Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?

Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: titulní fotka Jezdit se Sciroccem R je jako koukat dírkou do dívčích šaten – bezva zábava, ale po chvíli vám dojde, že na světě asi budou i o něco lákavější činnosti...

Po čase před námi zase stojí klasický zástupce rychlých volkswagenů. Auto, kterému nejde vyčítat technickou nedotaženost, auto s image, prostě Das Auto jak se patří. Jenomže v minulosti tahle definice často znamenala, že jste na trhu našli dost zábavnějších aut, u nichž se radostí rozbušilo srdce už jen při pouhém pohledu.

Scirocco problematiku vzhledu naštěstí řešit nemusí, znovuzrozený model má slovo „cool“ napsané snad už v techničáku. V klasických verzích nabízí skvělý mix denní použitelností, líbivou a moderně střiženou karoserii s příchutí kupé či velmi moderní techniku jako jsou motory TSI, adaptivní podvozek či dvouspojka DSG.

R jako Rozpolcenost

„Nejzlobivější ze všech zlobivých“ – tak by mohl znít podtitul Scirocca R. Malý drsňák ve své TOP verzi by proto měl být logicky naprosto někde jinde než Golf GTI, vlastně by se Focusům a Méganům RS měly při vyslovení jeho jména rozklepat ventily. Jenže tomu tak není. U šíra totiž silnější koktejl namíchaný z koncernových dílů nefunguje zdaleka tak přesvědčivě, jak by měl. Pořád je to velmi dobré, jistě, ale my čekali Revoluci a ne Rozpolcenost. Vysvětlím.

Přeplňovaný dvoulitr TSI dává v šesti tisících otáčkách hodně slušných 265 koní, točivý moment 350 Nm je navíc přítomen od 2500 do 5000 otáček. Naladění motoru je opravdu povedené, i když odezva pedálu plynu je oproti dvoulitru s nižším výkonem o něco pomalejší. Nad dvěma tisíci je po sešlápnutí pedálu cítit nekončící příval síly, který s rostoucími otáčkami motoru dostává ten správný říz a nad pěti tisíci to eRko umí opravdu pěkně roztočit. Ne tak jako Mégane RS, oproti němu má ale výhodu ve vyšším momentu „odspodu“, což je plus třeba když se jen tak poflakujete městem. Zjevné kvality pohonné jednotky ale kazí výfuk. Při startu si pěkně vyštěkne, po zbytek jízdy vám ale ani jednou nepřipomene, že sedíte v Sciroccu R, v nejnadupanější verzi stylového skorokupé. Zvuková kulisa je sice sportovní (meziplyny bublají jak mají), ale rozhodně ne výjimečná. A vy jste si sakra za 850 tisíc chtěli koupit výjimečné auto, no ne?

Jako vždy výborné DSG musím pochválit, ve sportovním módu se na něj jde spolehnout a pokud přeci jen potřebujete víc kontroly, jsou tu pádélka pod volantem. Bohužel stále jen pádélka, větší přepínače by se určitě hodily. Při pohledu do ceníku určitě stojí za to popřemýšlet o manuálu, přeci jen příplatek 70 tisíc za DSG není zrovna „lidový“ a čas od času se mi podařilo DSG zmást a převodovce trvalo relativně dlouho než si poradila. Navíc někdy taky úplně netrefila razanci meziplynu. Ale to už opravdu hledáme pihy na tváři Taťány Kuchařové.

Uvnitř najdeme klasický interiér známý ze slabších verzí, z výraznějších změn si při nástupu všimnete ocelových pedálů, ozdobných lišt, modrých ručiček přístrojů, „R“ volantu nebo sportovních sedaček. K volantu se ještě dostaneme, pojďme nejdřív probrat sedačky. Taky si pamatujete na Golfíka R32? To bylo pane terno, výborný šestiválec, pohon všech kol a FANTASTICKÉ skořepiny. Na ně jste se v zatáčkách opravdu mohli spolehnout, míra bočního vedení (i v oblasti ramen) byla vysoká a přitom ani na delších cestách záda nebolela. Ta v Sciroccu R (skořepiny jsou k mání za příplatek 82 400,– Kč) mají mnohem blíž k sedadlům z Golfu GTI a i když jsou na tom co do bočního vedení v dolní části zad také hodně dobře, na skořepiny zkrátka mít nemohou. Vidíte…a já hlupák čekal že Scirocco R by mělo být ještě ostřejší náčiní než jakýkoliv produkční Golf z minulosti. Podobně sladkokysele to dopadá i pro volant. Ponechme stranou logiku zploštění ve spodní části – pokud nemáte stehna aspoň jako Markus Rühl, tak je vám k ničemu a akorát ruší při přehmatávání – a podívejme se na ten krásně tlusťoučký věnec. Tlusťoučký ano, ale… proč je proboha tolik vybraný v místech, kde ruce při jízdě spočívají? Nemám nikterak velké dlaně a nebyl jsem v redakci sám, komu to „zeštíhlení“ přišlo přehnané. Místo nadýchaného, tlustého věnce tak v rukách držíte neperforovanou, tenkou a tvrdou část a na tu měkoučkou se jen díváte, navíc průměr volantu se zdál možná až zbytečně velký. Ergonomie posazu i ovládání všeho možného je jinak tradičně skvělá.

Podvozek funguje na hladkém asfaltu výborně a pokud vaše oblíbená trasa vede po nějaké nově opravené silnici, budete nadšeni. Ve sportovním módu adaptivních tlumičů si Scirocco R nádherně „přidřepne“ a asfaltu se ne a ne pustit, gripu má na rozdávání. Elektronický diferenciál XDS na přední nápravě má za úkol potlačovat nevýhody pohonu pouze přední nápravy a za sucha se s nedotáčivostí pere poměrně úspěšně. Pokud ale v zatáčce jsou nečistoty nebo je asfalt zkrápěn deštěm začínají mít přední kola hlavně v utaženějších zatáčkách problém požadovaný poloměr vykroužit. Tady by trochu pomohlo o něco sportovnější naladění řízení, chybí větší strmost i tuhost. Ani citlivost okolo středové polohy není právě ukázková… Řízení jako takové sice poslouží svému účelu, vyprávět o něm vnoučatům ale rozhodně nebudete. Mezi rychlými auty pouze standard, navíc s podivným naladěním elektrického posilovače, který nás ve „Sportu“ zásobuje umělým a jakoby nuceným odporem.

Asi čekáte, že na rozbitých okreskách (tedy na „normálních“ tuzemských silnicích) tomu bude jinak a že nyní podvozek nepochválím za odskakování na nerovnostech, horší tlumení rychlých rázů a neschopnost chovat se spořádaně ani s tlumiči v komfortním režimu. Bohužel, nezklamu vás. Bylo úplně jedno, do jakého režimu jsme přepínali tlumiče, tupé rázy od nerovností přetrvávaly, sem tam si Scirocco na příplatkových devatenáctkách poskočilo jako na vesnickém candrbálu a nepříjemná prkennost zcela nezmizela ani s nastavením tlumičů co nejvíc do komfortu. A tak to začalo na hladkém asfaltu výborně. Bydlet na západ od našich hranic, asi bychom tuhle temnou stránku šíra R jen těžko odhalovali.

Do přetáčivých hrátek se eRku moc nechtělo, pozvolna a čitelně přicházející nedotáčivost je zcela jistě hlavní charakteristikou chování auta v mezních situacích. Spíš než průjezdy bokem (stabilizaci stejně nejde zcela vypnout…vítejte pod dohledem Velkého Bratra) si tak budete vychutnávat rychlé svištění táhlými zatáčkami. Ty totiž tomuhle autu doslova sedí a předek i zadek auta se chová neuvěřitelně poslušně a neuhne z místa ani o milimetr. Naopak méně nadšený je z ostrých oblouků, kde se mu chce po tečně ven ze zatáčky více, než je v téhle společnosti vhodné. Když vyrazíte někam na okruh, přepnete tlumiče do režimu Sport a potrápíte plynový pedál, budete v sedmém (no…spíše šestém) nebi. Naštěstí se zábava po pár minutách nezvrhne v přehlídku nefunkčních brzd – zatímco ty na klasickém dvoulitru se mi v horku podařilo utavit po několika kilometrech, brzdy verze R vypadají opravdu solidně a jejich účinek začne slábnout až při perném okruhovém nasazení. Pedál brzdy je komfortně měkký, o účinek se ale bát rozhodně nemusíte. Brzdy jsou jednou z opravdu silných stránek auta. Spotřeba při běžné sportovnější jízdě se pohybuje mezi 11 a 14 litry Naturalu 98 (ten papá šíro R nejraději, 95 je jen jako nouzovka), při nedělně dopoledním výletu s babičkou milující prohlídku krajiny byste se mohli dostat o nějakou tu desetinku pod deset litrů. Jakmile ale šlápnete eRku na krk, řekne si klidně o dvojnásobek.

R jako Radost?

Samozřejmě. Viděno očima motoristy, který hledá auto pro občasné rozptýlení (vzhledem ke kufru o velikosti 312 litrů asi jako rodinné vozidlo poslouží jen těžko), je Scirocco R opravdu výborné auto. Ničím negativně nepřekvapí, velmi rychle jezdí (z 0 na 100 km/h to zvládne za 5,8 sekundy), automat řadí za vás a vy si tak můžete v pohodě poslechnout kvalitně reprodukovanou hudbu linoucí se ze systému Dynaudio. Super.

Jenže je tu také druhá strana mince. Mince, na které jsou vyražena auta jako Focus a Mégane RS, nestárnoucí Civic Type R nebo Subaru WRX 265. Jinými slovy plus mínus konkurenti. Jak dopadne srovnání? Scirocco v mých očích sráží právě jeho rozpolcenost (slibuju, je to naposledy co to slovo říkám). Výkonu má tolik, že je ho bez pohonu všech kol obtížné přenést, brzdy jsou výborné, k řízení máme výhrady, k sedadlům jakbysmet, chování v zatáčkách je příkladné, pokud tedy nejsou příliš ostré a nesmíte ani jezdit po špatných cestách.

Výfuk je oproti ďábelskému Focusu RS spíše katolík, výkon nemá takovou gradaci jako u Méganu RS, řízení je oproti Type R gumová parodie a množství gripu je se čtyřkolkou WRX neporovnatelné. A třeba i takové MPS bude na rovince nejspíš rychlejší. Ačkoliv kolega Michal je k testovanému autu o něco málo shovívavější, mě do srdce šipku nezabodlo. Bylo rychlé, pěkné, ale já čekal od top verze R něco víc, mnohem víc. Když jsem mu Scirocco půjčil doufal jsem, že mi ho vrátí nadšen a já budu moct své zklamání rozmělnit pod přívalem superlativ. Jenže jak už víte, mnoho jsme jich ani společnými silami nenašli.

Nechápu, proč neměli u VW odvahu pořádně přitáhnout kohouty…vždyť nám naservírovali vlastně jen přiměřeně zostřenou verzi 2.0 TSI 155 kW. To musí být i takto individuální záležitost, jakou se Scirocco R zdálo být, dokonale nekonfliktní a takříkajíc „pro každého“? U GTI to bezezbytku chápu ale u Scirocca R ne. Jediný hardcore faktor je občas prkenně se projevující podvozek, což ale téměř jistě nebyl záměr výrobce (snad to je na osmnáctkách lepší). To mi opravdu dává větší smysl ona slabší verze, která si na nic nehraje, dokáže bez větších problémů přenášet svůj výkon a je o nějakých 170 tisíc levnější. A má stejně pěkný, líbivý tvar karoserie. Část Scirocca R by prostě chtěla porážet své konkurenty ve vlásenkách, zbytek by to nejradši uhrál na efekt. A to není moc pěkné vysvědčení pro auto, které si říká „R“.

Technické údaje
Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4/4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 265 (195) / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2500–5000
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5,8 (DSG)
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10,9 / 6,3 / 8,0
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 312
Objem nádrže (l): 50
Provozní hm. / nosnost (kg): 1439 / 351
Rozměr pneu: 235/35 R 19

Hodnocení

Motor 2,00
Výkon $1$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $3$
Pružnost $1$
Rozložení pedálů $2$
Ochota vytáčet se $2$
Výkonová špička $2$
Redline $3$
Převodovka 1,67
Rychlost přeřazování (AT) $1$
Rychlost podřazování (AT) $2$
Logika řazení (AT) $2$
Jízdní vlastnosti 2,25
Přilnavost přední/zadní nápravy $2$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $2$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $3$
Přesnost řízení $3$
Strmost/ostrost řízení $3$
Účinek posilovače $3$
Brzdy 1,25
Nástup $2$
Účinek $1$
Dávkování $1$
Stabilita zádě $1$
Komfort 2,75
Odhlučnění podvozku $2$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $4$
Tlumení přejezdů nerovností $3$
Interiér 1,67
Velikost volantu $3$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $2$
Tvar řadicí páky $1$
Fun faktor $2$
Výsledná známka 1,94

Fotogalerie

  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 1
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 2
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 3
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 4
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 5
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 6
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 7
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 8
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 9
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 10
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 11
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 12
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 13
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 14
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 15
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 16
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 17
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 18
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 19
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 20
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 21
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 22
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 23
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 24
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 25
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 26
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 27
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 28
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 29
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 30
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 31
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 32
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 33
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 34
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 35
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 36
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 37
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 38
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 39
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 40
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 41
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 42
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 43
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 44
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 45
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 46
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 47
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 48
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 49
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 50
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 51
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 52
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 53
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 54
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 55
  • Test: Volkswagen Scirocco R – královské eR?: fotka 56

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
ZukLymn ZukLymn 21.03.2019  05:02
Yollocab Yollocab 18.03.2019  12:11
Anniquiz Anniquiz 18.03.2019  10:30
Úhel pohledu Mikki36 06.03.2017  14:17
odkaz LeChat 05.01.2011  22:13
Test od konkurence Lempl007 01.01.2011  12:47
Re: Type R onduloman 11.12.2010  15:07
Re: Type R oIoo 10.12.2010  01:03
Re: Type R Redmex 09.12.2010  23:53
Re: Type R Uživatel_5340709 09.12.2010  21:18
Re: Type R Uživatel_5340709 09.12.2010  21:16
Re: Type R Redmex 09.12.2010  21:11
Re: Type R JaW 09.12.2010  18:55
Re: Type R oIoo 09.12.2010  17:18
Re: Type R Uživatel_5340709 09.12.2010  15:15
Re: Type R Redmex 09.12.2010  15:12
Re: Type R Uživatel_5340709 09.12.2010  15:00
Re: Type R oIoo 09.12.2010  14:56
Re: Type R Uživatel_5340709 09.12.2010  14:51
Re: Type R Uživatel_5340709 09.12.2010  14:48
Re: Type R TeeJay 09.12.2010  14:44
Re: Type R oIoo 09.12.2010  14:41
Re: Type R oIoo 09.12.2010  14:39
Re: Type R TeeJay 09.12.2010  14:36
Type R RedBaron03 09.12.2010  13:52
Re: 200 white label 08.12.2010  22:15
Re: 200 white label 08.12.2010  22:12
Re: 200 oIoo 08.12.2010  20:55
Re: 200 JaW 08.12.2010  20:39
Re: 200 mijunior 08.12.2010  19:54
Vstoupit do diskuse ›