Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant

Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: titulní fotka Ostré Mitsubishi Colt CZT prošlo nejen výraznou změnou designu, ale i jména. Teď si říká Ralliart. To by ale mělo být sakra dobré.

Co si budeme povídat, když se řekne Mitsubishi, nevybaví se mi ani pajero, ani galant, ale Lancer a jeho hýčkané a obdivované „evolůšny“. Jedny z nejlepších relativně dostupných sporťáků, které dokáží zatopit autům s dvojnásobnou sumou na cenovce. A pak také Ralliart = závodní divize automobilky, která má ve vitríně celkem slušou řádku pohárů. Ale Ralliart není jen o oblacích prachu a odletujícím štěrku, v Americe už pár let nesou toto označení sportovněji orientované modely značky a teď se tedy Ralliart dostal i k nám. Nejprve do ostrého coltu, zanedlouho ale obohatí i modelovou škálu liftbacku Lancer.

Původní sportovně orientovaný model CZT byste v současném Coltu Ralliart asi nehledali. Příď je radikálně změněná, hodně připomíná větší lancer a opticky se snaží autíčko rozšířit, co mu síly stačí. Musím říci, že se mi takto vůz líbí mnohem víc než předtím. Vzadu naopak nápady stylistům nějak došly; svítilny působí zakřiknutě a plastové „mračítko“, určující tvar zadního okna, působí trošku podivně, což má za následek anonymní vizáž této části auta. Celkově však vypadá colt rozhodně (i vzdor své značné výšce) dravě a nebezpečně, bílá barva k japonským sporťákům patří odjakživa a přestože nejsem velkým fandou kombinace bílého laku a tmavých kol, u početné komunity řidičů je toto řešení oblíbené, tak proč jim kazit radost.

Že nejde o novou generaci coltu, ale pouze o důkladný facelift, napoví až palubní deska. Jenže ono ani nebylo mnoho důvodů, proč kabinu hatchbacku měnit. Asi největší výhodou interiéru malého Japonce, jehož sourozenec Smart Forfour se už před lety stal pouhou součástí historie, je nízký posaz. To je něco, s čím bojuje drtivá většina béčkových hot-hatchů, v ralliartu si ale běžně rostlý Evropan pohodlně sedne. Už méně radosti mu udělá tříramenný volant s poměrně tenkým věncem a pokud byste snad hledali perfektní oporu v skvěle designovaných sedadlech, pak vězte, že je jejich polstrování dost měkké, takže tělo nevedou úplně tak, jak slibují na pohled.

Mitsubishi se rozhodlo nehnat výkon coltu do absurdních výšin, takže zvolilo jako pohonnou jednotku motor o objemu 1,5 l, jenž opatřilo přeplňováním. Výsledkem je 150 koní (110 kW) při 6000 otáčkách, což považuji pro tento typ auta za více než dostačující, tím spíše, že točivý moment dosahuje hodnoty 210 Nm při 3500 ot/min, takže má ralliart dost síly i v nízkých a středních otáčkách. Když navíc zvednu kapotu a vidím malinkaté turbíčko, těším se na bleskurychlou odezvu plynu a okamžitý nástup dynamiky.

Jenže ono je to trošku jinak. K mému velkému překvapení má turbo značnou prodlevu, a to dokonce i ve vysokých otáčkách. Na druhou stranu je třeba ocenit, že jednapětka vůz rozhýbe docela bryskně na rychlosti, které orgány státní správy nevidí úplně rády. Nadbytek síly motoru způsobuje, že temperamentnější rozjezd z klidu znamená problémy s přilnavostí přední nápravy, které musí krotit stabilizační systém. Ano, musí je v tomto případě správné slovo, u coltu jej totiž nelze vypnout, což je u sporťáku opravdu výrazný nedostatek.

Motor je zkombinován s manuálním pětikvaltem z přesnou kulisou řazení. Pochvalu ode mne ale přesto dostat nemůže, protože má dlouhé dráhy, kostrbatý chod v neutrální poloze a gumové dorazy. Nevěřil bych, že něco takového může vůbec od japonské značky u sportovně orientovaného auta přijít, holt výsledek zásahu účetních (a spolupráce se smartem). Už aby si Mitsubishi zase postavilo colta samo.

Asi největší slabinou cézettéčka byl podvozek. Ten však prošel tak citelnou změnou, že černého petra asi přenechal již zmíněné převodovce. Přestože se karoserie i nadále v zatáčkách citelně naklání, došlo ke zlepšení stability a ovladatelnosti auta. I nadále je ale colt dost nedotáčivý, což umocňují již popsané problémy s trakcí.

Výsledkem toho je, že jsou někdy výjezdy z ostrých zatáček v technických pasážích pomalejší, než by se dalo vzhledem k papírovým hodnotám předpokládat – tady by si opravdu přišel na své mechanický samosvor. Na druhou stranu se ale lze naprosto spolehnout na zadní nápravu, kterou je téměř vyloučeno dostat do úzkých. Navíc je tu stále ten všudypřítomně protivný stabilizační systém.

Colt je typickým představitelem staré školy japonských hot-hatchů, co se naladění pérování týče – je tvrdý, naklání se a přestože se drobné nerovnosti v jeho tlumičích ztratí, do kabiny proniká spousta rázů od výraznějších děr a hrbolů. Jenže to, co rozebráno do detailů, vypadá jako dost bídný výsledek, na silnici funguje docela dobře. Opravdu ostrých zatáček, v nichž se projeví slabiny auta, potkáte pomálu a ve zbývajících úsecích dokáže být ralliart až překvapivě rychlý, obratný a přiměřeně zběsilý.

Svou zásluhu na tom má i nezvykle tuhé řízení, které vyžaduje zvýšenou řidičovu pozornost a více ho tak vtahuje do děje. Vratná síla posilovače sice působí uměle a odtažitě, ale po pár stovkách kilometrů se s ním určitě dokážete sžít, protože dostanete dostatek informací přímo od podvozku. Ale nejen slušné výkony v zatáčkách malé mitsubishi ctí. Také předjíždění s ním je díky dostatku výkonu docela snadné a tato kombinace vlastností způsobuje, že je Colt Ralliart v běžném provozu o dost rychlejší, než vypadá.

S tímhle malým Japoncem se tedy budete i přes řadu jeho much a mušek na silnici bavit docela dobře, musíte se ale smířit s tím, že drtivá většina konkurenčních aut prostě funguje lépe a v toto světle bych očekával základní cenu 454 900 Kč o nějaký ten desetitisíc menší. I ta totiž zřejmě bude mít svůj podíl na tom, že jsem ralliarta na silnici nepotkal ještě ani jednoho.

Technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1468
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 150 (110) / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 3500
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7,6
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 6,8
Rozměry a hmotnosti
Velikost kufru (l): 214
Objem nádrže (l): 47
Provozní hm. / nosnost (kg): 1165 / 385
Rozměr pneu: 205/45 R 16
  Colt Ralliart
Motor 2,57
Výkon $2$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $3$
Pružnost $2$
Rozložení pedálů $3$
Ochota vytáčet se $3$
Redline $3$
Převodovka 3,50
Přesnost řazení $3$
Snadnost řazení $4$
Vůle v kulise $3$
Délka drah $4$
Jízdní vlastnosti 2,88
Přilnavost přední/zadní nápravy $4$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $3$
Náklony v zatáčkách $4$
Chování na nerovnostech $4$
Přesnost řízení $2$
Strmost řízení $3$
Účinek posilovače $2$
Brzdy 2,50
Nástup $3$
Účinek $3$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $2$
Komfort 3,00
Odhlučnění podvozku $3$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $3$
Tlumení přejezdů nerovností $4$
Interiér 2,17
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $2$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $3$
Tvar řadicí páky $2$
Fun faktor $2$
Výsledná známka 2,66

Fotogalerie

  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 1
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 2
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 3
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 4
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 5
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 6
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 7
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 8
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 9
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 10
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 11
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 12
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 13
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 14
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 15
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 16
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 17
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 18
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 19
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 20
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 21
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 22
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 23
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 24
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 25
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 26
  • Test: Mitsubishi Colt Ralliart - přebroušený diamant: fotka 27

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: musíte se ale smířit... Michal Fokt 16.10.2009  18:15
Re: servisný interval mitsi-vw 15.10.2009  21:17
Re: servisný interval Well-mx5 15.10.2009  14:34
servisný interval mitsi-vw 15.10.2009  11:24
musíte se ale smířit s tím, že drtivá většina konkurenčních aut … salamoon 14.10.2009  23:05
Vstoupit do diskuse ›