Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce

 Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: titulní fotka Renault dělal vždycky dobrá sportovní auta, ale za tenhle nejnovější útok Mégane RS 250 na hot-hatchovou Bastillu by se nestyděl ani Asterix.

Předchozí Mégane RS byl, na to, že šlo o prvotinu francouzské značky v kompaktní třídě, mimořádně povedené auto (zejména pak po faceliftu), u něhož si experti z Dieppe vyhráli zejména s vyladěním podvozku, tvořeného zdánlivě outsiderskou tuhou zadní nápravou. Jenže ačkoli si získal řadu příznivců, zejména díky verzím R26 a ultimativní R26.R, nešlo přehlédnout jeho rezervy zejména co se řízení a převodovky týče. Byl jsem proto mimořádně zvědavý, jak se povedla nová generace, o ní už z „ostrovů“ přicházely zvěsti, jak „už to není ono“.

Mohl bych se tady jeden či dva odstavce rozplývat nad tím, jak moc se Renaultu povedl design třídveřového Méganu, ať už jej chcete považovat za kupé či nikoli. Jenže jakmile nastartuji motor a ujedu prvních pár desítek metrů, zapomínám, jak vlastně auto vypadalo zvenku, i kdyby to byla další multipla.

Co způsobilo, že přestávám vnímat okolí a pohlcuje mě (zrovna mě) už pouhé popojíždění s oturbeným hot-hatchem? Kdepak, není to brumlání výfuků, upouštění blow-off ventilu, hvízdání turba a podobné cirkusové efekty Focusu RS. Je to způsob, jakým mégane reaguje na změnu polohy plynového pedálu. Jedním z (mnoha) důvodů, proč zrovna nemiluji přeplňované motory, je mdlá reakce na sešlapování pedálu plynu, kdy se po změně jeho polohy chvíli nic neděje, aby následně auto mohlo zběsile vypálit. Je tedy Mégane RS vůbec přeplňovaný? Kdykoli ťuknu do pedálu, auto mi dává okamžitým škubnutím najevo, že tam někde pod tím žlutým kusem plechu přede mnou je motor, připravený vyrazit!

Ale dvoulitrový čtyřválec je ještě studený, takže se držím zkrátka a moje pozornost se soustřeďuje na podvozek Cup. Jedu totiž skoro krokem a auto je protivně tvrdé, drncavé a v tom propadlém kanálu jsem asi před chvíli nechal nejmíň jednu meziobratlovou ploténku. Sakra, proč ten motor v nízkých otáčkách vůbec nezní sportovně?

Konečně provozní teplota! Hrábnu do strun, podřadím od dva kvalty dolů a prudce přirazím pravý pedál do podlahy. Nezdálo se mi to. Auto sebou ochotně škubne a okamžitě akceleruje. Nechce se tomu věřit, tak to zkouším znova a znova – je jedno jaké mám otáčky, každý pohyb mojí pravé nohy vyvolá příslušnou reakci na přední nápravě. Je to skoro tak dobré, jako hrát si s plynem Civicu Type R. S jediný rozdílem. Že chvilinku poté, co Mégane vyrazí vpřed, se do hry přidá turbo a francouzský hatch dostává křííídla. Ne, reakce turba není tak rychlá jako u proslulých koncernových TSI nebo u Alfy, zejména v nízkých a středních otáčkách ne, ale okamžitá reakce auta na moje povely odsouvá tento vjem do pozadí, tím spíš, že tohle turbo současně není ani z nejpomalejších. Nárůst síly je plynulý, ale velmi důrazný a jakmile se ručička otáčkoměru dostane na hranici 4500 otáček, rozpoutá se i sympatický koncert pro motor a výfuk, jenž je všechno, jen ne prvoplánový.

Čím jedu rychleji, tím lepší je také cupový podvozek méganu. To, co bylo pro kodrcání po městě nanejvýš otravné začíná ve vyšších rychlostech perfektně fungovat. Z tvrdého pérování benefituje karoserie, která se v zatáčkách naklání jen minimálně a současně mám za všech okolností parádní přehled o tom, co se děje se všemi čtyřmi koly. Abych pravdu řekl, ještě jsem nejel v kompaktním autě s komunikativnějším podvozkem. K mému překvapení se tlumiče také dobře vyrovnávají s rázy od výtluků a hrbolů a tupých ran proniká do kabiny minimum.

Prvotřídní chování si zachovává šasi i na nerovné vozovce, odskakování, typické pro tvrdé podvozky, je jen mírné a auto následně pokračuje zvoleným směrem. Záď sice čas od času může při nájezdech do zatáček nebo na zmíněných nedokonalostech naznačit jistou míru nervozity, je to stále jen torzka, ale ve skutečnosti mě nikdy ve štychu nenechala a za všech okolností na ni byl spoleh.

Verze CUP znamená také, že je přední náprava vybavena diferenciálem se zvýšenou svorností. A to mají mazlíčci rádi. Můžu přidat v zatáčce plyn dříve, než by to bylo možné bez samosvoru nebo při použití jeho elektronických „fejků“ a nechat masivní točivý moment, ať mě z oblouku vytáhne. Výsledkem je potlačení vrozené nedotáčivosti na minimum a jakmile někdy okusíte předokolku se samosvorem, nejen že to změní váš pohled na tento typ pohonu, ale budete mít i další problém – už výkonné FWD auto bez tohoto diferáku nebudete chtít.

O fenomenálních schopnostech podvozku vypovídá i to, že jsem prakticky celý test absolvoval se zapnutým systémem jízdní stability – neměl totiž vůbec žádnou práci, zamrkal na mě za celou dobu jen asi 2×, a zasáhl velmi kultivovaně. Možnost volby funkce sportovního ESP jako nezičlánku mezi polohami zapnuto a vypnuto, se tedy zdá být skoro zbytečná. Snad jedině, když zaprší…

Agresivní výjezdy ze zatáček za asistence samosvoru umožňují působivé zrychlení na rovince a když před další zatáčkou jdu na brzdy, posílám do Dieppe další poklonu. Ačkoli jsou ostré, hodně ostré, perfektně se dávkují a jejich důraz na okresce ne a ne polevit.

Řízení bylo jednou ze slabin předešlého RS, to už je ale minulostí. Teď má perfektně vyvážený účinek posilovače, působí přirozeně a je přesné a ostré, prostě hotový Type R. Malé, bezvýznamné mínus má jen za lehkou netečnost kolem přímého směru, ale nejspíš si jí ani nevšimnete.

Co se Francouzům stále nedaří, je řazení a Mégane Renault Sport bohužel není výjimkou. Z vlastností, které by měla mít sportovní převodvka, snad nemá ani jedno. I když – co do přesnosti je na tom docela dobře. Ten zbytek ale bohužel tvoří dlouhé a kostrbaté dráhy s gumovými dorazy, nemluvě o tom, že dlouhá řadicí páka působí ve sportovním autě přímo odpudivě. Jenže co naplat, to je jediná slabina francouzského auta. Tedy ne tak docela – (německá) sedadla Recaro při každém pohybu vržou a odkudsi zezadu se line skřípání, jako by se kroutila karoserie, což je pochopitelně nesmysl, případně bouchání, jako by někde pobíhal zapomenutý šroubovák. A to jsme auto přebírali s necelými 2000 km na počítadle.

Ovšem cupová sedadla Recaro jsou jednoduše skvělá – tuhá a se špičkovým bočním vedením, přičemž není problém v nich absolvovat i hodně dlouhé cesty. Také posaz za malinkých a do ruky skvěle padnoucím volantem se mezigeneračně snížil alespoň o dvě patra a teď se sedí pěkně na podlaze.

Nevím, jestli Renault plánuje i v téhle generaci verze R26 a R26.R, které udělaly značce v branži opravdu dobré jméno. Jedno ale vím jistě – tenhle Mégane Renault Sport je nemá zapotřebí. Určitě není v přímce nejrychlejším hot-hatchem současnosti, ale nejlepším zcela jistě. A navíc stojí jen 749 900 korun, respektive aktuálně akčně jen 729 900 Kč, což z něj dělá jednu z nejzajímavějších voleb ve třídě.

Technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 250 (184) / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 3000
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 245
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6,1
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 8,4
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 344
Objem nádrže (l): 60
Provozní hm. / nosnost (kg): 1462 / 448
Rozměr pneu: 235/40 R 18

Hodnocení

Motor 1,71
Výkon $1$
Odezva plynu $1$
Zvuk motoru/výfuku $1$
Pružnost $1$
Rozložení pedálů $3$
Ochota vytáčet se $1$
Redline $4$
Převodovka 2,75
Přesnost řazení $2$
Snadnost řazení $3$
Vůle v kulise $2$
Délka drah $4$
Jízdní vlastnosti 1,13
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$
Náklony v zatáčkách $2$
Chování na nerovnostech $1$
Přesnost řízení $1$
Strmost/ostrost řízení $1$
Účinek posilovače $1$
Brzdy 1,00
Nástup $1$
Účinek $1$
Dávkování $1$
Stabilita zádě $1$
Komfort 1,75
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $1$
Tvrdost pérování $3$
Tlumení přejezdů nerovností $2$
Interiér 1,17
Velikost volantu $1$
Tloušťka věnce volantu $1$
Poloha za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $1$
Tvar hlavice řadicí páky $2$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,50

Fotogalerie

  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 1
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 2
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 3
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 4
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 5
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 6
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 7
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 8
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 9
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 10
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 11
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 12
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 13
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 14
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 15
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 16
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 17
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 18
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 19
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 20
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 21
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 22
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 23
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 24
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 25
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 26
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 27
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 28
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 29
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 30
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 31
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 32
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 33
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 34
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 35
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 36
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 37
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 38
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 39
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 40
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 41
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 42
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 43
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 44
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 45
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 46
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 47
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 48
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 49
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 50
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 51
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 52
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 53
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 54
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 55
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 56
  •  Test: Renault Mégane RS Cup: 2010 – Malá francouzská revoluce: fotka 57


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
skusobka Lio 06.05.2010  19:44
Re: Parádní kus auta TeeJay 22.04.2010  17:30
Re: Parádní kus auta Vajtus 20.04.2010  22:36
Re: Parádní kus auta hnizdo27 20.04.2010  17:40
Re: Parádní kus auta riderhenry 20.04.2010  15:47
Re: Parádní kus auta babo83 20.04.2010  12:26
Re: Parádní kus auta riderhenry 20.04.2010  11:12
Re: Parádní kus auta babo83 20.04.2010  09:43
Re: Parádní kus auta riderhenry 19.04.2010  16:32
Re: Parádní kus auta Michal Fokt 19.04.2010  15:57
Re: Parádní kus auta riderhenry 19.04.2010  14:35
Re: Parádní kus auta Michal Fokt 19.04.2010  13:57
Re: Parádní kus auta Lio 18.04.2010  13:23
Re: Parádní kus auta IPace 17.04.2010  19:34
Re: Parádní kus auta Lio 17.04.2010  11:50
Re: Parádní kus auta IPace 17.04.2010  10:10
Řadička Tyrrell 17.04.2010  08:22
Re: kvalita vrkuboy_ 16.04.2010  21:37
Re: Parádní kus auta riderhenry 16.04.2010  21:32
Re: zcela jiste nelepsi hot-hatch Jancul69 16.04.2010  21:31
Re: kvalita %Lisman 16.04.2010  21:24
Re: Parádní kus auta Enthusiastic.driver 16.04.2010  19:44
Re: Parádní kus auta Mojito (s Feferonkou)(RSKa) 16.04.2010  19:24
Re: Parádní kus auta riderhenry 16.04.2010  19:06
Re: Parádní kus auta Lio 16.04.2010  18:37
Re: Parádní kus auta riderhenry 16.04.2010  18:29
Re: sranda? babo83 16.04.2010  17:36
krasny test babo83 16.04.2010  17:35
Re: kvalita oIoo 16.04.2010  15:55
Re: kvalita Lio 16.04.2010  15:42
Vstoupit do diskuse ›