Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím)

Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): titulní fotka Když před časem přišla od českého zastoupení Subaru zpráva, že Legacy GT v tomto roce končí, spolehlivě nám to zkazilo náladu. Oturbený sedan se totiž v Evropě příliš dlouho neohřál.

V Japonsku se přeplňované verze sedanu i kombi Legacy prohánějí už několikátou generaci a pak, když se fandové značky konečně dočkali i v Evropě, nastoupí Unie a díky emisním limitům nepřímo (nebo spíš přímo?) Legacy GT zařízne. A nejenom verzi GT – určitě víte, že do Legacy se dříve montovaly i benzinové šestiválce, čemuž je pro evropské trhy na 99 % konec. My v Autofunu s tím můžeme nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co proti tomu můžeme dělat.

Vlastně, něco jsme přeci jen udělat mohli – zvednout telefon a domluvit si „rozlučkový“ test.

Legacy WRX

I tak by se GT klidně mohlo jmenovat. Pod kapotou totiž najdeme přeplňovaný čtyřválcový boxer o zdvihovém objemu 2,5 litru a výkonu 195 kW při 5.600 otáčkách. Ano, jde o přesně tentýž motor, který nás tak příjemně potěšil v nové Impreze WRX 265. Zde je k dispozici o něco více točivého momentu, 350 Nm máte pod pedálem od 2.400 do 5.200 min-1. Ale dost čísel – „motor WRX inside“ je myslím dostatečně kvalitní nálepka na to, abyste mi uvěřili, že s GT opravdu není na silnici nuda.

Musíte pro to ale něco udělat. Hlavním bodem na checklistu je přepnutí voliče SI Drive do polohy Sport Sharp – reakce motoru na plyn je poté blesková a pětistupňový automat řadí o poznání svižněji a nechává motor pěkně vytáčet. Jejda…pětistupňový automat! Chápu vaše zděšení. Hydrodynamický měnič není právě nejlepší kamarád ostrého tempa, navíc spotřeba se v tomto případě jen málokdy drží při zdi. Počet stupňů není problém, turbomotor má krásně plochou křivku točivého momentu a přeplňované boxery navíc nikdy nevynikaly extrémní točivostí. Rychlost řazení i logika automatu patří k těm lepším, dvouspojkám se ovšem může leda tak smutně dívat na záda. Holt, s tímhle mělo Subaru přijít o mnoho let dříve místo archaicky působících čtyřstupňových automatů.

A i když by Legacy GT bezesporu ze všeho nejvíce sednul manuál z STi, nesmíme zapomínat že toto auto je pro někoho, kdo z nějakého důvodu nechtěl Imprezu WRX – tedy pro tátu nebo mámu od rodiny, který(á) bude mít Legacy i na “parádu“ jako služebáka. A tam se automat dá (hlavně ve městě) snést.

Dejte mi Symmetrical AWD a pohnu vesmírem

Problém, jak přenést výkon na silnici, mají u Subaru už pěkných pár let vyřešený. Symetrický stálý pohon všech kol zajišťuje skvělou trakci i za zhoršených adhezních podmínek, navíc umí „inteligentně“ rozdělovat moment mezi obě nápravy. Běžně je toto nastavení 45:55, když má ale jedna z náprav potíže, poměr se díky planetové převodovce okamžitě změní.

V reálu to pak vypadá tak, že sice můžete na plyn šlapat, jak moc chcete, kola nemáte na asfaltu šanci protočit. V zatáčkách je upřednostnění zadní nápravy docela dobře cítit; na výjezdu si můžete bez obav dovolit i efektní powerslide. Hodně brzo začnete hledat limity a díky čitelnému nastavení podvozku se můžete bezpečně držet před nimi. Se čtyřkolkami často bývá problém ten, že jedete jako po kolejích, vše je báječné, sluníčko svítí a gumy pískají jenže pak to přepísknete vy a bez velkého varování skončíte rovně v pangejtu. I GT je z podstaty spíše nedotáčivé, vyrovnává to ale již zmíněnou čitelností. A to je asi všechno, co byte měli vědět, než si s Legacy GT poprvé uděláte malý výlet po okreskách…

Jízda aneb Neodcházej!

Stačí s Legacy GT ujet několik málo kilometrů a hned je jasno. Zahřívám motor (hodil by se ukazatel teploty) a s voličem SI Drive v nejdefenzivnější poloze plavně překonávám nedokonalosti našich silnic.

Podvozek je naladěn o něco plavněji než třeba u WRX a komfort jízdy je neporovnatelně vyšší. O něco větší jsou i náklony, sportovnější tlumiče, pružiny i silnější stabilizátory (oproti běžným verzím) ale nenechají pohyb karoserie zajít za přijatelnou mez.

Spotřeba při klidné jízdě okolo deseti litrů také není nikterak zabijácká a já po chvíli v pohodlných sedačkách přelaďuji na Český Rozhlas…Legacy GT mě dokonale ukolébalo. Na to bude v zácpách času dost, říkám si a rádio vypínám. S pípnutím otočím ovladač SI Drive do nejsportovnější polohy, čemuž odpovídá i lehké zaškubnutí – při stejné poloze plynového pedálu je najednou těch dostupných koníků podstatně více. A spotřeba hned roste skoro automaticky někam ke čtrnácti litrům.

Řízení využívající služeb hydraulického posilovače je o mnoho citlivější než to s elektrickým posilovačem u běžných verzí, na mechanickou čistotu a příjemnou sportovní tuhost z minulé generace Legacy ovšem přeci jen nemá. Už jsme si zvykli, že auta se nám mezigeneračně mění spíše k horšímu, naštěstí to zde není ještě tak hrozné. Stále cítíte jaké povahy je podložka pod koly a zda se jí kola drží či začínají jít do smyku, ovšem vjemy jakoby tentokráte přicházely z větší dálky. Jenže lepší z dálky, než vůbec, že…

Do zatáček se GT pouští s až nečekanou chutí a lehkostí, i při hmotnosti okolo 1550 kilogramů dokáže vykroužit perfektní poloměr zákruty. Legacy mezigeneračně pořádně co do velikosti „nakynula“ a prodloužil se znatelně i rozvor na 2750 mm. Rychlá komba zatáček tak GT úplně nemusí, když na to ale přijde a vy nekompromisně zas a zas stáčíte volant k apexu další zatáčky, zatne zuby a podrží vás.

Manuální volba převodových poměrů je při tomto stylu jízdy nutností, takže jsem velmi ocenil fakt, že se pádla otáčejí s volantem a jsou vždy po ruce. Kvílení osmnáctipalcových gum beru jako znamení, že Legacy konečně jede alespoň na 70 % svých možností. Nebojte se v tuhle chvíli ještě přitlačit, opravdové limity podvozku poznáte po hmatu a ne po sluchu. Rychlým ubráním plynu a lehkým škubnutím volantu (někdy ani to není třeba) jde Legacy přimět k poslušnému přetáčivému smyku, který se po kontra a opětovném přidání změní v návykově efektní jízdu bokem. Na trénink podobných skopičin si ale najděte bezpečný úsek nebo plácek, protože Legacy není Impreza a když už její dlouhý rozvor k něčemu přemluvíte, není dobré si to v půlce rozmyslet.

Zvuk, který čtyřválec s protiběžnými písty v horní třetině otáček vydává je velmi návykový stejně jako silný zátah s plynulým přílivem newtonmetrů. Jak už jsem psal, motor nemá smysl příliš sveřepě vytáčet, raději se nechte nést na vlně zdvihající se nad třemi tisíci otáček – ta se totiž postupně zvětšuje a u pěti tisíc to vypadá na malou tsunami. Jako dobré protipovodňové opatření fungují brzdy. Jsou totiž kotoučové s vnitřním chlazením (vpředu i vzadu) a jejich brzdný účinek lze hodnotit pozitivně, i když nástup není příliš sportovní.

Goodbye, Farewell a Amen

Nadpis posledního odstavce jsem si vypůjčil ze známého „rozlučkového“ filmu seriálu M.A.S.H., protože podobné pocity jako měli diváci tehdy máme my teď. Jezdili jsme velmi dobrým sedanem, schopným zrychlit z klidu na 100 km/h za 6,2 sekundy a potrápit i ostré hot-hatche…a máme mu dát sbohem? Já vím, všechno hezké (včetně onoho seriálu) musí někdy skončit, jenže život verze GT na našem území byl vpravdě jepičí. Zatracené emise.

Konec opravdu rychlých Legacy v našich zemích znamená jediné – posledních pár kousků GT co jsou ještě (možná?) na skladech bude za pár let docela vyhledávaným zbožím. Je to totiž fakt dobré auto.

Hodnocení
Motor 2,14
Výkon $2$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $2$
Pružnost $2$
Rozložení pedálů $2$
Ochota vytáčet se $2$
Redline $4$
Převodovka 2,00
Rychlost přeřazování (AT) $2$
Rychlost podřazování (AT) $2$
Logika řazení (AT) $2$
Jízdní vlastnosti 2,25
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $2$
Nedotáčivost/pře­táčivost $2$
Náklony v zatáčkách $2$
Chování na nerovnostech $1$
Přesnost řízení $3$
Strmost řízení $4$
Účinek posilovače $3$
Brzdy 2,00
Nástup $3$
Účinek $2$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $1$
Komfort 1,25
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $1$
Tlumení přejezdů nerovností $1$
Interiér 1,83
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $1$
Poloha za volantem $1$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $3$
Tvar řadicí páky $2$
Fun faktor $2$
Výsledná známka 1,92
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2457
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 265 (195) / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2400–5200
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 245
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6,2
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 10,6
Rozměry a hmotnosti
Velikost kufru (l): 486
Objem nádrže (l): 65
Provozní hm. / nosnost (kg): 1617/453
Rozměr pneu: 225/45 R 18

Fotogalerie

  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 1
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 2
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 3
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 4
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 5
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 6
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 7
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 8
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 9
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 10
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 11
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 12
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 13
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 14
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 15
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 16
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 17
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 18
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 19
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 20
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 21
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 22
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 23
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 24
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 25
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 26
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 27
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 28
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 29
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 30
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 31
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 32
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 33
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 34
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 35
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 36
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 37
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 38
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 39
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 40
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 41
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 42
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 43
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 44
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 45
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 46
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 47
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 48
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 49
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 50
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 51
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 52
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 53
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 54
  • Test: Subaru Legacy GT – Sbohem vlku (v rouše beránčím): fotka 55

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Chci si zajezdit Krabice 26.02.2017  21:50
Na závěr této úžasné a plodné diskuse WhitePowerGT 28.10.2010  01:29
Re: Tupy provokater oIoo 27.10.2010  23:19
Re: Tupy provokater Provocateur. 27.10.2010  23:11
Re: subarstory WhitePowerGT 27.10.2010  19:26
Re: subarstory Limonadovy Joe 27.10.2010  19:08
Tupy provokater Tomik_P 27.10.2010  19:06
Re: WhitePowerGT Provocateur. 27.10.2010  17:51
Re: Dovětek J@W 27.10.2010  16:01
Re: Dovětek Slavek_xxx 27.10.2010  15:56
Re: Dovětek oIoo 27.10.2010  15:50
Re: Dovětek J@W 27.10.2010  15:27
Re: Dovětek Slavek_xxx 27.10.2010  15:20
Re: Dovětek WhitePowerGT 27.10.2010  15:16
Re: Dovětek oIoo 27.10.2010  15:06
Re: Smec WhitePowerGT 27.10.2010  15:05
Re: Dovětek Slavek_xxx 27.10.2010  14:57
Re: Smec fuk 27.10.2010  14:51
Re: Dovětek WhitePowerGT 27.10.2010  14:50
Re: Dovětek Slavek_xxx 27.10.2010  14:39
Re: WhitePowerGT WhitePowerGT 27.10.2010  14:35
WhitePowerGT Tomik_P 27.10.2010  14:30
Re: STÍhačky v rodině WhitePowerGT 27.10.2010  14:20
Re: No vida, oIoo 27.10.2010  14:13
Re: pro Me(dvě)díky a Joudíky *Vavris* 27.10.2010  14:12
Re: Otázka do placu? WhitePowerGT 27.10.2010  14:10
Re: Smec *Smec_m* 27.10.2010  14:06
Re: Dovětek J@W 27.10.2010  14:03
Smec Tomik_P 27.10.2010  13:50
Re: No vida, Flavio 27.10.2010  13:48
Vstoupit do diskuse ›