Test: Nissan 370Z Roadster - Zuřivý zlobr
Zkuste záhadně zázračné zabijácké Z, zažijete zuřivost zdivočelého závoďáku. Zahoďte zármutek, zbabělí zelenáči, zjistíte záhy - zábava zůstává základním záměrem. Zívání zakázáno!
Z nějakého tajemného důvodu začíná běžná abeceda písmenem A. Abeceda automobilového nadšence by ale měla spíš začínat na samotném konci té klasické. Svezte se s 370Z Roadster a písmeno zet začnete používat mnohem častěji, než doposud.
Pravdou je, že na mě nové kupé 370Z nezapůsobilo úplně tak, jak bych čekal. Ne, rozhodně není špatné, svým drsným charakterem i schopnostmi určitě dokáže uchvátit, ale mohlo by prostě být ještě lepší. A přesně to se přihodilo jeho otevřené verzi, a to i přesto, že na to šla úplně jiným způsobem, než byste asi čekali. Ale vezměme to pěkně od začátku, jenž zdánlivě neslibuje žádné velké věci.
Ačkoli jsem měl o designu otevřeného zetka na fotkách jisté pochybnosti, setkání naživo je okamžitě rozptýlilo. Svalnaté proporce roadsteru, čisté a hladké plochy, doplněné pečlivě volenými hranami, to vše připomíná krásnou antickou sochu. Až na absenci střechy a změny designu, související s touto úpravou, je však tohle auto stejné, jako kupé. To znamená především příjemný sportovní interiér s téměř (chybí podélné seřizování volantu) ideálním posazem a volantem, jenž má o chloupek větší průměr, než by měl mít. Nová jsou vlastně jen sedadla. Skvělé je, že mají funkci chlazení, to by u sporťáku mělo být samozřejmostí. Co už není tak skvělé – jsou poměrně úzká, takže jejich bočnice spíš tlačí, než podpírají. Ale zvyknete si.
Jakmile jde střecha dolů, což je záležitost pouhých 20 s, můžeme vyrazit. Na to, že jde o sportovní roadster pro druhou dekádu 21. století, mi přijde, že by karoserie mohla být i tužší, příjemným překvapením byl na druhou stranu podvozek. Je totiž komfortnější a poddajnější, než u kupé, takže tolik netrpí ani posádka, ani karoserie. Daní za větší komfort je ale horší čitelnost chování zadní partie a systém jízdní stability je stále stejně otravný. Na čelní sklo navíc začínají dopadat první kapky deště. Tak tohle bude zajímavé…
Naštěstí nebylo tak zle. Pršelo jen jeden den (ze dvou zápůjčních…) a při pojížďkách kvůli focení byl čas si auto osahat. Těžko říci, čím to je, ale zatímco do všech aut sednu a jsem schopen s nimi jet rychle prakticky ihned, na zetko si musím vždy zvykat déle, než bývá obvyklé. Platilo to o 350Z a 370Z a nic na tom nemění ani 370Z Roadster. Každopádně jsem před sebou měl celé slunečné odpoledne, během něhož jsem se těžce zamiloval…
Stejně jako posledně, i tentokrát bylo to první, co jsem po usednutí do auta udělal, vypnutí systému jízdní stability. Je mi fuk, co si myslíte o pisálcích, co se chvástají jízdou bez stabilizace, její příliš starostlivý charakter mě prostě při sportovní jízdě otravuje. Ano, znamená to mít prakticky v každé zatáčce stažené půlky, ale to je prostě součást hry, na níž musíte přistoupit, pokud vás má 370Z brát vážně.
Jak už jsem zmínil, karoserie není úplně z kategorie těch pevných jako skála a naladění podvozku je tak komfortní, že bez větších problémů zvládá tlumit standardní nerovnosti, takže se řidič rozhodně necítí vytřesený. Kouzlo japonského roadsteru ale netkví jen ve schopnosti nabídnout na našich silnicích slušnou míru pohodlí. Amputace střechy má naprosto blahodárný vliv i na řízení.
Zatímco u kupé převládal pocit velkého „kormidla“ a malé strmosti, tady je jak pokropené živou vodou. Volant je totiž neskutečně upovídaný. Prakticky neumí zůstat v klidu, v rukách se neustále vrtí a zprostředkovává řidiči vážně zázračnou zpětnou vazbu od kol, která snad prozradí i to, zda měl ten rozmáznutý slimák ledvinové kameny. Neméně brilantně na nastaven také účinek posilovače, jenž není tak tuhý, abych se s ním musel prát a současně ho nelze označit ani za přeposilovaný. Po celodenním řádění mě z řízení trochu bolely ruce, takže je nastavení, nebojím se toho slova, dokonalé. Na to, že by řízení mohlo být strmější, jsem si ani nevzpomněl…
Zpoza volantu vykukují dvě krásně designová hořčíková pádla, která by mohla značit zabijáka sportovního svezení – automat. Jenže tenhle sedmikvalt není žádná specifikace pro blondýny. Je totiž asi stejně dobrý jako automat ve quattroporte, jen ještě drsnější. Podřazuje a přeřazuje opravdu rychle a za doprovodu citelného škubání, a to nejen v plně manuálním režimu, jenž nedovolí elektronice ani přeřazení ani podřazení, ale i v automatickém. Funguje prostě tak dobře, že ačkoli jsem ortodoxní manuálista, u zetka bych byl vážně na vážkách, jakou verzi zvolit.
Když už máte perfektní ovládací prvky (brzdy totiž také nelze nepochválit, jsou ostré, účinné a skvěle se dávkují), byl by hřích pokazit podvozek. Však se také nic takového nestalo. Poddajnost šasi nebyla vykoupena nadměrnými náklony karoserie, ty jsou opravdu jen zanedbatelné. Co se týče oné v úvodu zmíněné menší čitelnosti zádě, i ta se ukázala jako součást tohoto neskutečně vydařeného balíčku. Přetáčivost přicházela rychleji a méně očekávaně než u kupé, ale dost možná i díky naladění šasi a řízení byla mnohem lépe kontrolovatelná, takže byly smyky delší a jejich krocení čistší.
Prostě a jednoduše jsem si užil svou malou soukromou okreskovou drift challenge jako ještě nikdy předtím, o čemž asi vypovídá i to, že spotřeba na zkušební trase vystoupala na 30,2 litru (Naturálku 98), což je o více než tři více, než mělo Audi RS5. I přesto mi 370Z Roadster na konci testu ukázal, kdo že je tady pánem a že se tak snadno zkrotit nenechá. Na dálnici mi totiž při údaji palubního počítače o dojezdu 49 km došel benzin, takže mě kromě rukou ze svezení v zetku bolely i nohy. Ale počkej, já ti to příště vrátím! Stejně se mi ten tvůj divně huhlavý zvuk šestiválce, co je do 4500 otáček mrtvola ani napodruhé nezalíbil. A máš to…
Nissan 370Z Roadster je jen o nějakých 30 kg těžší než kupé, takže disponuje stejně dobrou dynamikou, stojí jen o necelých 100 000 korun více než kupé a je lepší úplně ve všem. Nejen, že bych neváhal ani sekundu mezi těmito dvěma verzemi, ale dokonce trvám na tom, že mít 1,3 milionu na auto na hraní, neohlížím se ani vpravo ani vlevo a vydávám se směr nejbližší prodejce Nissan. Pokud je GT-R hrůzu nahánějící Godzillou, pak je 370Z japonským zlobrem, jehož si zamilujete stejně, jako vaše ratolesti jeho příbuzného Shreka.
Technické údaje | |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 3696 |
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): | 328 (241) / 7000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 363 / 5200 |
Dynamika a spotřeba | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 5,8 |
Spotřeba- kombinace (l/100 km): | 10,9 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Velikost kufru (l): | 140 |
Objem nádrže (l): | 72 |
Provozní hm. / nosnost (kg): | 1610 / 275 |
Rozměr pneu: | 245/40 + 275/35 R19 |
Hodnocení
Motor | 1,66 |
Výkon | ![]() |
Odezva plynu | ![]() |
Zvuk motoru/výfuku | ![]() |
Pružnost | ![]() |
Ochota vytáčet se | ![]() |
Redline | ![]() |
Převodovka | 1,00 |
Rychlost přeřazování | ![]() |
Rychlost podřazování | ![]() |
Logika řazení (AT) | ![]() |
Jízdní vlastnosti | 1,13 |
Přilnavost přední/zadní nápravy | ![]() |
Stabilita zadní nápravy | ![]() |
Nedotáčivost/přetáčivost | ![]() |
Náklony v zatáčkách | ![]() |
Chování na nerovnostech | ![]() |
Přesnost řízení | ![]() |
Strmost/ostrost řízení | ![]() |
Účinek posilovače | ![]() |
Brzdy | 1,25 |
Nástup | ![]() |
Účinek | ![]() |
Dávkování | ![]() |
Stabilita zádě | ![]() |
Komfort | 1,75 |
Odhlučnění podvozku | ![]() |
Aerodynamický hluk | ![]() |
Tvrdost pérování | ![]() |
Tlumení přejezdů nerovností | ![]() |
Interiér | 2,50 |
Velikost volantu | ![]() |
Tloušťka věnce volantu | ![]() |
Poloha za volantem | ![]() |
Rozměry sedadel | ![]() |
Boční vedení sedadel | ![]() |
Fun faktor | ![]() |
Výsledná známka | 1,55 |
Děkujeme letišti Letňany za možnost focení v areálu.
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
Re: Krasne sivo-tmave autofun | Michal Fokt | 07.09.2010 12:05 |
Krasne sivo-tmave autofun | Rysguf. | 07.09.2010 11:57 |
Z | marcel.s | 07.09.2010 11:53 |
370z | xxx122 | 07.09.2010 10:11 |
Re: V6 | riderhenry | 07.09.2010 10:10 |
Re: Z vs. Vette | HEMI | 06.09.2010 18:35 |
Ceny.. | Maxima11111 | 06.09.2010 18:25 |
fotky | TeeJay | 06.09.2010 15:25 |
Re: Corvette vs Z | TeeJay | 06.09.2010 15:20 |
Re: Corvette vs Z | oIoo | 06.09.2010 11:57 |
Re: V6 | Krispos | 06.09.2010 11:48 |
Re: V6 | Vajtus | 06.09.2010 11:46 |
V6 | Vajtus | 06.09.2010 11:44 |
Corvette vs Z | Maxima11111 | 06.09.2010 11:32 |
Re: Z vs. Vette | "neregistrovaný" | 06.09.2010 11:13 |
Re: Z vs. Vette | riderhenry | 06.09.2010 03:25 |
Re: Z vs. Vette | Mojito (s Feferonkou)(RSKa) | 05.09.2010 23:09 |
Z vs. Vette | Sato | 05.09.2010 22:11 |
Pecka | MaJklM | 05.09.2010 21:49 |
Gratuluji... | Mojito (s Feferonkou)(RSKa) | 05.09.2010 18:51 |
Střecha | Maxima11111 | 05.09.2010 17:53 |
Z | Hrubis | 05.09.2010 17:17 |
Zajímavý zavazadelník zuřivého zlobra | oIoo | 05.09.2010 13:22 |
Vstoupit do diskuse › |