Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého

Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: titulní fotka Miník, na jehož základě vznikl speciál pro závody WRC? To zní hodně slibně. Teď ještě jestli tomu tak bude i ve skutečnosti.

Určitě vám neunikla reportáž ze vskutku neobvyklé akce – s countrymanem jsem se vydal do Pece pod Sněžkou do baru, jenž nese jméno téhle kultovní britské automobilové značky. A při té příležitosti jsem otestoval i dotyčné auto. Zejména tedy proto, že se jednalo o verzi Cooper S, která by měla být zárukou zajímavých řidičských zážitků. Nehledě na to, že právě tohle auto si Mini (spolu s Prodrivem) vybralo jako základ pro speciál, s nímž se vrací na rallyeové tratě. Dokáže tato kombinace splnit očekávání, zvlášť když se pyšní bílými rychlými pruhy, střechou a barevně sladěnými 17“ koly?

V souvislosti s některými reakcemi v diskuzi pod původním článkem ale musím čtenáře varovat – zapomeňte na zprostředkované dojmy ze zimních radovánek, jedná se o klasický silniční test. V době naší přítomnosti v Peci už byl sního bohužel pouze na sjezdovkách, na hřebenech a na hromadách u silnic a chat.

Countryman má (ale také nemusí mít) pohon všech kol a ačkoli jeho jméno není zrovna dvakrát slibně, nejedná se o žádné SUV. Světlost auta je oproti běžným modelům zvýšená jen minimálně, činí jen 140 mm a nemuselo by to tedy mít vliv na jízdní vlastnosti. Tohle mini vám ale v každém případě udělá radost, pokud se vám zamlouvá styl oxfordské značky, ale dosud vás odrazovala nepraktičnost těchto vozů. Countryman je totiž nejen první mini, do kterého se skutečně vejdou čtyři dospělí, aniž by kdokoli z nich jakkoli strádal, ale vcelku využitelný je i kufr o slušném objemu 350 l.

Odpovědí mi je drsné odkašlání přeplňované šestnáctistovky a její hrubý chod volnoběhu. Je to Cooper S, takže se výkonem neskrblilo, tahle malá čtyřkolka má 185 koní.

Ale je čas přestat přešlapovat okolo. Countryman má sice klasická rámová okna, ale interiér už je typické mini, tedy s Mickey Mousem uprostřed palubky a spoustou stylových páčkových ovladačů v matném chromu. Posaz je relativně nízký, sedadla disponují velmi příjemným bočním vedením a dobře padne do ruky i malý volant, rozsah jeho podélného seřízení by ale mohl být větší, pokud by se měl pohodlně usadit i řidič vyššího vzrůstu.

Sympaticky působí i kulisa řadicí páky čestistupňového manuálu, dráhy jsou krátké a přesné. Takže jediné, co bych zatím autu mohl vytknout (jako všem ostatním mini), je dost nepochopitelná kombinace působivých a robustně působících retroprvků na jedné straně a spousty nijak hodnotně vyhlížejících plastů na straně druhé.

Ale na plasty máme v Česku jiné experty než AUTOFUN, tak raději zastrčím létající talíř do štěrbiny v palubce a mačkám startovací tlačítko. Odpovědí mi je drsné odkašlání přeplňované šestnáctistovky a její hrubý chod volnoběhu. Je to Cooper S, takže se výkonem neskrblilo, tahle malá čtyřkolka má 185 koní při 5500 otáčkách a točivý moment 240 Nm při 1600. Při váze lehce přes 1450 kg udělá stovku pod 8 s a rozjede se až na 210 km/h. To není vůbec špatná vizitka, pro začátek.

Motor má dost síly na to, aby poskytl countrymanu dostatek dynamiky a s řazením tedy není nutné chvátat. Pokud se mechanice dopřeje čas, lze si užívat její exaktnosti.

Na rozdíl od ostatních BMW/PSA šestnáctistovek má ta v mini úplně jiný charakter. Ten správný. V nízkých otáčkách je trochu mdlý, řeč je s ním až od 1800 otáček, ale pořádně se probouzí za 2500/min. Následně však jeho výkon s otáčkami utěšeně roste a vrcholí v 5000/min. Tomuto chování asistuje hluboký zvuk motoru, takže točit jej až k omezovači je docela zábavná záležitost. Šestistupňový manuál s masivní hlavicí páky má přesně vymezené a krátké dráhy. Jednotlivé rychlosti by možná mohly být trochu blíž u sebe, ale to platí o všech současných minících, stejně jako to, že řazení klade v neutrální poloze dost velké odpory a zápěstí si tedy užije svoje.

Na druhou stranu není úplně nutné kdovíjak divočit, motor má dost síly na to, aby poskytl countrymanu dostatek dynamiky a s řazením tedy není nutné zas tak chvátat a pokud se mechanice dopřeje čas, lze si bez komplikací užívat její exaktnosti. Turbo zabírá plynule, rychlost reakcí není nijak omračující, ale představuje slušný standard.

Velmi potěšující je, že nárůst rozměrů a světlosti nepromluvil nijak zásadně do tradičně silné stránky všech vozů mini – jízdních vlastností. Začíná to už u řízení. Je přesné, ostré, strmé a příjemně tuhé, takže reaguje okamžitě a spontánně na každý, byť nepatrný pohyb volantu. Vzhledem k tomu, že countrymana stále vnímám jako takové poloviční SUV, je jeho ovládání skutečně znamenité.

Autu se také vysloveně chce do zatáček. Oproti svým menším sourozencům sice tento Cooper S přechází dříve do nedotáčivosti, ovšem své konkurenty strčí bez potíží do kapsy.

Autu se také vysloveně chce do zatáček. Oproti svým menším sourozencům však tento Cooper S přechází o dost dříve do nedotáčivosti, takže je nutné ho přesvědčovat přitažením volantu více do směru oblouku. Ovšem všechno je relativní a tak miňas strčí ostatní čtyřkolkové +- konkurenty jízdními schopnostmi bez větších potíží do kapsy.

V zatáčkách se naklání jen málo, takže ho má řidič stále pod kontrolou, při odlehčení plynového pedálu lze v rychle projížděných zatáčkách vyvolat lehoučkou přetáčivost, která pomůže umravnit nedotáčivé choutky přední nápravy. To je ta oficiální verze. Neoficiálně si s ním prostě užijete docela dost legrace. I když na zběsilému Juku 4×4 v zábavnosti nesahá ani po šrouby kol.

Je pochopitelné, že jistotě jízdy přidá též prefektní trakce pohonu všech kol, ale jak už to tak bývá, nic není zadarmo. Countryman na sedmnáctipalcových kolech si žádá ústupky v oblasti jízdního komfortu. Tvrdé nastavení šasi zvládá drobné nerovnosti ještě se ctí, ale na větších začne citelně rázovat a tak asi jako já uděláte všechno proto, abyste se jim vyhnuli, což je po letošní zimě opravdu výzva. Na druhou sranu je ale třeba ocenit, že ačkoli mlácení si užijete dosytosti, kola se drží silnice (nebo toho, co z ní zbylo) opravdu úporně a countryman odskakuje jen velmi málo.

S tímhle modelem se svezete skoro tak dobře jako s ostatními miníky – má velmi slušnou dynamiku, jízdní vlastnosti, ovladatelnost a nabídne i spousty zábavy za volantem.

Nejslabším článkem auta ale byly nade vší pochybnost brzdy. Gumový chod pedálu vylučoval jakékoli snahy o dávkování a ani účinek soustavy nebyl kdovíjaký. Auto zpomalovalo neochotně, se špatně maskovanou námahou a podezřelým zvukovým doprovodem. Není tedy vyloučené, že už jim dal někdo pořádně za uši.

Mini Countryman Cooper S přináší hned několik překvapení. Není to až takové SUV, jak by se mohlo stát. A to je dobrá zpráva, protože i s tímhle modelem se svezete skoro tak dobře jako s ostatními miníky – má velmi slušnou dynamiku, jízdní vlastnosti, ovladatelnost a nabídne i spousty zábavy za volantem. Současně přidává bezproblémovou využitelnost za horších povětrnostních podmínek, nezalekne se polní cesty a vzhledem k prostorovému řešení už může sloužit i jako rodinné auto. A to zní jako velmi zajímavá kombinace. Britové si to asi myslí také, protože 725.000 Kč je opravdu hodně, hodně sebevědomá cena.

Technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 184 (135) / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7,9
Spotřeba – kombinace (l/100 km): 6,7
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 4110×1789×1561
Rozvor (mm) 2595
Velikost kufru (l): 350
Objem nádrže (l): 55
Provozní hm. / nosnost (kg): 1530 / 310
Rozměr pneu: 205/55 R 17

Hodnocení

Motor 2,13
Výkon $2$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $1$
Pružnost $2$
Rozložení pedálů $3$
Ochota vytáčet se $2$
Výkonová špička $2$
Redline $3$
Převodovka 1,50
Přesnost řazení $1$
Snadnost řazení $3$
Vůle v kulise $1$
Délka drah $1$
Jízdní vlastnosti 1,38
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $2$
Nedotáčivost/pře­táčivost $2$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $2$
Přesnost řízení $1$
Strmost/ostrost řízení $1$
Účinek posilovače $1$
Brzdy 2,75
Nástup $3$
Účinek $3$
Dávkování $4$
Stabilita zádě $1$
Komfort 2,75
Odhlučnění podvozku $2$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $3$
Tlumení přejezdů nerovností $4$
Interiér 1,50
Velikost volantu $1$
Tloušťka věnce volantu $2$
Pozice za volantem $1$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $2$
Tvar řadicí páky $1$
Fun faktor $2$
Výsledná známka 2,00

Fotogalerie

  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 1
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 2
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 3
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 4
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 5
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 6
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 7
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 8
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 9
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 10
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 11
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 12
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 13
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 14
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 15
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 16
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 17
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 18
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 19
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 20
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 21
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 22
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 23
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 24
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 25
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 26
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 27
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 28
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 29
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 30
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 31
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 32
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 33
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 34
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 35
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 36
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 37
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 38
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 39
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 40
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 41
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 42
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 43
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 44
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 45
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 46
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 47
  • Test: Mini Countryman Cooper S: WRC pro každého: fotka 48


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: tak přecijen :)) laufeček 12.04.2011  17:42
Re: tak přecijen :)) Michal Fokt 12.04.2011  09:41
nezaujimave babo83 11.04.2011  12:26
Re: Nejlepší, až na jedno zaváhání King 11.04.2011  09:02
Vaha?!? Skyline 10.04.2011  16:21
hen,hen Skoto 10.04.2011  13:55
tak přecijen :)) laufeček 10.04.2011  12:01
Juke :) Atlis 10.04.2011  11:01
Nejlepší, až na jedno zaváhání Subaru4ever 10.04.2011  09:43
Vstoupit do diskuse ›