Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box

Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: titulní fotka Chcete se v SUV na silnici královsky bavit? Tak naházejte nějaké peníze do nádrže Nissanu Juke a malý Japonec vám zahraje, že na to budete vzpomínat ještě hodně dlouho.

Možná si ještě vzpomenete na článek Za volantem: Nissan Juke, jenž vznikl naprosto neplánovaně jen proto, že jsem čirou náhodou přijal pozvání na testovací jízdy, od nichž jsem si nesliboval naprosto nic. Jenže ta japonská podivnost mě ve verzi s převodovkou CVT a pohonem všech kol naprosto uchvátila.

Tohle auto si prostě zasloužilo na AUTOFUN být. Chtěl jsem ho vzít i do klasického testu, ježe tahle verze ve flotile novinářských aut bohužel není a není ani jisté, že bude. Tak jsem sáhl po nejbližší možné alternativě – se stejným 190k motorem, ale pohonem pouze předních kol a se šestistupňovým manuálem. Reference na něj byly poměrně vlažné, ale jestli jsem se od posledně něco naučil, bylo to „juka nikdy nepodceňuj“. $1$

Co se designu týče, musím říct, že Juke je takový automobilový Belmondo – tak šeredný, až je neodolatelný (tedy alespoň ženy to o slavném Francouzovi tvrdí). Příď je otřesná, profil prapodivný a zezadu budete přemýšlet, copak ošklivého se tomu 370Z asi stalo. Jenže rozpaky se rozplynou, jakmile se posadím za volant. V tu chvíli si uvědomím, že Juke není vysoké SUV (nebo crossover nebo cokoli jiného), ale spíš hatchback se zvýšenou světlostí.

Posaz za volantem je relativně nízký, volant nemá obvyklý autobusový sklon, zato disponuje příjemnými rozměry, zatímco baculaté tvary palubní desky a kapličky s přístroji mi připomínají dnes už jednou zmíněné „Z“. Se zmíněným sporťákem má juke společnou ještě jednu věc – volant se seřiditelný jen výškově, takže pozice řidiče je do značné míry kompromisem, se svými 182 cm jsem se ale usadil vcelku pohodlně, i když malinko na kratší nohy. Nelze také nezmínit stylistické řešení středového tunelu, jenž evokuje „hřbet“ motocyklu.

Důležité ovšem je, že sedadla mají velmi slušné boční vedení, které by jim mohlo závidět nejedno skutečně sportovní auto. A pak tu máme středový panel se dvěma zobrazovacími režimy ovladačů. Na první pohled jde pouze o seřizování ventilace a klimatizace, ale stačí stisknout tlačítko D-Mode a rázem se popis tlačítek změní. Ano, jsou tam nápisy Eco a Normal, já ale bez přemýšlení volím Sport, při němž se na displeji zobrazuje, jak moc fouká turbo. Je to ovšem na rozdíl třeba od giulietty úplně k ničemu, protože je obrazovka úplně mimo zorný úhel.

Máme tu ale další vychytávku – G-metr. Tedy parodii na něj, protože neukazuje hodnoty, ale po (i mírném) zatočení ukazuje naplno doleva/doprava, stejně jako se zarazí až dolů při přidání plynu a o horní okraj displeje se opírá při zabrždění. Možná to rozepíná blůzky, ale řidiči to k ničemu jinému dobré nebude. A jako by nebylo málo těch stylistických výstředností, korunu jim nasazuje režim obrazovky Eco Info. Čekali byste, že světlé sloupečky ukazují spotřebu? Jste blázni? Tu ukazuje ta černá část nad nimi, nula je totiž nahoře. $6$

Po nastartování se za doprovodu nasupeného zabrblání probudí k životu přímovstřikový turbomotor o objemu 1,6 l, jenž svěřuje tomuhle mrňousovi při 5600 otáčkách výkon 190 k (140 kW) a točivý moment 240 Nm, jenž je k dispozici od 2000 do 5200 otáček. Asi vám bude jasné, že vzhledem to váze auta jen necelé 1,3 tuny nás čekají velké věci…

Musím říct, že mě charakter japonského motoru v dnešní éře vyhlazených a vypiplaných přeplňovaných sameťáků docela překvapil. Spíš než motory TSI a THP totiž připomíná jednotku ve WRX STI. Turbo si na dnešní poměry dává z nafoukáním docela načas a tak po sešlápnutí plynu chvíli trvá, než se motor sebere, pak ale dochází k poměrně prudkému nárůstu dynamiky. Úplně jsem si v tu chvíli vybavil jednu z diskuzí zde na AUTOFUN, kde (tuším od Wawrise) zaznělo, že správný turbomotor musí být splašený a kopat. Byl jsem sice tehdy proti, ale v tomto případě musím říci, že to v rozumné míře má něco do sebe. $5$

Čtyřválec má i překvapivě dravý zvuk a nedělí se o něj jen s posádkou. Kolega fotograf prohlásil, že když se kolem něj juke proháněl, zněl pěkně soutěžácky. $1$ Moc by mě zajímala i výkonová křivka, protože chování motoru se poněkud vzpírá technickým údajům. Šestnáctistovka se přestává dusit v 1500 otáčkách, ve 2000/min se roztáčí turbo, aby následně od 2300/min nakoplo auto k rozletu, jenž nekončí ani za udávaným maximem 5200 otáček, ani za 5500… a ani za 6000. Ba dokonce se autu chce za doprovodu vrčení čtyřválce ještě v 6500 otáčkách a když ho o 200 výš zařízne omezovač, tváří se hrozně dotčeně. Je to skoro proti fyzice, ale je to opravdu tak.

Charakter motoru juku je každopádně velice návykový a mnohokrát jsem se přistihl, že jsem mu nakládal, co to šlo, i když jsem věděl, že budu muset následně tvrdě brzdit, poněvadž se auta jedoucí přede mnou přibližovala zatraceně rychle. $5$ Menší radost už mi dělala převodovka. Jestli si celý juke tak nějak „přičichl“ k 370Z, manuální šestikvalt má spíš geny micry. Kulisa je sice krátká, bez vůlí a přesná, ale neutrál klade značný odpor a dráhy jsou dost kostrbaté. Já to říkal, že to CVT je pro tohle auto super…

Umíte si asi představit, jak silný motor s tímhle ulítlým autíčkem cvičí. …Ba ne, neumíte. Sedět metr nad zemí ve zběsilém mrňavém autě, to se musí jedině zažít. Není ani nic divného na tom, že má juke potíže s trakcí, takže můžete celou křižovatku při rozjezdu projet s divoce se protáčejícími koly a pokud nejsou úplně ideální povětrnostní podmínky, není problém v tomto stylu pokračovat i na dvojku. Pokud si člověk chce hrát a bavit se, je to skvělé. Jenže…

…jenže stejně vzdorovitý je malý nissan i na okreskách a pokud si nebudete hlídat pravou nohu, pošle vás nemilosrdně nedotáčivým smykem do kukuřice. Navíc zuřivé protáčení vnitřního předního kola na výjezdech ze zatáček je víceméně standardním chováním při dynamické jízdě. To ovšem neznamená, že má bídné jízdní vlastnosti. Podvozek tohoto crossoveru je opravdu znamenitý, svou značnou výšku maskuje velmi zdařile a jízdními schopnostmi, stabilitou a překvapivě malou (na bezmála SUV) nedotáčivostí strčí do kapsy řadu konkurentů z regulérního segmentu B.

Současně těží z relativně krátkého rozvoru a tak je velice obratný a velmi snadno ovladatelný, čemuž napomáhá i přesné a přiměřeně strmé řízení s dobře nastaveným posilovačem. Ten zajišťuje řidiči kontrolu nad předními koly a současně je odolný vůči torque steer, jenž si s předními koly občas rád zalaškuje. Je to prosté, s rychle reagujícím plynovým pedálem je u tohoto nissanu nutné zacházet opatrně, jinak se můžete se zlou potázat. Tím spíš, že dostat v zimě spotřebu pod 11 litrů bylo prakticky nemožné.

Aby se juke při nějakých prudších manévrech nepřevrátil, má dost tvrdé pérování. To zajišťuje malé náklony karoserie a klid auta i při prudších manévrech, na druhou stranu je ale vše, jen ne pohodlný. Čtyřkolka s CVT byla o poznání plavnější a je třeba říci, že to vůbec nebylo na škodu. Jízdní komfort si v malém nissanu s pohonem předních kol moc neužijete a tlumiče dost často boj s nerovnostmi silnic prohrávají a tak do kabiny proniká celkem dost rázů. Navíc si auto na nerovnostech v zatáčce občas radostně poskočí, takže nuda za volantem určitě nehrozí.

Pokud Nissan zamýšlel model Juke jako (velmi) stylovou záležitost, určenou v první řadě pro potěšení z jízdy dvoučlenné posádky (vzadu moc místa není a kufr je hodně malý), navíc za rozumné peníze (190 koní za půl mega není vůbec mnoho) pak to byla trefa do černého – neznám zábavnější SUV/crossover. A o to nám tady přece jde. $2$

Děkujeme firmě ZAPA Beton za poskytnutí exteriérů pro focení.

Technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1618
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 190 (140) / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 2000–5200
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8,0
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 6,9
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 4135×1765×1565
Rozvor (mm) 2530
Velikost kufru (l): 251
Objem nádrže (l): 46
Provozní hm. / nosnost (kg): 1361 / 374
Rozměr pneu: 215/55 R 17

Hodnocení

Motor 1,63
Výkon $1$
Odezva plynu $1$
Zvuk motoru/výfuku $1$
Pružnost $2$
Rozložení pedálů $3$
Ochota vytáčet se $1$
Výkonová špička $1$
Redline $3$
Převodovka 2,00
Přesnost řazení $1$
Snadnost řazení $3$
Vůle v kulise $2$
Délka drah $2$
Jízdní vlastnosti 2,25
Přilnavost přední/zadní nápravy $4$
Stabilita zadní nápravy $2$
Nedotáčivost/pře­táčivost $2$
Náklony v zatáčkách $2$
Chování na nerovnostech $3$
Přesnost řízení $1$
Strmost/ostrost řízení $2$
Účinek posilovače $2$
Brzdy 1,50
Nástup $1$
Účinek $1$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $2$
Komfort 3,00
Odhlučnění podvozku $3$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $4$
Tlumení přejezdů nerovností $3$
Interiér 1,67
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $3$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $1$
Tvar řadicí páky $1$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,86

Fotogalerie

  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 1
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 2
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 3
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 4
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 5
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 6
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 7
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 8
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 9
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 10
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 11
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 12
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 13
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 14
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 15
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 16
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 17
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 18
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 19
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 20
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 21
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 22
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 23
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 24
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 25
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 26
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 27
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 28
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 29
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 30
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 31
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 32
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 33
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 34
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 35
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 36
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 37
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 38
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 39
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 40
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 41
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 42
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 43
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 44
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 45
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 46
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 47
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 48
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 49
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 50
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 51
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 52
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 53
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 54
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 55
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 56
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 57
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 58
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 59
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 60
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 61
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 62
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 63
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 64
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 65
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 66
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 67
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 68
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 69
  • Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T: Juke-box: fotka 70


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
byUEFfJvtCidyMI HdJUTINr 23.05.2012  07:57
MReHkhgAKyTyKIdD JMmIFLBeSjCjL 22.05.2012  06:06
Genius loci TeeJay 17.02.2011  17:57
Re: Re: Řízek Uživatel_5340709 16.02.2011  15:47
chybí tomu kloudné dveře duke juke 16.02.2011  14:55
Re: Re: Řízek Subaru4ever 16.02.2011  12:21
Re: Re: Řízek Michal Fokt 16.02.2011  09:07
Re: Re: Řízek Uživatel_5340709 15.02.2011  23:20
Re: Re: Řízek Subaru4ever 15.02.2011  23:10
Re: hnus Guess 15.02.2011  22:59
Re: Re: Řízek Guess 15.02.2011  22:55
Re: Re: Řízek Uživatel_5340709 15.02.2011  22:23
Re: Juke mojito 15.02.2011  21:54
Re: Re: Řízek Plzenak 15.02.2011  21:41
Re: Re: Řízek HEMI 15.02.2011  21:04
Re: Řízek Michal Fokt 15.02.2011  21:01
Re: ehmm... HEMI 15.02.2011  20:31
Re: ehmm... HEMI 15.02.2011  20:18
Řízek Subaru4ever 15.02.2011  20:16
Countryman takzeTak 15.02.2011  19:47
Re: ehmm... Uživatel_5340709 15.02.2011  19:39
ehmm... laufeček 15.02.2011  19:25
Re: hnus laufeček 15.02.2011  19:17
Re: Juke Uživatel_5340709 15.02.2011  19:17
Juke Plzenak 15.02.2011  19:01
super Guess 15.02.2011  18:17
Dotaz - grafika Sinclair 15.02.2011  17:50
hnus OndrejCizek 15.02.2011  17:32
Vstoupit do diskuse ›