Test: Nissan 370Z – Poslední samuraj
Pohled na něj vzbuzuje hrůzu a respekt, drsné vychování neodpouští zbabělost ani chyby a jeho katana je ochotna kdykoli ukázat své ostří. Přivítejte asi poslední čistokrevné japonské sportovní auto staré školy – Nissan 370Z.
Sedím uvelebený v křesle, na klíně notebook, vedle sebe osmnáctiletou
Yamazaki (to je, pěkně prosím, špičková japonská whisky, aby nedošlo
k mýlce ) a dávám si dohromady klady a zápory Nissanu 370Z. To auto se
mi fakt líbilo, tak proč mám ve sloupečku mínusů mnohem více řádků?
Budu se na to muset podrobně podívat…
Jestli zetko něco umí fakt brilantně, tak to je udělat dojem. Opticky neskutečně široké a nízké auto v bílém laku budí více pozornosti, než bych asi vyvolal já na koni, v samurajské zbroji, s přilbou na hlavě a s katanou u pasu. Do řeči se se mnou dává obsluha ve fastfoodovém drive-thru, na parkovišti se z lásky k téhle japonské muskulatuře vyznává skupinka kravaťáků a i hlídka dopravní policie mi věnuje delší pohled, než by mi bylo příjemné. A jedním z překvapených, v dobrém slova smyslu, jsem i já sám – po shlédnutí prvních fotek byl můj dojem z 370Z poněkud rozpačitý, zejména kvůli podivnému tvaru světlometů. Jenže osobní seznámení všechny pochybnosti rozptýlilo. Je prostě úchvatné.
Oč drsnější vizáž nissan má, o to víc překvapí přerod, jímž prošel interiér. Nejde ale ani tak o pozměněné tvary palubní desky – to potřebné je stále přímo před řidičem a poblíž jeho pravé ruky. Obrovský posun kupředu zaznamenaly použité materiály. Já vím, že mě kvalitní plasty moc nezrychlí, ale u auta s milionovou cenovkou (přesně 990 900 v základní verzi) přece jen pocit, že sedím ve vaně v umakartové panelákové koupelně, není úplně exkluzivní. Jenže tím si kabina vybrala svých pár minut slávy.
Sedadla sice drží tělo ve spodní části slušně, ale co je to platné, když se mě úzká horní část opěradla se špatně tvarovanými polštáři snaží ze sedadla vystrčit. Volant má sice tlustý věnec, ale na sportovní auto je trošku velký a lze jej seřídit pouze výškově (ano, opravdu se píše rok 2010), takže posaz sice není rozhodně zlý, ale uměl bych se uvelebit ještě o něco lépe. A zlatým hřebem jsou nizoučká okna, takže z auta není kloudně vidět ani do stran, natož dopředu nebo nahoru na semafory. Jo, a směrem vzad už vůbec ne. Pokud náhodou trpíte klaustrofobií, vyhýbejte se sportovnímu nissanu jako čert kříži.
Misky vah ve prospěch Japonska by měl vychýlit šestiválec o objemu 3,7 l. Ten má totiž velmi slibné parametry 328 koní (241 kW) při 7000 otáčkách a 363 Nm při 5200 ot/min. Jenže někdo z vývojového týmu trochu žehral na to, že jsou tahle čísla na 1,5 tuny těžké auto více než dostatečné a tak dostal šestiválec dost dlouhé zpřevodování. Na dvojku umí jet 370Z přes 120 km/h a při stotřicítce na šestku točí nějakých 3200 otáček.
Ne, zetku rozhodně nelze vytýkat nedostatek dynamiky, ta ale překvapivě přichází až nad 4500 ot/min a k dispozici je tak jen necelých 2000 otáček, v nichž ze sebe „zí“ dostává to nejlepší, zatímco pod touto hranicí poskytuje dynamiky méně, než bych vzhledem k jeho objemu očekával. A aby toho nebylo málo, reakce motoru na pokyny plynového pedálu je trošku pomalejší, než bych si u sporťáku představoval, a vlastně ani huhlavý zvuk motoru mě příliš neuchvátil. I když je třeba férově poznamenat, že se názor na zvukovou kulisu japonského V6 byl dost nejednotný. Rozpačité dojmy se snaží vylepšit alespoň manuální šestikvalt, vyznačující se přesnými a krátkými drahami.
Když už jsme se dopracovali k řazení, nelze nezmínit významnou inovaci Nissanu, a tou jsou meziplyny. Jo, přesně tak, meziplyny u manuální převodovky. Než stačíte manuálně zařadit, nastaví elektronika v závislosti za zvoleném stupni optimální otáčky, takže lze po podřazení ihned zrychlovat. Navíc i naprostá řidičská lama s touhle vychytávkou vypadá nejmíň jako Fangio. Případně Kurosawa, jak je libo. Nejprve jsem se na tuhle specialitu díval zkrz prsty, meziplyn přece zvládnu dát i sám, nakonec jsem tomu ale překvapivě rychle přišel na chuť a naprostou většinu testu jsem absolvoval s převodovkovým „S“ režimem.
Milovník sportovních aut sice musí vydržet trochu toho nepohodlí, ale nekomfort v podobě otravného hučení nízkoprofilových pneumatik bych si s klidným svědomím odpustil. Naštěstí se už okreska začíná klikatit, takže sešlapuji pořádně tuhou spojku, podřazuji a posílám zetko do první série esíček. Ale co se to děje? Na palubce zběsile bliká kontrolka stabilizace a systém ESP mě v ostře projížděném oblouku skoro zastavil. Nissan se prostě z 350Z nepoučil a i u 370Z nastavil stabilizaci tak starostlivě, že dokáže spolehlivě ostřejší jízdu otrávit. Jako u předchůdce tedy nezbývá, než elektroniku vypnout a spolehnout se pouze na schopnosti své a auta.
A teprve teď to začíná být ono. Nissan má díky vyváženému šasi a fakt hodně širokým pneumatikám v zatáčkách obrovskou přilnavost a stabilitu, takže se počáteční obavy z nenadálého vybočení zádě rychle vytrácejí. O pár minut později mám pocit, že už jezdím s tímhle kupé několik měsíců a zvykám si i na poněkud méně ostré řízení, než bych u takovéhoto vozu čekal. V zatáčkách se naklání jen zanedbatelně a tvrdé pérování, schopné velmi dobře pohlcovat rázy od nerovností vozovky, zprostředkovává řidiči dostatek informací o tom, co se děje se všemi čtyřmi koly. A co víc, hranice, při níž se začne záď hnát dopředu, je posunutá opravdu daleko a když už na to dojde, na korekce protipohybem volantu a povolením tlaku na plynový pedál reaguje zetko velmi ochotně a rychle. Pochválit je třeba i minimální tendence k nedotáčivosti. Co ovšem jedenapůtunovému kupé se salámy místo pneumatik trošku chybí, je obratnost a agilita.
Aniž by to řidiči přišlo, chvilkové podržení plynového pedálu u podlahy znamená i na klikaté okresce dosažení takových rychlostí, o nichž gentleman nemluví. Proto přijdou vhod naprosto fantastické, ostré brzdy s rychlým nástupem a parádním účinkem. Nemilosrdný jízdní styl sice po čase způsobí lehkou ztrátu účinku, přece jen 370Z něco váží, ale zchlazení klidnou jízdou jim zase po pár kilometrech vrací formu.
Jak na tachometru přibývají další a další kilometry, mám pocit, že začínám rozumět, proč Nissan naladil nové zetko, přesně tak, jak ho naladil. Respektive něčemu z toho…
Pokud by mělo mít kratší kvalty a ostřejší pedál i řízení, asi by se z něj stal podobný zabiják, jakým byla donedávna Honda S2000. Jenže hlavním trhem pro zí jsou Spojené státy a klientela, toužící po jízdě se staženým pozadím, celosvětově rok od roku ubývá. Takže Nissan zřejmě vědomě ubral tomuhle kupéčku na divokosti. Ale žádný strach, i tak jí má na rozdávání. Jak jsem zmínil v úvodu – 370Z umí brilantně zahrát na emoce a napěchovat vás dojmy, pod jejichž tíhou i přes zjevné skvrny na dokonalosti asi nikomu neřeknete, že jste od 370Z čekali ještě trochu víc.
Technické údaje | |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 3696 |
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): | 328 (241) / 7000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 363 / 5200 |
Dynamika a spotřeba | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 5,3 |
Spotřeba- kombinace (l/100 km): | 10,6 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Velikost kufru (l): | 235 |
Objem nádrže (l): | 72 |
Provozní hm. / nosnost (kg): | 1571 / 304 |
Rozměr pneu: | 245/40 + 275/35 R19 |
Hodnocení
Motor | 1,57 |
Výkon | ![]() |
Odezva plynu | ![]() |
Zvuk motoru/výfuku | ![]() |
Pružnost | ![]() |
Rozložení pedálů | ![]() |
Ochota vytáčet se | ![]() |
Redline | ![]() |
Převodovka | 1,25 |
Přesnost řazení | ![]() |
Snadnost řazení | ![]() |
Vůle v kulise | ![]() |
Délka drah | ![]() |
Jízdní vlastnosti | 1,38 |
Přilnavost přední/zadní nápravy | ![]() |
Stabilita zadní nápravy | ![]() |
Nedotáčivost/přetáčivost | ![]() |
Náklony v zatáčkách | ![]() |
Chování na nerovnostech | ![]() |
Přesnost řízení | ![]() |
Strmost/ostrost řízení | ![]() |
Účinek posilovače | ![]() |
Brzdy | 1,25 |
Nástup | ![]() |
Účinek | ![]() |
Dávkování | ![]() |
Stabilita zádě | ![]() |
Komfort | 2,75 |
Odhlučnění podvozku | ![]() |
Aerodynamický hluk | ![]() |
Tvrdost pérování | ![]() |
Tlumení přejezdů nerovností | ![]() |
Interiér | 1,83 |
Velikost volantu | ![]() |
Tloušťka věnce volantu | ![]() |
Poloha za volantem | ![]() |
Rozměry sedadel | ![]() |
Boční vedení sedadel | ![]() |
Tvar řadicí páky | ![]() |
Fun faktor | ![]() |
Výsledná známka | 1,58 |