Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet

Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: titulní fotka Celicu proslavily zejména triumfy v automobilových soutěžích. Laické i odborné veřejnosti se poprvé ukázala před čtyřiceti lety.

Celica spatřila světlo světa v celkem sedmi generacích. Její jubileum je bohužel tak říkajíc nedožité, již čtyři roky ve výrobním programu Toyoty chybí. Název Celica pochází z latinského výrazu coelica tedy nebeský, či božský.

Sedmero pokolení

První provedení s kódem A20/35, které vznikalo v letech 1970–1977 je dnes již poměrně ceněným youngtimerem. Premiéru si odbylo na autosalonu v Tokiu před čtyřmi desítkami let. Existovalo jako liftback se splývavou zádí a výklopnou zadní stěnou a také coby klasické dvoudveřové kupé. V roce 1975 prošlo modernizací a o dva roky později bylo nahrazeno dvojkou.

Ta vydržela ve výrobě jen čtyři léta a asi největší technickou zajímavostí bylo použití elektronického vstřikování paliva u řadových dvoulitrových šestiválců. U nás je asi nejméně známá. Celkem vzniklo na sedm desítek různých variant včetně Supry a Camry, z těch se později staly samostatné modely. Camry se navíc postupem času přetransformovala v poměrně velký a patřičně luxusní sedan.

Třetí generace z let 1981–1985 nabídla kromě liftbacku (opět i coby Celica Supra) a kupé rovněž kabriolet, ze kterého se mohli radovat jen Američané. Za mořem se také vstřikování stalo standardem, emisní limity byly již tehdy v USA neúprosné. Přeplňovaná osmnáctistovka byla základem pro speciál skupiny B Twincam Turbo, v Evropě se ovšem trojka prodávala s atmosférickými šestnáctistovkami a dvoulitry.

Čtyřku čekala rovněž čtyřletá kariéra (1985–1989). Co se techniky týče, udála se doslova revoluce: Celica měla poprvé pohon předních kol, zadokolky patřily minulosti. Pod kapotami trůnily nepřeplňované dvoulitrové motory. Na konci roku 1986 se objevila ikona s názvem GT-Four. Pohon všech kol, elektronický mezinápravový diferenciál a opět dvoulitrové srdce, tentokrát s turbem a výkonem 190 koní (140 kW).

Pátá generace se vyráběla pouze v letech 1990–1993. Hrany nahradily kulaté tvary a podle výklopných světel se jí říkalo mrkačka, měli je ale i předchůdci. Kupátka této řady lze potkat i u nás, vzácné kabriolety jen těžko. V útrobách najdeme motory objemů 1,6 a 2,0 l, GT-Four nechyběl, bylo jich celkem pět tisíc kousků.

Šestka z let 1994–1999, postavená na platformě T200, je naopak charakteristická čtveřicí kulatých očí vpředu. Čtyřkolka GT-Four dostala agregát 3S-GTE: opět přeplňovaný dvoulitr s výkonem až 251 koní (185 kW). V rámci homologačních předpisů pro skupinu A vzniklo 2,5 tisíce aut. Ke konci kariéry se vyráběly už jen verze GT s osmnáctistovkami.

Poslední sedmá generace Celicy se zaměřila hlavně na mladé Američany, otevřená verze ale tentokrát nepřekročila fázi konceptu. V Evropě bylo kupé k mání s dvojicí pohonných jednotek: základ tvořil čtyřválec 1,8 VVT-i (103 kW/140 k), výkonnější volbu představovala rovněž osmnáctistovka, ale s proměnným časováním a zdvihem ventilů VVTL-i. Vyladili ji hoši od Yamahy, disponovala 190 koňmi (140 kW) a takto motorizovaná Celica nesla na zádi označení T-Sport.

Později tato modelová ze všech evropských i zámořských trhů zcela zmizela a mohli si ji koupit jen Japonci. 21. dubna 2006 přišel definitivní konec, výroba byla bez náhrady zastavena.

Soutěže

První soutěžní verzí byla Celica TA22, nebo také 1600 GTV. Tu dovezl legendární Ove Andersson na 9. místě v britské RAC Rally 1972. Na triumf v MS si Celica ale musela počkat až do sezony 1982, byl ale hned dvojitý. Björn Waldegaard a Per Eklund ovládli Novozélandskou rally 1982.

Andersson založil Toyota Team Europe (TTE) v Kolíně nad Rýnem a stal se i jeho šéfem. Byl také iniciátorem stavby již krátce zmíněného speciálu Celica Twincam Turbo pro skupinu B. Ten v letech 1983–1986 získal celkem šest vítězství, zajímavostí bylo to, že se vždy jednalo o africkou soutěž, buď Safari, nebo Pobřeží slonoviny. Za volanty seděli Björn Waldegaard a Juha Kankkunen.

Nástupcem byla v roce 1988 verze GT-Four ST165 pro skupinu A. Ta už byla mnohem úspěšnější, má na kontě celkem třináct triumfů a titul mistra světa 1990 pro Carlose Sainze. Nejslavnější byla ale až ta další na bázi páté generace. Auto s kódovým označením ST185 dovezlo španělského El Matadora k druhému jezdeckému titulu, to bylo ve dvaadevadesátém. O rok později se počtvrté a naposledy radoval Fin Juha Kankkunen, s Celicou ovšem pochopitelně poprvé. Třetí zlato v řadě vybojoval v roce 1994 Francouz Didier Auriol.

Čtyřoká ST205 nebyla už tak úspěšná, Auriol jí přivezl jediný triumf z Tour de Corse 1995. Vyšel najevo skandál s příliš širokými restriktory turbodmychadel. Tovární tým byl z MS vyloučen a značka nemohla brát do šampionátu, který v letech 1993 a 1994 vyhrála, žádné body. Všechny tresty jednou pominou, ale v závěru sezony 1997 Celicu nahradila na tratích rychlostních zkoušek Corolla WRC. U nás poslední soutěžní kupé vodili například Milan Dolák, bratři Vojtěchové, nebo Karel Trojan.

Všechny generace Celicy přinesly Toyotě celkem 37 vítězství v soutěžích MS, z toho nejúspěšnější ST185 šestnáct! Třešničkou na dortu byly tři jezdecké a dva značkové tituly. Na automobilku, která byla dlouho ve stínu ostatních, zejména evropských soupeřů, je to opravdu úctyhodná bilance.

Budoucnost

Loni se v Tokiu objevil koncept sportovní Toyoty FT-86 s technikou, kterou dodalo Subaru. Zda se dočká sériové výroby a jaké ponese jméno, je zatím ve hvězdách. Třeba to bude Celica generace s pořadovým číslem VIII, kdo ví?

Fotogalerie

  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 1
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 2
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 3
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 4
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 5
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 6
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 7
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 8
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 9
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 10
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 11
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 12
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 13
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 14
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 15
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 16
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 17
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 18
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 19
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 20
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 21
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 22
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 23
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 24
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 25
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 26
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 27
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 28
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 29
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 30
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 31
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 32
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 33
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 34
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 35
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 36
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 37
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 38
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 39
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 40
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 41
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 42
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 43
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 44
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 45
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 46
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 47
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 48
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 49
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 50
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 51
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 52
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 53
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 54
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 55
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 56
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 57
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 58
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 59
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 60
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 61
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 62
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 63
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 64
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 65
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 66
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 67
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 68
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 69
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 70
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 71
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 72
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 73
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 74
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 75
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 76
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 77
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 78
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 79
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 80
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 81
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 82
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 83
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 84
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 85
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 86
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 87
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 88
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 89
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 90
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 91
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 92
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 93
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 94
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 95
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 96
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 97
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 98
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 99
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 100
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 101
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 102
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 103
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 104
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 105
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 106
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 107
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 108
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 109
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 110
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 111
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 112
  • Toyota Celica: Božské Japonce je čtyřicet: fotka 113


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: info :) Sleeper 30.08.2010  13:53
info :) mudrlant 19.08.2010  16:39
Re: Pekne Hrubis 19.08.2010  13:14
Re: Pekne %jenny_ 19.08.2010  12:16
Pekne TeeJay 19.08.2010  10:38
Vstoupit do diskuse ›