Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever

Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: titulní fotka Nová generace nejmenšího boleslavského eresa už nechrochtá a navíc dostala do vínku hodně zajímavou koncernovou techniku. Takže v čem je problém?

A je tu vůbec nějaký problém? Já myslím, že ne. Ti, kdo (bláhově) čekali příchod nabušeného nekompromisního krále hot-hatchů, můžou být zklamáni, my ostatní ereso berem všema deseti. Než se ale pustíme do samotného hodnocení (jejda, předchozí věta asi měla být až na konci) chtělo by to aspoň krátkou představovačku. Techniky je v tomto autě totiž opravdu dost.

Pod kapotou Fabie RS najdeme moderní koncernovou strojařinu – dvakrát (kompresor + turbo) přeplňované, lehce podčtvercové 1,4 TSI o výkonu 180 koní (132 kW) při 6.200 otáčkách, s točivým momentem 250 Nm v rozmezí 2.000 až 4.500 min-1. Od něj putuje síla k předním kolům skrze sedmistupňové DSG (manuál Fabia RS nevede), což je jedna z nejlepších automatických převodovek dneška. To nezní špatně, že?

Při provozní hmotnosti lehce nad hranicí 1,3 tuny to Škodě stačí na zajímavé jízdní výkony – stovku pokoří zelený ďáblík za 7,3 sekundy a ručička tachometru se umí podívat i za 220 km/h (konkrétně 224 km/h). To už jsou parametry dostatečně slušné i na potrápení sebevědomých členů sekty „Čipnutých Tédéíčkářů Levého Pruhu“. A spotřeba? Sedm až dvanáct, podle toho jak si s pedálem hrajete.

Když už jsme nakousli téma “tahání odspodu“ – díky dvojitému přeplňování a pečlivě vyhlazeným křivkám opravdu stačí kdykoliv dupnout na pedál plynu a nechat se urychlit příjemným přívalem newtonmetrů. Pravda, v normálním režimu se bude DSG snažit držet zařazený převodový stupeň a vy tak musíte být s pravým kotníkem o něco nekompromisnější. Ve sportovním módu je ale radost nechat se obskakovat profesorsky dokonalým automatem, který nejde pro rychlé podřazení daleko. Navíc motor ve vysokých otáčkách neztrácí dech, takže reálně využitelné pásmo je nádherně široké; od nějakých dvou a půl do sedmi tisíc otáček. Nakonec to dopadlo tak, že jsem sportovní režim a pádélka používal skoro pořád…

Mohlo to ale být o poznání působivější, stačilo ještě o kousek víc připepřit zvuk vycházející z výfuku. Meziplyny, které DSG umí na výbornou, by uši posádky jistě potěšily, teď je rychlá Fabia pěkně slyšet jen venku.

Každé pro má svoje proti a tým stojící za Fabií RS zkrátka musel volit umírněnější cestu. Mohlo by se totiž stát, že na dlouhých cestách by se ostřejší zvuk stal obtěžujícím, tvrdší podvozek znechucujícím a citlivější řízení by s volantem ve všudypřítomných vyjetých kolejích cvičilo jako divé.

Pravda, pak by RS získalo plnohodnotnou nálepku hot-hatche, jenže prodejní čísla by zdaleka nemusela být tak vysoká. Fabia by dostala o pár smajlíků v hodnocení víc, jenže… málokdo by jí pak chtěl jako rodinné auto (k čemuž se ve verzi kombi docela dobře hodí).

Škoda se bude v rámci koncernu čím dál víc držet role výrobce užitečného auta, co má nápad a moc nestojí. Když se trochu zamyslíte, je tato Fabie už na hraně této definice, takže kompromisnější pojetí má svou logiku.

V každém případě je dobře, že tato „umírněnější“ cesta stále vede po točitých okreskách a nikoliv po dálnici. Tam byste totiž přišli o malý zázrak, který v zatáčce umí s autem provést elektronická náhražka svorného diferenciálu, systém XDS. Ten opravdu dokáže částečně nahradit mechanickou svornost, byť za cenou vyššího opotřebení brzd, a znatelně tak zlepšit trakci předních poháněných kol na výjezdech ze zatáček.

Na suchu to fungovalo skvěle (jak jsme ostatně poznali už při předváděcích jízdách), a proto jsem se těšil jsem jak si s Fabií zalaškuji až během testu sprchne. Výsledek už ale nebyl zdaleka tak dobrý, navíc auto začalo být v utaženějších zákrutách o dost víc nedotáčivé, než jsem čekal. Na výjezdu ze zatáčky, když šel plyn k podlaze, elektronika zabojovala a pomohla auto vytáhnout, stále tu ovšem bylo lehce nepřesvědčivé chování před apexem. Ale zpátky na suchý asfalt.

Ideálně tuhý podvozek je skoro stejně komfortní jako sportovní, snížení o 15 mm a tužší nastavení udělalo divy. Velmi dobré držení stopy bez velkých náklonů a předvídatelné reakce na přidání, či ubrání plynu, dovolují zajít hru na honěnou s autem hodně daleko, dokonce těsně před bránu čisté radosti. Hatchback se vám v rukách otevře jako knížka – škoda, že je to jen román pro mládež. ESP totiž nevypnete, a proto je dovoleno užívat si, bohužel pouze v rámci „běžné“ zábavy. I když je pravda, že zásahy ESP jsou oproti jiným škodovkám posunuty o něco dále. Podobně jsou na tom brzdy – i když kotouče nevypadají nijak zabijácky je jejich účinek odpovídající a dobře dávkovatelný.

Fabia RS vypadá přesně tak, jak by asi měly vypadat všechny fabie – doplňky a nižší „postoj“ jí vpravdě jdou k pleti. Výborně se popasuje i s rozbitými silnicemi a odskakovat začíná až na opravdových tankodromech.

Podvozek se svým naladěním přesně trefil do nastavení pro „každodenní sportování cestou do práce“ a zvukový projev motoru i výfuku vás nebude obtěžovat.

Na palubě najdete pohodlné sedačky s fajn bočním vedením, chtělo by to ale o malinko citlivější řízení. Fabia RS mi ze všeho nejvíc připomínala Golf GTI minulé generace – jako on, i RS toho dokáže tolik… ryzí radost z jízdy je ale třeba hledat jinde.

Za půl milionu máte mezi ostrými hatchbacky už docela na výběr. Jenže – kolik z nich nabízí kombíka a v kolika z nich byste bez obav vyrazili i na cestu k moři? Ti, kdo (bláhově) čekali příchod nabušeného nekompromisního krále hot-hatchů, můžou být zklamáni, my ostatní ereso berem všema deseti. Hlavně, když je to f kombajnu :-).

Technické údaje

Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily 4 / 4
Zdvihový objem (ccm) 1390
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min) 180 (132) / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min) 250 / 2000–4500
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h) 224
Zrychlení 0 – 100 km/h (s) 7,3
Spotřeba- kombinace (l/100 km) 6,2
Rozměry a hmotnosti
Vnější rozměry d x š x v / rozvor (mm) 4029×1642×1498
Rozvor (mm) 2451
Velikost kufru (l) 315
Objem nádrže (l) 45
Provozní hm. / nosnost (kg) 1318 / 500
Rozměr pneu 205/40 R 17

Hodnocení

Motor 2,17
Výkon $2$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $2$
Pružnost $1$
Ochota vytáčet se $2$
Redline $4$
Převodovka 1,00
Rychlost přeřazování (AT) $1$
Rychlost podřazování (AT) $1$
Logika řazení (AT) $1$
Jízdní vlastnosti 2,13
Přilnavost přední/zadní nápravy $2$
Stabilita zadní nápravy $2$
Nedotáčivost/pře­táčivost $2$
Náklony v zatáčkách $2$
Chování na nerovnostech $1$
Přesnost řízení $3$
Strmost/ostrost řízení $3$
Účinek posilovače $2$
Brzdy 1,75
Nástup $2$
Účinek $1$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $2$
Komfort 1,75
Odhlučnění podvozku $2$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $1$
Tlumení přejezdů nerovností $2$
Interiér 1,8
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $2$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $2$
Fun faktor $2$
Výsledná známka 1,80

Fotogalerie

  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 1
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 2
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 3
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 4
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 5
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 6
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 7
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 8
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 9
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 10
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 11
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 12
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 13
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 14
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 15
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 16
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 17
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 18
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 19
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 20
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 21
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 22
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 23
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 24
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 25
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 26
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 27
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 28
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 29
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 30
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 31
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 32
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 33
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 34
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 35
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 36
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 37
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 38
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 39
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 40
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 41
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 42
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 43
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 44
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 45
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 46
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 47
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 48
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 49
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 50
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 51
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 52
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 53
  • Test: Škoda Fabia RS – TSImply Clever: fotka 54

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Polo GTI SrandistaDDR 04.11.2010  01:41
Fabia IRo 06.10.2010  23:00
Re: já nevím.. riderhenry 24.09.2010  00:40
Re: já nevím.. white label 24.09.2010  00:23
Re: já nevím.. riderhenry 23.09.2010  21:14
Re: já nevím.. white label 23.09.2010  12:40
Re: já nevím.. ICE. 23.09.2010  12:39
Re: já nevím.. mustafa 23.09.2010  11:54
Re: já nevím.. riderhenry 23.09.2010  11:16
Re: já nevím.. white label 22.09.2010  23:25
Re: já nevím.. mustafa 22.09.2010  19:58
Re: já nevím.. mustafa 22.09.2010  19:52
Re: já nevím.. riderhenry 22.09.2010  19:33
Re: já nevím.. white label 22.09.2010  19:09
Re: já nevím.. riderhenry 22.09.2010  18:16
Re: já nevím.. white label 22.09.2010  15:27
Re: já nevím.. white label 22.09.2010  15:26
Re: já nevím.. white label 22.09.2010  15:19
Re: já nevím.. figurka 22.09.2010  08:11
Re: já nevím.. riderhenry 21.09.2010  22:32
Re: já nevím.. Skyline 21.09.2010  19:47
Re: já nevím.. mustafa 21.09.2010  19:32
Re: já nevím.. white label 21.09.2010  18:41
Re: já nevím.. Skyline 21.09.2010  18:20
Re: já nevím.. mustafa 21.09.2010  18:05
Re: já nevím.. Skyline 21.09.2010  18:02
Re: já nevím.. Skyline 21.09.2010  17:59
Re: já nevím.. mustafa 21.09.2010  17:56
Re: já nevím.. white label 21.09.2010  17:49
Re: já nevím.. white label 21.09.2010  17:47
Vstoupit do diskuse ›