají ještě dva měsíce. České mistrovství začíná dříve, o víkendu 17. – 18. dubna v Milovicích u Nymburka.

Fotogalerie

  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 1
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 2
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 3
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 4
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 5
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 6
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 7
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 8
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 9
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 10
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 11
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 12
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 13
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 14
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 15
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 16
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 17
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 18
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 19
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 20
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 21
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 22
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 23
  • Truck trial: Terénní bitvy mastodontů s dvacetiletou tradicí: fotka 24


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.