Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap

Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: titulní fotka Máme tu léto jako řemen, pojďme se na okresky poprat s poněkud zuřivějším britským minikabrioletem.

Možná už senilním, nebo je to prostě jen tím, že s odstupem času se zdá být všechno tak nějak lepší, než naše neradostná současnost, nicméně nejlepší Mini byl podle mého názoru ten minulý, v eSku, s kompresorem. Na druhou stranu vzpomínky na jakýkoli kabriolet na bázi předešlé generace miníku patří k těm poněkud méně idylickým. Důvodem byla především jejich torzní tuhost na úrovni kloubového ikarusu. Colt CZC vedle něj působil jako kus skály, o 206CC nemluvě. Na nerovné silnici miňasu cvakaly zámky, ve zpětném zrcátku nebylo kvůli vibracím vidět vůbec nic. Hrůza.

Proto jsem do nového Cooper S Cabrio usedal se značnými obavami, vždyť koneckonců vypadá úplně stejně. Jenže už první stovky metrů ukazují, že i v Oxfordu věděli, kde se zapomnělo na vysokopevnostní ocel. Nový kabriolet totiž neomylně poznáte podle toho, že se na silnici nepokouší zkroutit se do vrtule, tuhost je o několik galaxií lepší, auto už na nerovnostech nezakopává a chvění čelního skla bylo také potlačeno na minimum, takže Cooper S už připomíná spíše roadster, než otevřené auto pro čtyři. No, pro čtyři… $1$

Dobře na tom je mini i co se týče ochrany posádky před turbulencemi. V této kategorii velmi vzácně se vyskytující nízký posaz v kombinaci s vysokými boky auta dokáže vykompenzovat málo skloněné, a od řidiče poměrně vzdálené čelní sklo a při vytažených bočních oknech je uvnitř průvan docela malý, a to i když vzadu zrovna chybí větrná clona.

Kabina je prošpikovaná retro prvky, s nimiž náramně ladí masivní kulatá hlavice řadicí páky, která padne do chlapské ruky skutečně excelentně, ostatně stejně, jako malý tříramenný volant. Snad jen kdyby ten obří budík uprostřed neměl sklíčko z ohavného plexiskla a stylové kovové páčky nedoplňovaly dost lacině vyhlížející plastové ovladače… Sedadla jsou rozměrově bez problémů i pro statného hromotluka, boční vedení má však k dokonalosti daleko – v ramenní oblasti chybí a ani dole mělké opěradlo nepodpírá trup tak, jak by bylo vzhledem k dynamice auta potřebné.

Ta je mimochodem více než dostatečná. Přeplňovaná šestnáctistovka disponuje výkonem 175 koní (128 kW) při 5500 otáčkách a 240 Nm točivého momentu v rozmezí 1600–5000 otáček, přičemž se při plném sešlápnutí plynového pedálu probudí funkce Overboost, která krátkodobě zvýší sílu, působící na přední kola, až na 260 Nm. To je, jak asi tušíte, na 1,3 tuny vážící auto více než dostatečná síla.

V praxi je třeba počítat s lehkou prodlevou turbodmychadla při sešlápnutí plynu, v této kategorii se dnes už objevují motory s mnohem menší turbodírou. Jeho reakce se pochopitelně zlepšují s rostoucími otáčkami, ale už to dneska prostě jde lépe. Motor každopádně začíná spolupracovat již od 2000 otáček a rád se podívá až za šestitisícovou hranici, nejlépe se ale cítí ve středním pásmu od tří do šesti tisíc. Řazení je krátké, přesné a bez vůlí, ale současně dost tuhé, takže změna rychlostních stupňů není úplně nejrychlejší.

Jakmile se turbo dostane do potřebných otáček, umožňuje Cooperu S velmi svižný jízdní styl a snadné předjíždění. Síly je dokonce nadbytek – točivý moment se na nerovné silnici při plné akceleraci snaží vyrvat řidiči volant z rukou a vzhledem k tomu, že je řízení hodně tuhé, dává občas dost práce rozdivočelý kabriolet zkrotit. Mírné cloumání volantem je ostatně místy cítit i na kvalitním povrchu, zde ovšem nečiní problém mít situaci plně pod kontrolou. Manželce každopádně pořiďte spíše cooper bez „S“.

Ovšem na kvalitním povrchu nebo v případě, že nemám zrovna plyn zaražený v podlaze, se projeví vlastnosti, které mám na minících tak rád – vynikající ovladatelnost a úžasná schopnost zatáčet, která v téhle kategorii prakticky nemá konkurenci. Kam natočím volant, tam Cooper S Cabrio jede – naprosto přesně, okamžitě a s obrovskou chutí, která vás bude navádět, abyste to vzali domů ještě oklikou tudy a támhle. Svůj podíl na tom nese naladění podvozku, kabriolet je na příplatkových sedmnáctkách 205/45 opravdu hodně tvrdý, takže vás naše silnice pořádně naklepou, na druhou stranu je pro něj ale naprosto neznámým pojmem jak výraz náklon, tak výraz nedotáčivost. Je ovšem třeba se mít na pozoru (už zase) na hrbolatém povrchu, kde se občas rád rozskáče.

Mini je prostě asi nejmotokárovější předokolka dneška, a to platí i o její otevřené verzi. Při její jízdní agilitě tedy ani nevadí, že zadní náprava vyznává jistotu a je opravdu nesnadné vyvést jí z rovnováhy. Případně problémy s lehkou zběsilostí pak pomohou vyřešit brzdy – jsou ostré, mají rychlý nástup a konstantní účinek, i když se v horní části chodu pedálu trochu hůře dávkují.

Většinu miníků potkáte v ulicích měst, kde se budou tvářit jako slušně vychovaná auta a za jejich volantem uvidíte (až na čestné výjimky) atraktivní kočky, popřípadě prvotřídně vystajlované pány. Ti všichni budou benefitovat z jeho tuhé karoserie, dobře vyřešeného obtékání vzduchu, nadšených reakcí podvozku, dynamiky a designu (toho až na prvním místě $5$ ). Trochu méně radosti udělá tvrdé pérování, jemuž nesvědčí špatný povrch vozovek, jenž může být také velkou výzvou pro zkrocení auta v ostrém tempu. Jeho ovládnutí občas potřebuje spíše pevnou chlapskou ruku, což z něj rozhodně dělá víc, než jen showcar pro blondýmy a metrosexuály, takže nedejte na názory okolí, pořízení Cooperu S určitě stojí za zvážení.

Technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 175 (128) / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 (260) / 1600–5000
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7,4
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 6,4
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 3714×1683×1414
Rozvor (mm) 2465
Velikost kufru (l): 125–660
Objem nádrže (l): 50
Provozní hm. / nosnost (kg): 1305 / 355
Rozměr pneu: 205/45 R 17

Hodnocení

Motor 2,13
Výkon $2$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $2$
Pružnost $1$
Rozložení pedálů $2$
Ochota vytáčet se $2$
Výkonová špička $3$
Redline $3$
Převodovka 1,50
Přesnost řazení $1$
Snadnost řazení $3$
Vůle v kulise $1$
Délka drah $1$
Jízdní vlastnosti 1,38
Přilnavost přední/zadní nápravy $2$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $3$
Přesnost řízení $1$
Strmost/ostrost řízení $1$
Účinek posilovače $1$
Brzdy 1,25
Nástup $1$
Účinek $1$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $1$
Komfort 2,75
Odhlučnění podvozku $3$
Aerodynamický hluk $1$
Tvrdost pérování $4$
Tlumení přejezdů nerovností $3$
Interiér 1,33
Velikost volantu $1$
Tloušťka věnce volantu $1$
Poloha za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $3$
Tvar řadicí páky $1$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,62

Fotogalerie

  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 1
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 2
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 3
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 4
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 5
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 6
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 7
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 8
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 9
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 10
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 11
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 12
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 13
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 14
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 15
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 16
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 17
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 18
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 19
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 20
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 21
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 22
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 23
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 24
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 25
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 26
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 27
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 28
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 29
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 30
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 31
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 32
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 33
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 34
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 35
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 36
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 37
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 38
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 39
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 40
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 41
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 42
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 43
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 44
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 45
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 46
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 47
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 48
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 49
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 50
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 51
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 52
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 53
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 54
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 55
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 56
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 57
  • Test: Mini Cooper S Cabrio: Zběsilý kočkolap: fotka 58


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Dotaz riderhenry 09.08.2010  13:29
Re: Dotaz TeeJay 09.08.2010  13:08
Re: Dotaz oIoo 09.08.2010  11:27
Dotaz TeeJay 09.08.2010  11:06
Re: Kočko lap? Doyle 09.08.2010  08:58
Re: Kočko lap? TeeJay 09.08.2010  08:31
Kočko lap? matheus 07.08.2010  21:12
Mini _MT__ 07.08.2010  16:58
Re: Mini riderhenry 07.08.2010  16:44
Re: Mini Enthusiastic.driver 07.08.2010  15:11
Tak ještě udělat nový interiér... Kvasoň 07.08.2010  13:42
Re: Mini riderhenry 07.08.2010  09:55
Mini Plzenak 06.08.2010  18:50
Vstoupit do diskuse ›