Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?

Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: titulní fotka Když sportovního Peugeota RCZ, tak po vzoru speciálu pro Le Mans s turbodieselovým motorem. Nebo snad ne?

Peugeot RCZ to u mě zpočátku neměl vůbec snadné, jeho design jsem odbyl s tím, že je to jen nijak zajímavá variace na Audi TT, a zbytek… jak to jen říct. No prostě kdy jste naposledy řídili něco sportovního od Peugeotu? Ke skepsi prostě byly všechny důvody.

Ale odtlačte ho z autosalonové točny, popřípadě z přítmí podzemní garáže a postavte ho jen tak do řady zaparkovaných aut. Nebudete vycházet z údivu. RCZ totiž vypadá, že patří jen a pouze na výstavní mola a v šedi běžných masových aut působí jako pěst na oko. Tedy vlastně spíš jako růže v trní – nizoučká, široce rozkročená karoserie s agresivním výrazem a lesklými oblouky střechy, které opticky už tak nízké auto přibližujícími zemi ještě více. Pak přejděte dozadu a pokochejte se zvlněným zadním a nízkou rozložitou zádí. RCZ je prostě působivé auto.

…a kdyby jen zvenku. Otevřu bezrámové dveře (u správného kupé prakticky povinnost) a uvítá mě kabina, za níž by se nemuselo stydět ani auto s cenovkou hodně přes milion. Povedlo se skoro všechno – design palubní desky i volantu, decentně volené chromované prvky, nízký posaz a co především – opravdu asociálně bohaté kožené čalounění většiny kabiny s elegantně přiznanými švy. Volant by sice mohl mít o něco menší průměr, ale dobře se drží a koneckonců i sedadla mají dobré rozměry a nechybí jim ani boční vedení. Tedy ne, že by ho bylo nějak moc, ale je tam.

Jediné, na co je třeba si zvyknout (ale jde to rychle), je poněkud klaustrofobický pocit, způsobený nízkou linií bočních oken, přičemž je RCZ asi jediné auto na světě, z něhož je díky velkému zadnímu oknu vidět lépe vzad, než vpřed. Další výtka pak směřuje k posazu. Elektricky stavitelný sedák by mohl více podpírat stehna a přestože se zdá, že i rozsah seřízení volantu je velký, ještě by ch ho mohl mít blíže k tělu, abych si mohl více natáhnout nohy. Palubka umístěná dále od řidiče si vyžádala svou daň.

 [470×221]

Vlastně mě ani nepřekvapilo že RCZ budí opravdu velkou pozornost okolí, chodci se nezřídka zastavovali, aby si peugeota mohli prohlédnout (motoristé naštěstí ne). Není tedy lepšího pohlazení ega, když dálkou otevřete dveře, auto zabliká a narovná zrcátka. S nenuceným výrazem ve tváži zpoza slunečních brýlí otevřete dveře a nasednete. Ulice se zpomalí, ztichne a těší se, jak zaduní výfuk a vy s lehkým písknutím pneumatik zmizíte v dáli. Jenže místo toho se zpoza kapoty ozve asexuální kadlekadlekadle­kadle.

Nojo, je to tak, tenhle černý dravec je vybaven dobře utlumeným dvoulitrovým turbodieselem, jenž disponuje výkonem 163 k (120 kW) při 3750 otáčkách a 340 Nm v 2000 ot/min. Zcela v duchu novodobých závodních tradic značky, chtělo by se říct, vždyť naftový Peugeot 908 HDi FAP je v současnosti jediné ze dvou aut, které může ve vytrvalostních závodech Le Mans pomýšlet na příčky nejvyšší. A to druhé je taky diesel…

Jenže není nafťák jako nafťák. V RCZ se chová jako každý dobrý turbodiesel – v produkčním autě. Má kvanta točivého momentu, takže spoustu síly od 1900 až do 4500 otáček (nechá se ale vytočit až k 5000, to už se ale dynamika nezlepšuje), takže ani hodně svižné svezení nevyžaduje kdovíjak častou spolupráci s řadicí pákou šestistupňového manuálu. Její dráhy jsou přitom příjemně krátké, přesné a zcela bez vůlí. Je to vůbec peugeot? Při překonávání neutrálu je sice nutné vyvinout na hlavici větší tlak, ale když jí dopřejete při přeřazení na okamžik pauzu, což v případě nafťáku není nijak zvlášť na závadu, nebudete mít s kvaltováním žádné problémy.

 [470×198]

Aby se eliminoval turboefekt, je nárůst dynamiky po sešlápnutí plynu plynulý a hladký, z čehož asi logicky vyplývá, že reakce motoru na podněty plynového pedálu jsou poněkud mdlé, což staví RCZ spíše do pozice gétéčka, vhodného na rychlé, ale nijak zběsilé ježdění, než ostrého sporťáku, na který byste si tipli po shlédnutí křivek karoserie. Nepotěší také řešení palubní desky nad spojkovým pedálem, řidiči s delší botou budou při sundavání nohy ze spojky špičkou do čehosi narážet, což není zrovna příjemné. Na druhou stranu mít při ostré jízdě jedenáctilitrovou spotřebu, to je parádní výsledek a že majitele kupé nesežere na dlouhých cestách bude mít pro spoustu řidičů své kouzlo.

Ostatně gétéčkově je naladěn i podvozek naftového RCZ. Je sice sportovně tuhý, ale nechybí mu ani jistá plavnost, díky níž zdolává větší nerovnosti vozovky za asistence decentního pohupování. Šasi se ale bohužel nedokázalo oprostit od tradičního neduhu PSAčkových podvozků – do kabiny proniká poměrně dost tupých rázů, což granturismový dojem trošku sráží. Ale není třeba propadat beznaději, z nelibosti se vykoupí velmi slušnými jízdními vlastnostmi.

S tímhle peugeotem se dá jet po okreskách rychle. Dokonce hodně rychle. V zatáčkách se naklání jen minimálně, perfektně drží stopu, při ubrání plynu je záď stabilní a tlumiče sice bouchají, ale stačí udržet kola na silnici, takže situací, kdy by si RCZ odskočilo je málo. Vlastně se dá říci, že se chová na silnici skvěle, což je i zásluha „salámů“ 235/45 R18. Když si k tomu přidáte opravdu přesné (krom středové polohy) a rychle reagující řízení, které, ačkoli je malinko tupé, má překvapivě dobrou zpětnou vazbu od kol, vychází to jako hodně dobrý komplet. Tím spíš, že má s 2,75 otáčkami ještě vcelku přijatelnou strmost.

Takhle si RCZ určitě budete pamatovat, když vás někdo nechá kousek svézt. A dost možná ho tak bude vnímat i 100 % jeho majitelů, jimž poskytne dynamiku a chování na silnici, vůči němuž nebudou moci říci ani popel, tím spíš, že u Peugeotu ještě nepodlehli aktuální módní vlně a systém jízdní stability se dá plně vypnout.

 [470×246]

Jenže problém je v tom, že RCZ HDi není sporťák. Ten totiž poznáte tak, že čím víc na něj tlačíte, tím více jdou do pozadí jeho negativa a vše je rázem podřízeno co nejlepšímu chování na silnici a ovladatelnosti. Když jsem ale přitlačil na tohle francouzské kupé, začalo zmatkovat. Při opravdu drsném zacházení se najednou z řízení vytrácí přesnost i cit, auto začne být v zatáčkách nedotáčivé a návrat do správného směru jízdy je křečovitý a těžkopádný – začne se prostě trápit a řidič s ním. Zase mi někdo může tvrdit, že nemá ve sportovním autě problém s turbodieselem. Fenomenální úspěch nafty v Le Mans prostě automaticky neznamená, že je to nejlepší volba i do silničního auta…

Můžete mě klidně poslat do horoucích pekel, protože jste u téhle francouzské novinky nic takového nezaznamenali a já vám budu naprosto rozumět, protože abyste se s ní pěkně svezli, nemusíte jí tak nelítostně držet pod krkem. Ale zkusit jsem to musel. Co ovšem dokáže auto za všech okolností podržet, jsou brzdy. Mají plynulý, ale rychlý nástup, možná vás ale také bude rozčilovat rozblikání směrovek, když do pedálu šlápnete intenzivněji.

Těch pár drobností ale rozhodně nemění nic na tom, že se RCZ opravdu mimořádně vydařilo. V této specifikaci sice samo úplně přesně neví, jestli chce být čistě sportovním nebo spíše luxusně-sportovním autem, ale je schopné poskytnout hodně slušný standard z obou světů, i když o něco více z toho granturismového. Prakticky jediné, co skutečně zaslouží kritiku, je rázování na nerovnostech, bez nich bych o jeho vskutku hodnotné GT orientaci vůbec nepochyboval. Ovšem pozor – nic není zadarmo a pořídit kupé (a teď myslím kupé, ne 3D hatchbacky, co se snaží tvářit jako kupé) nebyla nikdy levná záležitost, což platí i o RCZ. S tímto dvoulitrem HDi přijde na 715 000 korun, takže tohle rozhodně není žádný „levný Francouz“, kterého kupujete, protože nemáte na auta těch zvučnějších jmen. Je fajn, že si je vědom svých předností a cenově se nepodbízí. I když oproti svému předobrazu tétéčku je vlastně stále skoro zadarmo…

Mimochodem, zrovna dneska jsem se po týdenním testu rozloučil s benzinovým 200k RCZ. Připravte se na to, že v téhle verzi je tenhle Francouz úplně o něčem jiném. $5$

Technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 163 (120) / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8,2
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 5,3
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 4287×1845×1362
Rozvor (mm) 2596
Velikost kufru (l): 321 – 639
Objem nádrže (l): 55
Provozní hm. / nosnost (kg): 1445 / 380
Rozměr pneu: 235/45 R 18

Hodnocení

Motor 2,63
Výkon $2$
Odezva plynu $3$
Zvuk motoru/výfuku $4$
Pružnost $1$
Rozložení pedálů $4$
Ochota vytáčet se $2$
Výkonová špička $3$
Redline $2$
Převodovka 1,75
Přesnost řazení $1$
Snadnost řazení $3$
Vůle v kulise $1$
Délka drah $2$
Jízdní vlastnosti 1,88
Přilnavost přední/zadní nápravy $2$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $2$
Náklony v zatáčkách $2$
Chování na nerovnostech $2$
Přesnost řízení $2$
Strmost/ostrost řízení $2$
Účinek posilovače $2$
Brzdy 1,5
Nástup $2$
Účinek $1$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $1$
Komfort 1,75
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $1$
Tlumení přejezdů nerovností $3$
Interiér 2
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $2$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $3$
Tvar řadicí páky $1$
Fun faktor $2$
Výsledná známka 1,93

Fotogalerie

  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 1
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 2
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 3
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 4
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 5
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 6
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 7
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 8
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 9
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 10
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 11
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 12
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 13
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 14
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 15
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 16
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 17
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 18
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 19
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 20
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 21
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 22
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 23
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 24
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 25
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 26
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 27
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 28
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 29
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 30
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 31
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 32
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 33
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 34
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 35
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 36
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 37
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 38
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 39
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 40
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 41
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 42
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 43
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 44
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 45
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 46
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 47
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 48
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 49
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 50
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 51
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 52
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 53
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 54
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 55
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 56
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 57
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 58
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 59
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 60
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 61
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 62
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 63
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 64
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 65
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 66
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 67
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 68
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 69
  • Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?: fotka 70

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
cheap jordan shoes cheap jordan shoes 25.06.2014  13:34
cheap jordans cheap jordans 14.06.2014  22:50
cheap air jordans cheap air jordans 23.05.2014  04:31
cheap jordans cheap jordans 16.05.2014  04:05
cheap jordans cheap jordans 03.05.2014  03:03
Re: RCZ 1.6 200k PetrMal 17.11.2010  09:20
RCZ 1.6 200k Pavel Moja 16.11.2010  23:52
Re: TDI riderhenry 16.11.2010  19:23
RCZ ziter 16.11.2010  15:52
Re: TDI Fuzzy_Stone 16.11.2010  15:23
Re: TDI Skyline 16.11.2010  10:36
Re: TDI rosi007 16.11.2010  01:55
Re: TDI jazva 16.11.2010  01:33
Re: TDI laufeček 16.11.2010  01:19
Re: TDI _MT__ 15.11.2010  23:27
Re: TDI riderhenry 15.11.2010  22:32
Otázka pro autora Tano 15.11.2010  20:57
TDI adsad 15.11.2010  20:02
Vstoupit do diskuse ›