Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen

Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: titulní fotka Víte, jaký je rozdíl mezi Peugeotem RCZ s naftovým a s benzinovým motorem? Velký!

Vždycky jsem tvrdil, že turbodiesel nemá ve sportovním autě co dělat, protože jeho nevýhody převažují nad výhodami. Ale nemyslete si, že jsem nějaká stará konzerva. Vím, že se za ty roky nafťáky změnily k nepoznání, takže jsem se i snažil vzít je na milost.

Jenže bohužel ani nejnovější zkušenosti s turbodieselovým GTI a nejnověji s RCZ ukázaly, že tudy cesta asi opravdu nepovede. A toto zjištění vyniklo o to více, že jsem měl možnost otestovat dieselové a benzinové RCZ v opravdu těsné blízkosti po sobě. Nemohu popřít, že se mi RCZ 2.0 HDi líbilo, ale má prostě charakter gétéčka a ne adrenalin rozstřikujícího sporťáku. Jenže to samé auto s přeplňovaným benziňákem o výkonu 200 koní je úplně jiná liga.

Vzpomínky na hádéíčko jsou určitě ještě čerstvé a tak to myslím mohu pojmout poněkud úderněji a jít rovnou na věc. No dobře, tak zmíním alespoň tu karbonovou střechu, což je opravdu velká frajeřina, která navíc krásně kontrastuje se sněhobílým lakem zbytku auta i s pohliníkovanými střešními oblouky. Celý test jsem také doslova trnul hrůzou, abych někde neorval ta nádherná, černě lakovaná kola, na nichž by každý škrábaneček působil jako monokl na tváři Vanessy Paradis. Povedlo se, zůstala netknutá. Ale z tohoto důvodu bych nic takového na svém autě nechtěl, nehledě na to, že si myslím, že černá kola bílým autům nesluší.

 [470×264]

Interiér už je důvěrně známý, ovšem kulisa manuálního šestikvaltu má ještě preciznější chod, první drastický rozdíl ale vynikne až po rozjezdu. Podvozek verze 1.6 THP je totiž tvrdší opravdu výrazně a určitě to není jen zásluha větších, 19" kol, obutých do slupiček 235/40. Vlastně mi to zprvu přišlo až nepříjemné, ale tyhle pocity se vytratily opravdu rychle. $1$ Zatímco u nafťáku byla kombinace vcelku plavné jízdy a ne úplně precizního tlumení rázů stále ještě poměrně francouzská, v tomto případě je kombinace tuhosti pružení a schopnosti tlumení rázů mnohem vyváženější a dá se říci, že na to, jak tvrdý podvozek RCZ je, dělají tlumiče svou práci vcelku dobře.

Ale co tu řeším nějaký jízdní komfort… Důležitější je, že i tohle auto ukazuje, že se s tuhou zadní nápravou dají dělat doslova zázraky. Tvrdý podvozek zajišťuje, že náklony RCZ v zatáčkách jsou naprosto minimální a řidič prostřednictvím sedadla perfektně cítí, co se právě s oběma nápravami děje. A neděje se toho mnoho. Mnohem lehčí motor před přední nápravou se stará o minimální nedotáčivost a zadní partie je nastavená opravdu přátelsky – nemá choutky přecházet do přetáčivosti, takže se na ní dá i v kritických situacích spolehnout. Na našich silnicích je také důležité, že se tvrdost pérování nevymstí na nerovnostech v zatáčkách. Kola se většinou při propružení stačí vracet, takže si RCZ odskočí jen opravdu zřídka a pokud ano, tak jen velmi decentně.

Bohužel si stále stejnou charakteristiku zachovalo řízení, které sice potěší opravdu slušnou dávkou zpětné vazby i přesnosti, ale s ostrým podvozkem si rozumí méně, než v případě vláčnějšího HDi. Vynikne zde tedy trochu větší účinek posilovače, než by bylo ideální, ve volantu je trochu cítit jeho práce a při opravdu dynamické jízdě se trochu vytrácí přesnost. A také by mohlo být strmější. Jenže na tohle všechno přijdete až v okamžicích, do nichž se s HDi prakticky nedostanete, protože zatímco u nafťáku platilo, že když jsem na něj přitlačil, začal být nesvůj, THPčku můžete bez obav bodnout ostruhy do slabin a ono funguje. Nedotáčivost se i při extrémním zacházení vcelku daří držet na uzdě a auto je perfektně stabilní a sebejisté, jen s tím volantem je třeba zacházet trochu opatrněji.

 [470×237]

Jak se říká, to nejlepší na konec a tak se budu pro změnu věnovat v závěru přeplňované šestnáctistovce THP, společnému to dítku PSA a BMW. Do tohoto oceněními ověnčenému motoru už jsem si párkrát nehezky rýpnul a dle mého názoru zatím nejlépe fungoval v Citroënu DS3, tam má ale pouze 155 k. Velmi příjemně mě tedy překvapilo, jak odvádí svou práci v RCZ, kde je naladěn na 200 k (147 kW) při 5800 otáčkách a točivý moment 255 Nm při 1700 otáčkách, jenž při overboostu poskočí na 275 Nm. Tenhle motor se totiž ke sportovnímu charakteru auta hodí opravdu znamenitě.

Rychlostí odezvy plynu se opravdu hodně těsně přibližuje současným leaderům v této oblasti, jimiž jsou motory MultiAir a TSI, což znamená, že prodleva turba je téměř zanedbatelná a turboefekt je nula – motor se sbírá sice důrazně, ale plynule už pod 2000/min, ta pravá zábava s ním ale začíná až po překročení 3000 otáček. Má ovšem, stejně jako TSIčka, plochý charakter bez alfácké špičky ve vysokých otáčkách, takže nemá smysl ho točit za 6000 otáček. I tak je ovšem k dispozici spektrum tří tisíc otáček opravdu dobré zábavy. Nemohl jsem se ale zbavit dojmu, že by autu přišel při výjezdech ze zatáček samosvor nebo alespoň nějaká jeho elektronická náhražka.

Jak už bylo naznačeno, kulisa šestikvaltu má krátké a přesné dráhy, reakce elektronického plynu je dost rychlá na to, aby se dařily meziplyny, na heel-toe ale můžete kvůli špatnému rozložení pedálů rovnou zapomenout. Nicméně ty běžné pomáhají částečně potlačit odpory neutrální polohy, takže si ani intenzivní spolupráce s řadičkou nežádá navštívit rehabilitační pracoviště, čímž se převodovka RCZ dost liší od německé konkurence. Nejvíc vás tak asi bude štvát, že se noha ze spojky co chvíli zachytí o cosi ve spodní části palubky a radost neudělá ani to, že spojka na okamžik zamrzne ve spodní úvrati, takže se občas stává, že jde noha ze spojky rychleji a pedál pak tluče zespoda do chodidla.

Ovšem nejen mechanickými vjemy živ jest petrolhead, RCZ poskytne radost i uchu posádky. O motoru téměř nevím a výfuku už vůbec ne, ale francouzským inženýrům se povedlo geniálně vyladit zvuk sání. Každé přidání plynu, každý meziplyn, na všechny tyto úkony se vám dostane odpovědi v podobě hlubokého chrapláku, jenž dokáže jízdu opravdu významně obohatit, takže mě opravdu bavilo řadit mnohem častěji, než by to silný motor vyžadoval. Nejde přitom o žádný nesnesitelný hukot, zvuk je jadrný, ale rozhodně neobtěžuje. Bohužel však ani neproniká téměř vůbec ven, takže okolí z něj mnoho mít nebude.

 [470×237]

Brzdy RCZ nejsou zrovna sportovní, chvíli jim trvá, než se destičky zahryznou do kotoučů, ale účinek je bezproblémový a běžnou okreskovou zátěž dokáží ustát, aniž by byly patrné známky vadnutí. Auto je jako správný sporťák při brzdění stabilní a nechá si líbit i prohřešky v podobě nouzového brzdění v zatáčce.

Musím říci, že RCZ silně předčilo mé očekávání. To naftové předčilo očekávání, jaké sportovní auto asi může nabídnout Peugeot po těch letech naprosté mizérie. A to benzinové předčilo ve všech ohledech to naftové. Schopnosti RCZ 1.6 THP se (téměř) vyrovnají jeho atraktivnímu designu, takže rozhodně nejde o auto pro pozéry, kterým jde jen o vzhled a nezajímá je, že zbytek za moc nestojí. Jeho řidič se tak nemusí bát postavit se po bok nejlepším kompaktním hot-hatchům, když už kategorie kupé v tomto segmentu trestuhodně vymřela. Ba co víc – za jediné, nefalšované kompaktní kupé Peugeot nechce na evropské poměry zase tak moc peněz – 710 tisíc je jen o 40 víc, než vyklopíte za GTI, tak proč jezdit v třídveřovém hatchbacku? Peugeot prostě ukázal, že když chce tak umí. Otázkou tedy zůstává, proč se mu skoro nikdy nechce?

Technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 200 (147) / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 255–275 / 1700
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7,5
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 6,9
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 4287×1845×1362
Rozvor (mm) 2596
Velikost kufru (l): 321 – 639
Objem nádrže (l): 55
Provozní hm. / nosnost (kg): 1445 / 380
Rozměr pneu: 235/40 R 19

Hodnocení

Motor 2,25
Výkon $2$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $1$
Pružnost $1$
Rozložení pedálů $4$
Ochota vytáčet se $2$
Výkonová špička $3$
Redline $3$
Převodovka 1,50
Přesnost řazení $1$
Snadnost řazení $2$
Vůle v kulise $1$
Délka drah $2$
Jízdní vlastnosti 1,88
Přilnavost přední/zadní nápravy $2$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $2$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $2$
Přesnost řízení $2$
Strmost/ostrost řízení $2$
Účinek posilovače $3$
Brzdy 1,5
Nástup $2$
Účinek $1$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $1$
Komfort 2,00
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $3$
Tlumení přejezdů nerovností $2$
Interiér 2,00
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $2$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $3$
Tvar řadicí páky $1$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,73

Fotogalerie

  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 1
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 2
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 3
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 4
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 5
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 6
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 7
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 8
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 9
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 10
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 11
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 12
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 13
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 14
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 15
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 16
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 17
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 18
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 19
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 20
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 21
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 22
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 23
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 24
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 25
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 26
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 27
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 28
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 29
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 30
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 31
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 32
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 33
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 34
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 35
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 36
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 37
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 38
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 39
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 40
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 41
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 42
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 43
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 44
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 45
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 46
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 47
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 48
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 49
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 50
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 51
  • Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen: fotka 52


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
benzin vs nafta - reloaded :) MrKvola 04.01.2011  22:57
Re: Predsilver jak ma byt:-) Uživatel_5340709 31.12.2010  17:35
Re: Predsilver jak ma byt:-) riderhenry 31.12.2010  17:09
Re: Predsilver jak ma byt:-) riderhenry 31.12.2010  17:06
Re: Predsilver jak ma byt:-) Doyle 31.12.2010  14:50
Re: Predsilver jak ma byt:-) oIoo 31.12.2010  10:29
Re: Predsilver jak ma byt:-) Uživatel_5340709 31.12.2010  09:08
Re: Predsilver jak ma byt:-) Skyline 31.12.2010  08:56
Re: Predsilver jak ma byt:-) Skyline 31.12.2010  08:44
dizle mimo EU Sato 31.12.2010  01:00
1680 Enthusiastic.driver 30.12.2010  23:55
Re: Benzín vs. nafta??? riderhenry 30.12.2010  21:26
Re: Benzín vs. nafta??? Johny.Rico(Neregnul jsem se) 30.12.2010  21:09
Re: Benzín vs. nafta??? Guess 30.12.2010  21:06
Re: Benzín vs. nafta??? riderhenry 30.12.2010  21:01
Re: Benzín vs. nafta??? Guess 30.12.2010  20:56
Re: Benzín vs. nafta??? Johny.Rico(Neregnul jsem se) 30.12.2010  20:53
Re: Benzín vs. nafta??? Jack89 30.12.2010  20:36
Re: Benzín vs. nafta??? riderhenry 30.12.2010  20:21
Re: Benzín vs. nafta??? Guess 30.12.2010  20:00
jdsd flajtr 30.12.2010  20:00
Re: Benzín vs. nafta??? flajtr 30.12.2010  19:48
Re: Benzín vs. nafta??? Uživatel_5340709 30.12.2010  19:44
Re: Benzín vs. nafta??? Guess 30.12.2010  19:43
Re: Benzín vs. nafta??? Uživatel_5340709 30.12.2010  19:39
Re: dfksf Guess 30.12.2010  19:39
Re: dfksf Uživatel_5340709 30.12.2010  19:31
Re: Benzín vs. nafta??? Guess 30.12.2010  19:28
Re: Benzín vs. nafta??? Guess 30.12.2010  19:26
dfksf 1680 30.12.2010  19:22
Vstoupit do diskuse ›