Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy

Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: titulní fotka Pojďme se projet s autem, které i navzdory současným SUV trendům připomíná ty časy, kdy symbolem úspěchu, společenského postavení a luxusu byla velká kupé. Z masových značek už takovou záležitost vyrábí výhradně Mercedes.

Zapomeňte na chvíli na řezání zatáček a kvílející pneumatiky, dají se najít i kupátka, která jsou úplně o něčem jiném. Třeba takový Mercedes CL 500 s pohonem všech kol. Velká kupé pro mě měla vždy zvláštní kouzlo, speciálně pak jedno – Jaguar XJS. Tento vůz pro mě vždy byl (a stále je) ztělesněním noblesy a elegance. A být jeho majitelem, asi jen jediné soudobé auto by mě přesvědčilo, že je čas změnit značku – ano, právě zmíněný mercedes. Jeho styl a vznešenost totiž nejsou ani náhodou německy strohé a upjaté, úplně z něj čiší právě ta nonšalantnost britských aut. Nádhera, nádhera a zase nádhera. Postavte si vedle něj některý ze současných symbolů tučného konta – BMW X6, Audi Q7 nebo Porsche Cayenne a budete vědět, o čem tady mluvím. Žijeme prostě v divné době.

Interiér je shodný s třídou S, což je garancí toho, že narazíte jen na ty nejlepší materiály a jejich perfektní sladění, námitky nelze mít ani vůči designu. Všestranně seřiditelná sedadla mají (ze tučný příplatek, natürlich) nastavitelné bočnice, bederní opěrku a masážní funkci se čtyři režimy. Aaach… Teď už je jen na vás, jestli se raději zaposloucháte do zvuku hodně slušné audiosoupravy od hormon-kardana nebo si otevřete velké střešní okno, stáhnete boční skla a budete se oddávat pocitům blízkým jízdě v kabrioletu. K tomu je ale ještě vhodné nastartovat 5,5litrový osmiválec o výkonu 388 koní.

Kdepak, žádná spojka a vrazit tam jedničku. Volič automatu pěkně na D a – klidně bez váhání plný plyn. Verze 4Matic se namísto obvyklého rozblikání stabilizace u zadokolky zakousne všemi čtyřmi do asfaltu a zkuste si někdo trumfnout ji ve sprintu z křižovatky – stovku udělá za 5,4 s. Ale to jsem se zase nechal strhnout. Polevuji tlak na pedál a odměnou je mi hluboké spokojené hůůůůůů, kokpitem se lehce prohání vánek a elektronická masérka mě jemně dloube do beder. Opravdu dopálený jsem byl ale z toho, že se masážní funkce po chvilce sama vypne – jak skandální zásah do práv řidiče! Ale dost už bylo i masáže ega, kterému dělala moc dobře pozornost okolí (CL přece jen nepotkáte na silnici každý den), půjdeme vyzkoušet, jestli se tohle kupé hodí i k něčemu jinému, než je korzování nebo čištění levého dálničního pruhu.

To čištění mu ovšem jde náramně, dvoutunové auto rozhýbe těch bezmála 400 koní naprosto v pohodě, ovšem spíše než pružné zrychlení jsem využíval výkon ve vyšších otáčkách kolem 5000, kam automat motor posílal prakticky při každém větším stlačení pedálu. Změny kvaltů byly za všech okolností přímo sametové, ale jak už bývá u trojcípé hvězdy běžné, samočinné ústrojí s nimi příliš nepospíchalo. Taky proč kvaltovat, když to dynamika motoru vzápětí dožene, že? Navíc vidět ve zpětném zrcátku tenhle čumák, to se podlomí kolena i nějakému rovinkovému závodníkovi.

Už v první ostřejší zatáčce na okresce registruji další úžasnou fičuru megakomfortních sedadel – aktivní dofukování polštářů bočního vedení. Pravda, po 100 kilometrech ostré jízdy už toho budete mít plné zuby a uvítáte možnost tuto funkci deaktivovat, ale při občasném ostřejším průjezdu zatáčkou je to nanejvýš vítané. Jinak ale musíte počítat s tím, že řídíte pětimetrové dvoutunové auto. Ačkoli se karoserie naklání jen trochu, do ostrých zatáček se mu vůbec nechce, řízení s obrovským volantem je mercedesovsky mdlé a oproti verzi s pohonem pouze zadních kol je 4Matic ještě o poznání nedotáčivější. Když si ale najdete pěknou táhlou zatáčku, můžete zadupnout plynový pedál až do podlahy a CL 500 se řítí obloukem jako projektil. Potěšující je, že ať už jedete jakkoli rychle a dlouho, brzdy dokáží auto vždy zpomalit se suverenitou, která dělá z brzdění větší radost než akcelerace samotná.

Posádku uspokojí též znamenitý jízdní komfort, tlumiče se dokáží vyrovnat s většinou běžných pastí českých silnic, trochu na pozoru je dobré se mít pouze před hrboly v zatáčkách, na nichž zadní náprava téhle masy železa trochu odskakuje a lze odhalit i lehké kroucení karoserie. To ale není u tak dlouhého auta nic překvapivého, tím spíš, že mu chybí středový sloupek. Asi by se naopak slušelo céelko pochválit, že se kroutí tak málo.

Jak se dalo čekat, CL 500 není vůz pro nadšené řidiče. I přesto ale dokáže neopakovatelným způsobem nadchnout a uchvátit. Možná, že až mi jednou zešediví všechny vlasy a napíšu ještě pár set tisíc článků, nakonec si tuhle automobilovou klasiku do garáže postavím. Kdykoli dříve bych se cítil nehodný jeho elegance a noblesy. Ne, k X6 bych podobný filozofický postoj nezaujímal. A v tom je právě ten rozdíl…

M-B CL 500
Motor 2,33
Výkon $1$
Odezva plynu $3$
Zvuk motoru/výfuku $2$
Pružnost $2$
Ochota vytáčet se $3$
Redline $3$
Převodovka 2,67
Rychlost přeřazování (AT) $3$
Rychlost podřazování (AT) $3$
Logika řazení (AT) $2$
Jízdní vlastnosti 2,75
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $4$
Náklony v zatáčkách $2$
Chování na nerovnostech $3$
Přesnost řízení $4$
Strmost řízení $4$
Účinek posilovače $3$
Brzdy 1,00
Nástup $1$
Účinek $1$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $1$
Komfort 1,00
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $1$
Tvrdost pérování $1$
Tlumení přejezdů nerovností $1$
Interiér 1,60
Velikost volantu $4$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $1$
Fun faktor $3$
Výsledná známka 2,1
Motor: M-B CL500
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 5461
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 388 (285)
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 530 / 2800–4800
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5,4
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 12,1
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 490
Objem nádrže (l): 90
Provozní hm. / nosnost (kg): 1920 / 590
Rozměr pneu: 255/40 R19 + 275/40 R19

Fotogalerie

  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 1
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 2
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 3
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 4
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 5
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 6
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 7
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 8
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 9
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 10
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 11
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 12
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 13
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 14
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 15
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 16
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 17
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 18
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 19
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 20
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 21
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 22
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 23
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 24
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 25
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 26
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 27
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 28
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 29
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 30
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 31
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 32
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 33
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 34
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 35
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 36
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 37
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 38
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 39
  • Mercedes-Benz CL 500 4Matic: staré dobré časy: fotka 40

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: postoj doplneni LiNcolN 1776 31.12.2009  13:19
Re: ? angelT 12.09.2009  23:24
? MAP2009 19.08.2009  23:49
Re: postoj? MAP2009 19.08.2009  23:47
Re: postoj? Sysoj Psojič Ryspoloženskyj 16.06.2009  09:24
Re: postoj? riderhenry 16.06.2009  01:29
Re: postoj? :)) 15.06.2009  21:34
Re: postoj? Sysoj Psojič Ryspoloženskyj 15.06.2009  20:42
Re: postoj? riderhenry 15.06.2009  14:37
Dnešní doba... Enthusiastic.driver 15.06.2009  13:35
Re: postoj? Enthusiastic.driver 15.06.2009  13:24
Re: postoj? Lucas888 15.06.2009  11:31
postoj doplneni Sysoj Psojič Ryspoloženskyj 15.06.2009  10:40
postoj? Sysoj Psojič Ryspoloženskyj 15.06.2009  10:27
hihi car pato 14.06.2009  20:15
Re: Stejný postoj DBS 13.06.2009  12:09
Re: Stejný postoj King 12.06.2009  22:02
Re: Stejný postoj riderhenry 12.06.2009  19:06
audiQ5 ľudovít javorskz 12.06.2009  18:47
su auta-a potom je mercedes... Robo Nemec 12.06.2009  17:46
Nesklamali %jericho 12.06.2009  17:36
Re: Kola Michal Fokt 12.06.2009  13:38
Re: Kola Maxima11111 12.06.2009  13:12
Re: Kola Maxima11111 12.06.2009  13:09
Kola Maxima11111 12.06.2009  13:05
Re: skusenost babo83 12.06.2009  12:46
Re: skusenost Michal Fokt 12.06.2009  11:47
Stejný postoj Zephyr 12.06.2009  11:31
skusenost pexinko 12.06.2009  10:55
Re: Chybicka se vloudila Michal Fokt 12.06.2009  08:44
Vstoupit do diskuse ›