Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr

Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: titulní fotka Zkuste záhadně zázračné zabijácké Z, zažijete zuřivost zdivočelého závoďáku. Zahoďte zármutek, zbabělí zelenáči, zjistíte záhy - zábava zůstává základním záměrem. Zívání zakázáno!

Z nějakého tajemného důvodu začíná běžná abeceda písmenem A. Abeceda automobilového nadšence by ale měla spíš začínat na samotném konci té klasické. Svezte se s 370Z Roadster a písmeno zet začnete používat mnohem častěji, než doposud.

Pravdou je, že na mě nové kupé 370Z nezapůsobilo úplně tak, jak bych čekal. Ne, rozhodně není špatné, svým drsným charakterem i schopnostmi určitě dokáže uchvátit, ale mohlo by prostě být ještě lepší. A přesně to se přihodilo jeho otevřené verzi, a to i přesto, že na to šla úplně jiným způsobem, než byste asi čekali. Ale vezměme to pěkně od začátku, jenž zdánlivě neslibuje žádné velké věci.

Ačkoli jsem měl o designu otevřeného zetka na fotkách jisté pochybnosti, setkání naživo je okamžitě rozptýlilo. Svalnaté proporce roadsteru, čisté a hladké plochy, doplněné pečlivě volenými hranami, to vše připomíná krásnou antickou sochu. Až na absenci střechy a změny designu, související s touto úpravou, je však tohle auto stejné, jako kupé. To znamená především příjemný sportovní interiér s téměř (chybí podélné seřizování volantu) ideálním posazem a volantem, jenž má o chloupek větší průměr, než by měl mít. Nová jsou vlastně jen sedadla. Skvělé je, že mají funkci chlazení, to by u sporťáku mělo být samozřejmostí. Co už není tak skvělé – jsou poměrně úzká, takže jejich bočnice spíš tlačí, než podpírají. Ale zvyknete si.

Jakmile jde střecha dolů, což je záležitost pouhých 20 s, můžeme vyrazit. Na to, že jde o sportovní roadster pro druhou dekádu 21. století, mi přijde, že by karoserie mohla být i tužší, příjemným překvapením byl na druhou stranu podvozek. Je totiž komfortnější a poddajnější, než u kupé, takže tolik netrpí ani posádka, ani karoserie. Daní za větší komfort je ale horší čitelnost chování zadní partie a systém jízdní stability je stále stejně otravný. Na čelní sklo navíc začínají dopadat první kapky deště. Tak tohle bude zajímavé…

Naštěstí nebylo tak zle. Pršelo jen jeden den (ze dvou zápůjčních…) a při pojížďkách kvůli focení byl čas si auto osahat. Těžko říci, čím to je, ale zatímco do všech aut sednu a jsem schopen s nimi jet rychle prakticky ihned, na zetko si musím vždy zvykat déle, než bývá obvyklé. Platilo to o 350Z a 370Z a nic na tom nemění ani 370Z Roadster. Každopádně jsem před sebou měl celé slunečné odpoledne, během něhož jsem se těžce zamiloval…

Stejně jako posledně, i tentokrát bylo to první, co jsem po usednutí do auta udělal, vypnutí systému jízdní stability. Je mi fuk, co si myslíte o pisálcích, co se chvástají jízdou bez stabilizace, její příliš starostlivý charakter mě prostě při sportovní jízdě otravuje. Ano, znamená to mít prakticky v každé zatáčce stažené půlky, ale to je prostě součást hry, na níž musíte přistoupit, pokud vás má 370Z brát vážně.

Jak už jsem zmínil, karoserie není úplně z kategorie těch pevných jako skála a naladění podvozku je tak komfortní, že bez větších problémů zvládá tlumit standardní nerovnosti, takže se řidič rozhodně necítí vytřesený. Kouzlo japonského roadsteru ale netkví jen ve schopnosti nabídnout na našich silnicích slušnou míru pohodlí. Amputace střechy má naprosto blahodárný vliv i na řízení.

Zatímco u kupé převládal pocit velkého „kormidla“ a malé strmosti, tady je jak pokropené živou vodou. Volant je totiž neskutečně upovídaný. Prakticky neumí zůstat v klidu, v rukách se neustále vrtí a zprostředkovává řidiči vážně zázračnou zpětnou vazbu od kol, která snad prozradí i to, zda měl ten rozmáznutý slimák ledvinové kameny. Neméně brilantně na nastaven také účinek posilovače, jenž není tak tuhý, abych se s ním musel prát a současně ho nelze označit ani za přeposilovaný. Po celodenním řádění mě z řízení trochu bolely ruce, takže je nastavení, nebojím se toho slova, dokonalé. Na to, že by řízení mohlo být strmější, jsem si ani nevzpomněl…

Zpoza volantu vykukují dvě krásně designová hořčíková pádla, která by mohla značit zabijáka sportovního svezení – automat. Jenže tenhle sedmikvalt není žádná specifikace pro blondýny. Je totiž asi stejně dobrý jako automat ve quattroporte, jen ještě drsnější. Podřazuje a přeřazuje opravdu rychle a za doprovodu citelného škubání, a to nejen v plně manuálním režimu, jenž nedovolí elektronice ani přeřazení ani podřazení, ale i v automatickém. Funguje prostě tak dobře, že ačkoli jsem ortodoxní manuálista, u zetka bych byl vážně na vážkách, jakou verzi zvolit.

Když už máte perfektní ovládací prvky (brzdy totiž také nelze nepochválit, jsou ostré, účinné a skvěle se dávkují), byl by hřích pokazit podvozek. Však se také nic takového nestalo. Poddajnost šasi nebyla vykoupena nadměrnými náklony karoserie, ty jsou opravdu jen zanedbatelné. Co se týče oné v úvodu zmíněné menší čitelnosti zádě, i ta se ukázala jako součást tohoto neskutečně vydařeného balíčku. Přetáčivost přicházela rychleji a méně očekávaně než u kupé, ale dost možná i díky naladění šasi a řízení byla mnohem lépe kontrolovatelná, takže byly smyky delší a jejich krocení čistší.

Prostě a jednoduše jsem si užil svou malou soukromou okreskovou drift challenge jako ještě nikdy předtím, o čemž asi vypovídá i to, že spotřeba na zkušební trase vystoupala na 30,2 litru (Naturálku 98), což je o více než tři více, než mělo Audi RS5. I přesto mi 370Z Roadster na konci testu ukázal, kdo že je tady pánem a že se tak snadno zkrotit nenechá. Na dálnici mi totiž při údaji palubního počítače o dojezdu 49 km došel benzin, takže mě kromě rukou ze svezení v zetku bolely i nohy. Ale počkej, já ti to příště vrátím! Stejně se mi ten tvůj divně huhlavý zvuk šestiválce, co je do 4500 otáček mrtvola ani napodruhé nezalíbil. A máš to…

Nissan 370Z Roadster je jen o nějakých 30 kg těžší než kupé, takže disponuje stejně dobrou dynamikou, stojí jen o necelých 100 000 korun více než kupé a je lepší úplně ve všem. Nejen, že bych neváhal ani sekundu mezi těmito dvěma verzemi, ale dokonce trvám na tom, že mít 1,3 milionu na auto na hraní, neohlížím se ani vpravo ani vlevo a vydávám se směr nejbližší prodejce Nissan. Pokud je GT-R hrůzu nahánějící Godzillou, pak je 370Z japonským zlobrem, jehož si zamilujete stejně, jako vaše ratolesti jeho příbuzného Shreka.

Technické údaje
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3696
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 328 (241) / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 363 / 5200
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5,8
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 10,9
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 140
Objem nádrže (l): 72
Provozní hm. / nosnost (kg): 1610 / 275
Rozměr pneu: 245/40 + 275/35 R19

Hodnocení

Motor 1,66
Výkon $1$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $2$
Pružnost $2$
Ochota vytáčet se $1$
Redline $2$
Převodovka 1,00
Rychlost přeřazování $1$
Rychlost podřazování $1$
Logika řazení (AT) $1$
Jízdní vlastnosti 1,13
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $1$
Přesnost řízení $1$
Strmost/ostrost řízení $2$
Účinek posilovače $1$
Brzdy 1,25
Nástup $1$
Účinek $2$
Dávkování $1$
Stabilita zádě $1$
Komfort 1,75
Odhlučnění podvozku $3$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $1$
Tlumení přejezdů nerovností $1$
Interiér 2,50
Velikost volantu $3$
Tloušťka věnce volantu $1$
Poloha za volantem $2$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $2$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,55

Děkujeme letišti Letňany za možnost focení v areálu.

Fotogalerie

  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 1
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 2
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 3
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 4
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 5
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 6
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 7
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 8
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 9
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 10
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 11
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 12
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 13
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 14
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 15
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 16
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 17
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 18
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 19
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 20
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 21
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 22
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 23
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 24
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 25
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 26
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 27
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 28
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 29
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 30
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 31
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 32
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 33
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 34
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 35
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 36
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 37
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 38
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 39
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 40
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 41
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 42
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 43
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 44
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 45
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 46
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 47
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 48
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 49
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 50
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 51
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 52
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 53
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 54
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 55
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 56
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 57
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 58
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 59
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 60
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 61
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 62
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 63
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 64
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 65
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 66
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 67
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 68
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 69
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 70
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 71
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 72
  • Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr: fotka 73

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Krasne sivo-tmave autofun Michal Fokt 07.09.2010  12:05
Krasne sivo-tmave autofun Rysguf. 07.09.2010  11:57
Z marcel.s 07.09.2010  11:53
370z xxx122 07.09.2010  10:11
Re: V6 riderhenry 07.09.2010  10:10
Re: Z vs. Vette HEMI 06.09.2010  18:35
Ceny.. Maxima11111 06.09.2010  18:25
fotky TeeJay 06.09.2010  15:25
Re: Corvette vs Z TeeJay 06.09.2010  15:20
Re: Corvette vs Z oIoo 06.09.2010  11:57
Re: V6 Krispos 06.09.2010  11:48
Re: V6 Vajtus 06.09.2010  11:46
V6 Vajtus 06.09.2010  11:44
Corvette vs Z Maxima11111 06.09.2010  11:32
Re: Z vs. Vette "neregistrovaný" 06.09.2010  11:13
Re: Z vs. Vette riderhenry 06.09.2010  03:25
Re: Z vs. Vette Mojito (s Feferonkou)(RSKa) 05.09.2010  23:09
Z vs. Vette Sato 05.09.2010  22:11
Pecka MaJklM 05.09.2010  21:49
Gratuluji... Mojito (s Feferonkou)(RSKa) 05.09.2010  18:51
Střecha Maxima11111 05.09.2010  17:53
Z Hrubis 05.09.2010  17:17
Zajímavý zavazadelník zuřivého zlobra oIoo 05.09.2010  13:22
Vstoupit do diskuse ›