Test: Peugeot 308 GTI: S "I" navíc

Test: Peugeot 308 GTI: S Peugeot vloni zařadil do nabídky po RCZ další slibně vypadající model – 308 GTI: Tak jsme se mu podívali na zoubek.

Nemá cenu zatajovat, že se mi velmi líbilo kupé Peugeot RCZ. To dvousetkoňové benzinové velmi a i to naftové vcelku ušlo. A teď se přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 200 koní objevuje i v pětidveřovém modelu a verze dostává označení GTI. A to, jak sami uznáte, rozhodně nezní špatně.

Nicméně osobní seznámení přináší menší pochybnosti. Kromě nápisu GTI na bocích, chromových koncovek výfuku a velkých 18“ kol totiž vypadá tohle auto jako stovky a tisíce dalších 308ček na našich silnicích, což určitě nepotěší. I když jistý menší rozdíl by tu přece jen byl. Přední brzdy GTI mají co dělat, aby se do těch ne zrovna malých ráfků vešly.

V interiéru je těch změn ovšem ještě méně a omezují se na výrazněji profilovaná sedadla, jejichž funkčnost ale trošku zaostává za vzhledem. Ve spodní části jsou příliš široká a decentní opora pro ramena ze smekavé kůže to nezachránila a spíš tlačila, než držela. Nehledě na to, že auto má sériový volant poněkud nesportovních rozměrů, naopak ani slovo nelze říci na skvěle tvarovanou hliníkovou hlavici řadicí páky.

Turbomotor 1,6 l naskočí se zabrumláním, které mě probudí z letargie, způsobené dosud učiněnými zjištěními. Tohle znám přece z RCZ! Tak snad nakonec nebude tak zle…

Šestnáctistovka THP má tak vyhlazený chod a náběh, že nelze ani s určitostí říci, kdy vlastně turbo začne pracovat. Kolem 1400 otáček přestane čtyřválec projevovat nelibost z podtáčení a kousek za 1500 otáčkami už víceméně tramvajově akceleruje. O slušné dynamice se dá mluvit kolem 2500 otáček a tah motoru pokračuje až do 4000/min, kdy dojde k lehkému skokovému nárůstu zátahu, jenž dále elektromotorově pokračuje až k šesti tisícům, kdy mu začíná pomalu docházet dech, dá se ovšem (bez valného efektu) vytočit až do 6600/min. Elektronický plynový pedál navíc nemá příliš rychlé a ostré reakce.

Ale není to zas taková nuda, jak to může vypadat. Dynamika auta je velmi slušná a buďte si jistí, že ji od pětidveřové 308 nebude čekat vůbec nikdo a hatchback navíc dostal do vínku stejně bručivý zvuk sání, jenž mě nadchnul u RCZ, takže vytváří v kabině příjemně sportovní zvukovou kulisu, která ale nebude působit rušivě ani při delších cestách. S výkonným motorem ale moc nekoresponduje řazení šestistupňového manuálu. Má dlouhé dráhy, lehké vůle v kulise a je poněkud kostrbaté. Má ale i jednu silnou stránku – poměrně malé odpory v neutrální poloze, takže ani při častém používání nebolí zápěstí a trochu navzdory výše uvedenému lze měnit rychlosti docela rychle a hladce. Sportovní ale rozhodně není.

Většina hot-hatchů má podvozek laděn sportovně s tím, že (v lepším případě) zajišťuje snesitelný jízdní komfort. U 308 GTI je to ale přesně obráceně. Jeho šasi má komfortní setup, ale současně zajišťuje snesitelné jízdní vlastnosti. ;-) V peugeotu se nedočkáte žádného toporného horizontálního kmitání a natřásání karoserie na nerovnostech, jízda plavností trochu připomíná Hondu CR-Z, přes větší nerovnosti se přenáší velmi příjemně a ty krátké se mu daří celkem slušně tlumit. Rázy pronikají do kabiny jen od větších nerovností, kterých je ovšem po letošní zimě na silnicích sakra dost, navíc na řadě z nich se auto občas rozskákalo.

Myslíte si, že asi víte, jak se bude chovat při sportovní jízdě? Ale ne, překvapivě to vůbec není marné. Podvozek má sice lehce nedotáčivou charakteristiku, což znamená, že má prakticky stále tendenci vydat se v zatáčkách po tečně ven, nicméně je naprosto bezelstný a blížící se limit hlásí s opravdu dostatečným předstihem, takže není třeba se bát, že by se rozhodl vám znenadání „zavařit“. Na tom nese svůj díl i „na jistotu“ vyladěná zadní náprava, kterou vyvede z klidu máloco, když tedy nepočítám občasné poskočení na nerovnostech. Na to, jak je jízda plavná, je překvapivé, že nemá karoserie tendenci se při prudších manévrech rozkývat, její pohyby se drží v rozumných mezích. Také zaklekávání v zatáčkách je plynulé a ve všech fázích pohybu čitelné, i když reaguje s lehoučkým, ale skutečně jen lehoučkým zpožděním. Nelze od něj ovšem pochopitelně chtít, aby se se ctí vypořádal se skutečně nekompromisním tvrdým jízdním stylem, to pak začne zmatkovat, řidič přestává mít chování auta pod kontrolou a nedotáčivost začíná být otravná.

Řízení je trochu lehčí, než by mělo být, ale určitě bych ho nenazval přeposilovaným, je trošku apatické kolem přímého směru, ale jinak je přesné a auto reaguje vcelku rychle. Vítaným bonusem je zpětná vazba, která dává do kormidla… volantu poměrně dost informací o tom, jak zrovna vypadá povrch pod koly přední nápravy. Trošku za očekáváním ale zůstaly brzdy s kotouči o velikosti slušné pizzy. Část dráhy brzdového pedálu nevyvolává v soustavě žádnou reakci, následně přijde ke slovu pozvolný nástup, jenž ovšem okamžitě přechází „do plných“. Zpomalení auta brzdám problémy nedělá, o nějakém dávkování účinku ale nemůže být moc řeč.

Popravdě řečeno jsem od 308 GTI nečekal žádné zázraky a realita tak víceméně odpovídala předpokladům. Kompaktní peugeot je nefalšované granturismo, které cílí na podobnou, i když pochopitelně nikoli stejnou, klientelu jako Giulietta QV, Golf GTI, popřípadě Mazda3 MPS. Je komfortní, ale nebrání se rychlé jízdě a díky pěkně naladěnému zvuku sání a decentnímu feedbacku řízení nabídne i trochu té radosti z jízdy. Kdyby se tenhle hatchback jmenoval 308 GT, byla by to kombinace naprosto optimální, pokud chcete sporťák se lvem ve znaku, i nadále zůstává v této oblasti osamoceno benzinové RCZ. Neměl bych ale v tomto případě opomenout ani cenu. Výkon 200 koní za necelých 490 tisíc korun v autě nižší střední třídy, to vůbec není zlá nabídka.

Technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 200 (147) / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 275 / 1700
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 237
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7,7
Spotřeba – kombinace (l/100 km): 6,9
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 4276×1821×1430
Rozvor (mm) 2608
Velikost kufru (l): 442
Objem nádrže (l): 46
Provozní hm. / nosnost (kg): 1475 / 376
Rozměr pneu: 225/40 R 18

Hodnocení

Motor 2,63
Výkon $2$
Odezva plynu $3$
Zvuk motoru/výfuku $2$
Pružnost $1$
Rozložení pedálů $4$
Ochota vytáčet se $2$
Výkonová špička $4$
Redline $3$
Převodovka 2,75
Přesnost řazení $2$
Snadnost řazení $2$
Vůle v kulise $3$
Délka drah $4$
Jízdní vlastnosti 2,25
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $3$
Náklony v zatáčkách $2$
Chování na nerovnostech $3$
Přesnost řízení $2$
Strmost/ostrost řízení $3$
Účinek posilovače $3$
Brzdy 2,25
Nástup $3$
Účinek $1$
Dávkování $4$
Stabilita zádě $1$
Komfort 1,75
Odhlučnění podvozku $2$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $1$
Tlumení přejezdů nerovností $2$
Interiér 2,33
Velikost volantu $4$
Tloušťka věnce volantu $3$
Pozice za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $4$
Tvar řadicí páky $1$
Fun faktor $3$
Výsledná známka 2,42

Fotogalerie

  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S
  • Test: Peugeot 308 GTI: S


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: a jéje.... Mr.Murphy__ 14.03.2011  13:07
porovnanie sato 13.03.2011  13:53
Re: a jéje.... Enthusiastic.driver 13.03.2011  13:14
Re: Zlaté časy minulé.. HEMI 13.03.2011  11:21
Re: Zlaté časy minulé.. JaW 13.03.2011  08:03
Re: Zlaté časy minulé.. Krispos 12.03.2011  21:42
Re: Zlaté časy minulé.. HEMI 12.03.2011  21:34
Re: Zlaté časy minulé.. Krispos 12.03.2011  20:48
a jéje.... Mr.Murphy__ 12.03.2011  11:36
černá mhmm 12.03.2011  09:42
Re: Není GTI jako GTI Tano 11.03.2011  22:17
Re: Není GTI jako GTI Perun 11.03.2011  22:15
Není GTI jako GTI Tarmac Joe 11.03.2011  21:29
Re: Zlaté časy minulé.. HEMI 11.03.2011  20:20
Re: Zlaté časy minulé.. Joly 11.03.2011  19:55
Re: Zlaté časy minulé.. Michal Fokt 11.03.2011  18:48
Re: Zlaté časy minulé.. HEMI 11.03.2011  15:42
Jízdní vlastnosti??? JaW 11.03.2011  15:18
Zlaté časy minulé.. Joly 11.03.2011  15:16
Vstoupit do diskuse ›