Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista

Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: titulní fotka Nepříliš originální nadpis, říkáte si? Máte pravdu, zato naprosto výstižný. Co napsat o sportovní verzi auta, u níž je naprosto zbytečné přepínat podvozek do režimu Sport?

Málokdy se povede vystihnout samu podstatu auta jedním, dvěma, třemi slovy. Nechci se nějak chvástat, ale v tomto případě se tak skutečně stalo. Víc snad netřeba dodávat, nashledanou, tak zase někdy jindy.

No dobrá, že jste to vy, tak se trošku rozepíšu, co by tomu řekl importér, že…

Když si Golf GTD obejdete kolem dokola, získáte dojem, že se díváte na gétéíčko – auto, které mě (na poměry VW) celkem nadchlo svým lehkým odklonem od dosavadní jízdní sterility. A nebudete tak daleko od pravdy, ono to skutečně GTI je, tedy až na to poslední písmenko v označení, které dává najevo, že namísto přeplňovaného benziňáku pod kapotou leží chrochtavý turbodiesel.

Tedy, chrochtavý… Nová commonrailová generace tédéíček už rozhodně není tragicky nekultivovaná a přímovstřikové benziňáky TSI mají skoro stejný chraplák jako tahle nafta, takže jakmile se po startu GTD zklidní, krom lehkých vibrací v kabině se neděje nic nepřístojného. Sedadla GTI jsou známá kombinací pohodlí a dobrého bočního vedení ve spodní části opěradla a naopak absencí vedení v oblasti ramen. Volant s o něco větším průměrem, než by bylo ideální (ale s dobrým úchopem), se situaci snaží stylově zachránit zploštěním ve spodní části. Naopak naprosto žádné výhrady nelze mít k posazu, sedadlo je možné spustit hodně nízko a rozsah seřízení volantu je značný. Prostě taková lehce sportovní pohoda.

Jakmile se dostanu na začátek mé oblíbené testovací trasy, trošku intenzivněji šlapu na pedál, abych prověřil, jak se GTD chová v ostřejším tempu. A zatáčky přinášení překvapení – i přesto, že je vpředu těžký turbodiesel, vykazuje golf jen velmi malou tendenci k nedotáčivosti, kterou lze ve většině případů vyřešit pouhým přitažením volantu směrem ke středu zatáčky. Příchod větších problémů, daných zejména chybou v podobě špatného odhadu nájezdové rychlosti, hatchback dává najevo hrnutím nízkoprofilových pneumatik. Těžší čumák však s sebou nese oproti GTI i drobnou výhodu – polevení tlaku na plynový pedál způsobí odlehčení zádi, která je vůči přetáčivosti rezistentní méně, než GTI, takže si s GTD lze užít i trošku té zábavy, byť není kvůli pomalým reakcím motoru moc dobře kontrolovatelná.

Projíždím zatáčkami v ostrém, avšak nijak zběsilém tempu a golf funguje naprosto bezproblémově. Řízení je trošku lehčí a méně strmé, než by u sportovně laděného auta mělo být, ale podvozek na pokyny volantu reaguje ochotně a precizně. Šasi přitom rozhodně není nějak zvlášť tvrdé, na větších nerovnostech se karoserie dokonce lehce pohupuje, tlumiče velmi dobře pohlcují rázy a přitom jsou náklony jen mírné. Předjetí pomalejšího auta je díky masivní porci newtonmetrů snadnou záležitostí, ani nemusím činnost DSGčka ovlivňovat pádlováním. To je žádoucí pouze v případě, že chci zefektivnit opouštění zatáček pod plynem, protože automat na sešlápnutí příslušného pedálu za vrcholem zatáčky nezřídka reaguje podřazením, což negativně ovlivní techniku výjezdu. Dvouspojková převodovka a motor TDI ale jinak pracují ve vzájemné harmonii (což se před pár lety úplně říci nedalo), agregát za doprovodu tlumeného cvrlikání moudře využívá masivního točivého momentu a nežene se do vysokých otáček za každou cenu, což v kombinaci s poměrně malou turbodírou umožňuje komfortní, a přitom rychlé cestování, které lze okořenit i vytočením čtyřválce až k pětitisícové hranici, což se občas může hodit.

Brzdy jsou stejné, jako zbytek auta – mají sametový nástup a dobrý účinek, působí však trošku gumově, takže se nedávkují úplně ideálně.

Zkušební trať je za mnou a já musím vyjádřit svou spokojenost nad tím, že jsem se svezl rychle a přitom necítím únavu. Jenže ani žádné emoce. A pak si všímám, že byl podvozek po celou tu dobu v režimu Comfort.

S pocitem mírného zahanbení přepínám do Sportu a vydávám se na cestu znova. Jenže to, co následuje, rozhodně není lepší. Pérování sice citelně ztuhne, ale řízení nikoli a i nedotáčivost, která se do té doby zdála úspěšně zkrocená, se při hrubším zacházení začíná projevovat poněkud více. Kontrola nad autem je tedy lepší, zejména při prudších manévrech a pokud si chcete pohrát se zadní nápravou, ale pocit z jízdy nikoli. Po pár kilometrech to vzdávám a přepínám zpátky na komfort. Jsem sice o chloupek pomalejší, ale rozhodně se cítím lépe. A není to tím, že bych ze dne na den předčasně zestárnul a zlenivěl – Golf GTD prostě celou svou bytostí žadoní, aby byl využíván přesně tímto způsobem. Pokud mu vyhovíte, dá vám nepřehlédnutelným způsobem najevo svou maximální spokojenost.

Ano, sportovně laděné naftové GTI je přesně z té kategorie, kterou ortodoxní automobiloví entuziasté, extremisté, radikálové a podobná reptavá verbež (včetně mě) řadí na samý okraj společnosti. Těžký motor na čumáku, automat, lehké řízení, emoční náboj nula. Jenže kombinace velmi slušné dynamiky a překvapivě dobrých jízdních vlastností způsobí, že tohle auto umí být zatraceně rychlé a dost možná nás dokáže i v našem revíru – okreskách – nepříjemně potrápit. Že majiteli i přesto závidět nebudete? Jenže když se rozhodne vyrazit na několikatisíci­kolometrovou cestu, nebude na rozdíl od nás trpět jako zvíře hlukem a nepohodlím. A pojede za pár korun. Tohle auto prostě má na to, aby oslovilo (stejně jako jeho přece jen emotivnější sourozenec) početnou klientelu a přestože já do ní (zatím) patřit nehodlám, jsem ochoten ji vzít na milost a pochopit její důvody. Koneckonců – je to také trošičku sporťák.

Technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 170 (125) / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750–2500
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 5,6
Rozměry a hmotnosti:
Vnější rozměry d x š x v / rozvor (mm) 4213×1786×1469
Rozvor (mm) 2575
Velikost kufru (l): 350
Objem nádrže (l): 55
Provozní hm. / nosnost (kg): 1506 / 504
Rozměr pneu: 225/45 R 18

Hodnocení

Motor 2,50
Výkon $2$
Odezva plynu $3$
Zvuk motoru/výfuku $4$
Pružnost $1$
Ochota vytáčet se $3$
Redline $2$
Převodovka 1,00
Rychlost přeřazování (AT) $1$
Rychlost podřazování (AT) $1$
Logika řazení (AT) $1$
Jízdní vlastnosti 2,25
Přilnavost přední/zadní nápravy $2$
Stabilita zadní nápravy $2$
Nedotáčivost/pře­táčivost $3$
Náklony v zatáčkách $2$
Chování na nerovnostech $1$
Přesnost řízení $2$
Strmost/ostrost řízení $3$
Účinek posilovače $3$
Brzdy 2,00
Nástup $2$
Účinek $1$
Dávkování $3$
Stabilita zádě $2$
Komfort 1,00
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $1$
Tvrdost pérování $1$
Tlumení přejezdů nerovností $1$
Interiér 1,8
Velikost volantu $3$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $2$
Fun faktor $3$
Výsledná známka 1,94

Fotogalerie

  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 1
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 2
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 3
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 4
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 5
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 6
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 7
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 8
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 9
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 10
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 11
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 12
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 13
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 14
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 15
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 16
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 17
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 18
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 19
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 20
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 21
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 22
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 23
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 24
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 25
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 26
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 27
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 28
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 29
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 30
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 31
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 32
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 33
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 34
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 35
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 36
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 37
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 38
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 39
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 40
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 41
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 42
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 43
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 44
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 45
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 46
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 47
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 48
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 49
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 50
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 51
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 52
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 53
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 54
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 55
  • Test: Volkswagen Golf GTD: Nudný perfekcionista: fotka 56


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Mno+Autofun mustafa 06.06.2010  20:05
Re: Mno oIoo 03.06.2010  12:25
Re: Mno Michal Fokt 02.06.2010  11:21
Re: Mno oIoo 02.06.2010  10:39
Re: Mno Michal Fokt 02.06.2010  08:23
Mno oIoo 01.06.2010  15:36
GOLF GRANTD GTI 31.05.2010  15:12
Re: Re: :D doomsnoopy2010 28.05.2010  20:11
Re: Re: :D relaxing man 28.05.2010  19:59
Re: Re: :D doomsnoopy2010 28.05.2010  18:51
Re: Re: :D Cjoctavian 28.05.2010  12:57
Re: Re: :D relaxing man 28.05.2010  12:45
Re: Re: :D relaxing man 28.05.2010  12:42
Re: Re: :D doomsnoopy2010 28.05.2010  11:32
Re: Re: :D relaxing man 28.05.2010  10:56
Re: Re: :D Ricardo 28.05.2010  10:39
Re: :D Cjoctavian 28.05.2010  07:54
Re: Re: :D doomsnoopy2010 27.05.2010  22:18
Re: :D relaxing man 27.05.2010  21:01
Re: Zajimavost... Michal Fokt 27.05.2010  17:00
:D doomsnoopy2010 27.05.2010  16:19
Re: na prach bych se vykvajz relaxing man 27.05.2010  13:24
Re: na prach bych se vykvajz oIoo 27.05.2010  13:19
Re: na prach bych se vykvajz relaxing man 27.05.2010  12:51
Re: na prach bych se vykvajz Petr33 27.05.2010  12:46
matematika babo83 27.05.2010  12:34
Zajimavost... WoodyPWX 27.05.2010  12:02
Re: na prach bych se vykvajz oIoo 27.05.2010  11:41
Re: na prach bych se vykvajz relaxing man 27.05.2010  10:40
Re: na prach bych se vykvajz oIoo 27.05.2010  10:19
Vstoupit do diskuse ›