Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior

Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: titulní fotka Jen málo aut má nárok tvářit se už z fabriky jako speciál pro WRC. Twingo Renault Sport je rozhodně jedním z nich.

Kdybych za každou hlášku „to je ale hnusnýýý“ vybíral desetikorunu, tak jsem měl jednu nádrž v Twingu R.S. zadarmo. A to se, prosím pěkně, pohybuji mezi vcelku normálními a rozumnými lidmi, kteří už mají pubertu nějakou tu dekádu za sebou. Tedy alespoň tu oficiální. Prostě to vypadá, že se Renault Twingo s tímhle faceliftem úplně netrefil do většinového vkusu.

Dokonce i moje zcela racionální argumenty „ale vždyť je to TWINGO R.S.“ a „ke sportovní verzi přece takový racingový předek docela sedí“ vyšly poněkud naprázdno. Ale mě nezviklali. $1$ Ačkoli mi také přijdou běžná twinga trošku divoká, u Twinga Renault Sport prostě dle mého názoru vypadají velká kulatá světla pěkně rallyeově a je úplně jedno, že Francouzi holdují spíše formuli 1 než honění zběsilých aut ve dvou kilech po lesní pěšině.

Jenže ať už zaujmete k vizuální stránce věci jakýkoli názor, podstatné je, že to JE Twingo R.S. Myslím, že stačí napsat tohle a vědí nejen modří – nejzábavnější předokolka na trhu prostě může být jen jedna a je dobře, že na tom nový předek (a v mezičase ani konkurence) nic nezměnil. Už je to 3,5 roku, co jsme měli na test standardní Twingo R.S. a skoro rok a půl od testu verze Gordini. A to je tak dlouhá doba, že vlastně vůbec nevadí, když si trošku osvěžíme paměť.

Twingo R.S. přivítá záchodovým posazem, ale v sedadlech fantasticky kombinujících boční vedení s komfortem. K tomu máme malý volant s tlustým věncem a poněkud autobusovým sklonem sloupku a hliníkové pedály, které ale nejsou úplně stvořeny k meziplynům. Malinká kulatá hlavice řadicí páky stále jen pětistupňového manuálu se perfektně schová v ruce, ale už „zakvedlání“ naprázdno prozrazuje, že se bohužel nic nezměnilo ani zde.

Když se Twingo R.S. objevilo s atmosférickou šestnáctistovkou o výkonu 133 k a s točivým momentem 160 Nm, stalo se rázem nejlepší sportovní atmosférou této kubatury, a rozhodně ne jen proto, že konkurence na tento typ motorů poněkud zanevřela. Motor se velmi ochotně vytáčí, má příjemný mechanický zvuk, rychle reaguje na povely plynového pedálu (určitě o něco rychleji, než před faceliftem), točí téměž 7000 otáček a s tunovým autíčkem velmi slušně cvičí. A pochopitelně se i spotřeba drží na uzdě, takže parádní záležitost.

A co se v mezičase změnilo? U Renaultu nic, ale přišlo Suzuki Swift Sport. A marná snaha, jeho šestnáctistovka, ačkoli je na tom papírově úplně stejně dobře, je ještě o pořádný chlup lepší. Sice spolupracuje se šestistupňovým manuálem, ale zase swift váží o 70 kg více a má těžší zpřevodování. No to jen tak na okraj, i tak má twingo stále druhou nejlepší šestnáctistovku na trhu a nejlepší mezi miniauty.

Nejlépe se cítí v rozmezí od 6000 otáček k omezovači, tedy k 6900/min, ale rozhodně není důvod si stěžovat ani na dynamiku od 5000 výš, kdy má i nejlepší zvuk, byť možná až moc dobře odizolovaný. Škoda ale je, že v Dieppe nezapracovali na největší slabině twinga – převodovce. Dráhy jsou přesné, krátké a bez vůlí, ale mají „gumové“ dorazy a při překonávání neutrálu v ní lupe a páka nepříjemně zadrhává.

Ale stejně jako při jízdě zapomínám na to, že bych mohl sedět o kus níž, i zápolení s převodovkou naturalem nasáklý mozek přesouvá někam do podvědomí a řidiče zcela pohlcuje samotná jízda. Muší váha a krátký rozvor propůjčují ostrému twingu doslova motokárové jízdní vlastnosti. Můžu si vybrat, jestli projedu zatáčku chirurgicky čistou stopou nebo jestli si dám lehce nedotáčivý průjezd, podvozek zvádá všechno s naprostou samozřejmostí.

Když se mu v zatáčce lehce poleví, zadní náprava podrží a dodá pocit jistoty, stačí ale ubrat razantněji a přichází přetáčivost, při níž je twingo úžasně čitelné a lze ho držet plynem a volantem na hranici adheze. Tomu pomáhá i přesné a komunikativní řízení s příjemně tuhým odporem posilovače. Je ovšem pochopitelně bezpodmínečně kvůli tomu všemu nutné vypnout systém jízdní stability, což se snaží Francouzi zkomplikovat alespoň naoko umístěním vypínače na neviditelné místo na spodní straně části sloupku volantu.

Twingo je ale nejen velmi poslušné, ale i uživatelsky přítulné. Podvozek totiž také výborně tlumí nerovnosti, téměř nerázuje a jediný nekomfort pramení z krátkého rozvoru, kvůli němuž se na hrbolatém povrchu R.S. trošku mele. Při tom všem se v zatáčkách naklání jen velmi lehce a zatáčí s obrovskou chutí – prostě motokára, jak už jsem psal. I když popravdě řečeno, před těmi 3,5 roky na mě jízdní komfort udělal ještě trošku lepší dojem; tehdy Renault předběhl dobu opravdu výrazně. $5$

No a kdyby bylo nejhůř, jsou připraveny neúnavné brzdy s rychlým nástupem a vynikajícím účinkem, které sice působí trošku gumově, ale dávkují se docela dobře.

Co ještě dodat – Twingo R.S. se stejně dobré, jako před čtyřmi roky. Je tak dobré, že je opravdu škoda, že v kategorii ostrých miniaut není po odchodu Pandy 100HP z čeho vybírat. I kdyby byla konkurence jen ze tří čtvrtin tak dobrá jako twingo, měli bychom k dispozici spoustu opravdu parádních hraček za pár korun (369.900 Kč), s nízkým provozními náklady a zábavností při rychlostech, kdy nejde o kejhák a o papíry. O tom všem se větším hot-hatchům může jen zdát.

Nechte si říct a začněte o něm přemýšlet, kdoví, co přijde příště. $5$

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 133 (98) / 6750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 4400
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8,7
Spotřeba-kombi (l/100 km): 6,5
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 423
Objem nádrže (l): 40
Provozní hm. / nosnost (kg): 1049 / 340
Rozměr pneu: 205/40 R 17

Hodnocení

Motor 2,29
Výkon $1$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $4$
Pružnost $2$
Rozložení pedálů $3$
Ochota vytáčet se $2$
Redline $2$
Převodovka 2,00
Přesnost řazení $2$
Snadnost řazení $4$
Vůle v kulise $2$
Délka drah $2$
Jízdní vlastnosti 2,00
Přilnavost přední/zadní nápravy $2$
Stabilita zadní nápravy $3$
Nedotáčivost/pře­táčivost $3$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $1$
Strmost řízení $3$
Účinek posilovače $1$
Brzdy 2,25
Nástup $2$
Účinek $2$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $2$
Komfort 1,50
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $2$
Tlumení přejezdů nerovností $1$
Interiér 2,17
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $4$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $1$
Tvar řadicí páky $2$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,75

Fotogalerie

  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 1
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 2
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 3
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 4
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 5
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 6
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 7
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 8
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 9
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 10
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 11
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 12
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 13
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 14
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 15
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 16
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 17
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 18
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 19
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 20
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 21
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 22
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 23
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 24
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 25
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 26
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 27
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 28
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 29
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 30
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 31
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 32
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 33
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 34
  • Test: Renault Twingo R.S.: WRC Junior: fotka 35

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: test Sklenk@ 22.08.2012  10:48
Re: test v3jc3 22.08.2012  09:02
Re: test kubajzak 21.08.2012  23:48
Re: test skopi 21.08.2012  23:30
Twingo X Swift Lacospeed 21.08.2012  22:36
Re: test HrosikRS 21.08.2012  16:45
Re: test Sklenk@ 21.08.2012  16:35
zmínka o panda 100HP kubajzak 21.08.2012  15:43
Re: test HrosikRS 21.08.2012  14:16
Re: test mijunior 21.08.2012  13:50
Re: Twingo RS a Swift Sport Mikey 21.08.2012  10:11
Twingo RS a Swift Sport Mikey 21.08.2012  10:11
Re: test Nerez 21.08.2012  09:10
Re: test Michal Fokt 21.08.2012  06:41
Re: test porny 20.08.2012  22:04
test sklenka 20.08.2012  20:51
Vstoupit do diskuse ›