Tohle Camaro je něco jako válečný hrdina. Pomáhalo během války v Bosně

Tohle Camaro je něco jako válečný hrdina. Pomáhalo během války v Bosně: titulní fotka Vypadá to, jako kdyby si zase někdo hrál a postavil tohle Camaro z roku 1979 jako rekvizitu pro film o zombie apokalypse. Skutečný příběh je ale ještě zajímavější a vztahuje se k válce v Bosně.

V každé válce se armády snaží získat převahu pomocí odolných strojů a vozidel, které vydrží déle než ty nepřátelské. Válka v Bosně byla v tomto případě stejná. Přesto se jedno vozidlo v ní použité vymykalo všemu – tento Chevrolet Camaro druhé generace, který si vysloužil přezdívku Ghost Car.

Camaro bylo používáno jako podpůrné vozidlo. Většinou armády pro tuto činnost používají SUV a málokdy s nimi vojáci jezdí přes 80 km/h. Použít jako podpůrné auto Camaro je tedy dost neobvyklé, ale také velmi chytré. Jen jej museli hodně upravit.

Také nevěříte v „auto po prvním majiteli a důchodci“? Tohle AMG mělo jediného vlastníka od roku 1977

Celý nápad vymyslel Helge Meyer, úředník dánských speciálních jednotek, který byl ve službě na letecké základně Rhine Main Air Force, když válka v Bosně začala. Mexer během ní vlastně nikdy nenosil zbraň, díky čemuž získal přezdívku Guds Rambo (božský Rambo). Jeho jedinou zbraní byl starý pony car.

Jaké úpravy tedy Meyer udělal? Odstranil zadní okno a místo něj dal kovový panel. Dopředu namontoval ochranný rám ne nepodobný těm z amerických policejních aut. Ten panel pod přední částí tam také není pro legraci, ale sloužil k nalézání min. V masce auta je pak malá žlutá gumová kachnička, ale nikdo neví proč. Řidičovi situaci v boji usnadnila vysílačka, hasící přístroj a dvě náhradní pneumatiky. Americké letectvo mu poskytlo i kevlarové panely, odolnější okna, nátěr pohlcující infračervené záření, pneumatiky run-flat, tepelný senzor, noční vidění a dusík. Ano, Camaro fungovalo tak, jak čekáte –jeho úkolem bylo dostat váš zadek z bezvýchodných situací.

Pod kapotou byl stále vidlicový osmiválec o objemu 5,7 litru, místo původních 185 koní byl ale naladěn na 220 koní a s dusíkem dosahoval dokonce 440 koní. Ačkoliv bylo celé auto jedním velkým obrněncem, je stále velmi rychlé. Na 200 km/h zrychlilo za 13 sekund.

Ocelové pláty byly i za sedadly a také pod celým podvozkem, dveře a víko kufru zase chránil kevlar. Celé to neváží zrovna málo, přesto ale Camaro uvezlo 400 kg nákladu, převážně zdravotnického vybavení nebo jídla. Meyer dopravoval věci potřebným ve dne v noci. Když zrovna Camaro nesloužilo, nebylo pro něj těžké skrýt se před policií a armádou. Jistě, Meyer sice schytal při honičkách pár kulek, poškození ale nebylo nikdy velké. Ostatně právě proto mu říkali Ghost Car – v jeden moment bylo na jednom místě a vzápětí zmizelo pryč.

Když válka skončila, Meyer se vrátil domů a Camaro si vzal s sebou. A dnes, o dvacet let později, ho má stále v garáži. Už nemá ten vojenský nátěr, ale zářivě oranžovou barvu. Vše ostatní včetně vidlicového osmiválce ale zůstalo na místě. Helge Meyer je již v důchodu a s autem jezdí jen zřídka. Přesto už s Camarem najel přes 100 tisíc kilometrů. Posíláme pozdrav, nebo spíš salutujeme téhle dvojici válečných hrdinů.

Fotogalerie

  • Tohle Camaro je něco jako válečný hrdina. Pomáhalo během války v Bosně: fotka 1
  • Tohle Camaro je něco jako válečný hrdina. Pomáhalo během války v Bosně: fotka 2
  • Tohle Camaro je něco jako válečný hrdina. Pomáhalo během války v Bosně: fotka 3
  • Tohle Camaro je něco jako válečný hrdina. Pomáhalo během války v Bosně: fotka 4
  • Tohle Camaro je něco jako válečný hrdina. Pomáhalo během války v Bosně: fotka 5
  • Tohle Camaro je něco jako válečný hrdina. Pomáhalo během války v Bosně: fotka 6
  • Tohle Camaro je něco jako válečný hrdina. Pomáhalo během války v Bosně: fotka 7
  • Tohle Camaro je něco jako válečný hrdina. Pomáhalo během války v Bosně: fotka 8


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.