Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla

Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: titulní fotka Pokud by mělo být Porsche Panamera Turbo rytířem Jedi, asi by to byl Anakin Skywalker. Midichlorianů má rozhodně na rozdávání. Jen jestli se už nedal zlákat Temnou stranou…

Ještě stále mi v uších zní jekot osmiválce supersportovního sedanu Maserati Quattroporte a už mám co do činění s jeho nejbližší konkurencí – přede mnou stojí Porsche Panamera, a to pro jistotu rovnou ve verzi Turbo, tedy s osmiválcem 4,8 l o výkonu 500 koní. To slibuje docela zajímavé, byť nepřímé srovnání.

Na design panamery asi budou panovat dost protichůdné názory, ale na jednom se všichni, kdo nejnovější porsche spatří na vlastní oči, zcela jistě shodnou – vypadá opravdu impozantně, zejména pak v bílém laku, jenž spolu s obrovskými 20“ koly, věznícími masivní brzdové třmeny, ještě zvýrazňuje nízké a široké proporce tohoto liftbacku. Otázkou jen zůstává, proč má Porsche zapotřebí zvyšovat atraktivitu auta falešnými výdechy v předních blatnících. Ale na okukování aut by nám stačilo zabrousit na prosecký showroom Porsche. My máme od téhle bestie s nápisem Panamera Turbo v ruce zajímavě stylizovaný klíček, takže můžeme skočit do kabiny. Nebo spíš do kokpitu.

Na to, že je Panamera široká 1931 mm, je v kabině v příčném směru místa asi jako ve stejně barevné ledničce. Proč tomu tak je, odhaluje pohled na otevřené přední, a zejména zadní dveře. Tam se na materiálu fakt nešetřilo. Takže jakmile si panameru na sebe navléknu, můžu se porozhlédnout kolem. Sedadla musí být přišroubována snad rovnou do asfaltu, jak jsou nízko, boční vedení si lze u příplatkových sedadel nastavit podle vlastních proporcí, lepší by ale mohlo být v oblasti ramen. O této míře opory a hloubce posazu si může každopádně řidič zmíněného maserati nechat jen zdát.

Sedím zapadlý v kokpitu, z jedné strany se na mě tlačí dveře panamery a z druhé dotírá vysokánský středový tunel, na němž jsou zešikma rozmístěny ty nejdůležitější ovladače. Uprostřed toho všeho je zapíchnutý volič dvouspojkové převodovky. Přímo přede mnou vystupuje z palubky malinký volant s tlustým věncem a za ním si nelze nevšimnout rychloměru, cejchovaného do 350 km/h. Největší vychytávkou kabiny jsou ale centrálně umístěné analogové stopky. Nádhera. Pozitivní je také to, že stejně sportovně jako pasažéři vpředu se cítí i ti vzadu – mají k dispozici samostatná, profilovaná sedadla, která sice nepodpírají tělo tak, jako ta přední, ale mezi všemi zadními jsou zcela jistě nejlepší na světě. Největší slabinou kabiny je tak její barevné provedení – nebo vy byste snad chtěli mít v této cenové hladině ohavně šedo-šedo-šedý kokpit? Ještě že tu masu alespoň trochu rozbíjí karbonové dekory.

Člověk by pod dojmem ze vzhledu auta logicky předpokládal, že nahození oturbeného osmiválce 4,8 litru vysklí okenní tabulky ve dvou přilehlých blocích domů. Jenže z dohody se strýčkem sklenářem nic nebude. Motor sice zabrumlá, ale stačí to tak maximálně na to, aby hrdlička, spokojeně zpracovávající o pár stání dál drobky z vyklepaného koberečku, na okamžik ustala v této činnosti a přitrouble se podívala mým směrem.

Dvouspojková převodovka PDK je sice docela příjemná věc, ale už po pár kilometrech jízdy se začínám pídit po manuálním řazení, jenže s poněkud rozpačitým výsledkem. Proč se u sportovní značky, jakou Porsche nade vší pochybnost je, podřazuje vychylováním voliče směrem vzad a ne vpřed jako u závodních aut (a u BMW a Maserati)? No dobře, zkusíme pádla pod volantem. Pádla? Místo nich má Panamera podobný systém jako BMW. Pravý a levý ovladač umí obojí – podřazovat i přeřazovat, a to v závislosti na tom, zda na něj zatlačíte shora nebo zespoda. Asi nějaká německá soutěž o nejstupidnější ovládání automatu, v níž vítězí – Porsche.

Ale ten dvěma turby přeplňovaný motor při jízdě nakonec nezní vůbec špatně. Při jízdě městem se znuděně převaluje v nízkých otáčkách a na změnu polohy plynového pedálu reaguje brumláním výfuku, které neobtěžuje posádku ani okolí, ale výmluvným způsobem naznačuje skrytou sílu. Ale to už mám za sebou poslední pražské paneláky a před sebou dálnici. Zarážím pravou nohu do podlahy a … odlétám. Ono se to dobře čte – 500 koní při 6000 otáčkách, 770 Nm při 3–4000 ot/min, zrychlení 0–100 km/h za 4,0 s a maximální rychlost 303 km/h, ale zažít to ve dvoutunovém autě na vlastní kůži, to lze jen velmi těžko sdělit papíru, respektive klávesnici.

Sedmistupňová dvouspojka fofrem podřadí o pár kvaltů níž a brumlání a hučení se změní ve středních otáčkách v tlumený ryk, přičemž se dá jen těžko odhadnout, který z těch pěti stovek koní mě právě nakopl, v každém případě to stojí za to. Že má turbo poměrně výraznou prodlevu, není vůbec podstatné, protože už samotný bezmála pětilitrový motor má i bez přeplňování síly na rozdávání. Všechna čtyři kola se zahryznou do asfaltu, okolní auta na dálnici zpomalují, zpomalují, zastavují a o pár okamžiků později se změní jen v tečku ve zpětném zrcátku, zatímco já během pár mrknutí oka už prolétám okolím … stotřicítkou, pochopitelně $1$

Akcelerace panamery je prostě a jednoduše až do 6500 otáček na jakýkoli kvalt všezdrcující a zatímco si řada řidičů může klást oprávněnou otázku, zda může mít bílý kulový blesk i jiný tvar, než kulovitý, řidič porsche může v klidu usrkávat preso, ukusovat chleba s uherákem nebo se věnovat konverzaci se stopařkou. Dvoutunový mastodont je totiž v přímém směru neskutečně stabilní a vnímání rychlosti se omezuje na sledování ručičky rychloměru. Nebo spíš na nevelký digitální údaj v centrálním budíku, protože na zhuštěné analogové stupnici poznáte tak nanejvýš, jestli jedete sto nebo dvě stě v hodině. Tohle je rozhodně děsivě rychlé auto, jako sporťák ale moc nepůsobí.

Už je ale na čase přestat s disciplínou, jak přijít o řidičák během 10 vteřin, sjíždím na okresky, místo, kde přednedávnem excelovala Jeho Svatost Quattroporte. Jenže tady se naturel panamery ukáže v celé její nahotě. Čtyřkolce se sice do zatáček celkem chce, ale poměrně záhy přebírá nad autem vládu fyzika (nebo nedotáčivost, jak je libo) a svalnatý liftback zde působí dost neohrabaně. Dokonce bych si, co se ovladatelnosti v zatáčkách týče, vsadil spíše na sedmičkové BMW. Ovšem když ve správném okamžiku přidám plyn, aby se stačila vzpamatovat turba, jsou výjezdy ze zatáček v podání porsche také pohlazením řidičovy duše. Jenže marná snaha, německý liftback (i jeho řidič) se nejlépe cítí přece jen na těch rovných úsecích, kde uplatní svou drtivou sílu. Ale abych byl k tomuhle autě fér – postavte před ním táhlou rychlou zatáčku a dostane se vám takové přilnavosti a příčného zrychlení, jako na Matějské v centrifuze.

Co německý supersedan vyřazuje z českého okreskového „challenge“, je naladění příplatkového adaptivního podvozku. Ten má sice tři jízdní režimy, ale rázy od nástrah našich otřesných silnic nedokáže zpracovat ani ten komfortní, jenž navíc není pro ostřejší jízdu vhodný, protože umožňuje rozkymácení obrovské váhy karoserie. Standardní režim je takový neslaný-nemastný a ten sportovní už je sice příjemně tuhý, ale rázování na nerovnostech se příliš neslučuje s cenovkou bezmála 3,7 milionu korun (tedy přesněji řečeno 4 508 376,–, v našem případě). Navíc dokáží nerovnosti v zatáčce způsobit lehkou nervozitu zadní partie.

Že má být Porsche Panamera Turbo především stíhačkou na kvalitní německé autobahny, potvrzuje i řízení. Je lehčí, než bych si u sportovního sedanu představoval a nedává mnoho informací o tom, co se děje s předními koly. Na druhou stranu však je, až na lehkou netečnost kolem přímého směru, přesné a je na něj tedy spoleh. Stejně jako na brzdy, které se nedaly utahat ani při hodně ostrém okreskovém tempu. Pedál má okamžitý nástup a soustava rychlý a důrazný účinek. Na vyladění brzdové soustavy si ve Stuttgartu vždycky nechali záležet. Ostatně, řeč je tady o příplatkových keramických brzdách PCCB za 213 000 korun.

Možná jsem po zkušenosti s italským Mistrem Yodou od panamery očekával něco jiného, než co zamýšleli její tvůrci, ale faktem je, že se italský sportovní sedan zatím o svou výlučnou pozici nemusí bát. Pokud ovšem hledáte „the best of the rest“, panamera je na tuto funkci velmi vážným adeptem. Tohle porsche je spíše exkluzivnější konkurencí pro BMW řady 7, je zrozeno pro kvalitní německé dálnice, kde uplatní své schopnosti Lorda Sithů. Italského soka zahanbí posazem, sedadly a brzdami, ale vsadím se, že tohle auto nikdy neuvidíte, jak se otáčí na okresce proto, aby si jeho řidič dal tu skvělou zatáčkovitou pasáž znova.

Technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4806
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 500 (368) / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 770 / 3000–4000
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 303
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 4,0
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 12,2
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 432
Objem nádrže (l): 100
Provozní hm. / nosnost (kg): 1970 / 530
Rozměr pneu: 255/40 + 285/35 R 20

Hodnocení

Motor 2,00
Výkon $1$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $3$
Pružnost $1$
Ochota vytáčet se $2$
Redline $3$
Převodovka 1,00
Rychlost přeřazování (AT) $1$
Rychlost podřazování (AT) $1$
Logika řazení (AT) $1$
Jízdní vlastnosti 2,00
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $3$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $3$
Přesnost řízení $2$
Strmost/ostrost řízení $3$
Účinek posilovače $2$
Brzdy 1,00
Nástup $1$
Účinek $1$
Dávkování $1$
Stabilita zádě $1$
Komfort 2,25
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $2$
Tlumení přejezdů nerovností $4$
Interiér 1,20
Velikost volantu $1$
Tloušťka věnce volantu $1$
Poloha za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $2$
Fun faktor $4$
Výsledná známka 1,92

Fotogalerie

  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 1
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 2
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 3
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 4
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 5
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 6
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 7
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 8
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 9
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 10
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 11
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 12
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 13
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 14
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 15
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 16
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 17
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 18
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 19
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 20
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 21
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 22
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 23
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 24
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 25
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 26
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 27
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 28
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 29
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 30
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 31
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 32
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 33
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 34
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 35
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 36
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 37
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 38
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 39
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 40
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 41
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 42
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 43
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 44
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 45
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 46
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 47
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 48
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 49
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 50
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 51
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 52
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 53
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 54
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 55
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 56
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 57
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 58
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 59
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 60
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 61
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 62
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 63
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 64
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 65
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 66
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 67
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 68
  • Test: Porsche Panamera Turbo: Ať tě provází síla: fotka 69


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
hmmm rempo 13.04.2010  07:35
Re: Objektivnost Enthusiastic.driver 12.04.2010  19:04
Objektivnost Maxima11111 12.04.2010  12:46
Zimáky neverím 10.04.2010  13:32
Klíček MaJklM 08.04.2010  20:03
hnusné Porsche tarmacjoe 08.04.2010  16:37
Re: Sterilne Porsche? Skyline 08.04.2010  15:43
ble 695 08.04.2010  15:26
Re: Sterilne Porsche? Michal Fokt 08.04.2010  14:34
Re: Sterilne Porsche? Mr. Green 08.04.2010  14:24
Re: Sterilne Porsche? Lacospeed 08.04.2010  14:06
Re: Sterilne Porsche? Mr. Green 08.04.2010  13:53
no mijunior 08.04.2010  13:42
Re: Sterilne Porsche? Lacospeed 08.04.2010  13:39
Re: Sterilne Porsche? Lacospeed 08.04.2010  13:34
Re: Sterilne Porsche? Michal Fokt 08.04.2010  13:13
Re: Sterilne Porsche? Enthusiastic.driver 08.04.2010  12:13
Re: Sterilne Porsche? Skyline 08.04.2010  11:55
Sterilne Porsche? Lacospeed 08.04.2010  11:17
Vstoupit do diskuse ›