Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst

Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: titulní fotka Nejmenší GTIčko by mělo být logicky jízdně nejatraktivnějším autem z Wolfsburgu. Jak se s touto výzvou vypořádalo?

Vždycky platilo, že největší radost z jízdy poskytují malá auta, která svým fun faktorem dokázala předčit mnohem výkonnější kompaktní modely. Pravda, v případě Renaultu a jeho Mégane RS je to hodně na vážkách, ale i tak by šlo o ono pověstnou výjimkou potvrzující pravidlo. Smyslem existence Pola GTI tak je vysmát se všem Golfům GTI a R a sciroccům do masky chladiče a potvrdit tak zvyšující se podíl testosteronu v provozních náplních volkswagenů. Vzhledem k tomu, že má v této oblasti VW co dohánět, vypadá to jako snadný úkol, co říkáte?

Je to vážně verze GTI? Jsem trošku na vážkách, vlastně nebýt 17“ kol v GTI designu (slyším to nesouhlasné mručení z Alfa Romeo klubu až sem $5$ ), vlastně bych tohle auto za GTI vůbec nepovažoval. Změny jsou oproti běžné verzi, která je zcela jistě dalším mistrovským dílem Waltera de Silvy, až ostudně minimalistické. Chápu, že klientela VW je konzervativní, ale opravdu to platí i pro malý hot-hatch, zacíleného na mladé řidiče?

Příď pola disponuje decentním lízátkem nárazníku a červenou lištou na masce, z profilu si spíš než většího křídla všimnete malinkých brzd a napodobenina difuzoru v zadním nárazníku také nevysílá moc jasné signály, ještě že má auto na zádi dost výrazný nápis.

Teď na chvíli sklouznu chtě nechtě do té klišovitosti, proti níž na AUTOFUN tak čacky bojujeme, ale nelze jinak. Jestli něčím kabina Pola GTI opravdu překvapí, pak je to dojem kvality a propracovanosti. Kam oko dohlédne (a místy ještě dál), jsou hodnotné materiály s už na pohled velmi příjemnou strukturou, tedy z výjimkou dveří, kontakt s nimi odhalí klasický tvrdoplast, poplatný dané kategorii, v kabině je tak akorát různých chromovaných ozdob a lesklé černé dekory vše ještě umocňují.

 [470×252]

Jo on to má být vlastně hot-hatch. $5$ Sedadla vypadají napohled velmi sportovně a jsou vyvedena v tradičním kostkovaném dekoru a… opravdu. Po usednutí jejich relativně měkké bočnice příjemně obejmou spodní část těla, končí ale hodně nízko. Před sebou pak mám druhý a poslední GTI prvek kabiny – tradiční VW sportovní volant s zploštěním ve spodní části. Už asi tušíte – je perfektní všude, s výjimkou toho místa, kde se drží. Anatomické ztenčení v oblasti horních ramen je moc velké a i přes to, že nemám tlapy pomocné síly v ocelárně, nepadne mi do ruky moc dobře.

Volkswagen věří i v této kategorii rychlému automatu, jenž se dnes už pomalu stává standardem u většiny vysokovýkonných sporťáků a tak je jedinou možnou volbou verze s masivním voličem na středovém tunelu a plastovými pádélky pod volantem. Nápis DSG říká jasně, že v tomhle autě si levá noha odpočine.

Po vyzvednutí auta mě čeká cesta přes celou Prahu a zjišťuji, že co se nekultivovanosti jízdy týče, tahle dvouspojková převodovka si nezadá s nenáviděnými robotizovanými manuály. Škubavé rozjezdy na jedničku, následované zběsilým vypálením vpřed a následnou potřebou brzdění budí dojem, že za volantem sedí lama bez řidičáku, rychlý rozjezd z křižovatky, doména aut s automatem, je doprovázen hvízdáním a protáčením kol. Auto prostě působí hodně ostře, což je u hot-hatche naprosto v pořádku, otázkou je, jestli je to žádoucí i při popojíždění v koloně v módu D.

Už od nízkých otáček činnost motoru doprovází dunivě-bručivý zvuk, jehož původ lze jen stěží určit, ozývá se totiž zepředu a rozhodně se nejedná ani o zvuk čtyřválce, ani o typický projev laděného sání. Není ho úplně málo, takže moc nepotěší, že nebyl našim uším právě libozvučný a po delší jízdě už bych se nebál o označit za protivný. Jak se ukazuje následně při focení, daleko lépe zní GTI zvenku, kde má čtrnáctistovka příjemně jadrný zvuk a při přeřazení občas vztekle střelí do výfuku. $1$

 [470×293]

Na dálnici se provoz malinko rozptýlí, je tedy konečně místo vyzkoušet dynamiku gétéíčka. Dupu prudce na pedál a do té doby na sedmičku si broukající dvakrát přeplňovaná čtrnáctistovka o výkonu 180 k při 6200 otáčkách a s točivým momentem 250 Nm v rozmezí 2000–4500/min podřadí o čtyři kvalty dolů (což mimochodem už nějakou tu chvilku trvá) a s lehkým škubnutím zběsile vyrazí kupředu, dokonce je cítit i trocha toho torque steeru, už jsem říkal, že je polo hodně ostré. Jeden by řekl, že auto musí mít nejméně 200 koní. Jakmile se ručička otáčkoměru dotkne červeného pole, DSG ukazuje, proč je dnes tak žádaným artiklem, přeřazení výš je bleskurychlé a přerušení toku síly na přední kola takřka nulové, navíc doprovázené atraktivně prudkým pádem zmíněného ukazatele.

Opouštím dálnici a dávám volič automatu do manuálního režimu, protože samočinný mód S je věc v tomhle kousavém autě úplně zbytečná, teď budu rychlostní stupně volit sám. Tedy v rámci možností, protože manuální režim znamená, že když se na pedál více dupne a nemám zrovna navolen nejnižší možný kvalt, převodovka stejně podřadí a při dosažení omezovače zase přeřazuje o stupeň výš.

Už v prvních zatáčkách na mě dělá šasi pola slušný dojem, je v nich opravdu hodně rychlé, působí sebejistě, naklání se jen minimálně a zadní náprava je nastavena tak, aby poskytovala řidiči pocit bezpečí i v komplikovanějších situacích. GTI je v nájezdu do zatáčky jen minimálně nedotáčivé, na výjezdu pod plynem má ale už trošku větší choutky pokračovat po tečně ven, elektronický „samosvor“ XDS zde pracuje nedůsledně, skoro jako by ani auto nic takového nemělo a je tak třeba mu pomáhat výraznějším přitažením volantu do směru jízdy.

Jenže je tu jeden problém. Tedy vlastně dva. Tím prvním je řízení, které rozhodně nelze považovat za sportovní. Je hodně lehké, kolem přímého směru trošku netečné a chybí mu i ostrost. Pro férovost je třeba říci, že mělo auto obuto cestovní a nikoli sportovní pneumatiky Pirelli P7, které mohly dojem trošku zkreslit, ale vzhledem k dosavadním zkušenostem se sportovními VW ale spíše odhaduji, že to nebude v gumách. $4$ Na druhou stranu – o to větší respekt k podvozku GTIčka.

 [470×237]

Ale vem to čert, s řízením má dneska problémy spousta aut, je prostě třeba si na něj zvyknout a pevně držet volant. Trošku horší je, že to inženýři v honbě za minimálními náklony trošku přehnali a polo neumí v zatáčce zakleknout. A to je problém, protože podvozek tím pádem neinformuje úplně nejlépe o tom, co se s koly o rozměru 215/40 R 17 děje a nedotáčivost tak může přijít docela rychle a nečekaně. Občas i přišla…

Jak už jsem zmínil, podvozek je stabilní, rychlý a snese opravdu hodně, jeho nekomunikativnost ale neumožňuje dostat z něj to nejlepší a při opravdu ostrém jízdním stylu spíše než radost z jízdy převažují lehké obavy a pocit, že nemám úplně vše pod kontrolou. Navíc se při ostré jízdě ukazuje, že boční vedení opěradel končí dost nízko a tak nemá horní část trupu potřebnou oporu. Ale budiž, je to přece jen granturismo.

I když vlastně ani Volkswagen sám v tom asi nemá úplně jasno, protože naladění podvozku je dost sportovní. Po nějaké gétéčkové plavnosti ani stopa, pérování je dost tuhé a karoserie po přejetí nerovnosti vykoná jen nezbytně nutný pohyb, tlumení běžných nerovností ale přitom šasi zvládá celkem dobře, i když Clio RS to rozhodně není. Rázy se do kabiny ale přenáší jen od výraznějších děr a hrbolů. překvapuje i účinek brzd, na to, jak jsou kotouče malé, nemají problém polo zpomalit, při brzdění je stabilní, ale dávkovat se brzdní účinek moc nedá.

Rozhodnutí Volkswagenu vykašlat se na na nějaké Polo R naprosto chápu, už GTI je dostatečně ostré. Podvozek má hodně tuhý, DSG je pěkně kousavé, motor má spoustu síly, umí s předními koly pěkně zalaškovat a dává o sobě vědět i v kabině, stabilita auta v zatáčkách je velmi dobrá, jenže… Jenže by to snad ani nebyl VW, aby to něčím nezasklil. Že je zvuk sání(?) spíš protivný než sportovní, sedadla nedrží tělo úplně ideálně a na výjezdech trpí nedotáčivostí, to jsou maličkosti. Ale řízení má do sportovního daleko a co především, nečitelné chování v zatáčce na okresce znemožňuje využít plný potenciál šasi. Takže ačkoli se snaha počítá, je to pro Polo GTI určitě nemilé, ale pro mě stále zůstává tím nejlepším sportovním volkswagenem 160koňové scirocco. Je ovšem pravda, že aktuální základní cena 460 tisíc je asi docela pádným argumentem…

Technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 180 (132) / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 2000–4500
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 229
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6,9
Spotřeba – kombinace (l/100 km): 5,9
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 3987×1698×1462
Rozvor (mm) 2470
Velikost kufru (l): 204
Objem nádrže (l): 45
Provozní hm. / nosnost (kg): 1269 / 411
Rozměr pneu: 215/40 R 17

Hodnocení

Motor 2,29
Výkon $1$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $3$
Pružnost $1$
Ochota vytáčet se $3$
Výkonová špička $2$
Redline $4$
Převodovka 1,33
Rychlost přeřazování $1$
Rychlost podřazování $1$
Logika řazení $2$
Jízdní vlastnosti 2,13
Přilnavost přední/zadní nápravy $2$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $2$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $2$
Přesnost řízení $3$
Strmost/ostrost řízení $3$
Účinek posilovače $3$
Brzdy 1,75
Nástup $2$
Účinek $1$
Dávkování $3$
Stabilita zádě $1$
Komfort 1,75
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $1$
Tvrdost pérování $3$
Tlumení přejezdů nerovností $2$
Interiér 2,00
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $3$
Pozice za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $3$
Fun faktor $2$
Výsledná známka 1,89

Fotogalerie

  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 1
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 2
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 3
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 4
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 5
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 6
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 7
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 8
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 9
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 10
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 11
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 12
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 13
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 14
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 15
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 16
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 17
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 18
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 19
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 20
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 21
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 22
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 23
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 24
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 25
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 26
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 27
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 28
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 29
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 30
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 31
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 32
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 33
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 34
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 35
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 36
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 37
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 38
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 39
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 40
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 41
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 42
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 43
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 44
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 45
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 46
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 47
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 48
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 49
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 50
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 51
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 52
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 53
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 54
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 55
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 56
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 57
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 58
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 59
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 60
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 61
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 62
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 63
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 64
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 65
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 66
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 67
  • Test: Volkswagen Polo GTI: Heiße Curry Wurst: fotka 68


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
POLO GTI 6R *pt* 04.05.2011  23:22
Re: DSG *pt* 04.05.2011  23:14
srovnání.... laufeček 24.04.2011  23:09
Re: GTi ;-) white label 21.04.2011  20:52
Re: GTi ;-) Michal Fokt 21.04.2011  14:42
Re: GTi ;-) northstarv6 21.04.2011  11:26
Re: GTi ;-) laufeček 21.04.2011  11:19
Re: GTi ;-) Enthusiastic.driver 21.04.2011  08:38
Re: GTi ;-) white label 20.04.2011  21:09
Re: GTi ;-) laufeček 20.04.2011  17:54
Re: GTi ;-) Uživatel_5340709 20.04.2011  17:50
Re: GTi ;-) Skyline 20.04.2011  17:15
Re: GTi ;-) northstarv6 20.04.2011  16:51
Re: GTi ;-) Uživatel_5340709 20.04.2011  16:31
Re: GTi ;-) northstarv6 20.04.2011  16:10
Re: GTi ;-) northstarv6 20.04.2011  16:04
Re: GTi ;-) laufeček 20.04.2011  16:03
Re: GTi ;-) northstarv6 20.04.2011  15:58
Re: GTi ;-) Uživatel_5340709 20.04.2011  15:56
Re: GTi ;-) laufeček 20.04.2011  15:54
Re: GTi ;-) laufeček 20.04.2011  15:52
Re: GTi ;-) laufeček 20.04.2011  15:50
Re: GTi ;-) Uživatel_5340709 20.04.2011  15:46
Re: GTi ;-) Michal Fokt 20.04.2011  15:39
Re: GTi ;-) laufeček 20.04.2011  15:03
Re: GTi ;-) white label 20.04.2011  14:51
Re: GTi ;-) white label 20.04.2011  14:43
Re: GTi ;-) white label 20.04.2011  14:36
Re: GTi ;-) northstarv6 20.04.2011  14:29
Re: GTi ;-) laufeček 20.04.2011  14:16
Vstoupit do diskuse ›