Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon

Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: titulní fotka Toyota nabídne na domácím trhu stovku opravdu ultimativních hachi-roku. Zbytek světa má bohužel smůlu.

Kupátko Toyota GT 86 je dobře známé i v Evropě. Doma v Japonsku se ale písmenka nepoužívají. Místní zájemci, kteří sedí coby piloti na opačné straně než my, si za aktivní kariéry modelu vyvinutého ve spolupráci se Subaru mohli koupit již řadu limitovaných sérií. Aktuálně ovšem budou mít k dispozici opravdu řádně okořeněnou verzi. Jmenuje se GRMN.

Písmenka je velmi snadné rozluštit. GR znamená Gazoo Racing, tedy tovární tuningovou a závodní divizi, MN pak Masters of Nürburgring. Což není nijak smělé, zadokolka GT86 z dílen Gazoo Racing se několikrát úspěšně zúčastnila slavné čtyřiadvaceti­hodinovky na Severní smyčce a vyhrála svou třídu. Pocházejí odtud i tovární fotografie a video, kde auto z omezení série prohání ostřílený pilot Masahiko Kageyama, ten právě tohoto úspěchu loni dosáhl. GRMN je v první řadě odlehčenou a přiostřenou variantou, která se ovšem na rozdíl od dřívějších showcarů a závodních speciálů dostane do prodeje…

Speciální série hachi-roku je stále poháněna dvoulitrovým boxerem od Plejád, jenže ten nemá standardních 200 koní (147 kW), nýbrž rovnou 216 hřebců, tedy správně 159 kW. Turbo sice pořád chybí, ale konstruktéři vyměnili sání i výfuk a některé komponenty motoru mají snížené tření. Šestistupňová manuální skříň dostala kratší převody a přenáší maximálních 217 místo 205 N.m. Přitvrzen byl podvozek, přední větrané kotouče mají šestipístkové třmeny, zadním, taktéž s vnitřním chlazením, stačí čtyřpístkové. Lité sedmnáctky jsou vzadu o palec širší než vpředu.

86 GRMN se od série liší i posílenou aerodynamikou včetně předního lízátka drsného zadního křídla, to rozhodně není stejné, jaké si můžete koupit i u nás v balíčku Aero. Kapota s chladicími otvory i víko zavazadelníku nejsou černé jen tak pro legraci, protože je upekli z uhlíkových kompozitů. Boční okna pak vyřezali z plexiskla. Logicky tedy auta musela ubrat na váze, a to něco málo přes 40 kg. Tváří se jako skorozávoďáky, přitom jim nechybí silniční homologace… Černočervený kokpit pro dva totiž postrádá ochrannou klec a vypadá vlastně docela civilně.

Jeden každý exemplář ze stokusové série přijde v přepočtu na 1,3 milionu korun. Jistě se také v Evropě najde dost zájemců, kteří by byli ochotni tuto částku zaplatit. Bohužel máme smůlu a můžeme japonským kolegům jen tiše závidět.

Fotogalerie

  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 1
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 2
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 3
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 4
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 5
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 6
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 7
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 8
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 9
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 10
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 11
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 12
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 13
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 14
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 15
  • Toyota 86 GRMN: Stovka mistrů Nürburgringu pro Nippon: fotka 16


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Blbost davedude 29.12.2015  18:36
Vstoupit do diskuse ›