Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím)
Když před časem přišla od českého zastoupení Subaru zpráva, že Legacy GT v tomto roce končí, spolehlivě nám to zkazilo náladu. Oturbený sedan se totiž v Evropě příliš dlouho neohřál.
V Japonsku se přeplňované verze sedanu i kombi Legacy prohánějí už několikátou generaci a pak, když se fandové značky konečně dočkali i v Evropě, nastoupí Unie a díky emisním limitům nepřímo (nebo spíš přímo?) Legacy GT zařízne. A nejenom verzi GT – určitě víte, že do Legacy se dříve montovaly i benzinové šestiválce, čemuž je pro evropské trhy na 99 % konec. My v Autofunu s tím můžeme nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co proti tomu můžeme dělat.
Vlastně, něco jsme přeci jen udělat mohli – zvednout telefon a domluvit si „rozlučkový“ test.
Legacy WRX
I tak by se GT klidně mohlo jmenovat. Pod kapotou totiž najdeme přeplňovaný čtyřválcový boxer o zdvihovém objemu 2,5 litru a výkonu 195 kW při 5.600 otáčkách. Ano, jde o přesně tentýž motor, který nás tak příjemně potěšil v nové Impreze WRX 265. Zde je k dispozici o něco více točivého momentu, 350 Nm máte pod pedálem od 2.400 do 5.200 min-1. Ale dost čísel – „motor WRX inside“ je myslím dostatečně kvalitní nálepka na to, abyste mi uvěřili, že s GT opravdu není na silnici nuda.
Musíte pro to ale něco udělat. Hlavním bodem na checklistu je přepnutí voliče SI Drive do polohy Sport Sharp – reakce motoru na plyn je poté blesková a pětistupňový automat řadí o poznání svižněji a nechává motor pěkně vytáčet. Jejda…pětistupňový automat! Chápu vaše zděšení. Hydrodynamický měnič není právě nejlepší kamarád ostrého tempa, navíc spotřeba se v tomto případě jen málokdy drží při zdi. Počet stupňů není problém, turbomotor má krásně plochou křivku točivého momentu a přeplňované boxery navíc nikdy nevynikaly extrémní točivostí. Rychlost řazení i logika automatu patří k těm lepším, dvouspojkám se ovšem může leda tak smutně dívat na záda. Holt, s tímhle mělo Subaru přijít o mnoho let dříve místo archaicky působících čtyřstupňových automatů.
A i když by Legacy GT bezesporu ze všeho nejvíce sednul manuál z STi, nesmíme zapomínat že toto auto je pro někoho, kdo z nějakého důvodu nechtěl Imprezu WRX – tedy pro tátu nebo mámu od rodiny, který(á) bude mít Legacy i na “parádu“ jako služebáka. A tam se automat dá (hlavně ve městě) snést.
Dejte mi Symmetrical AWD a pohnu vesmírem
Problém, jak přenést výkon na silnici, mají u Subaru už pěkných pár let vyřešený. Symetrický stálý pohon všech kol zajišťuje skvělou trakci i za zhoršených adhezních podmínek, navíc umí „inteligentně“ rozdělovat moment mezi obě nápravy. Běžně je toto nastavení 45:55, když má ale jedna z náprav potíže, poměr se díky planetové převodovce okamžitě změní.
V reálu to pak vypadá tak, že sice můžete na plyn šlapat, jak moc chcete, kola nemáte na asfaltu šanci protočit. V zatáčkách je upřednostnění zadní nápravy docela dobře cítit; na výjezdu si můžete bez obav dovolit i efektní powerslide. Hodně brzo začnete hledat limity a díky čitelnému nastavení podvozku se můžete bezpečně držet před nimi. Se čtyřkolkami často bývá problém ten, že jedete jako po kolejích, vše je báječné, sluníčko svítí a gumy pískají jenže pak to přepísknete vy a bez velkého varování skončíte rovně v pangejtu. I GT je z podstaty spíše nedotáčivé, vyrovnává to ale již zmíněnou čitelností. A to je asi všechno, co byte měli vědět, než si s Legacy GT poprvé uděláte malý výlet po okreskách…
Jízda aneb Neodcházej!
Stačí s Legacy GT ujet několik málo kilometrů a hned je jasno. Zahřívám motor (hodil by se ukazatel teploty) a s voličem SI Drive v nejdefenzivnější poloze plavně překonávám nedokonalosti našich silnic.
Podvozek je naladěn o něco plavněji než třeba u WRX a komfort jízdy je neporovnatelně vyšší. O něco větší jsou i náklony, sportovnější tlumiče, pružiny i silnější stabilizátory (oproti běžným verzím) ale nenechají pohyb karoserie zajít za přijatelnou mez.
Spotřeba při klidné jízdě okolo deseti litrů také není nikterak zabijácká a já po chvíli v pohodlných sedačkách přelaďuji na Český Rozhlas…Legacy GT mě dokonale ukolébalo. Na to bude v zácpách času dost, říkám si a rádio vypínám. S pípnutím otočím ovladač SI Drive do nejsportovnější polohy, čemuž odpovídá i lehké zaškubnutí – při stejné poloze plynového pedálu je najednou těch dostupných koníků podstatně více. A spotřeba hned roste skoro automaticky někam ke čtrnácti litrům.
Řízení využívající služeb hydraulického posilovače je o mnoho citlivější než to s elektrickým posilovačem u běžných verzí, na mechanickou čistotu a příjemnou sportovní tuhost z minulé generace Legacy ovšem přeci jen nemá. Už jsme si zvykli, že auta se nám mezigeneračně mění spíše k horšímu, naštěstí to zde není ještě tak hrozné. Stále cítíte jaké povahy je podložka pod koly a zda se jí kola drží či začínají jít do smyku, ovšem vjemy jakoby tentokráte přicházely z větší dálky. Jenže lepší z dálky, než vůbec, že…
Do zatáček se GT pouští s až nečekanou chutí a lehkostí, i při hmotnosti okolo 1550 kilogramů dokáže vykroužit perfektní poloměr zákruty. Legacy mezigeneračně pořádně co do velikosti „nakynula“ a prodloužil se znatelně i rozvor na 2750 mm. Rychlá komba zatáček tak GT úplně nemusí, když na to ale přijde a vy nekompromisně zas a zas stáčíte volant k apexu další zatáčky, zatne zuby a podrží vás.
Manuální volba převodových poměrů je při tomto stylu jízdy nutností, takže jsem velmi ocenil fakt, že se pádla otáčejí s volantem a jsou vždy po ruce. Kvílení osmnáctipalcových gum beru jako znamení, že Legacy konečně jede alespoň na 70 % svých možností. Nebojte se v tuhle chvíli ještě přitlačit, opravdové limity podvozku poznáte po hmatu a ne po sluchu. Rychlým ubráním plynu a lehkým škubnutím volantu (někdy ani to není třeba) jde Legacy přimět k poslušnému přetáčivému smyku, který se po kontra a opětovném přidání změní v návykově efektní jízdu bokem. Na trénink podobných skopičin si ale najděte bezpečný úsek nebo plácek, protože Legacy není Impreza a když už její dlouhý rozvor k něčemu přemluvíte, není dobré si to v půlce rozmyslet.
Zvuk, který čtyřválec s protiběžnými písty v horní třetině otáček vydává je velmi návykový stejně jako silný zátah s plynulým přílivem newtonmetrů. Jak už jsem psal, motor nemá smysl příliš sveřepě vytáčet, raději se nechte nést na vlně zdvihající se nad třemi tisíci otáček – ta se totiž postupně zvětšuje a u pěti tisíc to vypadá na malou tsunami. Jako dobré protipovodňové opatření fungují brzdy. Jsou totiž kotoučové s vnitřním chlazením (vpředu i vzadu) a jejich brzdný účinek lze hodnotit pozitivně, i když nástup není příliš sportovní.
Goodbye, Farewell a Amen
Nadpis posledního odstavce jsem si vypůjčil ze známého „rozlučkového“ filmu seriálu M.A.S.H., protože podobné pocity jako měli diváci tehdy máme my teď. Jezdili jsme velmi dobrým sedanem, schopným zrychlit z klidu na 100 km/h za 6,2 sekundy a potrápit i ostré hot-hatche…a máme mu dát sbohem? Já vím, všechno hezké (včetně onoho seriálu) musí někdy skončit, jenže život verze GT na našem území byl vpravdě jepičí. Zatracené emise.
Konec opravdu rychlých Legacy v našich zemích znamená jediné – posledních pár kousků GT co jsou ještě (možná?) na skladech bude za pár let docela vyhledávaným zbožím. Je to totiž fakt dobré auto.
Hodnocení | |
Motor | 2,14 |
Výkon | ![]() |
Odezva plynu | ![]() |
Zvuk motoru/výfuku | ![]() |
Pružnost | ![]() |
Rozložení pedálů | ![]() |
Ochota vytáčet se | ![]() |
Redline | ![]() |
Převodovka | 2,00 |
Rychlost přeřazování (AT) | ![]() |
Rychlost podřazování (AT) | ![]() |
Logika řazení (AT) | ![]() |
Jízdní vlastnosti | 2,25 |
Přilnavost přední/zadní nápravy | ![]() |
Stabilita zadní nápravy | ![]() |
Nedotáčivost/přetáčivost | ![]() |
Náklony v zatáčkách | ![]() |
Chování na nerovnostech | ![]() |
Přesnost řízení | ![]() |
Strmost řízení | ![]() |
Účinek posilovače | ![]() |
Brzdy | 2,00 |
Nástup | ![]() |
Účinek | ![]() |
Dávkování | ![]() |
Stabilita zádě | ![]() |
Komfort | 1,25 |
Odhlučnění podvozku | ![]() |
Aerodynamický hluk | ![]() |
Tvrdost pérování | ![]() |
Tlumení přejezdů nerovností | ![]() |
Interiér | 1,83 |
Velikost volantu | ![]() |
Tloušťka věnce volantu | ![]() |
Poloha za volantem | ![]() |
Rozměry sedadel | ![]() |
Boční vedení sedadel | ![]() |
Tvar řadicí páky | ![]() |
Fun faktor | ![]() |
Výsledná známka | 1,92 |
Technické údaje | |
Motor | |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2457 |
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): | 265 (195) / 5200 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 350 / 2400–5200 |
Dynamika a spotřeba | |
Maximální rychlost (km/h): | 245 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 6,2 |
Spotřeba- kombinace (l/100 km): | 10,6 |
Rozměry a hmotnosti | |
Velikost kufru (l): | 486 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Provozní hm. / nosnost (kg): | 1617/453 |
Rozměr pneu: | 225/45 R 18 |
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
Chci si zajezdit | Krabice | 26.02.2017 21:50 |
Na závěr této úžasné a plodné diskuse | WhitePowerGT | 28.10.2010 01:29 |
Re: Tupy provokater | oIoo | 27.10.2010 23:19 |
Re: Tupy provokater | Provocateur. | 27.10.2010 23:11 |
Re: subarstory | WhitePowerGT | 27.10.2010 19:26 |
Re: subarstory | Limonadovy Joe | 27.10.2010 19:08 |
Tupy provokater | Tomik_P | 27.10.2010 19:06 |
Re: WhitePowerGT | Provocateur. | 27.10.2010 17:51 |
Re: Dovětek | J@W | 27.10.2010 16:01 |
Re: Dovětek | Slavek_xxx | 27.10.2010 15:56 |
Re: Dovětek | oIoo | 27.10.2010 15:50 |
Re: Dovětek | J@W | 27.10.2010 15:27 |
Re: Dovětek | Slavek_xxx | 27.10.2010 15:20 |
Re: Dovětek | WhitePowerGT | 27.10.2010 15:16 |
Re: Dovětek | oIoo | 27.10.2010 15:06 |
Re: Smec | WhitePowerGT | 27.10.2010 15:05 |
Re: Dovětek | Slavek_xxx | 27.10.2010 14:57 |
Re: Smec | fuk | 27.10.2010 14:51 |
Re: Dovětek | WhitePowerGT | 27.10.2010 14:50 |
Re: Dovětek | Slavek_xxx | 27.10.2010 14:39 |
Re: WhitePowerGT | WhitePowerGT | 27.10.2010 14:35 |
WhitePowerGT | Tomik_P | 27.10.2010 14:30 |
Re: STÍhačky v rodině | WhitePowerGT | 27.10.2010 14:20 |
Re: No vida, | oIoo | 27.10.2010 14:13 |
Re: pro Me(dvě)díky a Joudíky | *Vavris* | 27.10.2010 14:12 |
Re: Otázka do placu? | WhitePowerGT | 27.10.2010 14:10 |
Re: Smec | *Smec_m* | 27.10.2010 14:06 |
Re: Dovětek | J@W | 27.10.2010 14:03 |
Smec | Tomik_P | 27.10.2010 13:50 |
Re: No vida, | Flavio | 27.10.2010 13:48 |
Vstoupit do diskuse › |